Flashpoint považuju za nepřekonatelnou klasiku, přesto v koutku duše stále doufám, že se podaří klukům z BI vystoupit z vlastního stínu a vytvořit hru stejně kvalitní. Hned na začátek říkám, že tentokrát se to skoro povedlo, ovšem s důrazným akcentem na slově "skoro".
Grafika se možná posunula zase o kus v před, ale já moc změn oproti přímému předchůdci nezaznamenal. I zvukově se hra drží standardů a tak jsem byl spokojen (časový zpoždění zvuku!). Prostředí Černarusi jakoby z oka vypadlo našim českejm vesničkám a byla radost po nich pobíhat. Rozloha herního placu je akorát, i když mohlo bejt na pobřeží více ostrovů, myslím si. Co kluci pořád nevychytali je řeka. Tu jsem na place neviděl ani jednou a to jsem projížděl kolem třech přehrad, přes několik mostů. Přitom taková řeka, kterou neprojede tank a mosty/brody přes ni mohly bejt opravdu strategicky významný a rozdělilo by to zemi na jakési jasněji ohraničené regiony. Ještě k tomu by se tak zvýšila hodnota obojživelné funkce vozidel a transportérů, kterou tady člověk téměř nevyužije.
Taky si musím překvapivě postěžovat na počasí. Přišlo mi, že v 19:00 byla už tma doslova jako v pytli a když potom vyšel měsíc asi ve 20:30 rázem se zase okolí rozjasnilo měsíčním svitem. Ve 21:00 už se zas dalo chodit bez nočního vidění – tohle mi přišlo opravdu nereálný.
Obtížnost si drží laťku stále dost vysoko, je potřeba taktizovat, ale jelikož hra umožňuje neomezeně savů, stává se z toho zkousnutelná záležitost pro všechny hráče. Tyto savy dokonce doporučuju používat, protože autosave se neustále dokola přepisuje a díky mnoha bugům je lepší mít i vlastní zálohu, nehledě na typickou situaci, kdy se autosave utvoří vteřinu před vybuchnutím granátu atp. Jinak stále platí – plížím se 10 minut houštím, kulka ani nevím odkud a čáááu.
Já osobně se považuju za hardcore hráče a tak vypínám všechen HUD, co jde, včetně zaměřovacího kříže a tak logicky i navádějícího čtverečku. Škoda, že velící třeba hlásí: TARGET SOLDIER, ENGAGE! Fajn, ale kde ho vidí to mi už neřekne. Přitom by mi stačilo říct "200 metrů na 3 hodinách", což navíc velitel říct umí a vojáci když hlásí veliteli spatřený cíl, tak to dělají. Naštěstí se člověk stane velitelem družstva dost brzy...
Taky jsem se trochu vtipně přistihl, jak nadávám na GPS. Ve starym Flashpointu měly GPS pouze speciální jednotky (jen pár misí) a mezi nejpamátnější okamžiky patřilo se zorientovat jen podle mapy a skutečných orientačních bodů (les jako les) nebo dokonce jednou pouze podle hvězd! Tady vždy vím na kterym čtverci (100x100m) jsem, což je na jednu stranu vzhledem k době, kdy se hra odhrává, realistický, na druhou to hodně zlehčuje orinetaci a tak škoda, že jsem ani jedinkrát nemusel koukat po vysílačích a kostelech, abych zjistil, kde to kurva jsem.
Velení svěřencům je pořád stejný, možná tedy jaksi kostrbatý, ale pro veterány už zcela intuitivní. Rychle mi naběhly často používaný číselný konbinace ze starýho Flashpointu.
Náplň misí mě potom mile překvapila. Ačkoli občas něco působí jaksi uměle a strojeně (pohyb civilistů, animace jejich mluvení), máme zde obrovskou plochu vesnic a městeček s funkční dopravou (no většinou) s dohledností snad až 8 km a s naprostou volností. Například mise "Manhattan" v tomto vyniká.
