Jak už je mým zvykem tak i tento díl WC zrecenzuji a podělím se o své dojmy. Na začátek menší info. Zatímco mezi WC1 a WC2 uběhl pouhý rok ( WC1-1990, WC2-1991 ) tak WC3 vyšel podstatně později ( 1994 ). Nicméně čekání na plnohodnotné pokračování bylo vyplněno spinoffem Wing Commander Privateer ( 1993 ) a Academy ( 1993, tato hra byla spíše nástroj na vytváření vlastních misí ). Čekání ale stálo za to, třetí díl přinesl mnohé změny jak po technické stránce tak i po stránce mechanismů a děje.
První co nejvíce zaujme je grafika v samotných misích a interaktivní filmové cutscény menzi nima. Interaktivní film byl sice mor 90 let a po zásluze zahynul ale zde je zpracován skvěle. Herecké obsazení je výborné, nejvíce udeří do očí účast Marka Hamilla jež ztvárnil roli hlavního hrdiny. Obsazení je tedy parádní ale jak je to s hereckýmy výkony? Naštěstí se katastrofa nekoná a všichni zůčastnění hrají parádně a rozhodně vám nebude připadat že sledujete filmečky pro hru. Herci si natáčení evidentně užívaly ( jak je poznat z bonusu z natáčení, lze najít na youtube ) a na place byla pohoda která se přenesla i do výsledného produktu. To by jsme měly cutscény ale co samotná grafika v misích? Je parádní, na to že jsme v roce 1994 se jedná o špičku grafiky která tehdy byla možná. Ostatně WC vždy posouval limity grafických možností. Ačkoli tedy grafiku chválím mám k ní jeden osobní dodatek nebo spíše výtku. WC znova předběhl dobu na poli grafického zpracování, bohužel se tak sice posunul vpřed ale tím se dostal někde do druhé půle 90 let. A pamětníci jistě vědí jak na nás po boomu 3D všude skákala hranatá a docela šeredná grafika. Může to znít jako rozpor ale jde prostě o to že WC3 se dostal do fáze kdy 3D a celková úroveň zpracování se jednoznačně posunuly vpřed ale zároveň ještě tehdy vývojáři neuměli zpracovat grafiku pěkně. Jedná se tedy o rané 3D modely které jsou samá hrana a osten. To se bohužel nepěkně promítá do designu kočičáckých velkých lodí. Nejde jen o to že jsou hranaté a špičaté ale celkový jejich vzhled působí strašně neprakticky a vůbec bych ho neoznačil za funkčí. Křižníky a další lodě vypadají jako by je navrhoval šílenec a docela rád bych viděl jak by někdo s takovou lodí v případě nouze přistával na pevném povrchu, nedejbože s něčím takovým vletět do atmosféry. A když už jsme u těch koček mám k nim další výtku. Jejich masky v hraných sekvencích se bohužel vůbec nepovedly, v předchozích dílech to byly zkrátka velké šelmy ( lvi, tygři...), tady ale vypadají jako by jejich čumák narazil plnou rychlostí do pevné zdi a staly se znich odpudivý gremlini. Bohužel kdykoli se nějáký Kilrathi začne hýbat je to katastrofa a působí to směšně.
Od grafiky se přesuňme k technické stránce. Zde nemám co vytknout, žádné bugy jsem nezaznamenal, hra běží pěkně stabilně. Jen dodatek že kvalita hraných sekvencí odpovídá roku 1994, nemůžete tedy čekat DVD obraz, své bohužel dělá i nesprávné osvětlení a mnohé scény se nepochopitelně utápějí ve tmě, nicméně nejde o nic fatálního. Kde ovšem mám co vytknout je ovládání pro klávesnici + myš. Je otřesné a téměř se tak nedá hrát, citlivost je naprosto tragická a zapomeňte na nějáké jemné pohyby. Jindy zase je citlivost příliš velká a stíhačka se otáčí příliš rychle. Jindy pokud se pokusíte jemně zkorigovat např. zaměřovač doprava tak se pohnete opačným směrem. Díky těmto věcem je kumšt vůbec něco trefit. A to jsem ještě nezmínil že pokud chcete zasáhnout nepřítele musíte se přesně trefovat do zeleného ukazatele který vám ukazuje kde máte pálit pro zásah. A jak jsem řekl přesnost zde neexistuje takže většinou střílíte jako blázni doufajíce že něco trefíte... Pokud máte joystick jste za vodou, já ho neměl a tak jsem trpěl. Toto je jeden z největších neduhů WC3.
