Hodnotit pro mě Dooma není jednoduchou záležitostí, jelikož Doom jest série, která mě doprovázela celou moji již více než dvacetiletou kariéru. Tedy jsem se logicky na reinkarnaci této legendy velmi těšil a i po negativních dojmech z bety jsem hru zakoupil.
Tato hra si na moc nehraje a po úvodní animaci trvá necelých 20 vteřin než uchopíte do pracky pistoli a pokosíte pár zombíků. Je tu nějaký příběh, který je úmyslně blbý s nezajímavými charaktery a debilními monology, což mi osobně moc nevadí, ale oproti trojce je to výrazný krok zpět. Ve trojce jsem měl jasně daný cíl, který jsem chtěl splnit, jasně daného záporáka, kterého jsem toužil rozstřílet, navíc tam byly přítomny atmosférické audio logy, které měnily tempo. Zde nic nakového není, pachtíte od nikud nikam. Jednou jste byl na Marsu, pak v pekle, následně opět na Marsu a zase v pekle. Jednou zavřu portál, pak něco seberu v pekle a já vůbec nevím proč. S tím jsem ve trojce prostě problém neměl.
Hratelnost je z logiky věci rychlejší než ve trojce. Doom 3 byl survival, Doom 4 je akční řezničina s lehkými RPG prvky. Avšak, jak jsem Hrál a hrál, zárověn jsem se zpětně vracel k originálnímu doomovi a do toho jsem si vzpomněl na Titanfall, Unreal Tournament tak mi došlo, že to to žádné tempo furiozo opravdu není, hraje se to ale pěkně a uspokojivě. Bohužel Doom 4 je designovaný z větší části jako "arénovka"(což dokládá i přítomnost powerupů). Vejdete do místnosti hlas nahlásí, že se oblast musí uzamknout, protože démoni. Tak to vymlátíte, dveře se otevřou a vy můžete kráčet dále. Toto není doom jak ho znám, takto se Doom nehraje, takto se hraje Painkiller. Po delší době mi to začalo opravdu vadit a cca po 6 hodinách hraní mě začal přemáhat ten vtíravý svinák jménem stereotyp.
Nepomáhá tomu ani monotonnost prostředí. Máme tu interiér a exteriér Marsu a peklo.... to jest vše, z větší části prostředí působí nudně interiéry jsou vizuálně velice podobné. Ovšem z hlediska level designu jde o DOBŘE odvedenou práci, jsou tu dobře ukryté secrety, nějaké odbočky a někdy dokonce i alternativní cesty.
Grafika je pěkná. Kvalitní odlesky, fajn textury a modely postav a super animace, slabé stíny a průměrné nasvícení. Kde jsou však ty doby, kdy nám z nově vydaného Dooma padala brada a hořely grafické karty? Na úkor "nižší" kvality se ID podařilo hru skvěle optimalizovat, běhá to velmi plynule i s vyplou vert. synchronizací, loadingy jsou bleskurychlé a navíc mi to spadlo jen jednou za 10h. Dobrá práce a velký pokrok oproti Id tech 5, vskutku.
Hudba je trochu rozporuplná. Hlavní téma tu jest moderní prog. metal, který je plný oněch "prdících" prvků, které mi lezou na nervy. Pokud se ale z hudebního hlediska moc netlačí na pilu a ony syntetické zvuky pouze podkreslují a nepřebíjejí silné kytarové riffy, tak z toho vzniká sakra kulervoucí záležitost.
Atmosféra je NAPROSTO NULOVÁ. Po mapách je nějaká krev, tady zase nějaký mrtvoly, oheň, lebky a zase krev a zase ty mrtvoly, které pořád vypadají a sedí stejně, žádné tiché pasáže tu nejsou, žádné ambientní ozvučení, žádná nervy drásající hra stínů a světel, kterou má i 20 let starý doom!! Jen tady někomu utrhneme ruku nebo hlavu. jooo to je hardcore, scary as fuck...!!!(pozn. upřímně, čím více píšu tento komentář začínám být víc a víc nasranější).
