Podruhé jsem se rozhodl ponořit se do světa Capital Wasteland. Předtím jsem moc nechápal proč všichni byli touhle hrou tak zklamaní, mě se to totiž tenkrát poměrně líbilo. Tak jsem si řek, že to eště jednou projedu a rozlousknu to. (Člověk za těch 7 let ledacos zapomene). Autoři stáli před nelehkým úkolem: Předělat starý kultovní tahový 2D-RPG do hry, kterou by dnes hráčstvo plošně sežralo, nejlépe se stejným nadšením jako tenkrát. Bylo jasný, že přijde velká změna. Musela.
Když jsem kdysi na střední škole hrál po nocích oba Fallouty, v nejdivočejších fantaziích jsem představoval, jak by to jednou mohlo vypdat: realtime 3Dčko s obrovskym světem, kterej není rozcuckován na malý lokace, kde budu moct osobně procházet troskama města s laserovou puškou přes rameno a kochat se polorozpadlýma budovama. Dočkal jsem se, pánové!
Graficky si na hru nemůžu stěžovat. Některý části prostředí jsou sice jaksi odfláklý (opakující se), ale vzhledem k velikosti mapy, můžu uvedné hře zcela odpustit. Pustina se tak, dle mého názoru sakra povedla, hezky zpracovanej je i Washington, prostředí obecně nabízí mnoho specifických zajímavých lokací i dechberoucích scenérií. Především američany-patrioty muselo dostat, když navštívili budovu kapitolu, promenádu, rozbořenej Lincolnův památník nebo to, co zbylo z Bílýho domu. Pohyby postav jsou zpracovány taky dobře, člověk si může dosytosti vyhrát s zevnějškem hrdiny - oblečení, účes, brejle atp.
Koho tak musím bezpečně pochválit je team grafiků, kteří opravdu odvedli kus výborné a obtížné práce. Ať už se jedná o návrhy billboardů, plakátů, vraků aut, telefonních budek, pouličního osvětlení, budov, modelů zbraní, soch nebo třeba i jenom ona blbá dětská knížka pro výběr SPECIAL vlastností. Všechno to krásně připomíná starý fallouty, přesto to jde zase o kus dále. Kvalitně odvedená práce!
I pokud jde o detaily prostředí, musím smeknout: tím, že jsou všechny předměty zpracovány jako 3D objekty musel člověk při hledání opravdu hledat - koukat se okolo. Předměty člověk najde často i tam, kde by je nečekal: Vzpomenu například klec na lidi vyrobenou z dvou nákupních košíků, anténu radarové věže zaplňenou stovkama prázdnejch flašek od whisky, nebo třeba domino přes celou místnost z krabic od chipsů, přičemž poslední krabice nakonec spustila brokovnicovou past a mnohem víc obdobných úsměvných scén.
Co už nepochválím je osvětlení interirérů (typický) - metro kua rozpadlý na prach, tunely zasypaný betonovýma blokama, ale zářivky pořád jedou! Dokonce i tam kde nikdo něměl desetiletí bejt člověk najde lampu připojenou k přenosnýmu napájení. No nevím no. Tma by byla atmosferičtější.
Zvukově takřka bezchybný. Soundtrack určitě kvalitativně předčí oba díly předchozí, kde byl hudební doporovod jen neforemnějším ambientem, zde skladby mají již hlavu a patu a hezky dokreslujou atmosféru pustiny. (neříkám že soundtracky k F1 a F2 byly špatný, jen posuzuju objektivně jejich kvalitu a rozsah) Opět skvělá návaznost na původní hry. Zvuky okolí a zbraní ok, i dabing se mi zdál celkem v pohodě (EN). Rádio.
Příběh začíná skvěle - tedy samotným narozením. Zpracovat dětsví jako úvod/nenásilnou specifikaci postavy je dobrej nápad, myslím si. Brzy se tak hráč dostává ven, jako opravdovej naivní obyvatel Vaultu, kterej nikdy zatím neopustil skleníkový podzemí - atmosféra z prvního dílu jak vyšitá. Hlavní dějová linie se pak ovšem zvrhává v prosté, trapné a infantilní: "kdepak je můj tatínek? Musím ho najít!". Skutečně mě nebavilo se pídit po tom, kam můj rodič šel - chovat se jak 10-tiletý děcko - a tak jsem ho prostě nehledal a vlastně ho objevil úplně náhodou. Vůbec nejzábavnější se pak totiž ukázalo jenom bloumat bezcílně po pustině a objevovat starý předválečný budovy, podzemní komplexy a jiný zajímavý místa, kam mě šipka nezavedla. Každý takový něco skrývá, třeba jen něčí příběh v podobě několika záznamů v osobním termínálu - to mi však stačí.
Boje jsou řešený jako střílečka s dosti odolnými nepřáteli. Že nešlo vypnout zaměřovací kříž a používat optiku + vyklánění je škoda, ale i tak se mi zpracování přestřelek celkem líbilo (určitě lepší jako tahy předchůdců). Zásadně jsem VŮBEC nepoužíval ten režim VATS (nebo jakže?) Opravdu mi nepřišlo atmosferický takto boje pauzovat a jaksi "podvádět". Snad jsem si tak hru i ztížil, ani nevím. Každopádně dávám hře plus za to, že mě do využívání tohoto režimu nijak nenutila a já sám moch zvolit, jak hru chci hrát!
