Far Cry 3 je jedna z prvních openworld her, kterou jsem kdy dohrála, neboť mě na rozdíl od jiných zástupců tohoto žánru během prvních několika hodin neunudila k smrti. Zásluhu na tom má její úžasná hratelnost a přehlednost - stala se pro mě přístupná tím, že mi hned zkraje představila všemožné aktivity, které můžu na ostrově dělat, takže jsem si mohla vybrat a rozmyslet si, co mi za to stojí a co ne.
Lov zvířat je skvělá zábava - ostrov je přeplněn nejrůznějšími tvory, kteří vesměs nemají na práci nic lepšího než se vás pokusit rozsápat, uklovat nebo utrkat, takže získávání jejich kůží a vytváření čím dál lepšího vybavení neomrzí. Vedle decimace místní přemnožené fauny (Jason neví, že je ve hře a že se všechno hned respawnuje) je další oblíbenou aktivitou vašeho hrdiny postupná kolonizace celého ostrova dobýváním nepřátelských základen. To je taky super, jsou klasicky dvě možnosti jak k tomu přistoupit - skrytě nebo přímo. Ani jeden přístup nepředstavuje nepřekonatelnou výzvu (nepřátelé jsou tupí a když nejste před nimi, nevidí vás - a když už vás spatří, není velký problém je všechny pokosit i s posilami). Na výběr je řada zbraní a výbušnin, s nimiž můžete v podstatě donekonečna experimentovat.
Hra se vás snaží co nejvíc bavit a nabízí vám škálu činností od plnění úkolů pro vesničany, přes lov trofejových zvířat a zabíjení hledaných zločinců až po nejrůznější závody a minihry. Nejotravnější pro mě bylo lezení na rádiové věže (které ovšem není zcela povinné, pokud máte dost peněz). Pak tu ještě byla možnost sbírat artefakty a dopisy z druhé světové, ale tyto pižlavé činnosti psychicky nezvládám, takže jsem získala jen těch pár, co jsem na ně narazila náhodou.
Veškeré pobíhání po krásách Švindlířova ostrova mě nadmíru pobavilo, ale bohužel je tu i pár nedostatků, které dojem z hry kazí. Hned zkraje mě napadá třeba blbý systém ukládání (při všem tom pobíhání nesmíte zapomenout průběžně mačkat F9, abyste nepřišli o všechen loot), nechtěné odhození zbraně místo prošacování mrtvoly způsobené stejnou klávesou pro obě, no a třeba detail jako že buvol opravdu není predátor.
Podstatnějším nedostatkem je hlavní dějová linka. Samotné akční mise, jež ji tvoří, jsou fajn - proměnlivé, přehnané, šílené a zábavné. S propojujícím příběhem, který se odehrává především v cutscénách, nemáte nad ním kontrolu a dřív nebo později ho musíte doklepat do jeho "šťastného" nebo "nešťastného" konce, je to horší.
Zaprvé váš hrdina, Jason, je idiot. Ze začátku je to vtipné (Vydrž, Lízo, jdu tě zachránit!), později už moc ne, i když to je pravděpodobně účel. Jasonovi kamarádi taky nejsou zrovna výkvět sympatičnosti či inteligence, navíc většinu času tráví opravováním jakési polorozpadlé lodi, jelikož jim Jason zapomněl říct, že pobřeží je plné funkčních lodí a nic se opravovat nemusí.
Zadruhé je tu neustálé uvozování vyprávění citáty z Alenky v říši divů, což vás přiměje čekat něco, co nikdy nepřijde - jako zajímavý zvrat nebo nějaká pointa. Jediné, co přijde, jsou různé psychedelické a snové sekvence, které jsou možná humorné -- ovšem až do té chvíle, než se v nich začnou odehrávat klíčové události. V jedné z nich několika QTE kliky odstraníte nejzajímavějšího antagonistu, psychotického Vaase, načež jste nuceni se přeorientovat na jiného, daleko méně výrazného záporáka. V další halucinaci je Jason donucen svou exotickou múzou bojovat s čímsi, co se nekecám jmenuje inkoustový obr a vrhá po vás mraky.
A zatřetí jsou tady domorodci, kteří mají údajně být tak veliké klišé, že vlastně klišé nejsou a vy se nad tím máte postkolonialisticky zamyslet. No nevím. Nakonec v příběhu nic nedrží pohromadě a jen tak tak to dává smysl. Navíc mi bylo jedno, co se s kým stane - takže jsem se vrátila k zábavnějšímu běháním po ostrově a dodělávání úkolů.
