Víte proč BW dalo ruce pryč od pokračovaní KOTORU? Protože distributor vyžadoval pokračování příliš brzy a rychle? Ano. Proč? Protože BW za relativně krátký čas vytvořilo hit, jenž nejen ukojil tužby kritiky ale též naplnil kapsy vydavatelů z Lucas. A jak to tak u velkých firem bývá, s úspěchem a závanem peněz přichází hamižnost. Vše rychleji a úsporněji ale hlavně s pořádně tučným ziskem.
Bioware je známé že umí dělat rychle a pod tlakem. Vždyť za 17 své existence se BW podařilo vyprodukovat 13 samostatných a kvalitních titulů. Kolik video herních studií se tímto může chlubit? Málo. A kdo ví zda li vůbec nějaké. Jenže na rozdíl od Kotoru u EA a DA2 nebylo cesty zpět " Bud uděláte to co po vás vyžadujeme nebo si najdeme někoho jiného".
EA dalo BW na tvorbu sequelu k úspěšné hře 18 měsíců, tedy rok a půl. Rok a půl na sequel ke hře, jenž měl obsahovat: 40+h obsah, napínavý příběh a poutavé dialogy, zábavné questy a zajímavé postavy, dopad vašich rozhodnutí na okolní svět, pozměněný, dynamický, intuitivní soubojový systém přizpůsobený na konzole, vylepšenou AI, nadabovaného hlavního protagonistu a pochopitelně vylepšenou grafiku a animace. Povedlo se to? Dle mého názoru ano, i když ne zcela na 100%.
Tento komentář bude porovnání her DAO a DA2. Z prostého důvodu, chci poukázat na věci, které jsou oproti DAO vylepšeny a aspekty jenž naopak zůstávají pozadu za originálem.
Soubojový systém: Někomu v DA2 vyhovuje někomu ne. Já osobně preferuji postavu pohyblivější tím pádem daleko efektivnější v boji. Když jsem DAO hrál poprvé neměl jsem zcela žádných výhrad, ale po zahrání DA2 jsem nemohl soubojovému systému v DAO přijít na chuť. Věc soubojů v DA2 se má tak. v DAO je u soubojů kladen důraz na taktiku a správné využíváni schopností, což je naprosto v pořádku ale, problém je v tom, že souboje at se snaží vypadat sebe realističtěji, zanedbávají hlavní věc. A to že jsem neměl vůbec pocit že hraji za mocného hrdinu a zachránce světa. Pohyby postav jsou provedeny technicky pěkně, ale na oko působí děsně nudně a opravdu pomalu. V DA2 je to máchání obou ručním mečem docela síla na druhou stranu se mi na to daleko lépe dívalo. A ruku na srdce hry tohoto typu nejsou simulátory šermířství od učně Jana Žišky. Jde o o to abych se na bojišti cítil pohyblivý a měl pocit moci a uspokojení. A tento pocit mi DAO na rozdíl od DA2 nedával.
Tim to pro mě ale ani zdaleka nekončí. Je pár dalších důvodů proč upřednostňuji combat v DA2. Např. umělá demence, v DAO něco co mě iritovalo tak, že jsem měl nutkání si uříznout hlavu a narvat si ji do mrazáku. Postavy na příkazy v DAO sice reagovali včas, ale co je to platné, když po většinu času čumí jak vrána na švýcarský boty pokud vás nepřátele napadnou? A to i ve chvíli, kdy máte nastavenou taktiku u jednotlivých členů týmu. Někdy se zasekávají mezi bednami či stromy (zvlášť Morrigan se svým velkým pavoučím zadkem) a co je nejhorší někdy se z oné bedýnkové pasti ani neodseknou.
DA2 - AI také dělalo chyby a reakční doba na vaše příkazy by se někdy dala přirovnat k reakci vysloužilého kokainového magnáta po lobotomii mozku. Avšak, postavy se k kritických situacích dokázali postarat sami o sebe. Střelci se snažili najít si volný prostor a před útočníky utíkali. Stejně tak dobře používali své schopnosti.
