NEW: dole sekce proč jen 70%
Toto je jeden z málo simulátorů z posledních 10 let kde můžeš pilotovat legendy z 50/60/70 let 20 století pilote USAF/USN/NAVY.
Tehdejší "roury" byly na ovládání náročné, žádné elektro-impulzivní řízení po drátě (FBW) jako u např. F-16, které za pilota "koriguje" let a nedovolí mu žádné nebezpečné manévry, uvědom si, že pilot to musel odřít a každý manévr musel odřídit kniplem pěkně ručně, což bych si tipl, že u některých manévrů musela být pěkná dřina. Dnešní piloti jen tlakem ruky ovládají letadlo a FBW se stará o přenos na ovládací prvky letadla. Druhý důvod, proč byly na ovládání náročné je fakt, že letečtí konstruktéři neustále vylepšovali parametry jako rychlost, ovladatelnost a neznali aerodynamické fígle jako ti co navrhovali dnešní stroje. Prostě minimum elekroniky v řízení, žádné korekce počítače, vše pěkně ručně. Jak napsal jeden pilot od F-4 Phantom, pilotovat F-4 to bylo jako jezdit s Cadilacem z 80 let 20 století, prostě surová, čistá síla. Brutální výkon motorů, velké plošné zatížení křídla, při každém prudším manévru potencionální ztráta vztlaku a pád do vývrtky, která se vždy obtížně vybírá.
Simulátor tedy dost věrně simuluje fyziku tehdejších strojů, viděl jsem na oficiální fóru letové parametry strojů z NASA oficiálních dokumentů a dost přesně to sedělo. Samozřejmě záleží taky jakou obtížnost Flight Modelu zvolíš, na Easy bude letadlo létat bez vlivu aerodynamiky na let, na Normal bude letový model přesnější ale neexistují zde žádné pády a přechody do vývrtky ale nicméně budeš omezen externími aerodynamickými silami (vztlak, odpor, úhel náběhu), na Hard bude letový model absolutně komplexní, můžeš kontrolovat let ale externí síly mohou způsobit pád a přechod do vývrtky, navíc pohyb kniplem je limitován jakmile dosáhneš limitních hodnot úhlu náběhu.
Hard Flight Model v praxi znamená, že budeš muset pilotovat jemně, příliš moc netahat za řídící páku a optimálně volit rychlost do zatáček abys dokázal manévrovat na minimálních poloměrech bez ztráty rychlosti a vztlaku. Taky bacha na G limity, zalije se ti výhled do ruda - to při negativních G (zakrvení mozku) nebo naopak zčerná - to při pozitivních G - hrozí ztráta vědomí. Jak to říkal můj instruktor na větroních, Rapiere s tím érem musíš jemně jako s ženskou, žádné prudké pohyby ale pomalu a jemně. Tak tady to platí min. 2x.
Jakmile ucítíš že ať taháš kniplem na maximum ale nic se neděje okamžitě povol knipl a zvyš tak rychlost, pak začnou reagovat řídící plochy a ty budeš mít šanci ovládat letadlo. Pokud se éro začne u toho ještě navíc třepat okamžitě povol knipl, jinak přejdeš do pádu a vývrtky.
Obecně na létání je nejvíce náročný F-4 Phantom, to proto, že má nevyšší plošné zatížení křídla a tak můžeš zapomenout na nějaké horizontální zatáčky s MIG-17, protože skončíš brzy s min. rychlostí = min. vztlakem a přejdeš do vývrtky/pádu a nezachrání tě ani forsáž.
Začni spíše létat na A-4 Skyhawk, který se mimochodem v TOP GUN používá k simulaci letu MIG-17, protože má nejblíže letové charakteristiky podobné MIG-17. S tímhle érem můžeš točit jako s Migem v horizontálních zatáčkách a máš šanci na úspěch.
F-100 Super Sabre, první nadzvuková roura USAF je velmi citlivá ale pořád lepší na ovládaní než plně naložené F-4. Nicméně není to žádný doghfigter.
Co se týče soubojů s Migy, ty skutečně jsou těžce adrenalinové a pekelně težké. Samozřejmě záleží opět na obtížnosti: neboj se dát si Enemy Skill Level na Medium, možná ze začátku i Easy. Hard si nastav jen v případě, že jsi letecké eso. Protože na hard létají MiGy bez chyb a to jak v ofenzivě, tak defenzivě a budeš mít sakra co dělat abys je ukočíroval.