Štěstí ovšem je že zde můžete nastavit obtížnost. Vývojáři se rozhodli vyhovět všem a tak zde máte na výběr mezi 6 stupni obtížnosti. Už na 3 stupni ( zde pojmenován ACE ) se slušně zapotíte a hra to do vás pere horem spodem. Nemusím doufám dodávat že s ovldádáním K+M se jedná o pekelnou kombinaci. Já to vydržel do půlky a pak stáhnul ocas a snížil na druhý stupínek. Musím říct že ve WC3 je pro mě zatím díl ve kterém stojíte proti nejvíce nepřátelům. Kde jsou časy WC1 a datadisku Secret Mission 1? Tady se na vás valí obludné množství stíhačů klidně v 7 vlnách. Občas jsem si říkal co dělám špatně a že se jedná o nekonečný proud nepřátel ale ono ne! Je jich jenom zatraceně hodně. Nemusím říkat že jste nejen přečísleni ale taktéž většinou stojíte proti mnohem silnějším stíhačkám. Jinak pokud jste zvyklí na rozvržení ovládání z WC1 a 2 tak zde moc změn nenajdete, pár sice ano ale jsou naprosto minimální a okamžitě se zorientujete.
Příběh byl vždy silnou zbraní WC a zde nasazuje opravdu velký kalibr. Díky velmi dobrým hereckým výkonům si vás brzo WC3 získá. Opět hrajeme za starého dobrého Blaira který je ve zdejší válce už pěknou řádku let. Jako vždy i teď musíme zachránit Konfederaci zadek, nyní více než kdy dříve neboť lidstvo stojí před fatální porážkou a mnoho možností už mu nezbývá. Atmosféra je tedy opět skvělá a space opera je to jako vyšitá, znovu zde bude několik příběhových rovin a několik zvratů které můžete ovlivnit. Jak už jsme u této série zvyklí máme zde nelinearní kampaň, nyní ovšem můžete na některých místech ovlivňovat to co Blair řekne. Jedná se o dvě dialogové možnosti které mají dopad buď na příběh nebo na samotné kolegy. Parťáci jsou opět skvělí a značnou část z nich si oblíbíte. Ovšem pozor pokud někoho v rozhovoru naštvete tak nečekejte že vás bude zbožňovat a na misi pak neochtně plní vaše rozkazy a je celkově méně obětavý vám chránit zadek. A jako vždy ani zde nemůže chybět Maniac ,navíc nyní z masa a krve, který má několik skvělých hlášek a je to snad ještě větší trotl než minule. :)
AI je na velmi dobré úrovni a stejně jako ve druhém díle i zde nepřátelé velmi schopní a snaží se vás dostat do křížové palby atd. Vaši přátelé pokud jste s nima zadobře jsou taktéž velmi schopní a nezřídka sundají značné množství lodí. Příkazy vašim wingmanům zůstaly nezměněny ale podle mě jsou dostačující.
Takže tohle je WC3 je super a boží ale taky frustrující. Příběh zde jede na plné obrátky a jelikož se jedná o závěr trilogie tak je jaksepatří epický. Všemu napomáhají hrané scény a dobří herci kteří bohužel nejsou vůbec podobní svým zobrazením z předchozích dílů. O Kilrathi se radši zmiňovat detailněji nebudu protože je to zklamání. Bohužel moje hodnocení je silně sraženo špatným ovádáním které sice nebylo ani minule pohodové ale při troše laborování s citlivostí myši to bylo v pohodě. Zde bohužel můžete laborovat jak chcete ale ničeho nedocílíte.... Nezmínil jsem se o hudbě a ozvučení které tam sice je ale abych upřímně řekl tak z hudby mi neutkvělo v hlavě nic na rozdíl od předchozích dílů. Ze zvuků naopak utkvěl výtah který vám brzo bude lézt na mozek. Některé hrané scénky se totiž opakují a jsou stejné ale díky bohu za tlačítko Esc které vás z toho vysvobodí.
