Ale tak tohle bylo opravdu mrazivé, hraní Outlastu v jednu ráno je opravdu hodně působivé. Dle mého názoru atmosféře a mrazivosti tohoto titulu se nevyrovná ani stará známá Amnesia. Na titul od začínajícího vývojáře se Outlast povedl na jedničku a přes různé nepříjemné drobnosti při hraní této delikátně mrazivé záležitosti mrazí opravdu hodně.
Hlavní postavou je novinář jdoucí za představou plné peněženky přes jakékoliv překážky, jenž jednoho poklidného večera zajede s kamerou podívat se do starého blázince Mount Massive Asylum. Zjistit, co se tam stalo a zřejmě by za odpověď na to dostal pěkný balík. Ignoruje všudypřítomné náznaky toho, že něco není v pořádku a starým oknem vleze dovnitř. Kdyby věděl, s čím si zahrává, nikdy tam nelezl.
Ano, zní to jako typický americký hororový trhák, při jehož sledování se dvakrát podíváte, jestli někdo není v kuchyni a na závěr řeknete "No a co", ale atmosféra Outlast je tak hustá, že by se dala krájet a vžít se do role ubohého novináře je opravdu výzva. To si navzájem rozumí s epickým grafickým zpracováním. Tahle hra totiž (až na drobné vyjímky) vypadá opravdu jako interaktivní film, grafika je opravdu téměř dokonalá a celá hra tak vypadá jako skutečnost, jak jsem říkal - interaktivní film.
Novinář brzy zjistí, že opravdu něco není v pořádku. Kromě mrtvých těl nebohých hlídačů brzy nalezá dokumenty a spisy, které vše vykreslují v pravém světle. Později mu vše dojde - nechci v této recenzi popisovat tu nejepičtější část příběhu, protože ji může číst někdo, kdo hru doposud nehrál - a taky mu dojde, že to všechno byla chyba (dojde to i vám) a začíná hledat cestu ven. Bohužel už je pozdě.
Bohužel se nyní dostáváme k záporům a tím je "předskriptovanost" všeho možného. První věc trpící tímto nedostatkem jsou monstra. Jejich prvním problémem je to, že zřejmě mají vypadat děsivě a vyděsí vás jenom v tom případě, že se znenadání odněkud vynoří nebo vás vytáhnou ze skříně - to je pak něco - ale sama o sobě (svým vzhledem) moc děsivá nejsou. Potom se dostáváme k té předskriptovanosti. Hlavní je, že všechny ty obludy vypadají skoro stejně a za celou hru se potkáte s asi jenom pěti druhy monster. Pak to druhé a to je to, že jejich umělá inteligence je na velmi bídné úrovni. Když utíkáte před nějakou obludou, zaběhnete za roh a schováte se pod postel, máte vždy prakticky stoprocentní jistotu, že se pod tu postel nepodívá (pokud vás neviděla jak se pod ní schováváte). Když je na vás celá hra ve svém průběhu tak drsná a někdy je její hraní totálně dech beroucí, mohlo by se vylepšit toto.
Dalším nedostatkem je zřejmě nedostatek nápadů scénáristy. Zatímco původní nápad byl opravdu epický, později se v celé hře opakuje tento postup: Nejprve se máte dostat někam a pak zas někam a pak se to všechno z nějakého důvodu pokazí a začínáte zase od nuly (ano, opravdu smůla nebohého novináře). Často se také setkáte s úkolem posbírat několik věcí (přičemž vás pronásleduje obluda) a pak je všechny sestrojit dohromady. Kdyby herní náplň byla rozmanitější, vůbec bych se nezlobil.
Všechno to je ale doprovázeno tou epickou atmosférou, která vás celou hru pronásleduje. Outlast vám nedá spát, ale ani vás nenechá si vydechnou, při hraní kterékoli části hry cítíte mráz (který má na svědomí také kvalita zvuku, takže doporučuji kvalitní sluchátka a nezapomenou pořádně zesílit) a neustálý pocit, že vás někdo sleduje, může se vynořit z jakéhokoliv kouta a zabít vás, málo kdy se cítíte tak bezbranně. A to je to co se vývojářům opravdu povedlo a to hlavní co vás bude držet při této hře. Mimochodem hra úžasně svižně ubíhá, jakmile se rozhodnete už jít spát, přijde něco, co vás nenechá klidným a dohrajete vše za dva večery. Může se zdát, že dávám příliš vysoké hodnocení, ale tohle dílo si těch 90% opravdu zaslouží, i přes ty nedostatky je hlavní atmosféra a Outlast budete hrát jedním dechem. Díky této hře budete dokonce života vzpomínat na tu chvíli, kdy jste dostali svůj první infarkt.