Drž se následujících rad:
MIG-17 je vynikající v horizontálních zatáčkách ale má mizernou stoupavost a rychlost obecně, s F-4 mu uletíš a to obzvláště ve vertikále (brutální tah motorů F-4 je tvoje největší výhoda). Má jen kanony ale pokud tě trefí jseš KO, 37mm granát je prostě 37mm granát.
MiG-19 je vynikající dogfighter. Jak se přesvědčila řada žokejů F-4 Phantom ve Vietnamské válce, pokud tahle roura spálí polovinu paliva tak poměr tahu k hmotnosti dosáhne 1,x:1, tzn. že dokáže plně akcelerovat ve vertikálním letu! Absolutně špičkový dogfighter, podle mě nejtěžší protivník ale bez raket - obvykle / naštěstí.
MIG-21 je rychlý, obratný ale ne jako Mig-17/19 nicméně má kanony a taky infračervené rakety R-3S, ty mají pro tebe naštěstí limity ve vypouštění a dají se snadno vymanévrovat, pokud o nich víš. Ovšem nepodceňuj jej, stále točí v horizontále lépe než F-4.
Obecně základem boje v SF je mít absolutní přehled o svých protivnících, radar je zde v plenkách (pokud ho vůbec máš) a tohle není F-22, doporučuji ti zvolit Visual Targeting na Normal a HUD display na normal a radar na Normal.
Pokud zvolíš všude hard tak si budeš muset nepřítele najít skutečně vizuálně nebo na radaru ručně a kolem nepřítele nebude žádný rámeček, který navíc je modrý (přítel) nebo červený (nepřítel) tak jako na Normal. Pak se z toho stane skutečná výzva a peklo na nebi.
Pak je důležité neztratit rychlost, bez rychlosti nemáš vztlak, bez vtlaku se plácáš ve vzduchu jako kachna na rybníku a Migy si tě najdou to mi věř.
A poslední rada, nelétej rovně, manévruj, hlídej si šestou hodinu (záda) a používej wingmany pokud je máš. Dej mu příkaz cover me a pokud zaměříš cíl, příkaz attack my target. On Ti pomůže a společně budete mít sestřelů více a více. Ale hlavně se neustále rozhlížej kolem sebe, není nic horšího než si v klidu letět a pak schytat 37mm granát s MiGu-17, jakmile se v rádiu ozve, Mig on your six, he is firing, break left/right,, okamžitě prudce zatoč doleva/doprava a mrkni se dozadu, kde máš ten MiG. Wingmanovi dej příkaz ať tě kryje on ho sundá ale počítej s tím, že mu to může chvíli trvat.
A ještě jedna věc, tehdejší rakety byly dost nepřesné. Weapons si nastav na Normal, to v praxi znamená, že budeš schopen raketu vypustit z jakékoliv polohy ale může selhat. Na Hard existují striktní limity na vypuštění rakety, např. první verze AIM-9 musíš vypustit když jsi MiGu na šestce a to ještě s minimálním vlastním G (přetížením). Prostě na zádech s 3G těžko raketu odpálíš a navíc se lehce zmate letem do slunce (infra).
Obecně první verze AIM-7 Sparrow (radarem naváděná), mají také limity ve vypouštění a navíc min. vzdálenost na kterou je můžeš použít, stačí aby MIG manévroval a lehce mineš o selhání rakety ani nemluvě (a fakt, že ji po celou dobu letu musíš navádět na cíl- to není jako AMRAAM). Jediné co nikdy neselže je kanon. Kanon je tvůj nejlepší přítel ale pozor máš omezenou munici, střílej krátce a šetři si dávky na další Migy. Nejlépe střílej když máš Mig skutečně tak 50-150m před sebou. Taky si nezapomeň přepnou zaměrovač kanonu na vzdušné cíle (druhý režim je protizemní cíle). Ovšem zapomeň na fičůrky jako je pytel na HUD v F-16 kde Mig protáhneš a máš ho. Chce to cvik a předstřel, záleží na profilu letu MiGu a úhlu ze kterého střílíš.
Tak snad Ti moje rady pomohou. Pilote na start. Check your six and good luck.
