Nejprve disclaimer: Hru jsem včetně všech DLC koupil v PC verzi za 160Kč na GMG, před hraním jsem (znovu) shlédl první tři díly filmových vetřelců (DC cuts), a hru hrál na TV s gamepadem.
ACM je hodně kontroverzní hra. V době vydání to byla hra s mnoha bugy, nedodělky a grafikou jak z roku 2001 - prakticky žádné efekty a nejhorší textury v AAA hře vůbec.
Nedivím se tedy těm nízkým hodnocením. Jenže, Gearbox (či Timegate, či kdokoliv kdo na tom pracoval) se pochlapili, a vydali několik mnohagigových oprav - a když jsem hru hrál nyní, tak se v podstatě jedná o jinou hru. Nejen ta grafika je na mnohem lepší úrovni - spousta nových efektů (nové light points, fog zones, color grading, ambient occlusion, chromatic aberration...), textury se dočkaly čtyřikrát většího rozlišení..ale, a to hlavně, AI byla razantně vylepšena včetně chování vetřelců, a bugy byly odstraněny - v podstatě na žádné jsem nenarazil.
Další prvek co byl při vydání hodně kritizován byl děj, hlavně tedy "oživení" Hickse, které v hlavní kampani nebylo nijak logicky vysvětleno. No a tento problém zase řeší datadisk Stasis Interrupted, který objasňuje (poměrně logicky a zdařile) jak přežil Hicks, ale i co vlastně uvedlo do chodu události Alien 3 (mimochodem film, jehož první dvě slova jsou "Stasis Interrupted").
Takže pro plný zážitek doporučuji shlédnout první tři filmy a pak rozehrát plnou PC verzi (jen ta se těch obřích oprav dočkala) A:CM.
Dost ale o genezi stavu hry.
Nyní rozeberu přednosti a nedostatky.Nejdříve proč se mi hra dost a nad očekávání líbila:
Za prvé, většina prostředí ve hře jsou z filmů a jsou opravdu detailně převedena. Když jsem se procházel po Hadley's Hope, např. Medlab aka místu kde Ripley spala vedle Newt pod postelí, načež na ně zaútočil Burkem vypuštěný facehugger, a všechny propriety (včetně mrtvých facehuggerů) jsou tam, kde byly ve filmu...nebo když se snažím potichu proplížit kanalizací (mimochodem skvělá, atmoférická mise) a najdu tam hlavu Casey, alias Newtiny panenky, nebo když si mohu prohlédnout Engineera v Derelictu hezky detailně zblízka, přesně zpracovaného podle prvního Vetřelce...moje srdce hardcore Alien fanouška je prostě nadšeno. Tuhle filmovou sérii miluju, a ACM v přenesení jejího světa do herní podoby nemá konkurenci. Atmosféra je spot-on.
Za druhé, zbraně jsou převedeny se stejnou láskou jako svět. M41A Pulse Rifle, SmartGun, motion tracker...takhle věrně tyto "pomůcky" ve hrách ztvárněny ještě nebyly, navíc jdou upravovat, a jako bonus je možné najít legendární zbraně mariňáků z filmu - celou hru jsem střídal Pulse Rifle s Hicksovou brokovnicí, ale když jsem našel klasický SmartGun s ikonickou červenou bandanou Vasquezový, musel jsem ho použít až do posledního náboje :-). Mimochodem to, že je SmartGun "disposable" zbraň, tedy nedá se přebít, je dobré designérské rozhodnutí, protože to přeci jen je brutálně overpowered kanón. Chování zbraní je zmáknuto zábavně, mají dobrý feeling a přesné zvuky. Motion tracker to samé, konečně je potřeba ho držet! A ne jen jako součást GUI /AvP hry/.
Dále, příběh samotný je napsán poměrně slušně (hlavně pokud člověk bere v potaz Stasis) a obsahuje hlášky a rozhovory u nichž jsem se místy příjemně pousmál.Postavy jsou namluveny skvěle, hlavně Bishop či hlavní mariňáci Winter/O'Neal/Cruz. Paradoxně nejhůř je na tom Hicks - Biehn zní místy krapet znuděně, ale nic co by mě nějak aktivně prudilo.