První co nejvíce zaujme je grafika v samotných misích a interaktivní filmové cutscény menzi nima. Interaktivní film byl sice mor 90 let a po zásluze zahynul ale zde je zpracován skvěle. Herecké obsazení je výborné, nejvíce udeří do očí účast Marka Hamilla jež ztvárnil roli hlavního hrdiny. Obsazení je tedy parádní ale jak je to s hereckýmy výkony? Naštěstí se katastrofa nekoná a všichni zůčastnění hrají parádně a rozhodně vám nebude připadat že sledujete filmečky pro hru. Herci si natáčení evidentně užívaly ( jak je poznat z bonusu z natáčení, lze najít na youtube ) a na place byla pohoda která se přenesla i do výsledného produktu. To by jsme měly cutscény ale co samotná grafika v misích? Je parádní, na to že jsme v roce 1994 se jedná o špičku grafiky která tehdy byla možná. Ostatně WC vždy posouval limity grafických možností. Ačkoli tedy grafiku chválím mám k ní jeden osobní dodatek nebo spíše výtku. WC znova předběhl dobu na poli grafického zpracování, bohužel se tak sice posunul vpřed ale tím se dostal někde do druhé půle 90 let. A pamětníci jistě vědí jak na nás po boomu 3D všude skákala hranatá a docela šeredná grafika. Může to znít jako rozpor ale jde prostě o to že WC3 se dostal do fáze kdy 3D a celková úroveň zpracování se jednoznačně posunuly vpřed ale zároveň ještě tehdy vývojáři neuměli zpracovat grafiku pěkně. Jedná se tedy o rané 3D modely které jsou samá hrana a osten. To se bohužel nepěkně promítá do designu kočičáckých velkých lodí. Nejde jen o to že jsou hranaté a špičaté ale celkový jejich vzhled působí strašně neprakticky a vůbec bych ho neoznačil za funkčí. Křižníky a další lodě vypadají jako by je navrhoval šílenec a docela rád bych viděl jak by někdo s takovou lodí v případě nouze přistával na pevném povrchu, nedejbože s něčím takovým vletět do atmosféry. A když už jsme u těch koček mám k nim další výtku. Jejich masky v hraných sekvencích se bohužel vůbec nepovedly, v předchozích dílech to byly zkrátka velké šelmy ( lvi, tygři...), tady ale vypadají jako by jejich čumák narazil plnou rychlostí do pevné zdi a staly se znich odpudivý gremlini. Bohužel kdykoli se nějáký Kilrathi začne hýbat je to katastrofa a působí to směšně.
Od grafiky se přesuňme k technické stránce. Zde nemám co vytknout, žádné bugy jsem nezaznamenal, hra běží pěkně stabilně. Jen dodatek že kvalita hraných sekvencí odpovídá roku 1994, nemůžete tedy čekat DVD obraz, své bohužel dělá i nesprávné osvětlení a mnohé scény se nepochopitelně utápějí ve tmě, nicméně nejde o nic fatálního. Kde ovšem mám co vytknout je ovládání pro klávesnici + myš. Je otřesné a téměř se tak nedá hrát, citlivost je naprosto tragická a zapomeňte na nějáké jemné pohyby. Jindy zase je citlivost příliš velká a stíhačka se otáčí příliš rychle. Jindy pokud se pokusíte jemně zkorigovat např. zaměřovač doprava tak se pohnete opačným směrem. Díky těmto věcem je kumšt vůbec něco trefit. A to jsem ještě nezmínil že pokud chcete zasáhnout nepřítele musíte se přesně trefovat do zeleného ukazatele který vám ukazuje kde máte pálit pro zásah. A jak jsem řekl přesnost zde neexistuje takže většinou střílíte jako blázni doufajíce že něco trefíte... Pokud máte joystick jste za vodou, já ho neměl a tak jsem trpěl. Toto je jeden z největších neduhů WC3.
