Kdybych měl shrnout datadisk k Die by the Sword jednou větou, tak napíšu "Skvělý nápad, otřesné zpracování". Nicméně pokusím se to trochu rozvést.
Podobně jako v původní hře ovládá hráč jednu postavu. Narozdíl od základní hry je možné si vybrat až z osmi postav (rytíř z původní hry, válečnice, dva typy trpaslíků, minotaur, ork, skeleton, wizard), u některých z těchto postav jde zvolit z několika druhů zbraní.
Nový quest sestává z šesti krátkých levelů (temple, dvoje jeskyně, trpasličí město, lávový level a finále v hradu). Nepřáteli Vám budou skeletoni, lich, goblini, přerostlí brouci, kudlanky, orkové, trpaslíci, minotauři, různé druhy obrů a golemů. Narozdíl od původní hry se příliš nedá mluvit o leveldesignu, prostě vlezete do místnosti, tam zabijete dva nepřátele, z jednoho vypadne klíč, tím odemčete dveře a opakujete totéž v další místnosti.
Průser první, kamera. Ta se neustále snaží najít jiný úhel pohledu než dvě vteřiny zpátky, což je jen jeden z důvodů proč jsou boje velmi často naprosto chaotické a neovladatelné. Představte si situaci, kdy kolem Vás poskakují dva protivníci, každý útočí z jiné strany, do toho zběsile stříhá kamera a pokud možno ještě nesmíte kupříkladu spadnou z mostu. Chuťovka.
Průser druhý, ovládání. Je velice hezké, že máme na výběr šest různých typů ovládání (keyboard arcade, keyboard vsim, joystick arcade, joystick vsim, mouse vsim, gamepad arcade). Jenomže vsim, kdy pohybem myši/joysticku ovládáme pravou ruku hlavního hrdiny a tím způsob útoku, je neovladatelný. Protože myš není wii remote + nunchuk, prostým pohybem myši po stole opravdu plně trojrozměrný pohyb nenasimulujeme. Arcade je pomalý, blokování funguje velmi výběrově, hlavní hrdina občas útočí a občas ne (chuťovka je to zejména v úzkých tunelech, kdy nám nepřátelé dávají pěknou čočku, zatímco hrdina stojí a čumí, protože má vedle sebe zeď). Velice těžko se také odhaduje, co protivník chystá, protože všichni mají ruce jako z gumy a halapartnou na Vás klidně zaútočí bočním obloukem, stojíce zády k Vám.
Průser třetí, obtížnost. Už původní hra byla i na první obtížnost dost porod, ale s vypětím všech sil se to dalo a nakonec to stálo za to. V datadisku autoři pravděpodobně pojali podezření, že původní hra byla příliš jednoduchá. Volně ukládat stále nelze, tedy ne bez modifikace Xtended a bez ní to opravdu nezkoušejte. I s modifikací jsem dělal každý druhý souboj na první obtížnost (tedy do té doby, než se mi hra v průběhu questu samovolně přepla na defaultní třetí, taky paráda) dvacetkrát a ve chvílích, kdy například pajdulák s useknutou nohou doskáče k léčivému lektvaru a vypije ho, protože Vy mezitím řežete obra a nemáte čas se věnovat oběma najednou, jsem byl opravdu na infarkt. Krom jiného nepřátelům nedělá problém s useknutou nohou skákat salta, boje s golemy v lávových polích jsou také velmi zábavné a další vtip jsou vybuchující nepřátelé v posledním levelu. Těm se dost dobře nedá vyhnout a každý výbuch znamená sebrání třetiny zdraví až smrt. Umějí si Vás najít i v patře, pokud možno v momentě, kdy právě s někým bojujete. V levelu se dá v tajné místnosti najít speciální Amulet of Defence, hlavní hrdina prohlásí, že by to mělo pomoci proti "bomb mutants", ovšem to by to muselo fungovat.
Průser čtvrtý, chyby. Občas se neotevře něco, co se otevřít má a jste v loji. Někteří nepřátelé se objeví na stejném místě klidně znovu, v levelu s vodou se hrdina topí i s hlavou nad hladinou, pokud bojujete v kleče (proti některým nepřátelům nutnost) v úzké chodbě, tak se imrvére při útoku zasekáváte o již pobité nepřátele, zatímco ostatní Vás mydlí jedna báseň. Zbraní nepřátel se většinou nesmíte dotknout ani když neútočí, protože Vám ubírají zdraví (vypečené je to občas v případě mrtvých nepřátel). Největší legrace je na konci hry, kdy jsou dva nepřátelé, hlídající průchod k hlavní záporačce, prostě nesmrtelní (zabijete je a na stejné místě se objeví stejný panáček s plným zdravím). Účelem je pochopitelně zabít onu záporačku, jenomže u toho Vám neustále asistují oni dva výtečníci. Mám dokonce obavu, že se jedná (sic) o záměr autorů, protože v boji je účelem záporačku sejmout, zastrčit! meč, prohledat! ji, následně se automaticky použije nalezená kniha, která ty dva borečky v animačce sejme a hra končí..
Původni hra byla až na dost přestřelenou obtížnost slušný kus. Tady si ale dal někdo dost práce s tím, aby se hra hrála co možná nejhůře a tento záměr se opravdu podařil na sto procent.
