Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Honza, Jan, Jeník, Jenda, Hanz, Johnny.... • 33 let • Gigolo • planeta Země (ČR - kraj Středočeský)

Komentář

Přejít na komentáře

Dying Light

  • PC 80
K Dying Light jsem po Dead Island přistupoval opatrně a také se mi to z počátku vyplatilo. První 2-3h jsem byl mírně řečeno nasrán z toho, co jsem viděl. V podstatě se jednalo o Dead Island s le-parkour mechanismy. Díky bohu a vesmírné síle se to nečekaně otočilo k převážně pozitivnímu duchu.

Předně je třeba říct jedno: Parkour systém tu funguje na jedničku. Pocit z pohybu je umocněn kvalitní animací, rychlostí a vnímáním hloubky v prostoru. Když jsem v noci šplhal po rozsvíceném mostě aby jsem odmontoval funkční žárovky najednou se ve mě probudil onen nepříjemný pocit z výšek a fakt, že madam gravitace je přítulná paní tu ve mě hlodal skoro při každém vysokém výstupu. Navíc šplhání není převážně o držení tlačítka, ale často o pozorování prostředí a plánování nejrychlejší trasy. Opravdu jsem měl někdy na mále abych z frustrace hlavou neprorazil mého Samsunga. Na druhou stranu se však dá říci, že ona frustrace je opodstatněná ne zcela jednoduchou obtížností, která těží z příklonu k realističnosti. Jednoduše řečeno. Lépe implementovaný parkour jsem ve hře nezažil. "Nedívej se dolů" to bylo moje pravidlo.

S tímto jde ruku v ruce design světa. A na mou duši a psí uši i zde je vidět kvalitní práce. Design měst je očividně uzpůsoben pro vertikální pohyb. Je zde mnoho překážek, mnoho míst, která prozkoumávat. Ovšem, jsou tu copy-paste assety velmi často, ale jsou velmi chytře zamaskovány nebo promíchány. Zkoumání a lootování bylo pro mě tedy činností, kterou bych nenazval nudnou. Celý level design pak tvoří jako celek hustou atmosféru opuštěného, zdecimovaného města a to mi v Dead Island moc chybělo. A když jsem u té atmošky. Noc v této hře není žádný vtip. V noci je tma - myslím jako opravdu tma - v noci je nebezpečno, v noci se mění přístup k hraní. zároveň vynikne kvalita zvukových assetů a světelných efektů.

Hratelnost má naprosto opačný účinek od Dead Island. Z počátku jsem se lehce nudil a naříkal. Jak jsem však odemykal - díky dobře zakomponovanému RPG character progression systému - nové ability vše nabralo novou dynamiku a já jsi konečně připadal jako ultimátní zombie slayer badass. Masakrovat mrtvoláky a mrtvolačky se tu prostě a jednoduše neomrzí. Kvalita animací je top. Animace jsou dobře sloučeny z fyzikílním modelem, ergo to znamená velice realistické chování zombíků na prostředí a vás, jakožto zpotředkovatele aplikací na onen fyzikální model. Mrtvolky zakopávají (jak o své ležící kolegy, tak o různé překážky) napichují se na bodáky, padají z budov atd. At už nepřátelé upalujete, krájíte, napichujete, portujete, shazujete, kopete, nebo napravujete krční obratle, vždy je to velmi uspokojující záležitost. Též ne-levelují s vaší osobou (jako tomu bylo u mrtvého ostrova) díky salámu za to. Živí protivníci tu opět vydrží vice, než by za normálních okolností bylo zdrávo, ale po nalezení střelných zbraní přestali být výraznějším problémem.

Jsou tu však i problémy a paradoxně jsou to ty samé problémy, kterých se Techland dopustil dříve ve svém starším zombíkoidním dílu. Zbraně jsou jako z papíru, jejich nevyváženost je též k zamyšlení (ze začátku něco s čím by jste neumlátili ani štěně a ke konci naprosto OP nástroje na způsobení sekáčkového armagedonu.
Příběh je prostý s klišé záporákem a zápletkou o nalezení protilátky.
Postavy se většinou chovají nelogicky a celé je to nějak předvídatelné. Dabing jest však velmi dobrý a hlavní hero se nechová jako trolt.
Side-questy jsou tu klasické doběhni z bodu x do bodu y. Někoho zabij, neco dones. Avšak, našlo by se tu i pár zajímavých a atmosférických questů -viz. příklad s nočním mostem - které mají i více vrstev a pokračování. Není jich mnoho, ale když už nějaký ten vedlejší plníte není to pro tupého pan tátu bezejmenéna a to se upřímně vyplatí.

Grafika se povedla. Největší kus práce tu odvádějí světelné efekty a modely postav. Barevná paleta tu jest převážně dvoubarevná šedo-oranžová, což však dodává již onen zmínění pocit katastrofy. Optimalizace je tu věc, která nepotěší mnoho lidí, obzváště občany s kartamy AMD. Po patchy a nových ovladačích se výkon znatelně zlepšíl. Rozhodně bych, ale Dying Light nepovažoval za krále optimalizce.

Techland mě ujistil Call of Juarez: Gunslinger, že se něco uvnitř studia změnilo. Vedení, přístup, vydavatel, kdo ví. Tak či onak mě kluci a dívky z Polska překvapili titulem, který má nepopíratelné kvality. I když někdo už může být tímto žánrem znaven stejně jako má maličkost, tak vám mohu říct jedno toto je sakra dobrá Zombie hra a když je něco dobré nekoukám doleva-doprava. Zombíci-nezombíci, toto se povedlo!

Pro: Atmosféra, rpg system funfuje jak má, skvělý pocit z pohybu a masakrování zombí, pár side-questů, grafické zpracování, level design.

Proti: Optimalizace, příběh, většina side-questů, tento hororový subžánr je už přehlcený.

+15