Dámy, pánové a muženy, přichází největší herní hrdina minulého století – chlápek s páčidlem. Tlesk! Tlesk! Nikdo nemá ani potuchy, že zdánlivě nevinně vyhlížející vědátor je nudný jen do chvíle, kdy do rukou popadne ohnutý kus železa. Tehdy se v Gordonovi Freemanovi probudí jeho dávné já. Ano, v mládí byl Gordon Freeman vojenským expertem na střelné zbraně, profesionálním rozbíječem beden, deratizérem v oblasti 51, zakladatelem bojového umění Crow-Bar-Fu a členem utajeného řádu Mlčenlivých bratří.
Gordon Freeman je hrdina prostého lidu. Je snadné prožívat s Gordonem jeho eskapády a sledovat jeho oblíbené němé filmy, kterých natočil přesně 18 a posléze je nechal spojit do jediného zhruba devítihodinového snímku. Samotné přechody mezi jednotlivými scénami sice nejsou úplně hladce řešeny, ostatně technika byla tehdy v plenkách, ale těch pár střihů diváci milerádi přejdou. Na dnešním posezení si jednotlivé filmy podrobně probereme.
Film I – Black Mesa Inbound (00:05)
Gordonova prvotina je film o cestě do práce. Říká se, že Gordon chtěl divákům sdělit, aby si odskočili na toaletu, protože pak už je od obrazovky dostanou jen závěrečné titulky.
Film II – Anomalous Materials (00:20)
Gordonův velkofilm je věrohodnou biografií, nakonec vznikl na základě kamerového záznamu z jeho obleku snímající skutečnou událost kdesi v Novém Mexiku a právě proto se zde objevuje množství komparzistů, kteří nebyli na výplatní pásce. Jejich herecké schopnosti za mnoho nestojí, dokázali se naučit pouze pár frází a někteří mají problémy s prostorovou orientací, ale zase umějí pomoct a poradit. Zajímavé je, že snímek měl být původně odborně laděným dokumentem o tom, co všechno se může stát, když dotlačíte nákupní košík do paprsku ve středu kruhové místnosti.
Film III - Unforeseen Consequences (00:30)
Tato část jasně ukazuje, že ani režisér nemůže počítat se vším, co se na place přihodí. Z dokumentu se velmi rychle stal akčně laděný thriller a Gordon se vrátil do svých mladých deratizátorských let. Už tehdy mu prolézání šachet a máchání páčidlem šlo velmi dobře. A co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš. Jen škoda, že tehdy se dělaly kvalitnější svítilny. Všimněte si prosím, že naši komparzisté se naučili velmi efektně umírat.
Film IV – Office Komplex (00:35)
Objevilo se mnoho zástupců neznámé zvířecí říše, kteří stále více a více narušovali hladký průběh natáčení. Někteří měli dlouhá klepeta, někteří dlouhá chapadla, jiní dlouhé jazyky. Každý z nich byl ale jiný a svým způsobem jedinečný. Aby se obešly Americké zákony, muselo se zajistit, aby si inteligentní mimozemšťané nemohli stěžovat na nedovolené násilí. Gordon Freeman to pojal velmi zodpovědně a skutečně – na Americké úřady nepřišla jediná stížnost. Říká se, že všelijací mimozemšťané na natáčení bylo to nejlepší, co se na place mohlo přihodit, protože obyčejní lidé nikdy nenabídnout takovou variabilitu postav. Ochránci zvířat sice měli tak trochu problémy, ale to jen do chvíle, kdy jim kdosi prozradil, že Gordon je taky zvíře a to co sledujeme je pouze boj o přežití a místo ve větvích stromů se boj odehrává v kancelářích. Kdo čekal vnadnou sekretářku, měl smůlu, neboť ženy měly na natáčení přístup zakázán.
Film V – We‘ve got hostiles (00:30)
Gordon Freeman byl přes vysílačku kontaktován americkou armádou, ale protože na otázku: „jste nepřítel?“ dokázal reagovat pouze mlčením znamenajícím souhlas, byl Americkou vládou označen za cíl. Do komplexu bylo vysláno početné komando nezvykle inteligentních vojáků. Už při náboru se tvrdilo, že tahle generace mladých branců schopných ustupovat, útočit z boku a vrhat granáty má podezřele vysoké AI. Škoda, že nestihli své geny předat dál a tak za nimi následuje opět dlouhá doba temna.