S tím jde v ruku v ruce i obtížnost. Již několikrát jsem slyšel a četl stížnosti, jak je obtížnost proti DAO jednoduchá a jak je to všechno hrozně konzolové. No, mám pro vás zprávu lidé....Jak jsem již psal, souboje v DAO byli vždy o taktice. V DA2 není na první dvě obtížnosti nutné (až na pár vyjímek) používat pozastavení hry. Ovšem jsou tu i mody hard a Nightmare (Jediný mod kde je zaplý friendly fire). Zde jsi bez plánování taktiky a pozastavování hry ani neškrtnete. A věřte že některé fighty jsou tuhé jako skopové plátky na víně. High Dragon? Ano, víme své. Opravdu velký a zlý dráček.
Obtížnost není podle mě daná počtem či tuhostí nepřátel. Ale v uživatelské přístupnosti a AI. v DA2 jsem vždy věděl jakou schopnost chci použít a hlavně jsem přesně věděl kde danou schopnost mám nadefinovanou. U DAO jsem si zvykal hezkých pár hodin než mi zmatený interface přešel zpět do mé hráčské krve.
Přesto bych ale pár výtek k DA2 combat system měl. Tak především kamera, KONKRÉTNĚ ISOMETRICKÝ POHLED, který z nějakého prapodivného důvodu chybí. Pokud si k tomu připočtete hordy nepřátel...hmm no, řekněme, že nastanou situace kdy budete chuť mít někoho pomalu zabít. Opravdu mě to někdy pekelně iritovalo a v tomto ohledu bych byl opravdu rád za návrat taktického modu do DAI.
Suma sumárum DA2 vychází jako jasný vítěz v aspektu soubojů. Je plynulý a daleko přehlednější než originál. Navíc animace postav působí efektně a efektivně (zejména pak kouzla). Škoda jen že autoři odebrali prvek- "těžké brnění=menší výdrž" ale to je jen drobný detail který nekazí dojem z celkového zážitku.
Příběh, dialogy a postavy: Všichni už víme jakým směrem se BW vydalo po příběhové stránce. Komorní příběh o Hawkovi a jeho rodině odehrávajíc se na pozadí nenápadné bitvy mezi templáři a kruhu mágů. Příběh je zajímavý a dobře napsaný stejně jako postavy ale, největší problém je jeho rozložení do celých deseti let. Svým způsobem se příběh DA2 dělí na 3 kapitoly. Každá z jiného období života. Problém se nachází v tom, že za celých deset let jsem nezaznamenal krom změněného titulu Hawka nic. Nudný a šedivý Kirkwall je stále stejný, lidé jsou stejní a nestárnou, což vám dává pocit, že příběh plyne daleko rychleji než by bylo záhodno. Zcela určitě vám to nebude připadat jako 10 let. DAO v tomto ohledu odvádí neměřitelně větší kus práce. Jak jsem řekl, postavy jsou fajn a mají osobnost. To se dá říci i o Hawkovi, našemu hrdinovi v DA2. Postava je plně nadábována a je nadabována skvěle. Dabing postav v DAO někdy trochu drhnul. Např. postavám někdy bylo
špatně rozumět. V DAO jsem měl problém se do hlavního protagonisty vžít, protože mlčel jako otec Gordyho Freemana. Hawke na mě zapůsobil hned při první cutscéně, protože se mi zkrátka líbil jeho hlas a osobnost. Co na tom že v dialogové možnosti máte o možnost méně, hlavní je dát postavě osobnost a to se BW v DA2 povedlo dobře.
