Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
34 let • Ústí nad Labem (ČR - kraj Ústecký)

Komentář

Přejít na komentáře

Metro: Last Light

  • PC 90
No píši svůj první komentář na této stránce a po pravdě ani nevím jak začít. Nicméně blíže k samotnému Metru. Jsem velký fanoušek série S.T.A.L.K.E.R. od jejích prvopočátků a k Metru jsem přišel úplně náhodou, tu hru jsem ještě před rokem vůbec neznal. Našel jsem jí náhodou při brouzdání internetem a zaujalo mně, že hra je od odštěpeného týmu GSC Gameworld, který poslal na světlo světa hru S.T.A.L.K.E.R. Shadow od Chernobyl, který je pro mně piedestal FPS. Tak jsem si řekl, že 4A Games si zaslouží moje peníze a jelikož se jednalo jenom o dvě stovky, nebylo až tak co řešit. Hra bylo ve stejné budgetové edici jako Clive Barker's Jericho, který mne ovšem zklamal, horror jsem si tedy představoval jinak. Avšak toto bylo jiné kafe. Co na Vás ihned dýchne, je naprosto bombastická atmosféra. Nevím jak to vývojáři z východu dělají, ale je tak hustá až by se dala krájet. Mise jsou nápadité a naprostá většina z nich mně bavila, nedalo se říct, že by se neustále opakovaly jako je tomu častým fenoménem zejména u RPG her. Level design je naprosto perfektní, je evidentně vidět, že si s tím dal někdo práci, lokace se neopakují a mají šmrnc. Líbí se mi také mezi sebou navzájem bojující frakce, které se až k smrti nenávidí. Také výběr zbraní je rozmanitý a je i velká variabilita jejich upgradu. Je zde velký počet nejrůznějších mutantů, od prakticky neškodných až po přerostlé obludy na které vysypete několik zásobníků než vydechnou naposledy a i nejrůznější nadpřirozené jevy a anomálie. Prostě je evidentně vidět, že od mého oblíbeného S.T.A.L.K.E.R.A si tato hra vzalo mnohé a sám mohu říct že rozhodně to lepší! Přesto bych řekl, že Metro rozhodně není Piknik u cesty. Metro je totiž ještě mnohem depresivnější. Příběh této hry se odehrává v Moskvě, konkrétně jak už název výstižně říká, ve stanicích moskevského metra v roce 2034, rok potom co Arťom odpálil na Temné rakety z tajného vojenského komplexu D6, které namířit laserovým zaměřovačem z televizní věže Ostankino. Příběh začíná parádním videem, kde si vzpomene na své dětství, o tom jak poprvé a naposled jel metrem do Botanických zahrad se svou maminkou, ještě když se zahrady zelenaly a procházeli v nich lidé se zmrzlinou...jediné na co si za boha nemůže vzpomenou je tvář své matky. Zde bych se zastavil, jelikož v originále se Arťom narodil bezdomovkyni a byl ještě nemluvně, když na Moskvu padaly atomovky, takže by si rozhodně nemohl nic pamatovat...to je zjevně důvod proč se kniha jmenuje Metro 2034 a hra Metro: Last Light...a dalo by se najít mnoho dalších odlišností, nicméně celý příběh sedí jako prdel na hrnec, já bych snad doporučil Dmitrij Gluchovskému, aby tu knihu přepsal podle scénaře na hru, neboť je prostě skvělý :D Nicméně zpět ke hře...hra začíná tím, že se probudíte na tajné vojenské základně D6 a opět Vás navštíví známý parťák Chán, který Vás v Metru 2033 varoval před zničením Temných s novinkou, že přece jenom jeden Temný je naživu a potuluje se v Botanických zahradách. Nabádá Vás, aby jste se s ním spojili, jelikož jako jediný rozumíte jejich způsobu dorozumívání. (Temní mezi sebou mluví patrně telepaticky). Jenže ouha, Miller, což je kápo SPARTY, která šéfuje komplexu D6, není tomu ani trochu nakloněn a požaduje po Vás Temného zabít aby zmizeli jednou pro vždy. Na pomoc Vám pošle svojí sličnou dceru Annu, která je v Rangers nejlepší odstřelovačkou. Temného nakonec chytíte, avšak nejedná se o dospělého jedince, nýbrž o dítě které je oproti Vám zhruba poloviční i jeho schopnosti telepatie, ovládání mysli a dalších psychosomatických vlivů nejsou plně vyvinuté, ale i to stačí, aby jsme zkolaboval a stačil Vás najít a zavřít Reich...po probuzení z kopačkové narkózy Vás čeká celkem drsný výslech, který avšak díky odvážnému mladému komunistovi Pavlovi přežijete a čeká Vás útěk z Reichu. Tento útěk ještě musí být kradmo, tudíž tak, aby Vás