Těžko říct, co mě u této hry dokázalo udržet skoro 250 hodin. Fanoušci simulátorů nechává tento semi-simulátorový subžánr chladnými. Já jsem fanoušek sim-racingu, ale nijak velký, a už si ani nepamatuji, kdy jsem nějaký simulátor naposledy zkoušel. Tak proč mě SHIFT tak dostal?
Snaží se totiž nasimulovat pocity pilota závodního auta. I když "pocity" asi není zrovna správné slovo. Tak jinak; SHIFT vám ukáže, jak zatraceně úzká je závodní trať, jak neuvěřitelně hrbolatá je rovinka, která se zdá perfektně rovná, ukáže vám téměř skutečný pocit z vysoké rychlosti a taky že narvat to do bariéry ve stovce je fakt pořádná pecka. Předtím to žádná jiná hra nenabídla tak věrně a intenzivně. U skutečných simulátorů tenhle prožitek chybí, sice vám poskytnou téměr 100% fyziku, ale je to vždy tak nějak sterilní. Slightly Mad Studios bohužel ubrali trochu z realismu fyziky, ale do sedačky posadili jezdce, a svěřili jeho ruce a nohy vám. Rozostření a chvilkové rozplynutí barev do černobíla při nárazu věrohodně simuluje efekt, kterému se v závodní branži říká "blackout", což je taková částečná ztráta vědomí (ztráta zraku a sluchu, byť jen na zlomek vteřiny). Občas je ale tento efekt trošku přecitlivělý, takže se vám rozostří zrak i když trošku silněji kolidujete s jiným vozem v rámci souboje na trati.
Fyzika aut dost odpouští a umožňuje vám neustále tlačit na pilu. Opotřebení pneumatik a teplota čehokoli se nebere vůbec v potaz. Ale rozhodně to není arkáda. Vozy mají vlastnosti nastavené podle skutečných předloh, a to se netýká jen základních verzí aut, ale promítá se i do silně upravených vozů. Tuning se škáluje podle reálných automobilových soutěží, od amatérských závodů až po profesionální série. Některá auta jsou přetáčivá, jiná nedotáčivá a velmi se hodí znát alespoň základy závodění. S autem se musíte sžít, daleko více než v arkádách, a je nutné najít jeho limity. Podrobné nastavení může směle konkurovat některým simulátorům (je detailnější než například v F1 2013), a zahrnuje mnoho komponentů podvozku, svornost diferenciálu, poměr převodových stupňů, sbíhavost a úhel zavěšení kol, aerodynamiku a mnoho dalšího. Změny jsou citelně rozpoznatelné, sám jsem strávil mnoho hodin hledáním nejlepšího nastavení, které jsem ale po nějaké době stejně musel znovu upravit, jak se můj jízdní styl měnil. Pro ty, kdo nehrají na volantu anebo nemají čas a chuť nastavovat každou část auta zvlášť, je tu možnost rychlých úprav nastavením posuvníku např. na vyšší nedotáčivost/přetáčivost apod.
AI je poměrně agresivní, proto jsem sáhl po neoficiálním patchi od komunity (který upravuje nejen AI, ale i force feedback pro lepší čtení trati a pár dalších drobností). S patchem se mi jezdilo o poznání lépe, souboje byli těsnější, AI jezdila více konzistentně a první dvě auta už neodjíždí zbytku pole na míle daleko. Na nejtěžší obtížnost mám i dnes problém některé závody vyhrát. Bohužel při delších závodech ostatní auta nestíhají, SHIFT je zkrátka dělaný na rychlé, krátké a agresivní závody.
Časem mě ale dost omrzela jedna věc, a sice jak vypadá vaše jízda na záznamu z kamery. Auto se i při nastavení na absolutní nedotáčivost sune v zatáčce jakoby bokem. Skutečný smyk to není, je to jen efekt, nejspíš prostě proto, že je to NFS a v NFS musí jízda vypadat pokud možno co nejvíc "hustě". Tuhle malou vizuální záležitost jsem ale začal vnímat i z kabiny, a i když mě fyzika pořád bavila a nevadily mi posunuté hranice reálné simulace, dost mě to omrzelo a ztratil jsem chuť dál jezdit. Chtěl jsem, aby to zkrátka i na záznamu vypadalo věrohodně, protože když už SHIFT umí nasimulovat zážitek z jízdy velmi věrný skutečnosti, chci mít možnost pokochat se záběry na skutečnou jízdu závodního auta.
Komentář už mi trošku nabobtnal do ne zrovna příjemných rozměrů, a tak i když by se toho dalo probrat mnoho dalšího a důležitého, co jsem jistě zapomněl, raději to tu utnu =)
Rozhodně i dnes, po pěti letech od vydání, doporučuji hru vyzkoušet, i když nemáte závody anebo simulátory rádi. Anebo můžete rovnou sáhnout po druhém dílu, který je prakticky úplně stejný, liší se pouze v kariéře, nabídne více aut a mnohem více tratí. Nedostanete bohužel reálnou simulaci fyziky, ale zažijete si rychlost a adrenalin, kterou lépe neumí zprostředkovat žádný jiný závodní simulátor.