Animace, prezentace a optimalizace: Zde se objevuje hned několik zajímavých paradoxů, protože jak jsou animace v in game modu u DA2 plynulé a pohledné tak cutscény působí nedodělaně a trhaně. Krásně plynulé a filmové cutscény z DAO převyšují DA2 o několik tříd (opět patrně cena za urychlený vývoj). Optimalizace...to je též zajímavé téma. DA2 jsem hrál opatchovanou s oficiálními HD texturami. Hra pořád nevypadala nějak zázračně, ale u modelů postav se ukázalo výrazné vylepšení. V zabydlených oblastech mi hra běžela kolem 35-50 PFS kdežto v bojových zónách mi hra nespadla pod 50 FPS. DAO už v době vzniku vypadalo zastarale ale dnes na mé AMD kartě má hra poměrně problémy. Hra běhá plynule a bez problémů, avšak najednou z ničeho nic mi FPS začnou střemhlav klesat dolů až na nějakých 5 PFS, čímž se hra stane nehratelnou. Občas TO I zamrzne, což se u DA2 nikdy nestalo.
Questy nebo alespoň většina z nich byla v DA2 koncepčně a scenáristicky zvládnuta velmi dobře. Dost často se kvalitativně vyrovná s questy příběhovými.
Ovšem neustálé opakování jeskyní a recyklace levelů tyto skvělé questy srážely na kolena. Pak je tu samozřejmě linearita a respawn nepřátel, který se autoři snaží autoři maskovat jak to jen jde, ale nikdy se nevyhnete tomu, že se vám nad hlavou objeví osminohý pán (pavouk) se zadkem téměř dosahující velikosti pozadí Jennifer Lopez.
Co tedy dodat? Uspěchaný vývoj si vybral své daně ale to neznamená že si tato hra zaslouží takový.. řekl bych až směšný hate a nízká hodnocení, které je zde blízko DN: Forever....jako vážně? DA2 jsem si každopádně užil, místy i více než originál. Hra roku to není, avšak ten kdo tuto hru a celé BW odsuzuje do pekla horoucího je s prominutím ignorant, jenž si neuvědomuje pro koho to tito lidé musí pracovat. Věřte že i ME2 byl posunutý o 3 měsíce dopředu (původně mel vyjít v březnu) a přesto se z něj stala jedna z nejlepších her všech dob. Doufejme tedy že se EA konečně poučilo a nechá své lidi dělat svou práci. Odložení DAI o rok je dobrý krok kupředu a já se nemohu dočkat na pokračování této povedené série. Je načase si vzít svou slávu zpět BIOWARE!
Hodnocení: DA2 80% DAO 85%
Bioware je známé že umí dělat rychle a pod tlakem. Vždyť za 17 své existence se BW podařilo vyprodukovat 13 samostatných a kvalitních titulů. Kolik video herních studií se tímto může chlubit? Málo. A kdo ví zda li vůbec nějaké. Jenže na rozdíl od Kotoru u EA a DA2 nebylo cesty zpět " Bud uděláte to co po vás vyžadujeme nebo si najdeme někoho jiného".
EA dalo BW na tvorbu sequelu k úspěšné hře 18 měsíců, tedy rok a půl. Rok a půl na sequel ke hře, jenž měl obsahovat: 40+h obsah, napínavý příběh a poutavé dialogy, zábavné questy a zajímavé postavy, dopad vašich rozhodnutí na okolní svět, pozměněný, dynamický, intuitivní soubojový systém přizpůsobený na konzole, vylepšenou AI, nadabovaného hlavního protagonistu a pochopitelně vylepšenou grafiku a animace. Povedlo se to? Dle mého názoru ano, i když ne zcela na 100%.
Tento komentář bude porovnání her DAO a DA2. Z prostého důvodu, chci poukázat na věci, které jsou oproti DAO vylepšeny a aspekty jenž naopak zůstávají pozadu za originálem.
Soubojový systém: Někomu v DA2 vyhovuje někomu ne. Já osobně preferuji postavu pohyblivější tím pádem daleko efektivnější v boji. Když jsem DAO hrál poprvé neměl jsem zcela žádných výhrad, ale po zahrání DA2 jsem nemohl soubojovému systému v DAO přijít na chuť. Věc soubojů v DA2 se má tak. v DAO je u soubojů kladen důraz na taktiku a správné využíváni schopností, což je naprosto v pořádku ale, problém je v tom, že souboje at se snaží vypadat sebe realističtěji, zanedbávají hlavní věc. A to že jsem neměl vůbec pocit že hraji za mocného hrdinu a zachránce světa. Pohyby postav jsou provedeny technicky pěkně, ale na oko působí děsně nudně a opravdu pomalu. V DA2 je to máchání obou ručním mečem docela síla na druhou stranu se mi na to daleko lépe dívalo. A ruku na srdce hry tohoto typu nejsou simulátory šermířství od učně Jana Žišky. Jde o o to abych se na bojišti cítil pohyblivý a měl pocit moci a uspokojení. A tento pocit mi DAO na rozdíl od DA2 nedával.