Více v PRO a PROTI
Hra dostupná pro: PC (399,-) / PS4 JIŽ BRZY ZA CCA 1599,-
Hra dohrána na: PC
Příběh: 9/10
Grafika: 9,5/10
Ozvučení a soundtrack: 9,5/10
Atmosféra: 10/10
Hratelnost: 9/10
Umělá inteligence: 4,5/10
Kvalita PC portu: 10/10 (také proto, jelikož hra vyšla pouze na PC :D)
Závěr: 7/10
Herní doba: 7/10
CELKOVÉ HODNOCENÍ: 9/10
Hlavní postavou je novinář jdoucí za představou plné peněženky přes jakékoliv překážky, jenž jednoho poklidného večera zajede s kamerou podívat se do starého blázince Mount Massive Asylum. Zjistit, co se tam stalo a zřejmě by za odpověď na to dostal pěkný balík. Ignoruje všudypřítomné náznaky toho, že něco není v pořádku a starým oknem vleze dovnitř. Kdyby věděl, s čím si zahrává, nikdy tam nelezl.
Ano, zní to jako typický americký hororový trhák, při jehož sledování se dvakrát podíváte, jestli někdo není v kuchyni a na závěr řeknete "No a co", ale atmosféra Outlast je tak hustá, že by se dala krájet a vžít se do role ubohého novináře je opravdu výzva. To si navzájem rozumí s epickým grafickým zpracováním. Tahle hra totiž (až na drobné vyjímky) vypadá opravdu jako interaktivní film, grafika je opravdu téměř dokonalá a celá hra tak vypadá jako skutečnost, jak jsem říkal - interaktivní film.
Novinář brzy zjistí, že opravdu něco není v pořádku. Kromě mrtvých těl nebohých hlídačů brzy nalezá dokumenty a spisy, které vše vykreslují v pravém světle. Později mu vše dojde - nechci v této recenzi popisovat tu nejepičtější část příběhu, protože ji může číst někdo, kdo hru doposud nehrál - a taky mu dojde, že to všechno byla chyba (dojde to i vám) a začíná hledat cestu ven. Bohužel už je pozdě.
Bohužel se nyní dostáváme k záporům a tím je "předskriptovanost" všeho možného. První věc trpící tímto nedostatkem jsou monstra. Jejich prvním problémem je to, že zřejmě mají vypadat děsivě a vyděsí vás jenom v tom případě, že se znenadání odněkud vynoří nebo vás vytáhnou ze skříně - to je pak něco - ale sama o sobě (svým vzhledem) moc děsivá nejsou. Potom se dostáváme k té předskriptovanosti. Hlavní je, že všechny ty obludy vypadají skoro stejně a za celou hru se potkáte s asi jenom pěti druhy monster. Pak to druhé a to je to, že jejich umělá inteligence je na velmi bídné úrovni. Když utíkáte před nějakou obludou, zaběhnete za roh a schováte se pod postel, máte vždy prakticky stoprocentní jistotu, že se pod tu postel nepodívá (pokud vás neviděla jak se pod ní schováváte). Když je na vás celá hra ve svém průběhu tak drsná a někdy je její hraní totálně dech beroucí, mohlo by se vylepšit toto.
Dalším nedostatkem je zřejmě nedostatek nápadů scénáristy. Zatímco původní nápad byl opravdu epický, později se v celé hře opakuje tento postup: Nejprve se máte dostat někam a pak zas někam a pak se to všechno z nějakého důvodu pokazí a začínáte zase od nuly (ano, opravdu smůla nebohého novináře). Často se také setkáte s úkolem posbírat několik věcí (přičemž vás pronásleduje obluda) a pak je všechny sestrojit dohromady. Kdyby herní náplň byla rozmanitější, vůbec bych se nezlobil.
Všechno to je ale doprovázeno tou epickou atmosférou, která vás celou hru pronásleduje. Outlast vám nedá spát, ale ani vás nenechá si vydechnou, při hraní kterékoli části hry cítíte mráz (který má na svědomí také kvalita zvuku, takže doporučuji kvalitní sluchátka a nezapomenou pořádně zesílit) a neustálý pocit, že vás někdo sleduje, může se vynořit z jakéhokoliv kouta a zabít vás, málo kdy se cítíte tak bezbranně. A to je to co se vývojářům opravdu povedlo a to hlavní co vás bude držet při této hře. Mimochodem hra úžasně svižně ubíhá, jakmile se rozhodnete už jít spát, přijde něco, co vás nenechá klidným a dohrajete vše za dva večery. Může se zdát, že dávám příliš vysoké hodnocení, ale tohle dílo si těch 90% opravdu zaslouží, i přes ty nedostatky je hlavní atmosféra a Outlast budete hrát jedním dechem. Díky této hře budete dokonce života vzpomínat na tu chvíli, kdy jste dostali svůj první infarkt.
Více v PRO a PROTI
Hra dostupná pro: PC (399,-) / PS4 JIŽ BRZY ZA CCA 1599,-
Hra dohrána na: PC
Příběh: 9/10
Grafika: 9,5/10
Ozvučení a soundtrack: 9,5/10
Atmosféra: 10/10
Hratelnost: 9/10
Umělá inteligence: 4,5/10
Kvalita PC portu: 10/10 (také proto, jelikož hra vyšla pouze na PC :D)
Závěr: 7/10
Herní doba: 7/10
CELKOVÉ HODNOCENÍ: 9/10
Pro: epická atmosféra, hratelnost, grafika, extrémně děsivé, realistické, systém nočního vidění, ozvučení
Proti: umělá inteligence, opakující se věci v příběhu