Tak a teď proč jen 70%? Z předcházejícího popisu a z diskuze by se mohlo zdát, že SF série je špičkový/dokonalý simulátor. Simulátor je to skutečně výborný ale chybí mu MP a upřímně je to nesmírná škoda. Bohužel speciálně v ČS kotlině pokud simulátor nemám MP tak rychle upadne v zapomnění. A tenhle simulátor by si to zasloužil, bože jak já bych chtěl létat proti živým protivníkům nebo s nimi proti AI - např. kampaň.
Dalším důvodem je grafika, letadla jsou skvělá, technika taky ale země a budovy v základu nic moc. Samozřejmě tohle vše jde masivně vylepšit módy ale v základu je grafika země a měst spíše jednodušší.
Taky by to chtělo zapracovat na komunikaci, ne že by tam nebyla komunikace ale piloti jsou obecně ukecaní a pokud si vzpomenete na Janes IAF/USAF tak pochopíte o čem mluvím, a pokud jste někdy létali F-22 TAW kampaně nebo Falcon 4.0 kampaně, tak pochopíte co to je dynamické bojiště.
Kampaně v SF jsou dynamické to je jednoznační plus ale v porovnání s F-22 TAW (Total Air War) nebo Falcon 4.0 nejsou tak propracované a chybí v nich život. Přemýšlel jsem čím to je a ano, je to tou rádiovou komunikací, která dělá tu atmosféru. Poslechněte si někdy jako ukecané jsou TAW a Falcon 4.0. Máte pocit, že tam jste, že všude kolem Vás se bojuje a Vy jste jen malé kolečko v celém soukolí.
To, že v celé SF sérii je jednodušší avionika mě osobně nevadí - byť bych uvítal detailnější avioniku zbraní a radaru. Zbraně jsou zpracovány skvěle ale LGB nebo HARM by si zasloužily detailnější nastavování avioniky.
SF2 - základu chybí atraktivní bojiště, ne že by písky středního východu tam někde nebyly zajímavé ale prostě není to Vietnam, Izrael nebo Evropa. Samozřejmě když si do SF2 stáhnete mód Aljaška (obrana USA/Kanada = NORAD) proti sovětům, tak se z tohoto simulátoru stane úplně nová hra s velmi atraktivní tématem ochrany vzdušného prostoru USA proti sovětským bombardérům ale v základu to není.
Toto je jeden z málo simulátorů z posledních 10 let kde můžeš pilotovat legendy z 50/60/70 let 20 století pilote USAF/USN/NAVY.
Tehdejší "roury" byly na ovládání náročné, žádné elektro-impulzivní řízení po drátě (FBW) jako u např. F-16, které za pilota "koriguje" let a nedovolí mu žádné nebezpečné manévry, uvědom si, že pilot to musel odřít a každý manévr musel odřídit kniplem pěkně ručně, což bych si tipl, že u některých manévrů musela být pěkná dřina. Dnešní piloti jen tlakem ruky ovládají letadlo a FBW se stará o přenos na ovládací prvky letadla. Druhý důvod, proč byly na ovládání náročné je fakt, že letečtí konstruktéři neustále vylepšovali parametry jako rychlost, ovladatelnost a neznali aerodynamické fígle jako ti co navrhovali dnešní stroje. Prostě minimum elekroniky v řízení, žádné korekce počítače, vše pěkně ručně. Jak napsal jeden pilot od F-4 Phantom, pilotovat F-4 to bylo jako jezdit s Cadilacem z 80 let 20 století, prostě surová, čistá síla. Brutální výkon motorů, velké plošné zatížení křídla, při každém prudším manévru potencionální ztráta vztlaku a pád do vývrtky, která se vždy obtížně vybírá.
Simulátor tedy dost věrně simuluje fyziku tehdejších strojů, viděl jsem na oficiální fóru letové parametry strojů z NASA oficiálních dokumentů a dost přesně to sedělo. Samozřejmě záleží taky jakou obtížnost Flight Modelu zvolíš, na Easy bude letadlo létat bez vlivu aerodynamiky na let, na Normal bude letový model přesnější ale neexistují zde žádné pády a přechody do vývrtky ale nicméně budeš omezen externími aerodynamickými silami (vztlak, odpor, úhel náběhu), na Hard bude letový model absolutně komplexní, můžeš kontrolovat let ale externí síly mohou způsobit pád a přechod do vývrtky, navíc pohyb kniplem je limitován jakmile dosáhneš limitních hodnot úhlu náběhu.
