Tank je pro mě osobně jeden z nejzajímavějších strojů v historii lidstva. Desítky tun oceli vyrobené pro jediný účel - ničit a zabíjet. World of Tanks nám dovoluje si do těchto bestií sednout a aspoň částečně cítit tu ničivou sílu v rukách. Hra nás provede od malých tančíků, které těžko nahání hrůzu, přes všechny ikony 2. světové války až po poválečné nebo nikdy realizované monstra.
Nicméně už hned na začátku hry na vás čeká jeden z největších záporů hry. Po prvním zapnutí vůbec netušíte, co máte dělat a hra vám to nijak nevysvětlí. Ubohý tutoriál vám dá zlomek toho, co potřebujete vědět, nicméně pro nějaké globálnější pochopení herních mechanizmů je k ničemu, což je obrovská škoda, protože hráči, co si nikdy sami nezjistí, jak hra doopravdy funguje, jsou nejenom ochuzení o velký zážitek ze hry, ale zároveň se jejich mnohdy těžko porazitelné stroje stávají slepicemi na odstřel. A protože ve hře nejsou žádné nároky na vyšší věk nebo průměrnou inteligenci, komunita okolo této hry je bohužel z 99% garbage a vývojáři na tom mají, díky výše zmíněným věcem, svůj podíl.
Hra balancuje na hranici simulace a arkády. Mnoho fyzikálních zákonů ve hře funguje, některé jsou ale záměrně vynechány. Máte velké dělo, které vám udává nějakou hodnotu průbojnosti pancíře a hra vyhodnocuje, jestli se vypálená střela odrazí od nepřátelského pancíře anebo projde, přičemž bere v potaz klopení a "úhlování" tanků, kdy si efektivně můžete pancíř i několikanásobně zvětšit. Na druhou stranu není potřeba nadsazovat dělo, protože tam, kam zamíříte, střela vždy doletí, ať je cíl od vás 50 nebo 500 metrů. Velmi dobře hra zpracovává pocit z pohybu. Těžké tanky jsou opravdu těžké, trvá vám, než se někam doplazíte, střední tanky jezdí rychleji, ale doplácí na horší pancíř, lehké tanky frčí jak o život a v podstatě od patche 8.0, kdy byla do hry implementována fyzika, se vám nezdá, že by takto tank neměl fungovat (až možná semtam na nějaký drift se scoutem :D).
Co se týče samotného RPG systému, podle mě není dokonalý, ale zároveň není špatný. Máte vývojový strom, na výběr několik národů, každý národ má svoje vývojové větve (těžké, střední, lehké tanky, stíhače tanků a artilerii). Na začátku dostanete tank, se kterým se hraje velmi špatně a něco si s ním musíte vytrpět. V bitvách dostáváte zkušenosti a kredity na vývoj a nákup nových součástek a samozřejmě i následujících tanků. Nutno podotknout, že tanky v "topové" konfiguraci většinou neodpovídají reálným předlohám (např. první Tiger má nejlepší dělo takové, které se montovalo až na druhého Tigera). Tento systém funguje dobře tak do sedmého tieru (z celkových deseti), ale dál už začíná být expení otravné. Od osmého tieru jsou Součástky na vyzkoumání neuvěřitelně drahé a vrchol tvoří 9. tier, kde ve "špatné" konfiguraci musíte s tankem odehrát klidně i 70 a víc bitev, aby byl vůbec použitelný. Myslím si, že v pozdější fázi hry by měly tanky dostat nějaký boost k XP za bitvu. Druhá věc je, že hru hrozně limituje těch deset nutných tierů pro každou větev. Vývojáři kvůli tomu musí zavádět prototypy tanků anebo tanky, které vznikli pouze v nákresech, což zase vrtá do balancování. Nejvíc tady to "tierové" rozdělování postihuje německou větev, kde jsou poslední reálné tanky vyrobené v roce 1945 (s jedinou výjimkou Leoparda 1) a proti nim se staví poválečné a v podstatě moderní tanky. Někdy to vypadá zvláštně, zvlášť u tanků jakou Maus nebo prototypová E-řada válčící s tanky ze 70. let. Hra v podstatě boostuje prototypy z poloviny 40. let a nerfuje mnohem modernější tanky, aby se k sobě tierově vůbec hodili.