Rozhovory jsou jednou z věcí, co se moc nepovedly a za předchůdci výrazně pokulhává. Mám na mysli jejich sterilnost (málokterá postava člověka upoutá), ale i jednoduchost - přišlo mi, že v nich nešlo nic pokazit. I tak se autoři snažili aby byly falloutovsky vtipný a to se místy i povedlo. (Tenhle váš venkovní svět je úžasnej. V hlavní místnosti není ani vidět strop!)
Pokud jde o hackování a otevírání zámků byl jsem spokojen do maxima: I když má člověk skill, neznamená to, že zámek na nejtěžší úrovni odemkne hned bez úsilí. Kdepak, zámky se člověk musí naučit odemykat sám. Stejně tak přicházení na správný heslo terminálu je zábavný a při vyšší obtížnosti i poměrně těžký. Navíc obsah terminálů byl pro mě vždy odměnou, poněvadž mimo hodnotných informací obsahovaly často i záznamy z dob předválečných, které jsem si oblíbil. Třeba bezvýznamný zaměstnanecký oběžníky atp.
Dalším nerozhodným posunem vpřed je invetář. On je vlastně posunem vzad. Zobrazit si obsah svého majetku pomocí pip-boye je sice nešikovný, ale budiž. Při prozkoumávání skříněk už je to horší - prostě jen dva seznamy věcí bez grafického znázornění, který se řadí podle abecedy. No fuj.
Skalní Falloutaře (= ani mě) určitě taky nepotěšilo, že náboje (stejně jako většina léků atp.) nic neváží. Je tedy možno mít s sebou neomezené množství kterékoli munice, každej ji od vás koupí = dost easy. No a nakonec si postěžuju na distribuci perků - těch bylo moc a zdaleka si jich člověk tak nevážil, což je škoda.
Zamýšlím se: Nerozumím haterům, co nejsou schopni zkousnout, že takový jako byla jednička to už prostě nebude. Ta doba je pryč - i já jsem skoro o 20 let starší - jak by mohlo? Podle mě Fallout 3 prostě nedopadl špatně, snaha autorům upřít nejde. To, že to někdo projel za dva dny (jen hlavní linku) a stěžuje si jak to bylo nudný a krátký, znamená pouze to, že projel jeden a nejnudnější Q a tak neobjevil ani 10% z obsahu, kterej pustina ukrývá.
Za mě poctivejch, právoplatnejch a zcela regulérních 90%
Když jsem kdysi na střední škole hrál po nocích oba Fallouty, v nejdivočejších fantaziích jsem představoval, jak by to jednou mohlo vypdat: realtime 3Dčko s obrovskym světem, kterej není rozcuckován na malý lokace, kde budu moct osobně procházet troskama města s laserovou puškou přes rameno a kochat se polorozpadlýma budovama. Dočkal jsem se, pánové!
Graficky si na hru nemůžu stěžovat. Některý části prostředí jsou sice jaksi odfláklý (opakující se), ale vzhledem k velikosti mapy, můžu uvedné hře zcela odpustit. Pustina se tak, dle mého názoru sakra povedla, hezky zpracovanej je i Washington, prostředí obecně nabízí mnoho specifických zajímavých lokací i dechberoucích scenérií. Především američany-patrioty muselo dostat, když navštívili budovu kapitolu, promenádu, rozbořenej Lincolnův památník nebo to, co zbylo z Bílýho domu. Pohyby postav jsou zpracovány taky dobře, člověk si může dosytosti vyhrát s zevnějškem hrdiny - oblečení, účes, brejle atp.
Koho tak musím bezpečně pochválit je team grafiků, kteří opravdu odvedli kus výborné a obtížné práce. Ať už se jedná o návrhy billboardů, plakátů, vraků aut, telefonních budek, pouličního osvětlení, budov, modelů zbraní, soch nebo třeba i jenom ona blbá dětská knížka pro výběr SPECIAL vlastností. Všechno to krásně připomíná starý fallouty, přesto to jde zase o kus dále. Kvalitně odvedená práce!
I pokud jde o detaily prostředí, musím smeknout: tím, že jsou všechny předměty zpracovány jako 3D objekty musel člověk při hledání opravdu hledat - koukat se okolo. Předměty člověk najde často i tam, kde by je nečekal: Vzpomenu například klec na lidi vyrobenou z dvou nákupních košíků, anténu radarové věže zaplňenou stovkama prázdnejch flašek od whisky, nebo třeba domino přes celou místnost z krabic od chipsů, přičemž poslední krabice nakonec spustila brokovnicovou past a mnohem víc obdobných úsměvných scén.
Co už nepochválím je osvětlení interirérů (typický) - metro kua rozpadlý na prach, tunely zasypaný betonovýma blokama, ale zářivky pořád jedou! Dokonce i tam kde nikdo něměl desetiletí bejt člověk najde lampu připojenou k přenosnýmu napájení. No nevím no. Tma by byla atmosferičtější.
