Zatímco tvůrci HL už hezkých pár let nechávají Gordona u ledu, fanoušci nadšeně natáčejí vlastní snímky, v nichž se zaměřují na to, co jim zkrátka vyhovuje nejvíce. A tak někdo točí logické eskapády, jiní se zaměřují primárně na přestřelky ve městě a další zase na hororové dobrodružství se zombíky. Nikomu se nepoštěstilo zaujmout tvůrce HL natolik, aby jeho projektu dali zelenou a dovolili jej posadit do univerza série jako placený sequel. Až přišel Richard Seabrook a jeho Prospekt...
Tento příběh vrací na scénu věznici s neobvykle početnou ostrahou a Adriana Sheparda. To znamená, že jsme v čase poskočili kousek zpátky a navíc do kůže chlápka, kterého většina diváků měla za mrtvého. Nízký rozpočet a skromný tvůrčí tým nemusí být zase tak zásadní překážkou, aby se nedal natočit kvalitní sequel. Nedostatek dobrých nápadů a absence novinek však zádrhelem jsou a ne malým. Přesto Prospekt není zase až tak katastrofálním počinem, jen je třeba říci, že místo megafilmu v hlavním vysílacím čase spadá do kategorie půlnoční béčková unavenost. Bujará nálada, víkend na obzoru a lahev vína jsou dobrými předpoklady pro to, aby diváci odešli z kinosálu spokojeni. Tedy pokud si řádně nezkontrolují peněženku, aby zjistili, o kolik jsou lehčí.
A o čem tento nijak ohromující, leč vcelku solidní tříhodinový snímek složený z devíti krátkých filmečků je?
Film I - Prospekt Reunion (20:00)
Adrian Shepard se vrací! Pamětníci si jistě vzpomínají na jeho noktovizor, na jeho hasák, na jeho zelený HUD i na jeho Spore Launchera. Ovšem Adrianovi zůstal jen ten zelený HUD. A navíc si na něj musel počkat skoro celý jeden film. Prázdné chodby (tedy až na haldy mrtvol) a všudypřítomná tma však dokázaly zajistit solidní atmosféru. Když se k tomu přičtou sic slaboduché (co čekat od vojáků?) ale efektní flashbacky a jednoduché (co čekat od vojáků?) ale příjemně zpestřující hádanky, je počáteční dojem dobrý a následné očekávání vysoké.
Film II – Universal Collusion (25:00)
Kanalizace je holt vděčným tématem, ale tento film zavedl Adriana i do venkovních oblastí věznice. První tuhé přestřelky, první zombíci, první antlioni, první i poslední exteriéry a první podezřele chudé a prázdné areály. Všimněte si prosím, že Adrian se vyznačuje vyšší fyzičkou než Gordon, neboť do některých zbraní unese více munice.
Film III – Combine Power CO (15:00)
Posledně přišel Adrian o minutu pozdě a Gordon mu před očima unikl do teleportu. Tentokrát přišel Adrian o dvě minuty pozdě a tak Gordona ani neviděl. Přesun do nového areálu měl za následek především jednu zajímavost – více bytových doplňků v takzvaném „Citadela slohu.“ Drobné rozšíření ansáblu nepřátel o dva (staro)nové kousky od společnosti Combine zase krapet oživilo čím dál nezáživnější přestřelky.
Film IV – Hidden Technologies (05:00)
Třetina filmu je pryč a do mysli diváků se dostává následující: lepší už to asi nebude, tak by to nemuselo být horší. Tento kraťoučký snímek vyprávějící o cestě skrze nepřáteli zamořenou chodbu dokazuje, že chudák Adrian si může o pestrosti Gordonových dobrodružství nechat jen zdát.
Film V – Intruder Alert (15:00)
Bezpečnostní opatření mohou být někdy opravdu zákeřná. Alespoň si mohli diváci odpočinout od dalších Combine jednotek. A to se v tuto chvíli opravdu cení.
Film VI – Familiar Surroudings (10:00)
Teleportování si Adrian vyzkoušel ve svých dobrodružstvích už tolikrát, že by další teleport jen zapadl do nudné série tohoto způsobu hromadné dopravy. Ne však tento, jelikož Adriana čekala návštěva Xenu! Ukázalo se, že na Xenu je zajímavá už jen jedna věc – srandovně tu létají granáty.
Film VII – All Seeing Eye (25:00)
Dvě třetiny filmu jsou pryč a do mysli diváků se dostává následující: asi to bude ještě horší, ale snad to půjde přetrpět. Po přečtení nápisu na vestě Combine vojáků Adrian už tak nějak tušil, kdeže se to nachází. Ukázalo se, že měl pravdu a tak zatímco se odklápělo okénko s výhledem na hodně veliký fotbalový míč, Adrianovi problesklo hlavou jediné: „Kurva, a já myslel, že ve vesmíru taková nuda být nemůže.“
Film VIII – Teleportation (15:00)
Zatímco diváci na pokraji spánku litují toho, že nemají po ruce dávku adrenalinu, Adrian je nucen si adrenalin vehnat do žil běháním. Pomohlo to. I když je otázkou, jestli by diváci raději neviděli Adriana, jak je rozpuštěn dávkou energie.