Podobně jako v původní hře ovládá hráč jednu postavu. Narozdíl od základní hry je možné si vybrat až z osmi postav (rytíř z původní hry, válečnice, dva typy trpaslíků, minotaur, ork, skeleton, wizard), u některých z těchto postav jde zvolit z několika druhů zbraní.
Nový quest sestává z šesti krátkých levelů (temple, dvoje jeskyně, trpasličí město, lávový level a finále v hradu). Nepřáteli Vám budou skeletoni, lich, goblini, přerostlí brouci, kudlanky, orkové, trpaslíci, minotauři, různé druhy obrů a golemů. Narozdíl od původní hry se příliš nedá mluvit o leveldesignu, prostě vlezete do místnosti, tam zabijete dva nepřátele, z jednoho vypadne klíč, tím odemčete dveře a opakujete totéž v další místnosti.
Průser první, kamera. Ta se neustále snaží najít jiný úhel pohledu než dvě vteřiny zpátky, což je jen jeden z důvodů proč jsou boje velmi často naprosto chaotické a neovladatelné. Představte si situaci, kdy kolem Vás poskakují dva protivníci, každý útočí z jiné strany, do toho zběsile stříhá kamera a pokud možno ještě nesmíte kupříkladu spadnou z mostu. Chuťovka.
Průser druhý, ovládání. Je velice hezké, že máme na výběr šest různých typů ovládání (keyboard arcade, keyboard vsim, joystick arcade, joystick vsim, mouse vsim, gamepad arcade). Jenomže vsim, kdy pohybem myši/joysticku ovládáme pravou ruku hlavního hrdiny a tím způsob útoku, je neovladatelný. Protože myš není wii remote + nunchuk, prostým pohybem myši po stole opravdu plně trojrozměrný pohyb nenasimulujeme. Arcade je pomalý, blokování funguje velmi výběrově, hlavní hrdina občas útočí a občas ne (chuťovka je to zejména v úzkých tunelech, kdy nám nepřátelé dávají pěknou čočku, zatímco hrdina stojí a čumí, protože má vedle sebe zeď). Velice těžko se také odhaduje, co protivník chystá, protože všichni mají ruce jako z gumy a halapartnou na Vás klidně zaútočí bočním obloukem, stojíce zády k Vám.
Průser třetí, obtížnost. Už původní hra byla i na první obtížnost dost porod, ale s vypětím všech sil se to dalo a nakonec to stálo za to. V datadisku autoři pravděpodobně pojali podezření, že původní hra byla příliš jednoduchá. Volně ukládat stále nelze, tedy ne bez modifikace Xtended a bez ní to opravdu nezkoušejte. I s modifikací jsem dělal každý druhý souboj na první obtížnost (tedy do té doby, než se mi hra v průběhu questu samovolně přepla na defaultní třetí, taky paráda) dvacetkrát a ve chvílích, kdy například pajdulák s useknutou nohou doskáče k léčivému lektvaru a vypije ho, protože Vy mezitím řežete obra a nemáte čas se věnovat oběma najednou, jsem byl opravdu na infarkt. Krom jiného nepřátelům nedělá problém s useknutou nohou skákat salta, boje s golemy v lávových polích jsou také velmi zábavné a další vtip jsou vybuchující nepřátelé v posledním levelu. Těm se dost dobře nedá vyhnout a každý výbuch znamená sebrání třetiny zdraví až smrt. Umějí si Vás najít i v patře, pokud možno v momentě, kdy právě s někým bojujete. V levelu se dá v tajné místnosti najít speciální Amulet of Defence, hlavní hrdina prohlásí, že by to mělo pomoci proti "bomb mutants", ovšem to by to muselo fungovat.
Průser čtvrtý, chyby. Občas se neotevře něco, co se otevřít má a jste v loji. Někteří nepřátelé se objeví na stejném místě klidně znovu, v levelu s vodou se hrdina topí i s hlavou nad hladinou, pokud bojujete v kleče (proti některým nepřátelům nutnost) v úzké chodbě, tak se imrvére při útoku zasekáváte o již pobité nepřátele, zatímco ostatní Vás mydlí jedna báseň. Zbraní nepřátel se většinou nesmíte dotknout ani když neútočí, protože Vám ubírají zdraví (vypečené je to občas v případě mrtvých nepřátel). Největší legrace je na konci hry, kdy jsou dva nepřátelé, hlídající průchod k hlavní záporačce, prostě nesmrtelní (zabijete je a na stejné místě se objeví stejný panáček s plným zdravím). Účelem je pochopitelně zabít onu záporačku, jenomže u toho Vám neustále asistují oni dva výtečníci. Mám dokonce obavu, že se jedná (sic) o záměr autorů, protože v boji je účelem záporačku sejmout, zastrčit! meč, prohledat! ji, následně se automaticky použije nalezená kniha, která ty dva borečky v animačce sejme a hra končí..
Původni hra byla až na dost přestřelenou obtížnost slušný kus. Tady si ale dal někdo dost práce s tím, aby se hra hrála co možná nejhůře a tento záměr se opravdu podařil na sto procent.
Pro: nápad s volným ovládáním útoku mečem
Proti: velmi chaotická kamera, ovládání, šílená obtížnost, bugy