AI parťáků byla OK. Občas někoho sejmuli, nepletli se do cesty. Víc od AI parťáků ve hrách ani neočekávám.
--------
Co se ne úplně povedlo a upravil bych:
Místy jsou ACM příliš přehnaní co se množství nepřátel týče. To, že se ve hře bojuje proti vetřelcům i lidem zhruba stejnou mírou mi nevadilo /variety is spice of life/, ale občas těch neprátel prostě bylo moc a šlo to až příliš do Call of Duty teritoria. Ubral bych na množství a přidal na tuhosti. Vetřelci se v opatchované verzi chovají OK, neviděl jsem nějaké hloupé glitche kterých byl po vydání plný internet, nicméně je pravda, že v AvP 2010 mi přišlo že se chovali ještě o něco lépe, fluidněji, více využívali prostředí.
Dále mi přišel zvláštní efekt smrti, kdy obrazovka ztratí barvu a kompletně se pauzne, než se začne nahrávat pozice, ikdyž to je prkotina.
Cutscény mají dost hroznou kvalitu a modely postav v nich jsou opravdu dost slabé, odpovídající tak roku 2005. Opět, detail, povrchová prkotina, ale mrzelo to.
--------
Celá hra jde hrát v co-op, a to včetně datadisku Stasis, ale nezkoušel jsem, příběhové atmosférické hry preferuji o samotě. Z multiplayeru jsem zkoušel mód Bug Hunt na mapě Tribute, který jsem včera hrál asi dvě a půl hodiny do tří do rána, protože to byla naprosto skvělá zábava. Mapa Tribute je s láskou detailně převedená kolonie Hadley's Hope. Mimoto jsou tu i jiné módy, a mapy s všeříkajícími názvy jako "Nostromo" či "Fury 161" - ale ty jsem zatím nezkoušel.
Jak to shrnout? Při vydání jsem měl chuť zajet do Austinu a spáchat na Gearbox hromadný atentát. Ale trpělivost se vyplatila, hru nakonec uvedli do velmi solidního stavu, a mě tím poskytli nejlepší vetřelčí zážitek od AvP 2 z roku 2001.
ACM je hodně kontroverzní hra. V době vydání to byla hra s mnoha bugy, nedodělky a grafikou jak z roku 2001 - prakticky žádné efekty a nejhorší textury v AAA hře vůbec.
Nedivím se tedy těm nízkým hodnocením. Jenže, Gearbox (či Timegate, či kdokoliv kdo na tom pracoval) se pochlapili, a vydali několik mnohagigových oprav - a když jsem hru hrál nyní, tak se v podstatě jedná o jinou hru. Nejen ta grafika je na mnohem lepší úrovni - spousta nových efektů (nové light points, fog zones, color grading, ambient occlusion, chromatic aberration...), textury se dočkaly čtyřikrát většího rozlišení..ale, a to hlavně, AI byla razantně vylepšena včetně chování vetřelců, a bugy byly odstraněny - v podstatě na žádné jsem nenarazil.
Další prvek co byl při vydání hodně kritizován byl děj, hlavně tedy "oživení" Hickse, které v hlavní kampani nebylo nijak logicky vysvětleno. No a tento problém zase řeší datadisk Stasis Interrupted, který objasňuje (poměrně logicky a zdařile) jak přežil Hicks, ale i co vlastně uvedlo do chodu události Alien 3 (mimochodem film, jehož první dvě slova jsou "Stasis Interrupted").
Takže pro plný zážitek doporučuji shlédnout první tři filmy a pak rozehrát plnou PC verzi (jen ta se těch obřích oprav dočkala) A:CM.
Dost ale o genezi stavu hry.
Nyní rozeberu přednosti a nedostatky.Nejdříve proč se mi hra dost a nad očekávání líbila:
Za prvé, většina prostředí ve hře jsou z filmů a jsou opravdu detailně převedena. Když jsem se procházel po Hadley's Hope, např. Medlab aka místu kde Ripley spala vedle Newt pod postelí, načež na ně zaútočil Burkem vypuštěný facehugger, a všechny propriety (včetně mrtvých facehuggerů) jsou tam, kde byly ve filmu...nebo když se snažím potichu proplížit kanalizací (mimochodem skvělá, atmoférická mise) a najdu tam hlavu Casey, alias Newtiny panenky, nebo když si mohu prohlédnout Engineera v Derelictu hezky detailně zblízka, přesně zpracovaného podle prvního Vetřelce...moje srdce hardcore Alien fanouška je prostě nadšeno. Tuhle filmovou sérii miluju, a ACM v přenesení jejího světa do herní podoby nemá konkurenci. Atmosféra je spot-on.