Tim to pro mě ale ani zdaleka nekončí. Je pár dalších důvodů proč upřednostňuji combat v DA2. Např. umělá demence, v DAO něco co mě iritovalo tak, že jsem měl nutkání si uříznout hlavu a narvat si ji do mrazáku. Postavy na příkazy v DAO sice reagovali včas, ale co je to platné, když po většinu času čumí jak vrána na švýcarský boty pokud vás nepřátele napadnou? A to i ve chvíli, kdy máte nastavenou taktiku u jednotlivých členů týmu. Někdy se zasekávají mezi bednami či stromy (zvlášť Morrigan se svým velkým pavoučím zadkem) a co je nejhorší někdy se z oné bedýnkové pasti ani neodseknou.
DA2 - AI také dělalo chyby a reakční doba na vaše příkazy by se někdy dala přirovnat k reakci vysloužilého kokainového magnáta po lobotomii mozku. Avšak, postavy se k kritických situacích dokázali postarat sami o sebe. Střelci se snažili najít si volný prostor a před útočníky utíkali. Stejně tak dobře používali své schopnosti.
S tím jde v ruku v ruce i obtížnost. Již několikrát jsem slyšel a četl stížnosti, jak je obtížnost proti DAO jednoduchá a jak je to všechno hrozně konzolové. No, mám pro vás zprávu lidé....Jak jsem již psal, souboje v DAO byli vždy o taktice. V DA2 není na první dvě obtížnosti nutné (až na pár vyjímek) používat pozastavení hry. Ovšem jsou tu i mody hard a Nightmare (Jediný mod kde je zaplý friendly fire). Zde jsi bez plánování taktiky a pozastavování hry ani neškrtnete. A věřte že některé fighty jsou tuhé jako skopové plátky na víně. High Dragon? Ano, víme své. Opravdu velký a zlý dráček.
Obtížnost není podle mě daná počtem či tuhostí nepřátel. Ale v uživatelské přístupnosti a AI. v DA2 jsem vždy věděl jakou schopnost chci použít a hlavně jsem přesně věděl kde danou schopnost mám nadefinovanou. U DAO jsem si zvykal hezkých pár hodin než mi zmatený interface přešel zpět do mé hráčské krve.
Přesto bych ale pár výtek k DA2 combat system měl. Tak především kamera, KONKRÉTNĚ ISOMETRICKÝ POHLED, který z nějakého prapodivného důvodu chybí. Pokud si k tomu připočtete hordy nepřátel...hmm no, řekněme, že nastanou situace kdy budete chuť mít někoho pomalu zabít. Opravdu mě to někdy pekelně iritovalo a v tomto ohledu bych byl opravdu rád za návrat taktického modu do DAI.
Suma sumárum DA2 vychází jako jasný vítěz v aspektu soubojů. Je plynulý a daleko přehlednější než originál. Navíc animace postav působí efektně a efektivně (zejména pak kouzla). Škoda jen že autoři odebrali prvek- "těžké brnění=menší výdrž" ale to je jen drobný detail který nekazí dojem z celkového zážitku.