Jelikož je WoTko běloruská hra a vývojáři se musí zavděčit především východnímu trhu, je na hře cítit, že ruské (sovětské) tanky mají vždycky něco navíc, než ostatní. Samozřejmě v každém národu a na každém tieru je tank, o kterém by se dalo říct, že je OP, ale u těch ruských je to moc okaté. Každopádně dá se s tím žít, nejlépe tak, že si ty ruské tanky sami zahrajete a naučíte se, jak na ně. I přes to si ale myslím, že globálně je hra vybalancovaná dobře, především na vysokých tierech.
WoT je free2play hra. Zadarmo si ji stáhnete a zadarmo ji hrajete. Co oceňuji je, že si za reálné peníze nemůžete koupit nic, co by vás v samotné bitvě zvýhodnilo a pokud si nepotrpíte na velkou garáž anebo rychlejší expení, nemusíte za hru zaplatit ani korunu. Pochopil bych, že blbosti jako jsou místa v garáži nebo kasárnách musíte platit za peníze, stejně jako odmontování doplňujícího equipu k tanku. Co se mi ale nelíbí je nemožnost změnit si svoje jméno ve hře jinak, než za peníze, stejně jako nasazování permamentních kamufláží na tanky. Tady bych ještě odbočil ke customizaci tanku. Je to špatný vtip. Konkurence v podobě War Thunder má perfektní systém odměn v bitvách, kdy si za určitý počet sestřelených letadel (popř. splnění jiného úkolu) odemykáte kamufláže, emblémy a nápisy a můžete si je na letadlo prdnout kam chcete. Toto ve WoT neexistuje. Za všechny tyto věci musíte buď měsíčně utrácet kredity (což při kompletní customizaci není moc výhodné) anebo za to jednoduše musíte zaplatit a k tomu všemu je přesně určené, kam se všechny tyto nálepky nasadí. V tomto by měli vývojáři hodně zabrat.
Audiovizuálně je na tom hra oukej. Modely tanků už dnes sice nepůsobí nějak extra detailně, některé textury jsou hnusné, ale plánují se nové patche, kde se grafika bude znatelně vylepšovat. Na starou grafiku jsou pláclé modernější efekty jako motion blur nebo HDR, které hru vizuálně vylepšují. Zvuky na tom nejsou až tak dobře. Ve hře můžete slyšet asi 3 různé zvuky motorů, které i tak nezní jako burácející osmi nebo dvanáctiválce. Zvuky výstřelů jsou na tom podobně, i když tam bych je hodnotil kladněji, zvlášť u větších děl ve sluchátkách můžete cítit tu sílu, která má demolovat vašeho nepřítele. Všechno je doplněno perfektníma kouřovýma a výbušnýma efektama, které pěkně dokreslují tu "válku" na monitoru. Přes "takovou nějakou" grafiku by se dalo přejít, kdyby byla hra alespoň trošku optimalizovaná. Bohužel v Bělorusku toto slovo neznají. Na enginu je vidět, že už má svoje roky, trpí neskutečným dropováním framů, kde chvilku valíte na 120 fps, abyste koukli do blbýho místa a padli jste na 25, nepodporuje multicore a celkově WoT považuju za jednu z nejhůř optimalizovaných her, co jsem hrál. Myslím si, že na mém PC by hra neměla padnout pod 60 fps (War Thunder mi jede průměrně na 90 fps pro porovnání).
Co se WoT nedá upřít je jeho návykovost. V podstatě se hráči dají rozdělit na 3 kategorie. Buď jsou tu ti, kteří hru nějak hrají a nějak expí, moc je nezajímá, jak na tom statisticky vůbec jsou. Tito lidi buď brzo odpadnou anebo jsou terčem nekonečných nadávek, pokud se zjistí, že takto hrajou už celé 3 roky. Pak jsou tu ultrazarytí progameři, kteří půlku bitvy stráví chatováním, jací jsou všici dementi. No a já sám sebe považuju za takový střed. V podstatě se zajímám o to, jaké mám staty (hra vám nějaké ukazuje a pak jsou třetí strany, které z nich v podstatě dělají určitý rating a aspoň přibližně vyhodnocují úroveň vašeho skillu ve hře), rád expím nové tanky, ale neženu se za nima jako blázen, snažím se být lepší, ale nezblázním se, když se najednou nedaří. Každopádně, za celý život jsem u žádné jiné hry nevypustil z huby tolik nadávek a tolik nenervil, málokteré hra dokáže takto dobře zvedat tlak :D
Suma sumárům už jsem něco málo přes rok "WoT addict" a nově oznámený content mě jen tak nenechá vyléčit :D WoT je velmi povedená a chytlavá hra, s průměrnou grafikou a.. eh.. !podprůměrnou! komunitou, ke které si každý musí najít svoji cestu. Každopádně je free, tak proč ji nevyzkoušet :)
Nicméně už hned na začátku hry na vás čeká jeden z největších záporů hry. Po prvním zapnutí vůbec netušíte, co máte dělat a hra vám to nijak nevysvětlí. Ubohý tutoriál vám dá zlomek toho, co potřebujete vědět, nicméně pro nějaké globálnější pochopení herních mechanizmů je k ničemu, což je obrovská škoda, protože hráči, co si nikdy sami nezjistí, jak hra doopravdy funguje, jsou nejenom ochuzení o velký zážitek ze hry, ale zároveň se jejich mnohdy těžko porazitelné stroje stávají slepicemi na odstřel. A protože ve hře nejsou žádné nároky na vyšší věk nebo průměrnou inteligenci, komunita okolo této hry je bohužel z 99% garbage a vývojáři na tom mají, díky výše zmíněným věcem, svůj podíl.