Snaží se totiž nasimulovat pocity pilota závodního auta. I když "pocity" asi není zrovna správné slovo. Tak jinak; SHIFT vám ukáže, jak zatraceně úzká je závodní trať, jak neuvěřitelně hrbolatá je rovinka, která se zdá perfektně rovná, ukáže vám téměř skutečný pocit z vysoké rychlosti a taky že narvat to do bariéry ve stovce je fakt pořádná pecka. Předtím to žádná jiná hra nenabídla tak věrně a intenzivně. U skutečných simulátorů tenhle prožitek chybí, sice vám poskytnou téměr 100% fyziku, ale je to vždy tak nějak sterilní. Slightly Mad Studios bohužel ubrali trochu z realismu fyziky, ale do sedačky posadili jezdce, a svěřili jeho ruce a nohy vám. Rozostření a chvilkové rozplynutí barev do černobíla při nárazu věrohodně simuluje efekt, kterému se v závodní branži říká "blackout", což je taková částečná ztráta vědomí (ztráta zraku a sluchu, byť jen na zlomek vteřiny). Občas je ale tento efekt trošku přecitlivělý, takže se vám rozostří zrak i když trošku silněji kolidujete s jiným vozem v rámci souboje na trati.
Fyzika aut dost odpouští a umožňuje vám neustále tlačit na pilu. Opotřebení pneumatik a teplota čehokoli se nebere vůbec v potaz. Ale rozhodně to není arkáda. Vozy mají vlastnosti nastavené podle skutečných předloh, a to se netýká jen základních verzí aut, ale promítá se i do silně upravených vozů. Tuning se škáluje podle reálných automobilových soutěží, od amatérských závodů až po profesionální série. Některá auta jsou přetáčivá, jiná nedotáčivá a velmi se hodí znát alespoň základy závodění. S autem se musíte sžít, daleko více než v arkádách, a je nutné najít jeho limity. Podrobné nastavení může směle konkurovat některým simulátorům (je detailnější než například v F1 2013), a zahrnuje mnoho komponentů podvozku, svornost diferenciálu, poměr převodových stupňů, sbíhavost a úhel zavěšení kol, aerodynamiku a mnoho dalšího. Změny jsou citelně rozpoznatelné, sám jsem strávil mnoho hodin hledáním nejlepšího nastavení, které jsem ale po nějaké době stejně musel znovu upravit, jak se můj jízdní styl měnil. Pro ty, kdo nehrají na volantu anebo nemají čas a chuť nastavovat každou část auta zvlášť, je tu možnost rychlých úprav nastavením posuvníku např. na vyšší nedotáčivost/přetáčivost apod.
AI je poměrně agresivní, proto jsem sáhl po neoficiálním patchi od komunity (který upravuje nejen AI, ale i force feedback pro lepší čtení trati a pár dalších drobností). S patchem se mi jezdilo o poznání lépe, souboje byli těsnější, AI jezdila více konzistentně a první dvě auta už neodjíždí zbytku pole na míle daleko. Na nejtěžší obtížnost mám i dnes problém některé závody vyhrát. Bohužel při delších závodech ostatní auta nestíhají, SHIFT je zkrátka dělaný na rychlé, krátké a agresivní závody.
Časem mě ale dost omrzela jedna věc, a sice jak vypadá vaše jízda na záznamu z kamery. Auto se i při nastavení na absolutní nedotáčivost sune v zatáčce jakoby bokem. Skutečný smyk to není, je to jen efekt, nejspíš prostě proto, že je to NFS a v NFS musí jízda vypadat pokud možno co nejvíc "hustě". Tuhle malou vizuální záležitost jsem ale začal vnímat i z kabiny, a i když mě fyzika pořád bavila a nevadily mi posunuté hranice reálné simulace, dost mě to omrzelo a ztratil jsem chuť dál jezdit. Chtěl jsem, aby to zkrátka i na záznamu vypadalo věrohodně, protože když už SHIFT umí nasimulovat zážitek z jízdy velmi věrný skutečnosti, chci mít možnost pokochat se záběry na skutečnou jízdu závodního auta.
Komentář už mi trošku nabobtnal do ne zrovna příjemných rozměrů, a tak i když by se toho dalo probrat mnoho dalšího a důležitého, co jsem jistě zapomněl, raději to tu utnu =)
Rozhodně i dnes, po pěti letech od vydání, doporučuji hru vyzkoušet, i když nemáte závody anebo simulátory rádi. Anebo můžete rovnou sáhnout po druhém dílu, který je prakticky úplně stejný, liší se pouze v kariéře, nabídne více aut a mnohem více tratí. Nedostanete bohužel reálnou simulaci fyziky, ale zažijete si rychlost a adrenalin, kterou lépe neumí zprostředkovat žádný jiný závodní simulátor.