Film VI – Blast Pit (00:35)
National Geographic projevili velký zájem o snímek, neboť se zdálo, že byl objeven nový druh chobotnice. Ale nakonec odešli s nepořízenou, když se ukázalo, že jediné, co má ve snímku sluníčkově zelenou barvu je krev některých živočichů. Hoši zkrátka nedovedli ocenit dokonalou džungli kovu, betonu a kamenů. A navíc byla chuděrka chobotnice spálena.
Film VII - Power Up (00:20)
Na scéně se objevil dvounohý opancéřovaný tank. Též se objevily první spekulace o tom, že Gordon se na autogramiádu nedostaví, nicméně jeho bystrá mysl vědce dokázala kolikrát přijít na způsob, kterak porazit nepřítele bez ručních zbraní. A ne, nemluvíme tu o schopnosti vzít nohy na ramena. Tedy… ne že by to nešlo.
Film VIII – On a Rail (01:05)
Po shlédnutí tohoto snímku přistály na stolech ředitelů skladištních firem žádosti zaměstnanců o drezíny s podpisem Gordona. Gordon Freeman navíc čelil žalobě… vlastně dvěma žalobám – za neoprávněné vypuštění rakety a překročení povolené rychlosti. Za tu druhou měl jít dokonce před soud.
Film IX – Apprehension (00:30)
V parném létě lidé milují vodu a Gordon není výjimkou. Bohužel svými vodními radovánkami opět dokázal dostat Black Mesu do potíží. Jednak za nehygienické podmínky, respektive červy ve vodě a poté za utajený nákup dinosaurů z Jurského parku. Aby toho nebylo málo Gordona dohnalo speciálně vycvičené ženské komando. Do svých pamětí napsal, že ještě nikdy předtím se takhle nezapotil. Jak je to myšleno dodnes nikdo netuší.
Film X – Residue Processing (00:20)
Gordon v dětství miloval dětská hřiště. Skákání, šplhání, lezení… to bylo jeho. Stejnak měl ale radši, když si v případě pádu z prolézačky maximálně natloukl kokos a nerozpustil se v kyselině.
Film XI – Questionable Ethic (00:30)
Základem spolupráce s mimozemským druhem je nutnost porozumět jeden druhému. Mohlo by se zdát, že Gordon nebude v tomto ohledu odborník na slovo vzatý, ale určitý úspěch přeci jen zaznamenal. Využití mazlíčků se sebevražednými sklony je toho důkazem. Tehdy také vznikla slavná fotografie prchajícího Gordona se čtyřmi vzteklými broučky zakousnutými v jeho pozadí.
Film XII – Surface Tension (01:15)
Diváci milují rozsáhlé exteriéry. Diváci též milují velkolepé akční scény plné těžké vojenské techniky. Gordon dokázal zkombinovat obojí a ještě ukázal turistům kus Nového Mexika. A ač se to nezdá, turismus v této oblasti rapidně vzrostl. Každý si chtěl z písku vyhrabat svého headcraba. Oblast však byla brzy uzavřena, když se některým turistům podařilo z písku vyhrabat i nějakou tu zapomenutou minu.
Film XIII – Forget about Freeman (00:30)
Zatímco se vojáci začali hromadně stahovat z oblasti, začalo hrozit, že diváci budou svědky pravého a nefalšovaného humanitárního bombardování. Gordon tuto metodu příliš neuvítal a raději se rozhodl zalézt zpátky pod zem.
Film XIV – Lambda Core (00:45)
Nápad s teleportováním se do scenáře nedostal náhodou. Už v plánovaném dokumentu k němu mělo dojít. Původní nápad byl takový, že Gordon pomocí speciálního teleportu vyšle svoji pravačku do budoucnosti a místo ní si nechá přioperovat k tělu páčidlo. Teleporty se ale vinou vpádu vetřelců pomíchaly a i když se Gordon opravdu snažil a šel z teleportu do teleportu, nedokázal nalézt ten správný.