pokud možno nikdo neviděl, neboť náckové by v případě útěku vězňů ze zdejšího koncentračního tábora na Vás pustili jedovatý plyn, ale v dalších lokacích už Vám nic nebrání celou lokaci vystřílet za plného kraválu a světla (kterého je většinou všude dost, ale vyšroubováváním žárovek, zhasnutím petrolej či prostým vypnutím spínačů světel můžete udělat z místnosti temnou kobku). Jediné co Vám v tom brání bývá obvykle nedostatek munice, avšak proti minulému dílu jsem nějakým nedostatkem netrpěl ani na těžší obtížnost, snad jenom v hraničářském režimu si užijete plížení stínu, různými šachtami a házení nožů po nepřátelích či jejich omračování. Umělá inteligence bohužel značně utrpěla. Nepřátele jsou poměrně tupí a obzvláště to platí u mutantů. U lidí mě to hodně mrzí, neboť v původním Metru aspoň projevovali základní znaky inteligence. Pokud je někdo napadl snažili se krýt za překážkami a měli i tendenci Vás obklíčit. Pravda je, že většinou to dopadlo tragikomedicky a nepřátelé jen slepě pobíhali od překážky ke překážce. A pokud už Vás objevili, tak po Vás střílela celá lokace aniž by věděli kde jste, ale většinou se i dobře trefovali, zvláště na vyšší obtížnost to bylo celkem otravné. A to stačilo šlápnout na hromádku skla! Na druhou stranu v tak nebezpečném světě je spíše logické, že je každý obezřetný, než slepý ke všemu a to je velké mínus této hry, hráči kteří mají rádi výzvy celkem ostrouhají. Kdo má rád příběh jako já, až tak zklamán nebude a osobně věřím, že patch to vyřeší a náročnost se zvedne. Co se týče příběhu, zde není co vytýkat. Scénář je z pera slavného ruského spisovatele post-apokaliptických románů a je to znát, ostatně podle her vznikají velmi kvalitní hry, příkladem budiž polský Zaklínač, který považuji za vrchol RPG, kam se hrabe The Elder Scrolls. Hra jak bylo výše napsáno byla upraveno podle scenáristů ukrajinských 4A Games, nicméně rukopis Dmitri Glukhovkého se zapřít nedá a na kvalitě to nijak neubírá. Dále grafika...pořád velmi luxusní, i když ten wow efekt jako u původního Metra není, přece jenom ta hra se za 3 roky vývoje až tak neposunula, vyjma pár filtrů a možností vyhlazení, které neskutečné žerou výkon a tak i moje HD 6990M se zapotí jak se patří...místy hra padá až k 20 fps, na Full HD, na vysoké detaily, při vypnutém SSAA, to se mi v Metru 2033 nestávalo, zjevně nedoladěné ovladače, počkám až vyjdou nové, pak budu soudit náročnost hry, ale i pokud by byla stejná jako u minulého Metra, tak je hodně krvavá, jelikož to je jedna z mála her, co si nemůžu pustit na max. Avšak ne že by se jednalo o špatně optimalizovaný produkt s mizernou grafikou, to určitě ne! Hra se vyrovná nejlepším současným peckám a grafikým orgiím, jmenovitě Tomb Raider, Hitman Absolution, Far Cry 3, Crysis 3. Má až na výjimky velmi detailní textury, pokročilé stínování, naprosto realisticky vypadající vodu. Jediné na čem bych zapracoval jsou vlasy. Všechny ženy v Metru nosí krátké sestřihy, pokud možno obarvené, jako kdyby v Metru řádily nějaké zmutované vši. A vypadají velmi, ale velmi divně, příliš mnoho textur navrstvených na sobě které připomínají kapradí nebo vousy u mužů ve Far Cry 3. Kéž by na hru vyšel opravný balíček s TressFX balzámem! Lara je měla tak krásné, že by je jí zaviděla i Heidy Klum co dělá reklamu na Schaumu :D Jsem zvědavý, kolik let vývoje Nás čeká od vydávání fotorealistických her, když vidím ten pokrok za posledních 20 let, myslím že se za dalších 20 let dočkáme :) Co bych však vytkl, jsou poněkud slabší animace, celkem typické pro hry z východu a trápí to i mého oblíbeného S.T.A.L.K.E.R.A. a to o dost více. Avšak od Metra 2033 je vidět veliký pokrok, hlavně co se týče lidí, mutanti pořád tak divně skáčou, dokonce i ve videích mi přijde že popírají zákony fyziky, ale co už hry nejsou od toho aby je studovali vědci, ale aby byly zábavné! A to Metro Last Light je! Na každou stanici v Metru jsem se vždy těšil, každá mi přišla svým způsobem originální a jedinečná Velmi mě mrzelo, že se zde nelze volně pohybovat jako ve