Zvukově takřka bezchybný. Soundtrack určitě kvalitativně předčí oba díly předchozí, kde byl hudební doporovod jen neforemnějším ambientem, zde skladby mají již hlavu a patu a hezky dokreslujou atmosféru pustiny. (neříkám že soundtracky k F1 a F2 byly špatný, jen posuzuju objektivně jejich kvalitu a rozsah) Opět skvělá návaznost na původní hry. Zvuky okolí a zbraní ok, i dabing se mi zdál celkem v pohodě (EN). Rádio.
Příběh začíná skvěle - tedy samotným narozením. Zpracovat dětsví jako úvod/nenásilnou specifikaci postavy je dobrej nápad, myslím si. Brzy se tak hráč dostává ven, jako opravdovej naivní obyvatel Vaultu, kterej nikdy zatím neopustil skleníkový podzemí - atmosféra z prvního dílu jak vyšitá. Hlavní dějová linie se pak ovšem zvrhává v prosté, trapné a infantilní: "kdepak je můj tatínek? Musím ho najít!". Skutečně mě nebavilo se pídit po tom, kam můj rodič šel - chovat se jak 10-tiletý děcko - a tak jsem ho prostě nehledal a vlastně ho objevil úplně náhodou. Vůbec nejzábavnější se pak totiž ukázalo jenom bloumat bezcílně po pustině a objevovat starý předválečný budovy, podzemní komplexy a jiný zajímavý místa, kam mě šipka nezavedla. Každý takový něco skrývá, třeba jen něčí příběh v podobě několika záznamů v osobním termínálu - to mi však stačí.
Boje jsou řešený jako střílečka s dosti odolnými nepřáteli. Že nešlo vypnout zaměřovací kříž a používat optiku + vyklánění je škoda, ale i tak se mi zpracování přestřelek celkem líbilo (určitě lepší jako tahy předchůdců). Zásadně jsem VŮBEC nepoužíval ten režim VATS (nebo jakže?) Opravdu mi nepřišlo atmosferický takto boje pauzovat a jaksi "podvádět". Snad jsem si tak hru i ztížil, ani nevím. Každopádně dávám hře plus za to, že mě do využívání tohoto režimu nijak nenutila a já sám moch zvolit, jak hru chci hrát!
Rozhovory jsou jednou z věcí, co se moc nepovedly a za předchůdci výrazně pokulhává. Mám na mysli jejich sterilnost (málokterá postava člověka upoutá), ale i jednoduchost - přišlo mi, že v nich nešlo nic pokazit. I tak se autoři snažili aby byly falloutovsky vtipný a to se místy i povedlo. (Tenhle váš venkovní svět je úžasnej. V hlavní místnosti není ani vidět strop!)
Pokud jde o hackování a otevírání zámků byl jsem spokojen do maxima: I když má člověk skill, neznamená to, že zámek na nejtěžší úrovni odemkne hned bez úsilí. Kdepak, zámky se člověk musí naučit odemykat sám. Stejně tak přicházení na správný heslo terminálu je zábavný a při vyšší obtížnosti i poměrně těžký. Navíc obsah terminálů byl pro mě vždy odměnou, poněvadž mimo hodnotných informací obsahovaly často i záznamy z dob předválečných, které jsem si oblíbil. Třeba bezvýznamný zaměstnanecký oběžníky atp.
Dalším nerozhodným posunem vpřed je invetář. On je vlastně posunem vzad. Zobrazit si obsah svého majetku pomocí pip-boye je sice nešikovný, ale budiž. Při prozkoumávání skříněk už je to horší - prostě jen dva seznamy věcí bez grafického znázornění, který se řadí podle abecedy. No fuj.
Skalní Falloutaře (= ani mě) určitě taky nepotěšilo, že náboje (stejně jako většina léků atp.) nic neváží. Je tedy možno mít s sebou neomezené množství kterékoli munice, každej ji od vás koupí = dost easy. No a nakonec si postěžuju na distribuci perků - těch bylo moc a zdaleka si jich člověk tak nevážil, což je škoda.
Zamýšlím se: Nerozumím haterům, co nejsou schopni zkousnout, že takový jako byla jednička to už prostě nebude. Ta doba je pryč - i já jsem skoro o 20 let starší - jak by mohlo? Podle mě Fallout 3 prostě nedopadl špatně, snaha autorům upřít nejde. To, že to někdo projel za dva dny (jen hlavní linku) a stěžuje si jak to bylo nudný a krátký, znamená pouze to, že projel jeden a nejnudnější Q a tak neobjevil ani 10% z obsahu, kterej pustina ukrývá.
Za mě poctivejch, právoplatnejch a zcela regulérních 90%
Pro: Grafika, zvuky+hudba, FALLOUT, atmosféra, volnost, svět, system SPECIAL, styl, délka hry
Proti: Rozhovory, hlavní dějová linka, inventář, odolnost nepřátel, absence zamíření optikou = nemožnost vypnout úpně HUD