Ještě doplním, že nejlépe napsané postavy byli zmetci Vaas a Buck a i takový zneuznaný hrdina jako Sam, ale bohužel se na ostrově moc neohřáli.
Lov zvířat je skvělá zábava - ostrov je přeplněn nejrůznějšími tvory, kteří vesměs nemají na práci nic lepšího než se vás pokusit rozsápat, uklovat nebo utrkat, takže získávání jejich kůží a vytváření čím dál lepšího vybavení neomrzí. Vedle decimace místní přemnožené fauny (Jason neví, že je ve hře a že se všechno hned respawnuje) je další oblíbenou aktivitou vašeho hrdiny postupná kolonizace celého ostrova dobýváním nepřátelských základen. To je taky super, jsou klasicky dvě možnosti jak k tomu přistoupit - skrytě nebo přímo. Ani jeden přístup nepředstavuje nepřekonatelnou výzvu (nepřátelé jsou tupí a když nejste před nimi, nevidí vás - a když už vás spatří, není velký problém je všechny pokosit i s posilami). Na výběr je řada zbraní a výbušnin, s nimiž můžete v podstatě donekonečna experimentovat.
Hra se vás snaží co nejvíc bavit a nabízí vám škálu činností od plnění úkolů pro vesničany, přes lov trofejových zvířat a zabíjení hledaných zločinců až po nejrůznější závody a minihry. Nejotravnější pro mě bylo lezení na rádiové věže (které ovšem není zcela povinné, pokud máte dost peněz). Pak tu ještě byla možnost sbírat artefakty a dopisy z druhé světové, ale tyto pižlavé činnosti psychicky nezvládám, takže jsem získala jen těch pár, co jsem na ně narazila náhodou.
Veškeré pobíhání po krásách Švindlířova ostrova mě nadmíru pobavilo, ale bohužel je tu i pár nedostatků, které dojem z hry kazí. Hned zkraje mě napadá třeba blbý systém ukládání (při všem tom pobíhání nesmíte zapomenout průběžně mačkat F9, abyste nepřišli o všechen loot), nechtěné odhození zbraně místo prošacování mrtvoly způsobené stejnou klávesou pro obě, no a třeba detail jako že buvol opravdu není predátor.
Podstatnějším nedostatkem je hlavní dějová linka. Samotné akční mise, jež ji tvoří, jsou fajn - proměnlivé, přehnané, šílené a zábavné. S propojujícím příběhem, který se odehrává především v cutscénách, nemáte nad ním kontrolu a dřív nebo později ho musíte doklepat do jeho "šťastného" nebo "nešťastného" konce, je to horší.
Zaprvé váš hrdina, Jason, je idiot. Ze začátku je to vtipné (Vydrž, Lízo, jdu tě zachránit!), později už moc ne, i když to je pravděpodobně účel. Jasonovi kamarádi taky nejsou zrovna výkvět sympatičnosti či inteligence, navíc většinu času tráví opravováním jakési polorozpadlé lodi, jelikož jim Jason zapomněl říct, že pobřeží je plné funkčních lodí a nic se opravovat nemusí.
Zadruhé je tu neustálé uvozování vyprávění citáty z Alenky v říši divů, což vás přiměje čekat něco, co nikdy nepřijde - jako zajímavý zvrat nebo nějaká pointa. Jediné, co přijde, jsou různé psychedelické a snové sekvence, které jsou možná humorné -- ovšem až do té chvíle, než se v nich začnou odehrávat klíčové události. V jedné z nich několika QTE kliky odstraníte nejzajímavějšího antagonistu, psychotického Vaase, načež jste nuceni se přeorientovat na jiného, daleko méně výrazného záporáka. V další halucinaci je Jason donucen svou exotickou múzou bojovat s čímsi, co se nekecám jmenuje inkoustový obr a vrhá po vás mraky.
A zatřetí jsou tady domorodci, kteří mají údajně být tak veliké klišé, že vlastně klišé nejsou a vy se nad tím máte postkolonialisticky zamyslet. No nevím. Nakonec v příběhu nic nedrží pohromadě a jen tak tak to dává smysl. Navíc mi bylo jedno, co se s kým stane - takže jsem se vrátila k zábavnějšímu běháním po ostrově a dodělávání úkolů.
Ještě doplním, že nejlépe napsané postavy byli zmetci Vaas a Buck a i takový zneuznaný hrdina jako Sam, ale bohužel se na ostrově moc neohřáli.
Pro: ostrov a jeho pestré prostředí, aktivity na něm, hratelnost, rozmanitost misí
Proti: divný systém savů, nekonzistentní příběh