Hra Flanker ve verzích 2.0 až 2.5 je pro mne velice rozporuplnou záležitostí.
Na jedné straně nabízí silnou atmosféru vzdušních soubojů na kanon umocněnou skvělými zvuky motorů letadel, dobře modelované zbraňové systémy včetně zón jejich odpalu, tréninkové mise s možností výučby ovládaní systémů a zbraní, přistávání na letadlovou loď či ve špatném počasí.
Na straně druhé mezi negativa patří zvláštní kampaň bez možnosti povýšení či jiné motivace hráče, skriptované situace fyziky letu či zobrazení na obrazovce neodpovídající skutečnosti. A protože jsou série Flanker a Lock On považovány za nejvěrnější simulátory Suchojů, poslední dvě negativa rozeberu podrobněji. Z mé strany nejde o žádné hnidopišství, jen o zveřejnění získaných poznatků ze hry.
Jedná se o možnost udělat manévr Kobra za podstatně širších podmínek, jako ve skutečnosti. Pokud si vezmeme, že manévr provádí obyčejný Su-27(Su-33), může být manévr vykonáván pouze ve svislém směru. Kobru v jiném než svislém směru zvládne pouze letadlo s měnitelným tahem motorů, a to Su-27 není. Jenže tady stačí mít rychlost kolem 400km/h, jakoukoliv polohu, stlačit klávesu K, potáhnout joystick a letadlo samo udělá kýžený manévr. Svedčí to o tom, že ne celá fyzika letu je propočítávána v reálném čase, ale je jí bohužel dopomoženo skriptama.
Další věcí která není reálná, je zobrazení na obrazovce. Jedná se o zobrazení navigačního obrazce, kdy otočné body jsou zobrazovány jako trojúhelníky spojené čárkami. Měl jsem možnost konzultovat tento typ zobrazení s pracovníky leteckých opravárenských závodů v Rjazani a Luchavici, kteří potvrdili, že takový typ zobrazení na Su-27 neexistuje. V režimu RL by měla obrazovka zobrazovat to samé zobrazení, jako HUD, z nějakého záhadného důvodu se tak neděje.
Až na tyto tři nedostatky je ovšem Flanker báječným trenažérem výučby létání včetně akrobacie, ve verzi 2.5 si můžete zalétat i s Mig-29. Bez analogového joysticku hru vůbec nemá cenu hrát, protože ovládání z klávesnice nevrací výchylky křidélek ani směrovek. Kdo se cítí být pilotem připraveným na všechno, v editoru misí si může zvolit situace, které let či pristání ztěžují, jako mlha, silný boční vítr, poškození či výpadek systémů avioniky, nebo motoru. Protivníci jsou inteligentní, a když se dostanete do souboje na kanón s více protivníky, je třeba si hlídat záda více, než u jiných her, protože vás umějí postupnými manévry rychle dostat do léčky.
Navzdory rozsáhlé kritice mám na Flankera spíše hezké vzpomínky, protože jsem u něj strávil hezkých pár měsíců (zničil jeden joystick) a byly to většinou večery protažené hluboko do noci.
Na jedné straně nabízí silnou atmosféru vzdušních soubojů na kanon umocněnou skvělými zvuky motorů letadel, dobře modelované zbraňové systémy včetně zón jejich odpalu, tréninkové mise s možností výučby ovládaní systémů a zbraní, přistávání na letadlovou loď či ve špatném počasí.
Na straně druhé mezi negativa patří zvláštní kampaň bez možnosti povýšení či jiné motivace hráče, skriptované situace fyziky letu či zobrazení na obrazovce neodpovídající skutečnosti. A protože jsou série Flanker a Lock On považovány za nejvěrnější simulátory Suchojů, poslední dvě negativa rozeberu podrobněji. Z mé strany nejde o žádné hnidopišství, jen o zveřejnění získaných poznatků ze hry.
Jedná se o možnost udělat manévr Kobra za podstatně širších podmínek, jako ve skutečnosti. Pokud si vezmeme, že manévr provádí obyčejný Su-27(Su-33), může být manévr vykonáván pouze ve svislém směru. Kobru v jiném než svislém směru zvládne pouze letadlo s měnitelným tahem motorů, a to Su-27 není. Jenže tady stačí mít rychlost kolem 400km/h, jakoukoliv polohu, stlačit klávesu K, potáhnout joystick a letadlo samo udělá kýžený manévr. Svedčí to o tom, že ne celá fyzika letu je propočítávána v reálném čase, ale je jí bohužel dopomoženo skriptama.
Další věcí která není reálná, je zobrazení na obrazovce. Jedná se o zobrazení navigačního obrazce, kdy otočné body jsou zobrazovány jako trojúhelníky spojené čárkami. Měl jsem možnost konzultovat tento typ zobrazení s pracovníky leteckých opravárenských závodů v Rjazani a Luchavici, kteří potvrdili, že takový typ zobrazení na Su-27 neexistuje. V režimu RL by měla obrazovka zobrazovat to samé zobrazení, jako HUD, z nějakého záhadného důvodu se tak neděje.
Až na tyto tři nedostatky je ovšem Flanker báječným trenažérem výučby létání včetně akrobacie, ve verzi 2.5 si můžete zalétat i s Mig-29. Bez analogového joysticku hru vůbec nemá cenu hrát, protože ovládání z klávesnice nevrací výchylky křidélek ani směrovek. Kdo se cítí být pilotem připraveným na všechno, v editoru misí si může zvolit situace, které let či pristání ztěžují, jako mlha, silný boční vítr, poškození či výpadek systémů avioniky, nebo motoru. Protivníci jsou inteligentní, a když se dostanete do souboje na kanón s více protivníky, je třeba si hlídat záda více, než u jiných her, protože vás umějí postupnými manévry rychle dostat do léčky.
Navzdory rozsáhlé kritice mám na Flankera spíše hezké vzpomínky, protože jsem u něj strávil hezkých pár měsíců (zničil jeden joystick) a byly to většinou večery protažené hluboko do noci.
Pro: špičkové zvuky; hezká grafika; chytlavá hratelnost; chytří protivníci; kvalitní tréninkové mise
Proti: odfláknutá kampaň; nerealistický manévr Kobra; nerealistické zobrazení na obrazovce