Hra balancuje na hranici simulace a arkády. Mnoho fyzikálních zákonů ve hře funguje, některé jsou ale záměrně vynechány. Máte velké dělo, které vám udává nějakou hodnotu průbojnosti pancíře a hra vyhodnocuje, jestli se vypálená střela odrazí od nepřátelského pancíře anebo projde, přičemž bere v potaz klopení a "úhlování" tanků, kdy si efektivně můžete pancíř i několikanásobně zvětšit. Na druhou stranu není potřeba nadsazovat dělo, protože tam, kam zamíříte, střela vždy doletí, ať je cíl od vás 50 nebo 500 metrů. Velmi dobře hra zpracovává pocit z pohybu. Těžké tanky jsou opravdu těžké, trvá vám, než se někam doplazíte, střední tanky jezdí rychleji, ale doplácí na horší pancíř, lehké tanky frčí jak o život a v podstatě od patche 8.0, kdy byla do hry implementována fyzika, se vám nezdá, že by takto tank neměl fungovat (až možná semtam na nějaký drift se scoutem :D).
Co se týče samotného RPG systému, podle mě není dokonalý, ale zároveň není špatný. Máte vývojový strom, na výběr několik národů, každý národ má svoje vývojové větve (těžké, střední, lehké tanky, stíhače tanků a artilerii). Na začátku dostanete tank, se kterým se hraje velmi špatně a něco si s ním musíte vytrpět. V bitvách dostáváte zkušenosti a kredity na vývoj a nákup nových součástek a samozřejmě i následujících tanků. Nutno podotknout, že tanky v "topové" konfiguraci většinou neodpovídají reálným předlohám (např. první Tiger má nejlepší dělo takové, které se montovalo až na druhého Tigera). Tento systém funguje dobře tak do sedmého tieru (z celkových deseti), ale dál už začíná být expení otravné. Od osmého tieru jsou Součástky na vyzkoumání neuvěřitelně drahé a vrchol tvoří 9. tier, kde ve "špatné" konfiguraci musíte s tankem odehrát klidně i 70 a víc bitev, aby byl vůbec použitelný. Myslím si, že v pozdější fázi hry by měly tanky dostat nějaký boost k XP za bitvu. Druhá věc je, že hru hrozně limituje těch deset nutných tierů pro každou větev. Vývojáři kvůli tomu musí zavádět prototypy tanků anebo tanky, které vznikli pouze v nákresech, což zase vrtá do balancování. Nejvíc tady to "tierové" rozdělování postihuje německou větev, kde jsou poslední reálné tanky vyrobené v roce 1945 (s jedinou výjimkou Leoparda 1) a proti nim se staví poválečné a v podstatě moderní tanky. Někdy to vypadá zvláštně, zvlášť u tanků jakou Maus nebo prototypová E-řada válčící s tanky ze 70. let. Hra v podstatě boostuje prototypy z poloviny 40. let a nerfuje mnohem modernější tanky, aby se k sobě tierově vůbec hodili.
Jelikož je WoTko běloruská hra a vývojáři se musí zavděčit především východnímu trhu, je na hře cítit, že ruské (sovětské) tanky mají vždycky něco navíc, než ostatní. Samozřejmě v každém národu a na každém tieru je tank, o kterém by se dalo říct, že je OP, ale u těch ruských je to moc okaté. Každopádně dá se s tím žít, nejlépe tak, že si ty ruské tanky sami zahrajete a naučíte se, jak na ně. I přes to si ale myslím, že globálně je hra vybalancovaná dobře, především na vysokých tierech.
