Mafii jsem hrál již v době vydání. Oproti konkurenční GTA mě do hry vtáhl hlavně skvělý příběh a po letech musím říct, že i grafika. Hlavní rozdíl mezi GTA3 (s níž bývá Mafia někdy porovnávána) je v tom, že když jsem se po letech k Mafii vrátil, tak jsem si ji užil jako před léty. Znovu jsem si užil silný příběh a jeho postavy. Znovu jsem se rád vrátil do Lost Heaven. Naproti tomu k GTA3 jsem se po letech vrátil s kritickým pohledem. Ne, že by to byla špatná hra, ale už to nebylo ono. Prostě GTA3 chybělo určité kouzlo, které Mafia měla.
Hratelnost je povedená, i když obtížnost je poměrně vysoká a nelze si vybrat její stupeň. U mě je to spíše klad. Některé mise jsem musel dělat několikrát než jsem je dohrál. Přesto mi to tolik nevadilo. Frustrace se nedostavila. Obtížnost není nějak strašlivá, jen vysoká.
Příjemná je také přítomnost 4 módů. K příběhu se ještě vrátím a k výcviku není moc co dodat. Jízda dává hráči volnost, kdy má celé město a jeho okolí jen pro sebe. Nutno říct, že herní svět je ohromný. I s venkovem dává apa dohromady asi 50 km čtverečních (podle dostupných informací). Jen pro porovnání - San Andreas má 36 kilometrů čtverečních. Je však pravdou, že v městě toho tolik není, ale je opradu skvěle zpracované. Obzvláště se mi líbila přítomnost hromadné dopravy. Naproti tomu extrémní jízda nabízí jen město, které však obsahuje 20 (šílenách) úkolů a několik skokánků. Úkoly mě tolik nebavily, ale příjemně mě překvapilo co obsahují za "postavy" (hlavně mořská nestvůra, ale i mimozemšťané) Nejvíce mě však zaujaly skokánky. Ty (a nejen ony) hráči umožňují si zablbnout jako nikde jinde.
Mafia má také velmi líbivou grafiku, za kterou by se nemusel stydět ani dnes. Obzvlášte se mi líbilo zpracování, přírody která však nemá tak důležitou roli jako město, ale ani to není zpracováno špatně. Naopak je na svou dobu zpracováno skutečně výborně.
Tak jsem přišel na příběh, který je asi to nejlepší ta i tak úžasné hře. Je to také hlavní mód celé hry. Příběj sledujeme očima mladého gangstera Toma Angella. Ten se k rodině dona Salieriho přidává pod tíhou okolností. Je však schopný a získává si své místo. Některé mise dělá i s Paliem a také se Samem. Nutno říct, že každá postava má svou osobnost a lze si ji oblíbit. Další význmné postavy v rodině jsou Salieriho pravá ruka Frank, koktající Ralph, Vicenzo a který vás vyzbrojuje. Po většinu času bojujete proti donu Morellovi, jehož rodina působí dojmem "těch zlých", naopak Salieriho rodina působí dojmem těch hodných. Takže tu máme přesně rozdané karty - Salieri=hodný a Morello=zlý. Teprve později zjišťujeme, že to není tak jednoduché a že neexistuje hodný nebo zlý gangster. Existuje jen gangster. Kromě toho musím zvláště zmínit konec hry. Ten je velmi silný a podle mě uspokojivý, i když nejde o happy end a někoho může naštvat. Avšak může takový příběh skončit šťastně? Kromě toho mě v příběhové kampani příjemně překvapilo množství easter eggů a předmětů s kterými je možná interakce (třeba záchod v Clarkově motelu, nebo sklenička na lodi). I po letech se dozvídám o řadě věcí, které mi unikly a je příjemné se k nim vrátit.
Musím taktéže pochválit hudbu, která se ke hře hodí a dokáže navodit správnou atmosféru. No, ale to už jsem se moc rozepsal.
Hratelnost je povedená, i když obtížnost je poměrně vysoká a nelze si vybrat její stupeň. U mě je to spíše klad. Některé mise jsem musel dělat několikrát než jsem je dohrál. Přesto mi to tolik nevadilo. Frustrace se nedostavila. Obtížnost není nějak strašlivá, jen vysoká.
Příjemná je také přítomnost 4 módů. K příběhu se ještě vrátím a k výcviku není moc co dodat. Jízda dává hráči volnost, kdy má celé město a jeho okolí jen pro sebe. Nutno říct, že herní svět je ohromný. I s venkovem dává apa dohromady asi 50 km čtverečních (podle dostupných informací). Jen pro porovnání - San Andreas má 36 kilometrů čtverečních. Je však pravdou, že v městě toho tolik není, ale je opradu skvěle zpracované. Obzvláště se mi líbila přítomnost hromadné dopravy. Naproti tomu extrémní jízda nabízí jen město, které však obsahuje 20 (šílenách) úkolů a několik skokánků. Úkoly mě tolik nebavily, ale příjemně mě překvapilo co obsahují za "postavy" (hlavně mořská nestvůra, ale i mimozemšťané) Nejvíce mě však zaujaly skokánky. Ty (a nejen ony) hráči umožňují si zablbnout jako nikde jinde.
Mafia má také velmi líbivou grafiku, za kterou by se nemusel stydět ani dnes. Obzvlášte se mi líbilo zpracování, přírody která však nemá tak důležitou roli jako město, ale ani to není zpracováno špatně. Naopak je na svou dobu zpracováno skutečně výborně.
Tak jsem přišel na příběh, který je asi to nejlepší ta i tak úžasné hře. Je to také hlavní mód celé hry. Příběj sledujeme očima mladého gangstera Toma Angella. Ten se k rodině dona Salieriho přidává pod tíhou okolností. Je však schopný a získává si své místo. Některé mise dělá i s Paliem a také se Samem. Nutno říct, že každá postava má svou osobnost a lze si ji oblíbit. Další význmné postavy v rodině jsou Salieriho pravá ruka Frank, koktající Ralph, Vicenzo a který vás vyzbrojuje. Po většinu času bojujete proti donu Morellovi, jehož rodina působí dojmem "těch zlých", naopak Salieriho rodina působí dojmem těch hodných. Takže tu máme přesně rozdané karty - Salieri=hodný a Morello=zlý. Teprve později zjišťujeme, že to není tak jednoduché a že neexistuje hodný nebo zlý gangster. Existuje jen gangster. Kromě toho musím zvláště zmínit konec hry. Ten je velmi silný a podle mě uspokojivý, i když nejde o happy end a někoho může naštvat. Avšak může takový příběh skončit šťastně? Kromě toho mě v příběhové kampani příjemně překvapilo množství easter eggů a předmětů s kterými je možná interakce (třeba záchod v Clarkově motelu, nebo sklenička na lodi). I po letech se dozvídám o řadě věcí, které mi unikly a je příjemné se k nim vrátit.
Musím taktéže pochválit hudbu, která se ke hře hodí a dokáže navodit správnou atmosféru. No, ale to už jsem se moc rozepsal.
Pro: Příběh, technické zpracování, design, herní módy
Proti: Pro někoho vyšší obtížnost