Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

  • PC 85
Zóna je zpátky! Prvního stalkera jsem si nemálo oblíbil a přiřadil jsem tento titul k mejm TOP20 kouskům - pokračování tedy byla jasná volba.

Příjemně byla vylepšena grafika - na první pohled zóna vypadá o něco líp. Ovšem u hudby jsem se hned ze startu dočkal opravdu nemilé podpásovky v podobě rytmické elektronické rádobymoderní muziky, která sama o sobě možná není až tak špatná, nicméně k zóně se vůbec nehodila. Hru jsem tak byl nucen dohrát bez ní, což je obrovská škoda, neboť atmosférický neakční zvukový podkreslení jsem velmi chválil.

Další změnou jsou průvodci (vlastně teleporty). Já mám pobíhání po zóně tuze rád (narozdíl od některých, kterým naopak zdouhavé cestování vadilo) a tak jsem se je rozhodl zcela nevyužívat. Bohužel se do některých lokací bez těchto dostat snad ani nedalo (základna CS). Proč?

Nových lokací není mnoho (3) a tak se je autoři rozhodli doplnit těmi staršími. Bohužel však padla volba na ty méně atraktivní a nejvíce v prvním díle propchozené – například starej rudej les nebo uchvacující Pripjať autoři do hry nezařadili, přestože přes tyto oblasti hráč přešel v SOCH jen jednou. Jaká škoda! Rudej les sice kompletně přepracovali, ale přesto se mi ten z prvního dílu zdál hororovější a atmosferičtější.

Velmi kontroverzní novinkou jsou války frakcí. Na jednu stranu to umožňuje zcela vymítit nepřátelskou přítomnost na dané lokaci, což je rozhodně plus. Na stranu druhou je zóna díky tomu přelidněná a na každym kroku probíhají přestřelky, operace. Pocit prozkoumávání opuštěné zóny, kde lidská noha nebyla několik let se tak vytrácí, spíš to tady vypadá jako na vojenskym cvičišti. To, že se jde k frakcím přidat, je zajímavé a já toho dokonce nakonec využil a přidal se ke sympaticky idelogicky smýšlející skupině FREEDOM. Obstojně jsem si tak ztížil rudej les, kterej obývali vojáci z DUTY. Přidání se ke kterékoli frakci podle mě hru jen ztíží a těch pár cetek, co jsem dostal od velitele jako výbavu za to nestojí.

Téměř všudypřítomní obchodníci prodávají až nemístně draze. Pomalu mi nevymění obvaz ani za vymazlenou brokovnici a to působí směšně.

Příběh je potom taktéž nepříliš povedenej a recyklovanej. Honíme se za někým v podstatě bezdůvodně (dobře, tak kvůli emisím) a bohužel víme kdo to je, víme kde má skrýš a víme, že se mu to podaří a víme i jak to nakonec dopadne.

Na úplnej závěr v elektrárně jsem jen vykulil nechápavě oči. Prostě člověka teleportovali do elektrárny, do inventáře přidali 3 kvéry a já měl pálit pořád na stejnej cíl, bez toho aniž by mě někdo výrazněji ohrožoval, nebo cíl kamkoli unikal (Strelok se schovával za bednou a za celou dobu se jednou přesunul o překážku dál.


Zóna je zpátky, ale už to není ono. Ačkoli jsem hře vyčetl hromadu prvků / změn, tak pořád se to hraje skvěle – inteligentní nepřátlelé, obstojná obtížnost, výbornej design herního světa, otevřenost a volnost. 3Dčko je to pořád vynikající, ale prvnímu dílu se zkrátka rovnat nemůže.

Za mě 85%
(že bych zaslechnul volání Pripjati?)

Pro: Volnost, optika bez zaměřovacího kříže + balistické klesání střely, atmosféra, design lokací, zóna

Proti: HUDBA, příběh, konec, přelidněnost, málo nových lokací

+14