Trvalo mi dlouho než jsem si Risen opatřil a ještě déle, než jsem ho nainstaloval a začal hrát. Ve chvíli kdy jsem však tuto hru zkusil, nepustila mě až do jejího konce.
Co očekávat? - je jasné že první "negothicovský " projekt nemůže být stoprocentně originální, po událostech s Gothicem 3 je pak evidentní, že se autoři přikloní k poslední bezchybné a ultimátně zvedené hře, což byl Gothic 2 Night of the Raven. A Risen čerpá velice dobře z datadisku NotR.
Za povšimnutí ale také stojí věci, kterými se Risen odlišuje od Gothicu 3. Je vidět, že Piranha Bytes se vracejí pozvolna a opatrně. Nabízejí menší herní svět, méně npc, questů či vybavení avšak ku prospěchu propracovanosti a kvality. Po fiasku tak megalomanského projektu, kterým byl Gothic 3 se není čemu divit. (fiaskem nemyslím, že by pojetí třetího dílu bylo špatné ale fakt, že Piraně neměli čas ani prostředky, ke zdárnému dokončení, což velice ovlivnilo a pokazilo výsledek)
Hra je celkově jasnější a ze začátku poněkud nevlídná. Ale opět stojí zato, ten pocit když má hráč slabou postavu, bez jakéhokoli vybavení. No a v pro něj neznámém světě, poznává politickou situaci, nebezpečenství či fakt že má možná dost peněz aby se dostal do města, avšak už né tolik aby si mohl něco koupit.
Systém atributů a dovedností je udělán velice jednoduše, efektivně a hlavně přehledně. Ačkoli jsem tomu v Gothicích neholdoval, Risen mě plně pohltil pro všechna řemesla. Tudíž jsem si hrál kováře, alchymistu atd.
Zvlášť mě potěšilo že dovednosti již nejsou limitovaný nutnou silou, obratností atd.
Bojový systém je pak velice kvalitní stránkou, opravdu jsem do teď nehrál hru, kde by štít měl tak důležité uplatnění. Celkově bojový systém tří základních zbraní na blízko (meče, sekery, hole) je pojat originálně a hlavně od sebe velice odlišně. Postupem hry se Vám určitě nestane, že byste všechno kosili bez jakéhokoli problému. Postupem hry se neustále objevují nové výzvy a u bojů je opravdu potřeba přemýšlet.
Co se týká frakcí, tak mi přišly strašně nedostatečné, následně jsem však musel ocenit jejich strukturů a hlavně jakým způsobem směřují hlavního hrdinu dál. Fakt, že jednotlivé frakce limitují stupně některých dovedností, aspoň nedávají prostor aby se nějaký mág pokoušel o mistrovství v boji se sekerou.
Když tedy vynechám několik otravných bugů, fakt že nepřátelé nemohou spustit past, která by je zabila, či fakt že když bojujete se skupinou npc proti nepřátelům, tak všichni útočí jen na vás, hra si mě opravdu získala.
Ačkoli příběh není tak velkolepé kvality jako G2NotR, stojí zato si jej projít znovu.
85%
Co očekávat? - je jasné že první "negothicovský " projekt nemůže být stoprocentně originální, po událostech s Gothicem 3 je pak evidentní, že se autoři přikloní k poslední bezchybné a ultimátně zvedené hře, což byl Gothic 2 Night of the Raven. A Risen čerpá velice dobře z datadisku NotR.
Za povšimnutí ale také stojí věci, kterými se Risen odlišuje od Gothicu 3. Je vidět, že Piranha Bytes se vracejí pozvolna a opatrně. Nabízejí menší herní svět, méně npc, questů či vybavení avšak ku prospěchu propracovanosti a kvality. Po fiasku tak megalomanského projektu, kterým byl Gothic 3 se není čemu divit. (fiaskem nemyslím, že by pojetí třetího dílu bylo špatné ale fakt, že Piraně neměli čas ani prostředky, ke zdárnému dokončení, což velice ovlivnilo a pokazilo výsledek)
Hra je celkově jasnější a ze začátku poněkud nevlídná. Ale opět stojí zato, ten pocit když má hráč slabou postavu, bez jakéhokoli vybavení. No a v pro něj neznámém světě, poznává politickou situaci, nebezpečenství či fakt že má možná dost peněz aby se dostal do města, avšak už né tolik aby si mohl něco koupit.
Systém atributů a dovedností je udělán velice jednoduše, efektivně a hlavně přehledně. Ačkoli jsem tomu v Gothicích neholdoval, Risen mě plně pohltil pro všechna řemesla. Tudíž jsem si hrál kováře, alchymistu atd.
Zvlášť mě potěšilo že dovednosti již nejsou limitovaný nutnou silou, obratností atd.
Bojový systém je pak velice kvalitní stránkou, opravdu jsem do teď nehrál hru, kde by štít měl tak důležité uplatnění. Celkově bojový systém tří základních zbraní na blízko (meče, sekery, hole) je pojat originálně a hlavně od sebe velice odlišně. Postupem hry se Vám určitě nestane, že byste všechno kosili bez jakéhokoli problému. Postupem hry se neustále objevují nové výzvy a u bojů je opravdu potřeba přemýšlet.
Co se týká frakcí, tak mi přišly strašně nedostatečné, následně jsem však musel ocenit jejich strukturů a hlavně jakým způsobem směřují hlavního hrdinu dál. Fakt, že jednotlivé frakce limitují stupně některých dovedností, aspoň nedávají prostor aby se nějaký mág pokoušel o mistrovství v boji se sekerou.
Když tedy vynechám několik otravných bugů, fakt že nepřátelé nemohou spustit past, která by je zabila, či fakt že když bojujete se skupinou npc proti nepřátelům, tak všichni útočí jen na vás, hra si mě opravdu získala.
Ačkoli příběh není tak velkolepé kvality jako G2NotR, stojí zato si jej projít znovu.
85%
Pro: Vzepjetí Piranha Bytes, herní mechanismy, atmosféra, propracovanost npc.
Proti: Pár bugů, bestie útočí spíše jen na hráče, než na jiná npc. Hra je přece jenom dost krátká.