Povedená RTS - a vzhledem k tomu jak moc je ten žánr mrtvý vlastně stále patřící k těm nejlepším - nicméně na genialitu svého předchůdce Age of Empires 2 rozhodně nedosahuje.
V prvé řadě proto že do značné míry ignoruje to co bylo na AoE nejlepší a nejunikátnější - klade důraz na silné jednotky, místo na opevnění a promyšlené obléhání hradů, s nutností využívat každou jednotku specificky, bez, pro RTS jinak obvyklého, masování nejsilnějších jednotek a hraní stylem "označ grupu->pošli doprostřed nepřátelské báze->kochej se". Chlap s mečem tam zkrátka hradby neusekal, a nebo když, tak mu to trvalo hodně dlouho a několikrát ho přitom rozstříleli lučištníci. Zde to ovšem není problém, budovy vydrží (relativně, na poměry AoE) málo a skupina vylepšených rytířů projde i sebesilněji opevněným a zavěžovaným městem jako nůž máslem.
Strategické operace s různými obléhacími stroji, taktizování s odlákáváním pozornosti od slabých míst, nedejbože stavění dobývacích trebutchetů u jinak nezdolných hradů? Zapomeňte. Jakákoli jednotka s mečem si poradí i s nejodolnější pevností.
A to ani nemluvím o mytických jednotkách, které i v malém počtu dokáží často samy o sobě v podstatě vyhrát hru, a vedle kterých jsou lidské jednotky v podstatě úplně zbytečné. Obzvlášť laseroví krokodýli dokáží ve větší skupině vyčistit celou mapu extrémně snadno.
O to smutnější je že hloupá AI toho nedokáže ani využít, a místo toho se nechá oklamat primitivním trikem - takřka vždy se pokud možno snaží vaše hradby obejít, dokonce i když máte pouhé dřevěné palisády které by zničili snad i vesničané, takže v nich stačí na vybraném místě nechat díru, obestavit to místo desítkou věží, a pak se jen dívat jak tupá útočící chátra hromadně hyne při marném pokusu projít nejsilněji bráněným místem na mapě.
Příběhová kampaň je nicméně i tak dost zábavná, s rozumnou obtížností (= jen na ty nejtěžší, jiné nemají smysl), ale asi nic mě nebude nutit se k ní někdy v budoucnu vracet, na rozdíl od nesmrtelných AoE2 a Starcraftu.
V prvé řadě proto že do značné míry ignoruje to co bylo na AoE nejlepší a nejunikátnější - klade důraz na silné jednotky, místo na opevnění a promyšlené obléhání hradů, s nutností využívat každou jednotku specificky, bez, pro RTS jinak obvyklého, masování nejsilnějších jednotek a hraní stylem "označ grupu->pošli doprostřed nepřátelské báze->kochej se". Chlap s mečem tam zkrátka hradby neusekal, a nebo když, tak mu to trvalo hodně dlouho a několikrát ho přitom rozstříleli lučištníci. Zde to ovšem není problém, budovy vydrží (relativně, na poměry AoE) málo a skupina vylepšených rytířů projde i sebesilněji opevněným a zavěžovaným městem jako nůž máslem.
Strategické operace s různými obléhacími stroji, taktizování s odlákáváním pozornosti od slabých míst, nedejbože stavění dobývacích trebutchetů u jinak nezdolných hradů? Zapomeňte. Jakákoli jednotka s mečem si poradí i s nejodolnější pevností.
A to ani nemluvím o mytických jednotkách, které i v malém počtu dokáží často samy o sobě v podstatě vyhrát hru, a vedle kterých jsou lidské jednotky v podstatě úplně zbytečné. Obzvlášť laseroví krokodýli dokáží ve větší skupině vyčistit celou mapu extrémně snadno.
O to smutnější je že hloupá AI toho nedokáže ani využít, a místo toho se nechá oklamat primitivním trikem - takřka vždy se pokud možno snaží vaše hradby obejít, dokonce i když máte pouhé dřevěné palisády které by zničili snad i vesničané, takže v nich stačí na vybraném místě nechat díru, obestavit to místo desítkou věží, a pak se jen dívat jak tupá útočící chátra hromadně hyne při marném pokusu projít nejsilněji bráněným místem na mapě.
Příběhová kampaň je nicméně i tak dost zábavná, s rozumnou obtížností (= jen na ty nejtěžší, jiné nemají smysl), ale asi nic mě nebude nutit se k ní někdy v budoucnu vracet, na rozdíl od nesmrtelných AoE2 a Starcraftu.