Dodnes tak úplně nechápu jak se to pánům z DID povedlo, vydat natolik věrný simulátor letounu jen o pár měsíců poté, co první sériová F-22 vůbec vzlétla do vzduchu. Ne ne nechytejte mě za slovo, nemluvím těď o Total Air War, ale o jejím předchůdci F-22 Air Dominance Fighter vydaném v prosinci 1997. Ačkoliv F-22 ADF v podstatě ve všech směrech předčila svého předchůdce (další slavný simulátor z této dílny) EF2000, u fanoušků v několika bodech narazila. Těmi hlavními výtkami byla skriptovaná kampaň, což oproti výborné dynamické kampani v EF2000 byl v podstatě krok zpět, a absence plánování misí. V DID se ovšem rozhodli napravit si reputaci a tak o rok později vychází nová verze F-22 Total Air War s vylepšeným systémem generovaní dynamické kampaně WarGen II, a těch kampaní hra obsahovala rovnou desítku. Bylo to další posunutí hranic v oblasti leteckých simulátorů. Bohužel F-22 TAW byla trochu hořkou pilulkou pro majitele verze ADF, kteří se tak cítili trochu podvedeni...
Popisovat všechny vymoženosti F-22 v této hře, by znamenalo skoro napsat technickou specifikaci na reálný letoun. Touto cestou se skutečně nevydám. Rád bych totiž vyzdvihl jinou vlastnost této hry. Ačkoliv se totiž zdá že hra má poměrně rozsáhlé možnosti, a bude neuvěřitelně složitá a tedy určená jen hardcore pařanům s hlavou neustále v oblacích a nebo v mnoha set stránkovém manuálu, tak to není pravda. S přimhouřením oka bych se jí totiž nebal doporučit i velmi nezkušeným hráčům simulátorů. Ano samozřejmě k plnému zážitku se toho budete muset naučit trochu více, ale F-22 rozhodně netlačí na pilu a pohrajete li si trochu s nastavením, tak z ní uděláte i takovou leteckou arkádu. Na druhou stranu posunute-li obtížnost opačným směrem, budete mít plné ruce, nohy i hlavu práce.
Nedá mi to abych nevyzdvihl ještě jednu velmi zajímavou vlastnost této hry. Kromě samotného létání vám totiž hra navíc nabízí totální kontrolu bojiště v podobě řízení boje z letounu AWACS. V tu chvíli se nám simulátor mění na realtime strategii a vy v pozici velitele rozhodujete o rozdělení úkolů jednotlivým letkám, přesunu jednotek podle toho jak se konflikt vyvíjí, povolání záloh atd. A jakmile vás strategické rozhodování přestane bavit, můžete se kliknutím myši přesunout do jakékoliv stíhačky přímo v bojové vřavě, a splnit úkol, který jste si před chvílí sami z paluby AWACSu zadali.
Samozřejmě i zde se najdou mouchy, které je možné kritizovat, mě asi nejvíc vytáčelo chování wingmanů, kteří mi občas přišli jak nesvéprávné děti. Občas mi taky vyhodnocení misí přišlo lehce padlé na hlavu, kdy i malá drobnost, způsobila nesplnění mise, ale tak už to občas chodí. Každopádně z hlediska poměru "reálná simulace"/"zábavnost" považuji F-22 TAW za špičku v oboru a pokud jí v simulátorech něco překonává tak si rád nechám rozšířit obzory.
No Crashi, jako zní to všechno moc hezky, ale 15 let stará hra... kde já to dneska seženu? A i kdybych to sehnal, tak mi to stejně nepůjde nainstalovat... Inu na tohle mám překvapivě jednoduchou odpověď. Nainstalovat by to jít mělo a je to zdarma!
Popisovat všechny vymoženosti F-22 v této hře, by znamenalo skoro napsat technickou specifikaci na reálný letoun. Touto cestou se skutečně nevydám. Rád bych totiž vyzdvihl jinou vlastnost této hry. Ačkoliv se totiž zdá že hra má poměrně rozsáhlé možnosti, a bude neuvěřitelně složitá a tedy určená jen hardcore pařanům s hlavou neustále v oblacích a nebo v mnoha set stránkovém manuálu, tak to není pravda. S přimhouřením oka bych se jí totiž nebal doporučit i velmi nezkušeným hráčům simulátorů. Ano samozřejmě k plnému zážitku se toho budete muset naučit trochu více, ale F-22 rozhodně netlačí na pilu a pohrajete li si trochu s nastavením, tak z ní uděláte i takovou leteckou arkádu. Na druhou stranu posunute-li obtížnost opačným směrem, budete mít plné ruce, nohy i hlavu práce.
Nedá mi to abych nevyzdvihl ještě jednu velmi zajímavou vlastnost této hry. Kromě samotného létání vám totiž hra navíc nabízí totální kontrolu bojiště v podobě řízení boje z letounu AWACS. V tu chvíli se nám simulátor mění na realtime strategii a vy v pozici velitele rozhodujete o rozdělení úkolů jednotlivým letkám, přesunu jednotek podle toho jak se konflikt vyvíjí, povolání záloh atd. A jakmile vás strategické rozhodování přestane bavit, můžete se kliknutím myši přesunout do jakékoliv stíhačky přímo v bojové vřavě, a splnit úkol, který jste si před chvílí sami z paluby AWACSu zadali.
Samozřejmě i zde se najdou mouchy, které je možné kritizovat, mě asi nejvíc vytáčelo chování wingmanů, kteří mi občas přišli jak nesvéprávné děti. Občas mi taky vyhodnocení misí přišlo lehce padlé na hlavu, kdy i malá drobnost, způsobila nesplnění mise, ale tak už to občas chodí. Každopádně z hlediska poměru "reálná simulace"/"zábavnost" považuji F-22 TAW za špičku v oboru a pokud jí v simulátorech něco překonává tak si rád nechám rozšířit obzory.
No Crashi, jako zní to všechno moc hezky, ale 15 let stará hra... kde já to dneska seženu? A i kdybych to sehnal, tak mi to stejně nepůjde nainstalovat... Inu na tohle mám překvapivě jednoduchou odpověď. Nainstalovat by to jít mělo a je to zdarma!
Pro: Poměr simulace/zábavnost; Relativně zvládnutelná i pro méně zkušené; Výborné dynamické kampaně
Proti: Chování AI v některých situacích