Gothic se pro mě dá shrnout jedním slovem – nostalgie. Když jsem si po letech znovu Gothic zahrál, hned se mi vybavila doba, kdy jsem ho hrál poprvé. Bylo to vlastně moje první rpgčko a asi první hodinu nebo dvě jsem strávil tím, že jsem jen běhal po prvním táboře a snažil se zjistit, jak vybavit svou postavu nějakou zbraní :D. Ještě déle mi trvalo, než jsem zjistil, že je možné útočit i bočními útoky a komby. Zde je patrný asi největší mínus, kterým okolo mávají největší kritikové Gothicu – soubojový systém. A je dost možné, že nebýt to mé první rpgčko, tak bych byl jedním z nich. Tím že jsem však několik měsíců hrál skoro jen Gothic a stal se mojí nejoblíbenější hrou, tak jsem si na tento systém natolik zvykl, že jsem ho jako mínus nevnímal. Jak bych taky mohl, když jsem žádný lepší neznal.
Nebyl to však soubojový systém, co udělalo z Gothicu mojí srdcovku. Byl ten živoucí a krásně vytvořený svět, ve kterém se hra odehrává.
V první řadě se mi velice líbilo posazení příběhu na menší, pestrou mapu ohraničenou magickou bariérou, ze které se vlastně snažíte dostat. Celé hře to dalo takový ten pěkný pocit izolovanosti jaký má například Half-Life.
Druhým faktorem, který mě velice zaujal, byl živoucí svět. Každá postava (no skoro každá, stráže jen stojí na místě) má nějaký denní program. Není to jako hrát The Elder Scrolls III: Morrowind, kde postavy pouze chodili dokola po městě a občas prohodili hlášku, že mají pocit, že je někdo sleduje. Místo toho se například jdou ráno opláchnout ke strouze, přes den pokecají s kamarády, večer si sednou k ohni, a když už je hodně pozdě, tak jdou do postele. Ještě po letech, když jsem se dostal ke zmíněnému Morrowindu mi přišlo, že tohle je směr, kterým by RPG měli jít a například takový The Elder Scrolls V: Skyrim ukazuje, že i někteří vývojáři sdílí stejný názor.
Třetím faktorem je určitá soběstačnost světa. Na mapě najdete tři hlavní tábory a žádný z nich není jen souhrn několika chatrčí a hromady postav, které jen tak posedávají. Sektovní tábor, který se nalézá v bažinách, se zabývá sběrem bažinné trávy, kterou poté zpracovává na drogu, kterou prodává ostatním táborům. Starý tábor nejvíce podporuje těžařství a zabývá se obchodem s vnějším světem, kdy vytěženou rudu mění za potraviny a potřebný materiál. Nový tábor si zase vytvořil rýžová pole a jednou za čas při trochu přilepší přepadáváním karavan starého tábora. Celému světu to tím dalo takovou siluetu funkčnosti, která spoustě rpgček chybí. Vývojáři si často vystačí s vytvořením hromady měst s jednou hospodou, kovářem a hromadou jen tak běhajících vesničanů, kteří by v tomto světě pravděpodobně nepřežili.
Čtvrtým a posledním faktorem, díky kterému jsem si tento svět oblíbil, je otevřený svět bez level scallingu (přizpůsobení síly nepřátel podle úrovně hrdiny). Ačkoliv je tedy mapa již od začátku otevřená, do části mapy patřící skřetům nebo do hlubokých lesů, si hned tak nezajdete. Dávalo celému světu takovou tu atmosféru nebezpečí, kterou jsem například v Morrowindu nepocítil.
Ke zbytku se vyjádřím jen krátce. Ano, obtížnost i soubojový systém za moc nestojí. Questy jsou však velice dobře zpracované a často jste museli dělat více než jen někam přijít a vymlátit to tam. Také se mi líbil ten zárodek systému craftování, kdy si můžete vykovat vlastní meč. Samotné kování však proběhne víceméně jako v reálu. Nažhavíte kus železa, ukovete meč, zchladíte ho ve vodě a poté nabrousíte. Je škoda, že v prvním díle není možné si vytvářet nějaké lepší meče, ale i ten jeden základní se zpočátku může hodit. Zvláště pokud jich vytvoříte tak 50 a máte tak do poloviny hry o peníze postaráno. Také možnost přidání k různým táborům potěšila. I když volba ovlivní spíše jen vaše povolání a přidá 1-2 questy podle zvoleného tábora.
