Na úvod musím uvést dva fakta: 1) Gabriel Knight jedničku považuju za jednu z nejlepších adventur, co jsem hrál. 2) Toto byla má první "FMV adventura".
Jak už je asi z mého hodnocení patrné, druhý díl Gabriela Knighta mě slušně zklamal. Tím, že se tvůrci rozhodli pojmout dvojku takto filmově, je najednou minimálně polovina kouzla pryč. Nemáme tu krásnou kreslenou grafiku, ale ošklivě vyrenderovaný film, do kterého jsou nemotorně naklíčovaní skuteční lidé. Postavy nejsou skvěle oživené díky hlasům borců jako Mark Hamill a Tim Curry, ale zde jim dávají život jakýsi televizní herci, z nichž polovina přehrává a často jsou zrežírovaní způsobem, že dořeknou svou větu a pak na ně ještě 5 vteřin koukáme, jak se zúčastněně šklebí.
Gabriel mi celou dobu připomínal hlavního hrdinu skvělého seriálu The Wire, kdyby si nechal narůst dlouhé blonďaté vlasy. Tento herecký představitel ze stylového hláškujícího Gabriela z jedničky udělal takového věčně se vrtícího, dětsky se culícího maníka... ale musím říct, že mě docela bavil (v dobrém slovasmyslu). Oproti jedničce hrajeme polovinu hry (a to dokonce bych řekl tu významnější půlku) za Gabrielovu pomocnici Grace. Její zdejší herečka se mi typově docela dost líbí (až na ty její nemožné šaty), ale bohužel je na tom herecky velmi špatně - její afektovaná žárlivost či zaláskované pohledy na Gabriela dost ničí její suprový charakter z jedničky.
Pravděpodobně to tak nějak patří k tomu žánru FMV adventur, ale docela dost mě štvalo, jak je tahle adventura velmi často "ne-adventurní". Tím myslím, že se tu často skoro nepoužívají předměty, jen se chodí od jedné postavě k druhé a prohlíží se (ošklivě vyrenderované) lokace. To vyvrcholí v jedné z posledních kapitol, kde Grace prochází zámky způsobem, že si připadáte, že hrajete jakousi Zámeckou exkurzi 3D, ne detektivní thriller.
To však zachraňuje z nejhoršího největší klad této hry - příběh. Ten je opravdu kvalitně vymyšlený, skvěle opět vychází ze skutečných legend a historických faktů. Máme tu i pěkný vývoj v samotném herní ději, nějaký ten zvrat... super.
Jenže ani samotné herní mechanismy nejsou ani zdaleka na takové úrovni jako jednička. Tím myslím, že tu narazíme na nějaké to podivné používání předmětů (např. darování stříbrného srdce v kostele, aby měla Grace klid na duši, že tam šlohne Ludvíkovo srdce...), což je velmi často ještě zkombinované s tím, že to jde udělat, až se "něco" stane, i když to nemá žádný pádný důvod (např. můžete vzít růže až ve chvíli, kdy je můžete ve hře použít).
Hra je poměrně dlouhá, takže se nabalí i spoustu "otravných věcí". Hloupě vymyšlené přechody v některých lokací, které jsou matoucí a dokonce kvůli nim můžete i přehlídnout vstup do důležitých míst. Možnost záseku, když nemáte potřebný předmět a hra vás nechá jít do bez této věci bezvýchodné situace (závěr hry). Natahované filmové scénky, které jsou si často podobné, tak nevíte, jestli můžete překliknout nebo se jedná o něco nového (např. postel v cele, Gabriel v lese...). A mnoho dalšího...
Gabriel Knight 2 doplatil na špatné rozhodnutí pojmout ho jako FMV adventuru. Pravděpodobně jim to přišlo tehdy velmi pokrokové, ale nakonec se ukázalo, že je to přesně naopak. Jednička je dodnes nádherná, dvojka je s prominutím hnusná. Kromě hereckých neduhů a nehezkého prostředí však je GK 2 často otravný i z ryze herního pohledu - není ho tolik zábavné hrát, protože hra často hází hráči klacky pod nohy, hráči moc neradí, spíš mu škodí. Velká škoda.