Štěstí ovšem je že zde můžete nastavit obtížnost. Vývojáři se rozhodli vyhovět všem a tak zde máte na výběr mezi 6 stupni obtížnosti. Už na 3 stupni ( zde pojmenován ACE ) se slušně zapotíte a hra to do vás pere horem spodem. Nemusím doufám dodávat že s ovldádáním K+M se jedná o pekelnou kombinaci. Já to vydržel do půlky a pak stáhnul ocas a snížil na druhý stupínek. Musím říct že ve WC3 je pro mě zatím díl ve kterém stojíte proti nejvíce nepřátelům. Kde jsou časy WC1 a datadisku Secret Mission 1? Tady se na vás valí obludné množství stíhačů klidně v 7 vlnách. Občas jsem si říkal co dělám špatně a že se jedná o nekonečný proud nepřátel ale ono ne! Je jich jenom zatraceně hodně. Nemusím říkat že jste nejen přečísleni ale taktéž většinou stojíte proti mnohem silnějším stíhačkám. Jinak pokud jste zvyklí na rozvržení ovládání z WC1 a 2 tak zde moc změn nenajdete, pár sice ano ale jsou naprosto minimální a okamžitě se zorientujete.
Příběh byl vždy silnou zbraní WC a zde nasazuje opravdu velký kalibr. Díky velmi dobrým hereckým výkonům si vás brzo WC3 získá. Opět hrajeme za starého dobrého Blaira který je ve zdejší válce už pěknou řádku let. Jako vždy i teď musíme zachránit Konfederaci zadek, nyní více než kdy dříve neboť lidstvo stojí před fatální porážkou a mnoho možností už mu nezbývá. Atmosféra je tedy opět skvělá a space opera je to jako vyšitá, znovu zde bude několik příběhových rovin a několik zvratů které můžete ovlivnit. Jak už jsme u této série zvyklí máme zde nelinearní kampaň, nyní ovšem můžete na některých místech ovlivňovat to co Blair řekne. Jedná se o dvě dialogové možnosti které mají dopad buď na příběh nebo na samotné kolegy. Parťáci jsou opět skvělí a značnou část z nich si oblíbíte. Ovšem pozor pokud někoho v rozhovoru naštvete tak nečekejte že vás bude zbožňovat a na misi pak neochtně plní vaše rozkazy a je celkově méně obětavý vám chránit zadek. A jako vždy ani zde nemůže chybět Maniac ,navíc nyní z masa a krve, který má několik skvělých hlášek a je to snad ještě větší trotl než minule. :)
AI je na velmi dobré úrovni a stejně jako ve druhém díle i zde nepřátelé velmi schopní a snaží se vás dostat do křížové palby atd. Vaši přátelé pokud jste s nima zadobře jsou taktéž velmi schopní a nezřídka sundají značné množství lodí. Příkazy vašim wingmanům zůstaly nezměněny ale podle mě jsou dostačující.
Takže tohle je WC3 je super a boží ale taky frustrující. Příběh zde jede na plné obrátky a jelikož se jedná o závěr trilogie tak je jaksepatří epický. Všemu napomáhají hrané scény a dobří herci kteří bohužel nejsou vůbec podobní svým zobrazením z předchozích dílů. O Kilrathi se radši zmiňovat detailněji nebudu protože je to zklamání. Bohužel moje hodnocení je silně sraženo špatným ovádáním které sice nebylo ani minule pohodové ale při troše laborování s citlivostí myši to bylo v pohodě. Zde bohužel můžete laborovat jak chcete ale ničeho nedocílíte.... Nezmínil jsem se o hudbě a ozvučení které tam sice je ale abych upřímně řekl tak z hudby mi neutkvělo v hlavě nic na rozdíl od předchozích dílů. Ze zvuků naopak utkvěl výtah který vám brzo bude lézt na mozek. Některé hrané scénky se totiž opakují a jsou stejné ale díky bohu za tlačítko Esc které vás z toho vysvobodí.
Pro: příběh a celková epičnost, herci a hrané cutscény, grafika, nastavitelná obtížnost, možnost volby v rozhovorech a činech, kolegové a posádka lodi, Maniac, AI
Proti: ovládání, v některých scénách špatné nasvícení, Kilrathi a jejich vzhled, poněkud směšný design bitevních lodí, raná 3D grafika