Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Michal Petříček • 37 let • Doing stuff • Zdice (ČR - kraj Středočeský)

Komentář

Přejít na komentáře

Alone in the Dark

  • PC 85
AitD5 je docela rozporuplná hra. Oproti AitD4, které sázelo hlavně na silnou hororovou atmosféru), tu máme nevídanou hororovou akci.

Hlavním plusem AitD je neuvěřitelně výborná audio-vizuální prezentace. Engine hry umožňuje vytvářet opravdu ohromující situace. Padající domy, deformující se terén, explodující a hořící věci, monumentální stavby i obyčejná noční procházka parkem... to vše se jen tak nevidí. I samotné postavy mají něco do sebe, vypadají sice trochu plasticky (jako spousta věcí ve hře, ale z komplexnějšího pohledu vše do se be hezky zapadá a doplňuje se), ale jejich chování a reakce v prostředí jsou uvěřitelné.

O herních mechanismech bylo řečeno již mnoho. Důležité je, že většinou fungují (2x se mi stalo, že vše nešlo podle plánu vývojářů) a celá hra na nich staví...hořlavé materiály, zničitelné objekty (hlavně dveře... jsou zamčené? odpálit, jsou jen ze dřeva a nebaví vás je pořát otvírat? spálit nebo vyrazit apod.), revolučně zpracovaný inventář a promyšlená možnost kombinace předmětů...tohle vše kupodivu funguje. A ač si hra "hraje" na realitu, všecko je třeba brát s nadsázkou (auta nebouchají, kulka neudělá z vodky dynamit).

Příběh je také solidní. Nejsou zde sice žádné extra zvraty a "hlavní padouch" se chová dle příručky béčkových filmových záporáků, ale pointa a základy příběhu spolu s jím navozenou atmosférou nemají chybu.

Zajímavým prvkem je pak mixování žánrů a logické hádanky. Hašení požárů a vyrážení dveří je jasná věc. Povedené jsou i zakomponované hádanky (často spojené s fyzikou) a ač nedosahují komplexnosti hádanek z 4tého dílu, fungujé perfektně. Chce to ale hodně myslet, jelikož hádanky nespočívají jen v mačkání svítících tlačítek a hledání klíčků (přirovnal bych to částečně k obtížnosti starých adventur, kdy si hráč musí postup hrou podstivě odpracovat hledáním a zkoušením) a nápověda zde funguje jen ve formě tipů na ovládání, úkoly zase říkají jen kam se má hráč dostat, ne jak se tam dostat. Jízda v autě také nepostrádá adrenalin a paradoxně je lépe zpracovaná než třeba v GTA.

Velké plus si hra zaslouží za atmosféru. Takhle intenzivní temnou akci se spoustou hororových scén (myšleno lekacích, ne těch ze současných rádoby filmových hororů). Nepřátelé mají jednečný design a oblyčeje infikovaných lidí vzbuzují strach (alespoň trochu). Stejně tak brouci, "netopýři", bossové, hlavní záporák, tma (louže, co zabíjí při prvním polibku a bojí se světla) i "hadi ve stěnách". Strach naháněji jak zvuky vydávané našimi přátely z podsvětí, tak i absolutní ticho při procházce zdánlivě neobydlenou částí parku. Souboje s nepřátely jsou také výborně zpracované (pokud se překousne problém s ovládáním). Hlavním pravidlem je, že oheň je král a podle toho se musí vymýšlet strategie útoku, rozhodně zde nelze aplikovat rambostyl. Velkým pomocníkem je tzv. Spectral Vison, kdy při zavření očí jsou vidět nepřátelé, jejich slabiny a podobné užitečné věči. Do hrnce s atmosférou také přilévá svůj podíl postupné odhalování pozadí příběhu, nejdříve zjištění, že Central Park není tím, za co ho lidstvo považuje, poté odhalení spojitostí událostí s Light Bringerem (v překladu Luci Fer - Lucifer) a jeho návratem. A králem atmosférických (+ hororových) scén je scénka v Room 943, kdy nejdou světla a hra radí hráči zavřít oči...