Film IX – The Core (15:00)
Nikdy to není snadné, nikdy to není nudné a pokaždé je to pěkně hektické. I Adrian se u finále zapotil. Ale zatímco Gordon čelil když už ne řádným bossům, tak alespoň mocným živým bytostem, Adrian musel na závěr skolit stroj. No... ale hlavně že se povedlo přežít ve zdraví.
Většina diváků teď jistě zadumaně přemýšlí, čím dokázal Richard zaujmout tvůrce HL. Prvotní domněnka se ukázala být mylnou, když se zjistilo, že Richard Seabrook opravdu není pseudonym výherkyně Miss Earth. A tak nezbývá než si připustit jediné možné vysvětlení a to to, že se z tvůrcům HL jejich chov headcrabů vymkl z rukou.
---
Nakonec trochu vážněji... Prospekt je pro hodnocení velice složitá a specifická záležitost. K výslednému dojmu z Prospektu totiž přispívají dvě skutečnosti, které podle mě mohou hru zbytečně nadhodnocovat, či naopak podhodnocovat. A drtivá většina recenzentů tyto věci zmiňuje, dokonce je považuje za základní pilíř pro hodnocení. Ta pozitivní věc je, že za (téměř) vším stojí jeden člověk, což samo o sobě může vzbuzovat obdiv a vytvářet jisté polehčující okolnosti pro hodnocení. Ta záporná věc je ta, že hra se kvalitou nevyrovná žádnému dílu HL série, pouze se řadí mezi jiné lehce nadprůměrné amatérské kousky, avšak za ty jejich tvůrci neinkasují peníze.
První záležitost u mě nepochodí - zajímá mě výsledný produkt, ne okolnosti vzniku, tedy i kdyby pan Seabrook byl hluchoslepý, na mém hodnocení se to neodrazí.
Co se druhé věci týče... snad ani jedna recenze na kterou jsem narazil, nepokládá otázku ceny, tedy nějakých 270 Kč za 2-3 hodinky hraní jako druhořadou záležitost. Neříkám, že se mi cena nezdá přemrštěná, ale to samé mohu říct o každé hře, která mě zklame. Navíc ceny se v průběhu času mění, tudíž založit kritiku na tom, že je Prospekt předražený může být aktuální dnes a zítra už ne.
Tento příběh vrací na scénu věznici s neobvykle početnou ostrahou a Adriana Sheparda. To znamená, že jsme v čase poskočili kousek zpátky a navíc do kůže chlápka, kterého většina diváků měla za mrtvého. Nízký rozpočet a skromný tvůrčí tým nemusí být zase tak zásadní překážkou, aby se nedal natočit kvalitní sequel. Nedostatek dobrých nápadů a absence novinek však zádrhelem jsou a ne malým. Přesto Prospekt není zase až tak katastrofálním počinem, jen je třeba říci, že místo megafilmu v hlavním vysílacím čase spadá do kategorie půlnoční béčková unavenost. Bujará nálada, víkend na obzoru a lahev vína jsou dobrými předpoklady pro to, aby diváci odešli z kinosálu spokojeni. Tedy pokud si řádně nezkontrolují peněženku, aby zjistili, o kolik jsou lehčí.
A o čem tento nijak ohromující, leč vcelku solidní tříhodinový snímek složený z devíti krátkých filmečků je?
Film I - Prospekt Reunion (20:00)
Adrian Shepard se vrací! Pamětníci si jistě vzpomínají na jeho noktovizor, na jeho hasák, na jeho zelený HUD i na jeho Spore Launchera. Ovšem Adrianovi zůstal jen ten zelený HUD. A navíc si na něj musel počkat skoro celý jeden film. Prázdné chodby (tedy až na haldy mrtvol) a všudypřítomná tma však dokázaly zajistit solidní atmosféru. Když se k tomu přičtou sic slaboduché (co čekat od vojáků?) ale efektní flashbacky a jednoduché (co čekat od vojáků?) ale příjemně zpestřující hádanky, je počáteční dojem dobrý a následné očekávání vysoké.
Film II – Universal Collusion (25:00)
Kanalizace je holt vděčným tématem, ale tento film zavedl Adriana i do venkovních oblastí věznice. První tuhé přestřelky, první zombíci, první antlioni, první i poslední exteriéry a první podezřele chudé a prázdné areály. Všimněte si prosím, že Adrian se vyznačuje vyšší fyzičkou než Gordon, neboť do některých zbraní unese více munice.
Film III – Combine Power CO (15:00)
Posledně přišel Adrian o minutu pozdě a Gordon mu před očima unikl do teleportu. Tentokrát přišel Adrian o dvě minuty pozdě a tak Gordona ani neviděl. Přesun do nového areálu měl za následek především jednu zajímavost – více bytových doplňků v takzvaném „Citadela slohu.“ Drobné rozšíření ansáblu nepřátel o dva (staro)nové kousky od společnosti Combine zase krapet oživilo čím dál nezáživnější přestřelky.