Hard Flight Model v praxi znamená, že budeš muset pilotovat jemně, příliš moc netahat za řídící páku a optimálně volit rychlost do zatáček abys dokázal manévrovat na minimálních poloměrech bez ztráty rychlosti a vztlaku. Taky bacha na G limity, zalije se ti výhled do ruda - to při negativních G (zakrvení mozku) nebo naopak zčerná - to při pozitivních G - hrozí ztráta vědomí. Jak to říkal můj instruktor na větroních, Rapiere s tím érem musíš jemně jako s ženskou, žádné prudké pohyby ale pomalu a jemně. Tak tady to platí min. 2x.
Jakmile ucítíš že ať taháš kniplem na maximum ale nic se neděje okamžitě povol knipl a zvyš tak rychlost, pak začnou reagovat řídící plochy a ty budeš mít šanci ovládat letadlo. Pokud se éro začne u toho ještě navíc třepat okamžitě povol knipl, jinak přejdeš do pádu a vývrtky.
Obecně na létání je nejvíce náročný F-4 Phantom, to proto, že má nevyšší plošné zatížení křídla a tak můžeš zapomenout na nějaké horizontální zatáčky s MIG-17, protože skončíš brzy s min. rychlostí = min. vztlakem a přejdeš do vývrtky/pádu a nezachrání tě ani forsáž.
Začni spíše létat na A-4 Skyhawk, který se mimochodem v TOP GUN používá k simulaci letu MIG-17, protože má nejblíže letové charakteristiky podobné MIG-17. S tímhle érem můžeš točit jako s Migem v horizontálních zatáčkách a máš šanci na úspěch.
F-100 Super Sabre, první nadzvuková roura USAF je velmi citlivá ale pořád lepší na ovládaní než plně naložené F-4. Nicméně není to žádný doghfigter.
Co se týče soubojů s Migy, ty skutečně jsou těžce adrenalinové a pekelně težké. Samozřejmě záleží opět na obtížnosti: neboj se dát si Enemy Skill Level na Medium, možná ze začátku i Easy. Hard si nastav jen v případě, že jsi letecké eso. Protože na hard létají MiGy bez chyb a to jak v ofenzivě, tak defenzivě a budeš mít sakra co dělat abys je ukočíroval.
Drž se následujících rad:
MIG-17 je vynikající v horizontálních zatáčkách ale má mizernou stoupavost a rychlost obecně, s F-4 mu uletíš a to obzvláště ve vertikále (brutální tah motorů F-4 je tvoje největší výhoda). Má jen kanony ale pokud tě trefí jseš KO, 37mm granát je prostě 37mm granát.
MiG-19 je vynikající dogfighter. Jak se přesvědčila řada žokejů F-4 Phantom ve Vietnamské válce, pokud tahle roura spálí polovinu paliva tak poměr tahu k hmotnosti dosáhne 1,x:1, tzn. že dokáže plně akcelerovat ve vertikálním letu! Absolutně špičkový dogfighter, podle mě nejtěžší protivník ale bez raket - obvykle / naštěstí.
MIG-21 je rychlý, obratný ale ne jako Mig-17/19 nicméně má kanony a taky infračervené rakety R-3S, ty mají pro tebe naštěstí limity ve vypouštění a dají se snadno vymanévrovat, pokud o nich víš. Ovšem nepodceňuj jej, stále točí v horizontále lépe než F-4.
Obecně základem boje v SF je mít absolutní přehled o svých protivnících, radar je zde v plenkách (pokud ho vůbec máš) a tohle není F-22, doporučuji ti zvolit Visual Targeting na Normal a HUD display na normal a radar na Normal.
Pokud zvolíš všude hard tak si budeš muset nepřítele najít skutečně vizuálně nebo na radaru ručně a kolem nepřítele nebude žádný rámeček, který navíc je modrý (přítel) nebo červený (nepřítel) tak jako na Normal. Pak se z toho stane skutečná výzva a peklo na nebi.
Pak je důležité neztratit rychlost, bez rychlosti nemáš vztlak, bez vtlaku se plácáš ve vzduchu jako kachna na rybníku a Migy si tě najdou to mi věř.
A poslední rada, nelétej rovně, manévruj, hlídej si šestou hodinu (záda) a používej wingmany pokud je máš. Dej mu příkaz cover me a pokud zaměříš cíl, příkaz attack my target. On Ti pomůže a společně budete mít sestřelů více a více. Ale hlavně se neustále rozhlížej kolem sebe, není nic horšího než si v klidu letět a pak schytat 37mm granát s MiGu-17, jakmile se v rádiu ozve, Mig on your six, he is firing, break left/right,, okamžitě prudce zatoč doleva/doprava a mrkni se dozadu, kde máš ten MiG. Wingmanovi dej příkaz ať tě kryje on ho sundá ale počítej s tím, že mu to může chvíli trvat.