Teď k záporům. Největší překážkou je jednoznačně ovládání. V 3rd person pohledu je Edward dost pomalý a neohrabaný (špatně vyřešená konverze z XBOXU). Většinou se ovládání vztahuje k postavě, když se ale hra rozhodne jednou začas převážně v kritických momenteh ho vztáhnout ke kameře, nastává zmatek a rozčílení z neúspěchu. V pohledu z vlastních očí zas naštvě špatně nastavené úroveň reakce myši (reaguje jakoby ztěžka) a v inventáři někdy chvíli trvá než vůbec kurzor zareaguje (asi hra očekává ovládání gamepadem), co může také vyústit ve smrt. Nepříjemné je také pro efektnost některých kritických scén automatické přepínání do pohledu třetí osoby... je jasné jak taková překvapení většinou končí (a dezorientaci nemám zrovna namylsi, ta by ještě ušla). Také jsou zde 3 situace, kde je vyžadováno přesné zacházení s postavou v krátkém časovém limitu z pohledu z třetí osoby... na klávesnici je jejich zvládnutí opravdu oříšek. Obecně celé ovládání je dělané na konzole, jelikož vše má jakousi odezvu a rozjezd (zdá se být těžkopádné), zkrátka je uzpůsobené pro gamepad.

Výhrady mám také k nedodělanosti enginu. často se stane, že přestane fungovat nějaký mechanizmus enginu (oheň není vidět nebo vůbec není, přestane fungovat synchronizace rtů s hlasem, není vidět tekoucí benzín, krev apod.). Jednou se mi stalo že vypad oheň úplně...a hrajte hru založenou hlavně na hrátkách s ohněm, když kolem žádný není. Naštve také zasekávání o nenápadné překážky a to zejména při jízdě autem. Ne zrovna zřídka kdy se stává, že auto na rovince (po nezničené silnici) najednou narazí a hodí salto na střechu. Občas se také nespustí nějaký skript, zejména pokud hráč překoná nějakou situaci ne zrovna podle plánu scénáristů (stalo se mi to 4x, poté vždy následovala sebevražda, jelikož tu není restart), například při cestě do muzea měla být unešena Edwardova společnice po vypuštění rampy odtahovky... já ale překážku překonal bez jejího vypuštění a Sarah prostě zmizela neznámo kam a poté se nespustily ani další skripty a cutscény.

Nedomyšleností je také systém checkpointů. Ve standartních situacích je zvládnutý dobře (až na pár checkpointů před dlouhou ukázkou, kterou nelze přeskakovat), ale v několika situacích (jízda autem po NY, útěk autem v garáži a před "netopýry", závěrečná jízda autem a podobně), které jsou bez checkpointů trestá se i sebemenší chybka, projde trpělivost hráče velkou zkouškou. Tyto oblasti tak trochu připomínají honičky v Driverovi. Ale po jejich dokončení se dostaví takřka nepřekonatelné uspokojení z dobře odvedené práce (po 10-30 opakování). Drobnou výtkou je také místy nedomyšlené jednorázové akce (přeskok přes díru, odpálení nějakého předmětu)...pokud se něco nepovede, následuje sebevražda a opakování.

Jako další blbost považuji těsně u konce umělé natahování herní doby v podobě "upgradování" Spectral Vision Ničením Evil Roots. Ač samotné jejich ničení (často ve formě nějaké logické hádanky) či dobývání je zpracováno výborně, po 20té akci a 20tém přesunu se stereotyp prostě musí dostavit. Hráč tím sice dostane šanci poznat celý Centeal PArk, ale za moc vysokou cenu.

A teď k českému dabingu. Jedním slovem je příšerný. Místy mění význam vět (aby seděli délkou), emoce na bodu mrazu (0°K) a příběh i atmosféra "kecacích" částí je ta tam. Originální dabing ale nemá chybu jako celá audio stránka hry. Teda krom nemožnosti nastavit hlasitost jednotlicých složek audia (zvuky, hudba, řeč). Jelikož třeba hudba je slyšet jen zlehla.

Nakonec částečné zklamání představuje i zakončení příběhu. Gradace tu sice je, ale úplný konec je solně otevřený. Za plus ale hodnotím nepřítomnost žádného super souboje s namakaným bossem, jen několik velmi vypjatých scén, časová tíseň, atmosféra bezmocnosti a strachu... a i příchod Lucifera má svoje grády.

Celkově AitD5 hodnotím jako výbornou hru s velmi nepovedeným ovládáním a několika dalšími málo podstatnými vráskami na kráse enginu. Na poli hororových her jednoznačně bez konkurence (v PC segmentu, japonské konzolové hororové "úchylnosti" jsou jiná kategorie).

PS: Sry za obrovské množství znaků v tomto "malinkatém" nevýznamném názoru :D

Pro: audio-vizuální stránka hry, atmosféra, podání příběhu a dabing (orig), herní mechanismy, design prostředí a mosnter

Proti: ovládání, český dabing, bugy v enginu, zakončení příběhu, honba za Evil Roots

+12 +13 −1