Za druhé, zbraně jsou převedeny se stejnou láskou jako svět. M41A Pulse Rifle, SmartGun, motion tracker...takhle věrně tyto "pomůcky" ve hrách ztvárněny ještě nebyly, navíc jdou upravovat, a jako bonus je možné najít legendární zbraně mariňáků z filmu - celou hru jsem střídal Pulse Rifle s Hicksovou brokovnicí, ale když jsem našel klasický SmartGun s ikonickou červenou bandanou Vasquezový, musel jsem ho použít až do posledního náboje :-). Mimochodem to, že je SmartGun "disposable" zbraň, tedy nedá se přebít, je dobré designérské rozhodnutí, protože to přeci jen je brutálně overpowered kanón. Chování zbraní je zmáknuto zábavně, mají dobrý feeling a přesné zvuky. Motion tracker to samé, konečně je potřeba ho držet! A ne jen jako součást GUI /AvP hry/.
Dále, příběh samotný je napsán poměrně slušně (hlavně pokud člověk bere v potaz Stasis) a obsahuje hlášky a rozhovory u nichž jsem se místy příjemně pousmál.Postavy jsou namluveny skvěle, hlavně Bishop či hlavní mariňáci Winter/O'Neal/Cruz. Paradoxně nejhůř je na tom Hicks - Biehn zní místy krapet znuděně, ale nic co by mě nějak aktivně prudilo.
AI parťáků byla OK. Občas někoho sejmuli, nepletli se do cesty. Víc od AI parťáků ve hrách ani neočekávám.
--------
Co se ne úplně povedlo a upravil bych:
Místy jsou ACM příliš přehnaní co se množství nepřátel týče. To, že se ve hře bojuje proti vetřelcům i lidem zhruba stejnou mírou mi nevadilo /variety is spice of life/, ale občas těch neprátel prostě bylo moc a šlo to až příliš do Call of Duty teritoria. Ubral bych na množství a přidal na tuhosti. Vetřelci se v opatchované verzi chovají OK, neviděl jsem nějaké hloupé glitche kterých byl po vydání plný internet, nicméně je pravda, že v AvP 2010 mi přišlo že se chovali ještě o něco lépe, fluidněji, více využívali prostředí.
Dále mi přišel zvláštní efekt smrti, kdy obrazovka ztratí barvu a kompletně se pauzne, než se začne nahrávat pozice, ikdyž to je prkotina.
Cutscény mají dost hroznou kvalitu a modely postav v nich jsou opravdu dost slabé, odpovídající tak roku 2005. Opět, detail, povrchová prkotina, ale mrzelo to.
--------
Celá hra jde hrát v co-op, a to včetně datadisku Stasis, ale nezkoušel jsem, příběhové atmosférické hry preferuji o samotě. Z multiplayeru jsem zkoušel mód Bug Hunt na mapě Tribute, který jsem včera hrál asi dvě a půl hodiny do tří do rána, protože to byla naprosto skvělá zábava. Mapa Tribute je s láskou detailně převedená kolonie Hadley's Hope. Mimoto jsou tu i jiné módy, a mapy s všeříkajícími názvy jako "Nostromo" či "Fury 161" - ale ty jsem zatím nezkoušel.
Jak to shrnout? Při vydání jsem měl chuť zajet do Austinu a spáchat na Gearbox hromadný atentát. Ale trpělivost se vyplatila, hru nakonec uvedli do velmi solidního stavu, a mě tím poskytli nejlepší vetřelčí zážitek od AvP 2 z roku 2001.
Pro: Skvělé převedení světa filmů do herní podoby, atmosféra, hudba, zábava
Proti: Místy špatný balanc množství nepřátel, nepříliš inventivní závěrečný boss fight