Jak už je asi z mého hodnocení patrné, druhý díl Gabriela Knighta mě slušně zklamal. Tím, že se tvůrci rozhodli pojmout dvojku takto filmově, je najednou minimálně polovina kouzla pryč. Nemáme tu krásnou kreslenou grafiku, ale ošklivě vyrenderovaný film, do kterého jsou nemotorně naklíčovaní skuteční lidé. Postavy nejsou skvěle oživené díky hlasům borců jako Mark Hamill a Tim Curry, ale zde jim dávají život jakýsi televizní herci, z nichž polovina přehrává a často jsou zrežírovaní způsobem, že dořeknou svou větu a pak na ně ještě 5 vteřin koukáme, jak se zúčastněně šklebí.
Gabriel mi celou dobu připomínal hlavního hrdinu skvělého seriálu The Wire, kdyby si nechal narůst dlouhé blonďaté vlasy. Tento herecký představitel ze stylového hláškujícího Gabriela z jedničky udělal takového věčně se vrtícího, dětsky se culícího maníka... ale musím říct, že mě docela bavil (v dobrém slovasmyslu). Oproti jedničce hrajeme polovinu hry (a to dokonce bych řekl tu významnější půlku) za Gabrielovu pomocnici Grace. Její zdejší herečka se mi typově docela dost líbí (až na ty její nemožné šaty), ale bohužel je na tom herecky velmi špatně - její afektovaná žárlivost či zaláskované pohledy na Gabriela dost ničí její suprový charakter z jedničky.
Pravděpodobně to tak nějak patří k tomu žánru FMV adventur, ale docela dost mě štvalo, jak je tahle adventura velmi často "ne-adventurní". Tím myslím, že se tu často skoro nepoužívají předměty, jen se chodí od jedné postavě k druhé a prohlíží se (ošklivě vyrenderované) lokace. To vyvrcholí v jedné z posledních kapitol, kde Grace prochází zámky způsobem, že si připadáte, že hrajete jakousi Zámeckou exkurzi 3D, ne detektivní thriller.
To však zachraňuje z nejhoršího největší klad této hry - příběh. Ten je opravdu kvalitně vymyšlený, skvěle opět vychází ze skutečných legend a historických faktů. Máme tu i pěkný vývoj v samotném herní ději, nějaký ten zvrat... super.
Jenže ani samotné herní mechanismy nejsou ani zdaleka na takové úrovni jako jednička. Tím myslím, že tu narazíme na nějaké to podivné používání předmětů (např. darování stříbrného srdce v kostele, aby měla Grace klid na duši, že tam šlohne Ludvíkovo srdce...), což je velmi často ještě zkombinované s tím, že to jde udělat, až se "něco" stane, i když to nemá žádný pádný důvod (např. můžete vzít růže až ve chvíli, kdy je můžete ve hře použít).
Hra je poměrně dlouhá, takže se nabalí i spoustu "otravných věcí". Hloupě vymyšlené přechody v některých lokací, které jsou matoucí a dokonce kvůli nim můžete i přehlídnout vstup do důležitých míst. Možnost záseku, když nemáte potřebný předmět a hra vás nechá jít do bez této věci bezvýchodné situace (závěr hry). Natahované filmové scénky, které jsou si často podobné, tak nevíte, jestli můžete překliknout nebo se jedná o něco nového (např. postel v cele, Gabriel v lese...). A mnoho dalšího...
Gabriel Knight 2 doplatil na špatné rozhodnutí pojmout ho jako FMV adventuru. Pravděpodobně jim to přišlo tehdy velmi pokrokové, ale nakonec se ukázalo, že je to přesně naopak. Jednička je dodnes nádherná, dvojka je s prominutím hnusná. Kromě hereckých neduhů a nehezkého prostředí však je GK 2 často otravný i z ryze herního pohledu - není ho tolik zábavné hrát, protože hra často hází hráči klacky pod nohy, hráči moc neradí, spíš mu škodí. Velká škoda.
Pro: Příběh
Proti: Ošklivá grafika, průměrné herecké výkony, málo "adventurní"