Nebyl to však soubojový systém, co udělalo z Gothicu mojí srdcovku. Byl ten živoucí a krásně vytvořený svět, ve kterém se hra odehrává.
V první řadě se mi velice líbilo posazení příběhu na menší, pestrou mapu ohraničenou magickou bariérou, ze které se vlastně snažíte dostat. Celé hře to dalo takový ten pěkný pocit izolovanosti jaký má například Half-Life.
Druhým faktorem, který mě velice zaujal, byl živoucí svět. Každá postava (no skoro každá, stráže jen stojí na místě) má nějaký denní program. Není to jako hrát The Elder Scrolls III: Morrowind, kde postavy pouze chodili dokola po městě a občas prohodili hlášku, že mají pocit, že je někdo sleduje. Místo toho se například jdou ráno opláchnout ke strouze, přes den pokecají s kamarády, večer si sednou k ohni, a když už je hodně pozdě, tak jdou do postele. Ještě po letech, když jsem se dostal ke zmíněnému Morrowindu mi přišlo, že tohle je směr, kterým by RPG měli jít a například takový The Elder Scrolls V: Skyrim ukazuje, že i někteří vývojáři sdílí stejný názor.
Třetím faktorem je určitá soběstačnost světa. Na mapě najdete tři hlavní tábory a žádný z nich není jen souhrn několika chatrčí a hromady postav, které jen tak posedávají. Sektovní tábor, který se nalézá v bažinách, se zabývá sběrem bažinné trávy, kterou poté zpracovává na drogu, kterou prodává ostatním táborům. Starý tábor nejvíce podporuje těžařství a zabývá se obchodem s vnějším světem, kdy vytěženou rudu mění za potraviny a potřebný materiál. Nový tábor si zase vytvořil rýžová pole a jednou za čas při trochu přilepší přepadáváním karavan starého tábora. Celému světu to tím dalo takovou siluetu funkčnosti, která spoustě rpgček chybí. Vývojáři si často vystačí s vytvořením hromady měst s jednou hospodou, kovářem a hromadou jen tak běhajících vesničanů, kteří by v tomto světě pravděpodobně nepřežili.
Čtvrtým a posledním faktorem, díky kterému jsem si tento svět oblíbil, je otevřený svět bez level scallingu (přizpůsobení síly nepřátel podle úrovně hrdiny). Ačkoliv je tedy mapa již od začátku otevřená, do části mapy patřící skřetům nebo do hlubokých lesů, si hned tak nezajdete. Dávalo celému světu takovou tu atmosféru nebezpečí, kterou jsem například v Morrowindu nepocítil.
Ke zbytku se vyjádřím jen krátce. Ano, obtížnost i soubojový systém za moc nestojí. Questy jsou však velice dobře zpracované a často jste museli dělat více než jen někam přijít a vymlátit to tam. Také se mi líbil ten zárodek systému craftování, kdy si můžete vykovat vlastní meč. Samotné kování však proběhne víceméně jako v reálu. Nažhavíte kus železa, ukovete meč, zchladíte ho ve vodě a poté nabrousíte. Je škoda, že v prvním díle není možné si vytvářet nějaké lepší meče, ale i ten jeden základní se zpočátku může hodit. Zvláště pokud jich vytvoříte tak 50 a máte tak do poloviny hry o peníze postaráno. Také možnost přidání k různým táborům potěšila. I když volba ovlivní spíše jen vaše povolání a přidá 1-2 questy podle zvoleného tábora.
Pro: Atmosféra, propracovaný svět, questy.
Proti: Soubojový systém, nevyvážená obtížnost.