A ještě jedna věc, tehdejší rakety byly dost nepřesné. Weapons si nastav na Normal, to v praxi znamená, že budeš schopen raketu vypustit z jakékoliv polohy ale může selhat. Na Hard existují striktní limity na vypuštění rakety, např. první verze AIM-9 musíš vypustit když jsi MiGu na šestce a to ještě s minimálním vlastním G (přetížením). Prostě na zádech s 3G těžko raketu odpálíš a navíc se lehce zmate letem do slunce (infra).
Obecně první verze AIM-7 Sparrow (radarem naváděná), mají také limity ve vypouštění a navíc min. vzdálenost na kterou je můžeš použít, stačí aby MIG manévroval a lehce mineš o selhání rakety ani nemluvě (a fakt, že ji po celou dobu letu musíš navádět na cíl- to není jako AMRAAM). Jediné co nikdy neselže je kanon. Kanon je tvůj nejlepší přítel ale pozor máš omezenou munici, střílej krátce a šetři si dávky na další Migy. Nejlépe střílej když máš Mig skutečně tak 50-150m před sebou. Taky si nezapomeň přepnou zaměrovač kanonu na vzdušné cíle (druhý režim je protizemní cíle). Ovšem zapomeň na fičůrky jako je pytel na HUD v F-16 kde Mig protáhneš a máš ho. Chce to cvik a předstřel, záleží na profilu letu MiGu a úhlu ze kterého střílíš.
Tak snad Ti moje rady pomohou. Pilote na start. Check your six and good luck.
Tak a teď proč jen 70%? Z předcházejícího popisu a z diskuze by se mohlo zdát, že SF série je špičkový/dokonalý simulátor. Simulátor je to skutečně výborný ale chybí mu MP a upřímně je to nesmírná škoda. Bohužel speciálně v ČS kotlině pokud simulátor nemám MP tak rychle upadne v zapomnění. A tenhle simulátor by si to zasloužil, bože jak já bych chtěl létat proti živým protivníkům nebo s nimi proti AI - např. kampaň.
Dalším důvodem je grafika, letadla jsou skvělá, technika taky ale země a budovy v základu nic moc. Samozřejmě tohle vše jde masivně vylepšit módy ale v základu je grafika země a měst spíše jednodušší.
Taky by to chtělo zapracovat na komunikaci, ne že by tam nebyla komunikace ale piloti jsou obecně ukecaní a pokud si vzpomenete na Janes IAF/USAF tak pochopíte o čem mluvím, a pokud jste někdy létali F-22 TAW kampaně nebo Falcon 4.0 kampaně, tak pochopíte co to je dynamické bojiště.
Kampaně v SF jsou dynamické to je jednoznační plus ale v porovnání s F-22 TAW (Total Air War) nebo Falcon 4.0 nejsou tak propracované a chybí v nich život. Přemýšlel jsem čím to je a ano, je to tou rádiovou komunikací, která dělá tu atmosféru. Poslechněte si někdy jako ukecané jsou TAW a Falcon 4.0. Máte pocit, že tam jste, že všude kolem Vás se bojuje a Vy jste jen malé kolečko v celém soukolí.
To, že v celé SF sérii je jednodušší avionika mě osobně nevadí - byť bych uvítal detailnější avioniku zbraní a radaru. Zbraně jsou zpracovány skvěle ale LGB nebo HARM by si zasloužily detailnější nastavování avioniky.
SF2 - základu chybí atraktivní bojiště, ne že by písky středního východu tam někde nebyly zajímavé ale prostě není to Vietnam, Izrael nebo Evropa. Samozřejmě když si do SF2 stáhnete mód Aljaška (obrana USA/Kanada = NORAD) proti sovětům, tak se z tohoto simulátoru stane úplně nová hra s velmi atraktivní tématem ochrany vzdušného prostoru USA proti sovětským bombardérům ale v základu to není.
Pro: Fantastický pocit z letu - čistá surová síla, Fyzikální model, Legendární roury, dynamická kampaň
Proti: Dynamická kampaň není jako v F-22 TAW nebo Falcon 4.0, chybí multiplayer