Film XV – Xen (00:10)
Toto je krátkometrážní snímek, který Gordon natočil ku příležitosti blížící se Olympiády. Doufal, že se pomocí snímku kvalifikuje do disciplíny skoku do dálky.
Film XVI – Gonarch’s Lair (00:10)
Každý dobře ví, že správný film potřebuje ženskou hrdinku stejně dobře jako mužského hrdinu. Málokdy se ale stane, že oba dva neskončí zamilovaní až po uši anebo si alespoň nedají významný polibek. Sice není přesně jisté, co se mezi Gordonem a Gonarchou stalo, ale podle expertů to nebyla špatná dvojka. Zlom nastal, až když Gordon viděl, jakou rychlostí Gonarcha rodí své drobečky.
Film XVII – Interloper (00:45)
Návštěva líhně bylo pro Gordona velmi poučná. Ani on a ani diváci do té doby netušili, že osoby známé jako Vortiguanti nejsou vyloženě agresivní. To přimělo Gordona zamyslet se nad tím, zdali by s nimi šlo navázat blízké spojení. Když si ale Gordon zblízka prohlížel podivné chapadlo vystupující z hrudi Vortiguantů, dospěl k názoru, že to sbližování nechá jiným.
Film XVIII – Nihilanth (00:20)
Závěr filmu přinesl po vzoru Japonských gore hororů, které Gordon tak zbožnuje, jednu opravdovou hardcore scénu. Otevřít gigantickou hlavu mimozemského bosse a uspořádat v jeho mozku piknik Snarků je dodnes považováno za jeden z nejodpornějších způsobů pitvy živého mimozemšťana.
Epilog
Setkání Gordona s režisérem bylo smutné, protože Gordon se už nevrátil na planetu Zemi a… počkat! Tohle jsme pouštět neměli. Eh, no tak dobře… Tady Gordon není opravdový Gordon. A když už to víte… Gordone, podrbej se páčidlem na zádech a rozluč se s diváky.
„Eh, hmm, vážení přátelé, bylo mi ctí tu s vámi dnes být a až se vám po mě zase zasteskne, nezapomeňte si pustit reprízu. Zaručuji vám, že při správném dávkování vás nikdy neomrzím.“
Gordon Freeman je hrdina prostého lidu. Je snadné prožívat s Gordonem jeho eskapády a sledovat jeho oblíbené němé filmy, kterých natočil přesně 18 a posléze je nechal spojit do jediného zhruba devítihodinového snímku. Samotné přechody mezi jednotlivými scénami sice nejsou úplně hladce řešeny, ostatně technika byla tehdy v plenkách, ale těch pár střihů diváci milerádi přejdou. Na dnešním posezení si jednotlivé filmy podrobně probereme.
Film I – Black Mesa Inbound (00:05)
Gordonova prvotina je film o cestě do práce. Říká se, že Gordon chtěl divákům sdělit, aby si odskočili na toaletu, protože pak už je od obrazovky dostanou jen závěrečné titulky.
Film II – Anomalous Materials (00:20)
Gordonův velkofilm je věrohodnou biografií, nakonec vznikl na základě kamerového záznamu z jeho obleku snímající skutečnou událost kdesi v Novém Mexiku a právě proto se zde objevuje množství komparzistů, kteří nebyli na výplatní pásce. Jejich herecké schopnosti za mnoho nestojí, dokázali se naučit pouze pár frází a někteří mají problémy s prostorovou orientací, ale zase umějí pomoct a poradit. Zajímavé je, že snímek měl být původně odborně laděným dokumentem o tom, co všechno se může stát, když dotlačíte nákupní košík do paprsku ve středu kruhové místnosti.
Film III - Unforeseen Consequences (00:30)
Tato část jasně ukazuje, že ani režisér nemůže počítat se vším, co se na place přihodí. Z dokumentu se velmi rychle stal akčně laděný thriller a Gordon se vrátil do svých mladých deratizátorských let. Už tehdy mu prolézání šachet a máchání páčidlem šlo velmi dobře. A co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš. Jen škoda, že tehdy se dělaly kvalitnější svítilny. Všimněte si prosím, že naši komparzisté se naučili velmi efektně umírat.