S.T.A.L.K.E.R Call of Pripjat a prozkoumávat postupně všechny stanice v daných lokacích, nicméně tato hra má velmi přísně nadiktovanou příběhovou linku a mnoho naskriptovaných scén, které mi na rozdíl od válečných her od Activision a DICE nevadí neboť jsou důležitá součást příběhu, který je na rozdíl od těchto novodobých stříleček originální a i to vše na sebe velmi dobře navazuje. Čeho se autoři také nebáli, je erotika. Světe div se, ale v bordelu Vám dívka ukáže prsa! To jsem opravdu nečekal, jelikož například takové GTA je hra která je 18+, lidem tam na ulici můžete ustřelit hlavu a když si zajdete do nočního podniku, tak všechny dívky mají na sobě nějaké sporé kusy oblečení. Takže násilí nejhrubšího zrna, mluva za kterou by se dlaždič styděl, drog víc než zná puberťák z Harlemu ale prsa ne? Kam ten svět spěje...Blahopřeji 4A Games za odvahu a mnoho štěstí při soudních sporech v USA, které budou hrozit poškozováním mravní výchovy mládeže. (Přesto že polovina webů na světě je porno o dost tvrdší a může se na ně dívat i malé děcko) Pokud ho vyhrají, možná se za pár let dočkáme i sundaných kalhotek či nedej bože sexu (bez rozpixlovaní intimních míst)! Ne opravdu nejsem nerd co jen doma masturbuje u notebooku, ale vážně by to někomu vadilo kromě pár starých jeptišek? Otázku nechť si každý zodpoví sám zpět ke hře. Nedílnou součástí každé kvalitní FPS je samozřejmě bohatý zbraňový arzenál a zde autoři odvedli skvělou práci, zbraní je o dost více než v Metru 2033, co mi však velmi chybí je automatická brokovnice zvaná Ubíječka, která mi doslova přirostla k srdci, jelikož se jednalo o zbraň, která Vás dostala ze sebevětší kaše( nebo jsem jí nenašel, i když automatická brokovnice tu je, ale není to prostě ono) Dále mě štve, že rotační kulomet si vezmete do ruky až posledních minutách hry! Mám rád stealth pasáže ale taky mám rád chvíle když jen stisknete spoušť zbraně a držíte ji dokud máte náboje... Jenže na druhou stranu mít ho dříve, bylo by to už moc jednoduché a závěrečný boj s Rudými dal možnosti se každému hráči dosytosti vyřádit. Zbraně je také možno všelijak vylepšit, dám jim tlumiče, optiky, pažbu pro lepší stabilizaci. I když zde bych ještě více zapracoval, po vzoru svého nevlastního otce S.T.A.L.K.E.R.A. a rozšířil možnosti vylepšení. Také mi tu chybí některé elementy, jako například potřeba jíst, či tu nejsou proti-radiační léky, vše obstarává univerzální lékárnička. V Metro Last Light už nelze koupit oblek, který zvyšuje obranu proti balistických střelám či drápům nepřátel a taktéž zde není oblek pro assasiny který snižuje hlučnost při chůzi. Co jsem nepochopil, je obsence nože, který zle jen omračovat či podřezával lidi, pokud se k nim přiblížíte na dostatečnou vzdálenost či zabíjet příšery na základě předskriptovaných scén. Zabití potvory nožem v otevřeném prostranství není možné. Pokud Vám dojdou náboje, jste celkem v loji, nicméně jak jsem napsal, nábojů je zde opravdu více než v původním Metru a taktéž nepřátele vydrží toho mnohem méně, což v případě lidí pomohlo se přiblížit realistice, ale někteří mutanti jdou zabít až směšně jednoduše. Hra má opět 2 konce a pokud bude střílet po všem co se hne, skončíte tím špatným, jakým, to neřeknu, nechť se tam každý dostane sám :) Celkově můžu říct, že se mi hra líbila a uchvátila mně a tudíž dávám vysoké hodnocení a přes všechnu tu kritiku, která však nijak neubírá na hratelnosti a skvělém tempu jakém hra běží a jedná se spíše o bagatelní chyby, které věřím, že vyřeší patche, stejně jako v Metru 2033. Pro milovníky post-apokaliptických her s hutnou atmosférou jako ranní mlha povinnost! P.S. Jsem opravdu zvědav, jestli to někdo přečte celé a velmi se těším na DLC!

Pro: Originální příběh, atmosféra, leveldesign, charakter postav, široká paleta zbraní, rozmanité společenství Metra, možnost rozdálního konce dle typu hráče

Proti: Pro někoho až neuvěřitelně depresivní, občas nekvalitní textury, horší animace a kvalita vlasů, opakující se lidé, relativně krátká herní doba (10 hodin)

-4 +10 −14