WoT je free2play hra. Zadarmo si ji stáhnete a zadarmo ji hrajete. Co oceňuji je, že si za reálné peníze nemůžete koupit nic, co by vás v samotné bitvě zvýhodnilo a pokud si nepotrpíte na velkou garáž anebo rychlejší expení, nemusíte za hru zaplatit ani korunu. Pochopil bych, že blbosti jako jsou místa v garáži nebo kasárnách musíte platit za peníze, stejně jako odmontování doplňujícího equipu k tanku. Co se mi ale nelíbí je nemožnost změnit si svoje jméno ve hře jinak, než za peníze, stejně jako nasazování permamentních kamufláží na tanky. Tady bych ještě odbočil ke customizaci tanku. Je to špatný vtip. Konkurence v podobě War Thunder má perfektní systém odměn v bitvách, kdy si za určitý počet sestřelených letadel (popř. splnění jiného úkolu) odemykáte kamufláže, emblémy a nápisy a můžete si je na letadlo prdnout kam chcete. Toto ve WoT neexistuje. Za všechny tyto věci musíte buď měsíčně utrácet kredity (což při kompletní customizaci není moc výhodné) anebo za to jednoduše musíte zaplatit a k tomu všemu je přesně určené, kam se všechny tyto nálepky nasadí. V tomto by měli vývojáři hodně zabrat.
Audiovizuálně je na tom hra oukej. Modely tanků už dnes sice nepůsobí nějak extra detailně, některé textury jsou hnusné, ale plánují se nové patche, kde se grafika bude znatelně vylepšovat. Na starou grafiku jsou pláclé modernější efekty jako motion blur nebo HDR, které hru vizuálně vylepšují. Zvuky na tom nejsou až tak dobře. Ve hře můžete slyšet asi 3 různé zvuky motorů, které i tak nezní jako burácející osmi nebo dvanáctiválce. Zvuky výstřelů jsou na tom podobně, i když tam bych je hodnotil kladněji, zvlášť u větších děl ve sluchátkách můžete cítit tu sílu, která má demolovat vašeho nepřítele. Všechno je doplněno perfektníma kouřovýma a výbušnýma efektama, které pěkně dokreslují tu "válku" na monitoru. Přes "takovou nějakou" grafiku by se dalo přejít, kdyby byla hra alespoň trošku optimalizovaná. Bohužel v Bělorusku toto slovo neznají. Na enginu je vidět, že už má svoje roky, trpí neskutečným dropováním framů, kde chvilku valíte na 120 fps, abyste koukli do blbýho místa a padli jste na 25, nepodporuje multicore a celkově WoT považuju za jednu z nejhůř optimalizovaných her, co jsem hrál. Myslím si, že na mém PC by hra neměla padnout pod 60 fps (War Thunder mi jede průměrně na 90 fps pro porovnání).
Co se WoT nedá upřít je jeho návykovost. V podstatě se hráči dají rozdělit na 3 kategorie. Buď jsou tu ti, kteří hru nějak hrají a nějak expí, moc je nezajímá, jak na tom statisticky vůbec jsou. Tito lidi buď brzo odpadnou anebo jsou terčem nekonečných nadávek, pokud se zjistí, že takto hrajou už celé 3 roky. Pak jsou tu ultrazarytí progameři, kteří půlku bitvy stráví chatováním, jací jsou všici dementi. No a já sám sebe považuju za takový střed. V podstatě se zajímám o to, jaké mám staty (hra vám nějaké ukazuje a pak jsou třetí strany, které z nich v podstatě dělají určitý rating a aspoň přibližně vyhodnocují úroveň vašeho skillu ve hře), rád expím nové tanky, ale neženu se za nima jako blázen, snažím se být lepší, ale nezblázním se, když se najednou nedaří. Každopádně, za celý život jsem u žádné jiné hry nevypustil z huby tolik nadávek a tolik nenervil, málokteré hra dokáže takto dobře zvedat tlak :D
Suma sumárům už jsem něco málo přes rok "WoT addict" a nově oznámený content mě jen tak nenechá vyléčit :D WoT je velmi povedená a chytlavá hra, s průměrnou grafikou a.. eh.. !podprůměrnou! komunitou, ke které si každý musí najít svoji cestu. Každopádně je free, tak proč ji nevyzkoušet :)