Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Isair

Isair

Jirka • 34 let • Teplice (ČR - kraj Ústecký)

Komentář

Přejít na komentáře

Eschalon: Book I

  • PC 70
Tedy, takhle jsem se už dlouho nesekl. Čekajíc taktické spíše Fallout like RPG a přitom dostávajíc porci jakési explorativní hack & slashovky, mě poměrně dost zarazilo.

Souboje tu jsou překvapivě totiž vážně nejslabším článkem hry a přinejmenším za bojovníka se zvrhávají v tupé klikací rubání (třebaže tahové). Veškerá taktika pak sestává jen z odlákání několika nepřátel (ti jsou naštěstí úplně blbí, čili to není větší problém) a „sek, sek, sek“, „klik, klik, klik“, vyspat se a vrhnout se na zbytek. K tomu všemu bývá většinou šance na zásah nesmyslně nízká- 40-60% (i přes nejlepší vybavení a nejvyšší možný level v danou chvíli), což ovšem platí i pro nepřítele, čili až nepříjemně moc záleží na tom, jak vám zrovna kostky přejí. Vše se změní až v samotném závěru, kdy jsem po enchantování většiny své výbavy vzácnými surovinami až nepřiměřeně moc zesílil a šance na zasažení protivníka se postupně zvedla až na 98%, přičemž ta protivníkova se pohybovala okolo 2-10%. Soubojů naštěstí není nějaké echt přehnané množství, nicméně jsou jednou z hlavních náplní hry.

Ostatní prvky už jsou na tom o poznání lépe a svým perfektním vyvážením zaručují, že vás žádný z nich ani nemůže otravovat či nudit. Explore element je opravdu silný a dává hráči již od samého počátku naprostou svobodu. Jakkoliv se mi počáteční lokace zdály poměrně nezáživné a strohé, vše se začne postupem času zlepšovat a vy se můžete těšit z poměrně obsahem naditých a různorodých prostředí. Vývoj postavy nabízí toliko klasická zaměření, pro bojovníky tu máme „specializace se na určitý typ zbraně, uhýbání, lehké/těžké zbroje a štíty“, dále máme na výběr nějaké ty kouzelnické (zaměření na nějaký ten element pro zvýšení poškození) a zlodějské skilly (lock pick, schování ve stínu, detekování pastí atd.) a pak už jen přibalit hodně užitečnou alchymii či poměrně zajímavý skill „kartografie“ (pro vykreslování automapy). Všechny schopnosti můžeme kombinovat dle libosti, ale výhodné to příliš není (resp. úplný mišmaš moc neprojde, anžto nepřátelé jsou zde celkem tuzí) a tak nám nakonec nezbude než povyšovat pouze hrstku nejužitečnějších skillů a atributů, které jsou nejblíže našemu zaměření (ale v žádném případě nezapomenout Alchymii:)). Naštěstí se však ve hře nachází několik učitelů, knih či itemů, které případně dopomohou rozšířit i nějaké ty podpůrné skilly, které vás sice z bryndy nevytáhnou, ale mohou se postavě nesčetněkrát hodit. Jo a trochu mi chyběla diplomacie (a vůbec by se šiklo mít trochu více volnosti v dialozích).
Poměrně nezajímavé questy -najdi/přines/zabij krysy (ehm pardon, ještěrky) ve sklepě příliš nezaujmou, nicméně jsou překvapivě dobře odměňovány (a je tedy opravdu radost je plnit:)) a je jich poměrně střídmé množství. Příběh ucházející, třebaže pracuje s poměrně okoukaným tématem „hlavní hrdina má amnézii“ (a působí občas spíše jako záminka pro prozkoumání daných lokací), postupné odhalování hrdinovy minulosti dokáže nějakou chvíli motivovat k dalšímu hraní (byť se z toho vyklube poměrně klasická fantasy story).
Největším tahounem však je ta správná „hardcore“ obtížnost, která hráči nic nedaruje zadarmo a radost z každého nalezeného itemu, každého (byť sebemenšího) zkušenostního bodu či každého vybojovaného souboje, se vyrovná jen máločemu. Hráč je neustále stavěn před všemožná dilemata, „Mám jít nejdříve do té nebezpečné oázy chráněné Taurexy, nebo půjdu nejdříve semhle do té hrobky, tam to vypadá sice o něco bezpečněji, ale zase je místo toho plná otravných duchů“, „Sakra, vyplatí se mi vůbec utrácet za toho učitele lukostřelby, neměl jsem to raději investovat do něčeho jiného?“, která hru dělají neuvěřitelně zábavnou a chytlavou.

Hudba a zvuky byly také poměrně fajn a dokázaly společně s příjemně minimalistickým vizuálním zpracováním navodit tu správnou „oldschool“ atmosféru. Venkovní prostory byly příjemně poklidné, dungeony správně temné a zatuchlé, noc za svitu poletujících světlušek kouzelná.

Celé mi to vystačilo asi tak na 27 hodin vcelku příjemně stráveného času a už nyní začínám pomalu pokukovat po druhém dílu, na který nejspíše přijde řada co nevidět.

Pro zajímavost ještě přikládám finální screenshot své herní postavy:).

+12