Film IV – Office Komplex (00:35)
Objevilo se mnoho zástupců neznámé zvířecí říše, kteří stále více a více narušovali hladký průběh natáčení. Někteří měli dlouhá klepeta, někteří dlouhá chapadla, jiní dlouhé jazyky. Každý z nich byl ale jiný a svým způsobem jedinečný. Aby se obešly Americké zákony, muselo se zajistit, aby si inteligentní mimozemšťané nemohli stěžovat na nedovolené násilí. Gordon Freeman to pojal velmi zodpovědně a skutečně – na Americké úřady nepřišla jediná stížnost. Říká se, že všelijací mimozemšťané na natáčení bylo to nejlepší, co se na place mohlo přihodit, protože obyčejní lidé nikdy nenabídnout takovou variabilitu postav. Ochránci zvířat sice měli tak trochu problémy, ale to jen do chvíle, kdy jim kdosi prozradil, že Gordon je taky zvíře a to co sledujeme je pouze boj o přežití a místo ve větvích stromů se boj odehrává v kancelářích. Kdo čekal vnadnou sekretářku, měl smůlu, neboť ženy měly na natáčení přístup zakázán.
Film V – We‘ve got hostiles (00:30)
Gordon Freeman byl přes vysílačku kontaktován americkou armádou, ale protože na otázku: „jste nepřítel?“ dokázal reagovat pouze mlčením znamenajícím souhlas, byl Americkou vládou označen za cíl. Do komplexu bylo vysláno početné komando nezvykle inteligentních vojáků. Už při náboru se tvrdilo, že tahle generace mladých branců schopných ustupovat, útočit z boku a vrhat granáty má podezřele vysoké AI. Škoda, že nestihli své geny předat dál a tak za nimi následuje opět dlouhá doba temna.
Film VI – Blast Pit (00:35)
National Geographic projevili velký zájem o snímek, neboť se zdálo, že byl objeven nový druh chobotnice. Ale nakonec odešli s nepořízenou, když se ukázalo, že jediné, co má ve snímku sluníčkově zelenou barvu je krev některých živočichů. Hoši zkrátka nedovedli ocenit dokonalou džungli kovu, betonu a kamenů. A navíc byla chuděrka chobotnice spálena.
Film VII - Power Up (00:20)
Na scéně se objevil dvounohý opancéřovaný tank. Též se objevily první spekulace o tom, že Gordon se na autogramiádu nedostaví, nicméně jeho bystrá mysl vědce dokázala kolikrát přijít na způsob, kterak porazit nepřítele bez ručních zbraní. A ne, nemluvíme tu o schopnosti vzít nohy na ramena. Tedy… ne že by to nešlo.
Film VIII – On a Rail (01:05)
Po shlédnutí tohoto snímku přistály na stolech ředitelů skladištních firem žádosti zaměstnanců o drezíny s podpisem Gordona. Gordon Freeman navíc čelil žalobě… vlastně dvěma žalobám – za neoprávněné vypuštění rakety a překročení povolené rychlosti. Za tu druhou měl jít dokonce před soud.
Film IX – Apprehension (00:30)
V parném létě lidé milují vodu a Gordon není výjimkou. Bohužel svými vodními radovánkami opět dokázal dostat Black Mesu do potíží. Jednak za nehygienické podmínky, respektive červy ve vodě a poté za utajený nákup dinosaurů z Jurského parku. Aby toho nebylo málo Gordona dohnalo speciálně vycvičené ženské komando. Do svých pamětí napsal, že ještě nikdy předtím se takhle nezapotil. Jak je to myšleno dodnes nikdo netuší.
Film X – Residue Processing (00:20)
Gordon v dětství miloval dětská hřiště. Skákání, šplhání, lezení… to bylo jeho. Stejnak měl ale radši, když si v případě pádu z prolézačky maximálně natloukl kokos a nerozpustil se v kyselině.