"Udělej si to jak chceš a dělej si to jak dlouho chceš a v jakymkoli pořadí"
Zvláštní odstavec si zaslouží možnost velet celé armádě, tedy všem jednotkám na mapě. Tady už to velmi hraničí s RTS, protože tu hru skutečně lze hrát takovýmto způsobem, nicméně většina asi dá přednost být pouze jedním z družstev a pomoct dobýt území s puškou v ruce, nežli jen sledovat mapu. Rozhodně je to ale zajímavej novej rozměr. I tento má však svý mouchy: útočí dvě T-90tky pod mým velením na základnu nepřítele. Pokud však nesejmou budovu "velitelství“ což jim musím doslova přikázat (tj. budovu sám uvidět na vlastní oči - já s tankem nejezdím), tak se nepřátelská UI snaží znovu a znovu stavět nový budovy a vyrábět jednotky. Zní to logicky, ale ve finále se na placu respawnujou tanky a nepřátelé a člověk nemůže ani vystrčit hlavu zpoza stromu, aby rozkázal k útoku, páč se tu z ničeho nic objeví kulometný hnízdo a nasype to do mě z 5-ti metrů. Zákaz výroby jednotek a stavění v případě, že je druhá strana nablízku, třeba 1 km od veliteství by tyto nereálné a zběsilé situace vyloučil. Přecejom tohle tu simulaci dost haní...
Celkově to vypadá, že jsem jen nadával, tak si ještě neodpustím výčet kladů celé mnou oblíbené série, v němž Arma2 naštěstí hladce navazuje na oba předchůdce: Neomezený pohyb, hory na horizontu si můžu vyšlápnout a podívat se co je za nima, všechny dopravní prostředky jdou řídit, balistické klesání střely, existující zbraně včetně vychytávek jako kolimátory, stopovky atp., hra reaguje na činy hráče - nikoli přeskriptovanými událostmi, editor misí = hromada stahovatelnýho amatérskýho obsahu. Takhle si já představoval pokračování Flashpointu.
95% Hurá na datadisk.
Grafika se možná posunula zase o kus v před, ale já moc změn oproti přímému předchůdci nezaznamenal. I zvukově se hra drží standardů a tak jsem byl spokojen (časový zpoždění zvuku!). Prostředí Černarusi jakoby z oka vypadlo našim českejm vesničkám a byla radost po nich pobíhat. Rozloha herního placu je akorát, i když mohlo bejt na pobřeží více ostrovů, myslím si. Co kluci pořád nevychytali je řeka. Tu jsem na place neviděl ani jednou a to jsem projížděl kolem třech přehrad, přes několik mostů. Přitom taková řeka, kterou neprojede tank a mosty/brody přes ni mohly bejt opravdu strategicky významný a rozdělilo by to zemi na jakési jasněji ohraničené regiony. Ještě k tomu by se tak zvýšila hodnota obojživelné funkce vozidel a transportérů, kterou tady člověk téměř nevyužije.
Taky si musím překvapivě postěžovat na počasí. Přišlo mi, že v 19:00 byla už tma doslova jako v pytli a když potom vyšel měsíc asi ve 20:30 rázem se zase okolí rozjasnilo měsíčním svitem. Ve 21:00 už se zas dalo chodit bez nočního vidění – tohle mi přišlo opravdu nereálný.
Obtížnost si drží laťku stále dost vysoko, je potřeba taktizovat, ale jelikož hra umožňuje neomezeně savů, stává se z toho zkousnutelná záležitost pro všechny hráče. Tyto savy dokonce doporučuju používat, protože autosave se neustále dokola přepisuje a díky mnoha bugům je lepší mít i vlastní zálohu, nehledě na typickou situaci, kdy se autosave utvoří vteřinu před vybuchnutím granátu atp. Jinak stále platí – plížím se 10 minut houštím, kulka ani nevím odkud a čáááu.