Film IV – Hidden Technologies (05:00)
Třetina filmu je pryč a do mysli diváků se dostává následující: lepší už to asi nebude, tak by to nemuselo být horší. Tento kraťoučký snímek vyprávějící o cestě skrze nepřáteli zamořenou chodbu dokazuje, že chudák Adrian si může o pestrosti Gordonových dobrodružství nechat jen zdát.
Film V – Intruder Alert (15:00)
Bezpečnostní opatření mohou být někdy opravdu zákeřná. Alespoň si mohli diváci odpočinout od dalších Combine jednotek. A to se v tuto chvíli opravdu cení.
Film VI – Familiar Surroudings (10:00)
Teleportování si Adrian vyzkoušel ve svých dobrodružstvích už tolikrát, že by další teleport jen zapadl do nudné série tohoto způsobu hromadné dopravy. Ne však tento, jelikož Adriana čekala návštěva Xenu! Ukázalo se, že na Xenu je zajímavá už jen jedna věc – srandovně tu létají granáty.
Film VII – All Seeing Eye (25:00)
Dvě třetiny filmu jsou pryč a do mysli diváků se dostává následující: asi to bude ještě horší, ale snad to půjde přetrpět. Po přečtení nápisu na vestě Combine vojáků Adrian už tak nějak tušil, kdeže se to nachází. Ukázalo se, že měl pravdu a tak zatímco se odklápělo okénko s výhledem na hodně veliký fotbalový míč, Adrianovi problesklo hlavou jediné: „Kurva, a já myslel, že ve vesmíru taková nuda být nemůže.“
Film VIII – Teleportation (15:00)
Zatímco diváci na pokraji spánku litují toho, že nemají po ruce dávku adrenalinu, Adrian je nucen si adrenalin vehnat do žil běháním. Pomohlo to. I když je otázkou, jestli by diváci raději neviděli Adriana, jak je rozpuštěn dávkou energie.
Film IX – The Core (15:00)
Nikdy to není snadné, nikdy to není nudné a pokaždé je to pěkně hektické. I Adrian se u finále zapotil. Ale zatímco Gordon čelil když už ne řádným bossům, tak alespoň mocným živým bytostem, Adrian musel na závěr skolit stroj. No... ale hlavně že se povedlo přežít ve zdraví.
Většina diváků teď jistě zadumaně přemýšlí, čím dokázal Richard zaujmout tvůrce HL. Prvotní domněnka se ukázala být mylnou, když se zjistilo, že Richard Seabrook opravdu není pseudonym výherkyně Miss Earth. A tak nezbývá než si připustit jediné možné vysvětlení a to to, že se z tvůrcům HL jejich chov headcrabů vymkl z rukou.
---
Nakonec trochu vážněji... Prospekt je pro hodnocení velice složitá a specifická záležitost. K výslednému dojmu z Prospektu totiž přispívají dvě skutečnosti, které podle mě mohou hru zbytečně nadhodnocovat, či naopak podhodnocovat. A drtivá většina recenzentů tyto věci zmiňuje, dokonce je považuje za základní pilíř pro hodnocení. Ta pozitivní věc je, že za (téměř) vším stojí jeden člověk, což samo o sobě může vzbuzovat obdiv a vytvářet jisté polehčující okolnosti pro hodnocení. Ta záporná věc je ta, že hra se kvalitou nevyrovná žádnému dílu HL série, pouze se řadí mezi jiné lehce nadprůměrné amatérské kousky, avšak za ty jejich tvůrci neinkasují peníze.
První záležitost u mě nepochodí - zajímá mě výsledný produkt, ne okolnosti vzniku, tedy i kdyby pan Seabrook byl hluchoslepý, na mém hodnocení se to neodrazí.
Co se druhé věci týče... snad ani jedna recenze na kterou jsem narazil, nepokládá otázku ceny, tedy nějakých 270 Kč za 2-3 hodinky hraní jako druhořadou záležitost. Neříkám, že se mi cena nezdá přemrštěná, ale to samé mohu říct o každé hře, která mě zklame. Navíc ceny se v průběhu času mění, tudíž založit kritiku na tom, že je Prospekt předražený může být aktuální dnes a zítra už ne.
Pro: Více futuristické prostředí než v HL, některé působivé přestřelky a lokace, návrat Adriana, rychlý spád, kapitoly stále ještě tu a tam vykazují jedinečnou tematiku (jak to známe z HL série), solidní audiovizuál (Source je prostě nadčasový)
Proti: Žádné novinky (zbraně, monstra - nic), slabý příběh a většinou slabé lokace, moc přestřelek s vojáky (ostatní druhy nepřátel představují tak 5% monster), navzdory krátkosti hrozí stereotyp, zbytečné a nelogické flashbacky, časté bugy