Film XI – Questionable Ethic (00:30)
Základem spolupráce s mimozemským druhem je nutnost porozumět jeden druhému. Mohlo by se zdát, že Gordon nebude v tomto ohledu odborník na slovo vzatý, ale určitý úspěch přeci jen zaznamenal. Využití mazlíčků se sebevražednými sklony je toho důkazem. Tehdy také vznikla slavná fotografie prchajícího Gordona se čtyřmi vzteklými broučky zakousnutými v jeho pozadí.
Film XII – Surface Tension (01:15)
Diváci milují rozsáhlé exteriéry. Diváci též milují velkolepé akční scény plné těžké vojenské techniky. Gordon dokázal zkombinovat obojí a ještě ukázal turistům kus Nového Mexika. A ač se to nezdá, turismus v této oblasti rapidně vzrostl. Každý si chtěl z písku vyhrabat svého headcraba. Oblast však byla brzy uzavřena, když se některým turistům podařilo z písku vyhrabat i nějakou tu zapomenutou minu.
Film XIII – Forget about Freeman (00:30)
Zatímco se vojáci začali hromadně stahovat z oblasti, začalo hrozit, že diváci budou svědky pravého a nefalšovaného humanitárního bombardování. Gordon tuto metodu příliš neuvítal a raději se rozhodl zalézt zpátky pod zem.
Film XIV – Lambda Core (00:45)
Nápad s teleportováním se do scenáře nedostal náhodou. Už v plánovaném dokumentu k němu mělo dojít. Původní nápad byl takový, že Gordon pomocí speciálního teleportu vyšle svoji pravačku do budoucnosti a místo ní si nechá přioperovat k tělu páčidlo. Teleporty se ale vinou vpádu vetřelců pomíchaly a i když se Gordon opravdu snažil a šel z teleportu do teleportu, nedokázal nalézt ten správný.
Film XV – Xen (00:10)
Toto je krátkometrážní snímek, který Gordon natočil ku příležitosti blížící se Olympiády. Doufal, že se pomocí snímku kvalifikuje do disciplíny skoku do dálky.
Film XVI – Gonarch’s Lair (00:10)
Každý dobře ví, že správný film potřebuje ženskou hrdinku stejně dobře jako mužského hrdinu. Málokdy se ale stane, že oba dva neskončí zamilovaní až po uši anebo si alespoň nedají významný polibek. Sice není přesně jisté, co se mezi Gordonem a Gonarchou stalo, ale podle expertů to nebyla špatná dvojka. Zlom nastal, až když Gordon viděl, jakou rychlostí Gonarcha rodí své drobečky.
Film XVII – Interloper (00:45)
Návštěva líhně bylo pro Gordona velmi poučná. Ani on a ani diváci do té doby netušili, že osoby známé jako Vortiguanti nejsou vyloženě agresivní. To přimělo Gordona zamyslet se nad tím, zdali by s nimi šlo navázat blízké spojení. Když si ale Gordon zblízka prohlížel podivné chapadlo vystupující z hrudi Vortiguantů, dospěl k názoru, že to sbližování nechá jiným.
Film XVIII – Nihilanth (00:20)
Závěr filmu přinesl po vzoru Japonských gore hororů, které Gordon tak zbožnuje, jednu opravdovou hardcore scénu. Otevřít gigantickou hlavu mimozemského bosse a uspořádat v jeho mozku piknik Snarků je dodnes považováno za jeden z nejodpornějších způsobů pitvy živého mimozemšťana.
Epilog
Setkání Gordona s režisérem bylo smutné, protože Gordon se už nevrátil na planetu Zemi a… počkat! Tohle jsme pouštět neměli. Eh, no tak dobře… Tady Gordon není opravdový Gordon. A když už to víte… Gordone, podrbej se páčidlem na zádech a rozluč se s diváky.
„Eh, hmm, vážení přátelé, bylo mi ctí tu s vámi dnes být a až se vám po mě zase zasteskne, nezapomeňte si pustit reprízu. Zaručuji vám, že při správném dávkování vás nikdy neomrzím.“
Pro: Design úrovní, druhy nepřátel, druhy zbraní (některé opravdu geniální - Snarkové například), AI vojáků, provázanost úrovní, náročné prostředí, každá epizoda o něčem trochu jiném, cosi na způsob secretů (byť neoficiálních)
Proti: Zasekávání NPC (především mezi mapami)