Příběh, dialogy a postavy: Všichni už víme jakým směrem se BW vydalo po příběhové stránce. Komorní příběh o Hawkovi a jeho rodině odehrávajíc se na pozadí nenápadné bitvy mezi templáři a kruhu mágů. Příběh je zajímavý a dobře napsaný stejně jako postavy ale, největší problém je jeho rozložení do celých deseti let. Svým způsobem se příběh DA2 dělí na 3 kapitoly. Každá z jiného období života. Problém se nachází v tom, že za celých deset let jsem nezaznamenal krom změněného titulu Hawka nic. Nudný a šedivý Kirkwall je stále stejný, lidé jsou stejní a nestárnou, což vám dává pocit, že příběh plyne daleko rychleji než by bylo záhodno. Zcela určitě vám to nebude připadat jako 10 let. DAO v tomto ohledu odvádí neměřitelně větší kus práce. Jak jsem řekl, postavy jsou fajn a mají osobnost. To se dá říci i o Hawkovi, našemu hrdinovi v DA2. Postava je plně nadábována a je nadabována skvěle. Dabing postav v DAO někdy trochu drhnul. Např. postavám někdy bylo
špatně rozumět. V DAO jsem měl problém se do hlavního protagonisty vžít, protože mlčel jako otec Gordyho Freemana. Hawke na mě zapůsobil hned při první cutscéně, protože se mi zkrátka líbil jeho hlas a osobnost. Co na tom že v dialogové možnosti máte o možnost méně, hlavní je dát postavě osobnost a to se BW v DA2 povedlo dobře.
Animace, prezentace a optimalizace: Zde se objevuje hned několik zajímavých paradoxů, protože jak jsou animace v in game modu u DA2 plynulé a pohledné tak cutscény působí nedodělaně a trhaně. Krásně plynulé a filmové cutscény z DAO převyšují DA2 o několik tříd (opět patrně cena za urychlený vývoj). Optimalizace...to je též zajímavé téma. DA2 jsem hrál opatchovanou s oficiálními HD texturami. Hra pořád nevypadala nějak zázračně, ale u modelů postav se ukázalo výrazné vylepšení. V zabydlených oblastech mi hra běžela kolem 35-50 PFS kdežto v bojových zónách mi hra nespadla pod 50 FPS. DAO už v době vzniku vypadalo zastarale ale dnes na mé AMD kartě má hra poměrně problémy. Hra běhá plynule a bez problémů, avšak najednou z ničeho nic mi FPS začnou střemhlav klesat dolů až na nějakých 5 PFS, čímž se hra stane nehratelnou. Občas TO I zamrzne, což se u DA2 nikdy nestalo.
Questy nebo alespoň většina z nich byla v DA2 koncepčně a scenáristicky zvládnuta velmi dobře. Dost často se kvalitativně vyrovná s questy příběhovými.
Ovšem neustálé opakování jeskyní a recyklace levelů tyto skvělé questy srážely na kolena. Pak je tu samozřejmě linearita a respawn nepřátel, který se autoři snaží autoři maskovat jak to jen jde, ale nikdy se nevyhnete tomu, že se vám nad hlavou objeví osminohý pán (pavouk) se zadkem téměř dosahující velikosti pozadí Jennifer Lopez.
Co tedy dodat? Uspěchaný vývoj si vybral své daně ale to neznamená že si tato hra zaslouží takový.. řekl bych až směšný hate a nízká hodnocení, které je zde blízko DN: Forever....jako vážně? DA2 jsem si každopádně užil, místy i více než originál. Hra roku to není, avšak ten kdo tuto hru a celé BW odsuzuje do pekla horoucího je s prominutím ignorant, jenž si neuvědomuje pro koho to tito lidé musí pracovat. Věřte že i ME2 byl posunutý o 3 měsíce dopředu (původně mel vyjít v březnu) a přesto se z něj stala jedna z nejlepších her všech dob. Doufejme tedy že se EA konečně poučilo a nechá své lidi dělat svou práci. Odložení DAI o rok je dobrý krok kupředu a já se nemohu dočkat na pokračování této povedené série. Je načase si vzít svou slávu zpět BIOWARE!
Hodnocení: DA2 80% DAO 85%
Pro: Návyková hratelnost, plynulý a přehledný soubojový systém, dialogy a questy, dabing, stromy schpností.
Proti: Zastaralé grafické zpracování, monotonost a repetetivnost nepřátel/prostředí, nemožnost vybavovat brněním své druhy.