Já osobně se považuju za hardcore hráče a tak vypínám všechen HUD, co jde, včetně zaměřovacího kříže a tak logicky i navádějícího čtverečku. Škoda, že velící třeba hlásí: TARGET SOLDIER, ENGAGE! Fajn, ale kde ho vidí to mi už neřekne. Přitom by mi stačilo říct "200 metrů na 3 hodinách", což navíc velitel říct umí a vojáci když hlásí veliteli spatřený cíl, tak to dělají. Naštěstí se člověk stane velitelem družstva dost brzy...
Taky jsem se trochu vtipně přistihl, jak nadávám na GPS. Ve starym Flashpointu měly GPS pouze speciální jednotky (jen pár misí) a mezi nejpamátnější okamžiky patřilo se zorientovat jen podle mapy a skutečných orientačních bodů (les jako les) nebo dokonce jednou pouze podle hvězd! Tady vždy vím na kterym čtverci (100x100m) jsem, což je na jednu stranu vzhledem k době, kdy se hra odhrává, realistický, na druhou to hodně zlehčuje orinetaci a tak škoda, že jsem ani jedinkrát nemusel koukat po vysílačích a kostelech, abych zjistil, kde to kurva jsem.
Velení svěřencům je pořád stejný, možná tedy jaksi kostrbatý, ale pro veterány už zcela intuitivní. Rychle mi naběhly často používaný číselný konbinace ze starýho Flashpointu.
Náplň misí mě potom mile překvapila. Ačkoli občas něco působí jaksi uměle a strojeně (pohyb civilistů, animace jejich mluvení), máme zde obrovskou plochu vesnic a městeček s funkční dopravou (no většinou) s dohledností snad až 8 km a s naprostou volností. Například mise "Manhattan" v tomto vyniká.
"Udělej si to jak chceš a dělej si to jak dlouho chceš a v jakymkoli pořadí"
Zvláštní odstavec si zaslouží možnost velet celé armádě, tedy všem jednotkám na mapě. Tady už to velmi hraničí s RTS, protože tu hru skutečně lze hrát takovýmto způsobem, nicméně většina asi dá přednost být pouze jedním z družstev a pomoct dobýt území s puškou v ruce, nežli jen sledovat mapu. Rozhodně je to ale zajímavej novej rozměr. I tento má však svý mouchy: útočí dvě T-90tky pod mým velením na základnu nepřítele. Pokud však nesejmou budovu "velitelství“ což jim musím doslova přikázat (tj. budovu sám uvidět na vlastní oči - já s tankem nejezdím), tak se nepřátelská UI snaží znovu a znovu stavět nový budovy a vyrábět jednotky. Zní to logicky, ale ve finále se na placu respawnujou tanky a nepřátelé a člověk nemůže ani vystrčit hlavu zpoza stromu, aby rozkázal k útoku, páč se tu z ničeho nic objeví kulometný hnízdo a nasype to do mě z 5-ti metrů. Zákaz výroby jednotek a stavění v případě, že je druhá strana nablízku, třeba 1 km od veliteství by tyto nereálné a zběsilé situace vyloučil. Přecejom tohle tu simulaci dost haní...
Celkově to vypadá, že jsem jen nadával, tak si ještě neodpustím výčet kladů celé mnou oblíbené série, v němž Arma2 naštěstí hladce navazuje na oba předchůdce: Neomezený pohyb, hory na horizontu si můžu vyšlápnout a podívat se co je za nima, všechny dopravní prostředky jdou řídit, balistické klesání střely, existující zbraně včetně vychytávek jako kolimátory, stopovky atp., hra reaguje na činy hráče - nikoli přeskriptovanými událostmi, editor misí = hromada stahovatelnýho amatérskýho obsahu. Takhle si já představoval pokračování Flashpointu.
95% Hurá na datadisk.
Pro: Vojenský simulátor, existující zbraně a technika, rozloha, volnost, znovuhratelnost, multiplayer, prostředí, mise, misssion editor, obtížnost
Proti: Bugy, cukavé pohyby zbraně, při chůzi, kostrbatý pohyb v budovách, délka hlavní kampaně, dabing vedlejších postav (CZ)