Připadalo mi jakože hraju nějakou vykouřenou disney pohádku! Jo a to co udělali s "mostrama" s těma ikonickýma pekelnýma potvorama, to je naprostý kacířství. Imp, Baron of Hell, Cacodemon, Pinky tu vypadají jako postavičky, jenž se dávají v "Mekáči" jako dárek k happy meal, aby si je malý děcka mohly strkat do tlamy...what the F? Kde je Arch -Vile? Proč je tam místo něj nějaká uječená pekelná šlapka? Proč Cacodemon vydává po zásahu zvuk, jak když si usere slon? Kde je originalita v podobě broukčího batolete? V DOOM 3 šel z příšer respekt a strach, ještě teď si pamatuju, jak jsem se málem s otevřenou pusou posral při pohledu na dva z portálu vycházející Hell knighty. Apropo, proč jsou tu hell knighti a cyberdémon takový zakrslý??
Upřímně jsem nečekal, že po tak pozitivních prvních dojmech mě Doom 4 tak rozlítí. Což o to hraje se to celkem fajn. ale nelze se prostě zbavit pocitu, že Doom 2016 neví čí je. Já osobně jsem nehrál Dooma. Hrál jsem Painkillera bez atmosféry, Serious Sam HD: The Second Encounter bez charakteru a Quaka 3 bez živých hráčů. Nižší hodnocení nedávám jen a pouze z důvodu modifikatelnosti enginu. Je mi jasné, že komunita časem z Dooma udělá lepší hru. Teď jsem ale momentálně nasranej, že jsem za něco takového zaplatil plnou cenu. A věřte mi, že mě to bolí, hodně bolí. Pro ty z vás, kteří tuto hru hodnotí tak vysoko, dobře pro vás! Možná jste již ale zapomněli, co dooma dělá opravdu doomem, nebo jste předchozí díly nikdy nehráli.
Na konec zajímavost: Stejně jako před dvanácti lety při zakoupení dooma 3 jsem se v den zakoupení Dooma 4 dvakrát poblil :)
Tato hra si na moc nehraje a po úvodní animaci trvá necelých 20 vteřin než uchopíte do pracky pistoli a pokosíte pár zombíků. Je tu nějaký příběh, který je úmyslně blbý s nezajímavými charaktery a debilními monology, což mi osobně moc nevadí, ale oproti trojce je to výrazný krok zpět. Ve trojce jsem měl jasně daný cíl, který jsem chtěl splnit, jasně daného záporáka, kterého jsem toužil rozstřílet, navíc tam byly přítomny atmosférické audio logy, které měnily tempo. Zde nic nakového není, pachtíte od nikud nikam. Jednou jste byl na Marsu, pak v pekle, následně opět na Marsu a zase v pekle. Jednou zavřu portál, pak něco seberu v pekle a já vůbec nevím proč. S tím jsem ve trojce prostě problém neměl.
Hratelnost je z logiky věci rychlejší než ve trojce. Doom 3 byl survival, Doom 4 je akční řezničina s lehkými RPG prvky. Avšak, jak jsem Hrál a hrál, zárověn jsem se zpětně vracel k originálnímu doomovi a do toho jsem si vzpomněl na Titanfall, Unreal Tournament tak mi došlo, že to to žádné tempo furiozo opravdu není, hraje se to ale pěkně a uspokojivě. Bohužel Doom 4 je designovaný z větší části jako "arénovka"(což dokládá i přítomnost powerupů). Vejdete do místnosti hlas nahlásí, že se oblast musí uzamknout, protože démoni. Tak to vymlátíte, dveře se otevřou a vy můžete kráčet dále. Toto není doom jak ho znám, takto se Doom nehraje, takto se hraje Painkiller. Po delší době mi to začalo opravdu vadit a cca po 6 hodinách hraní mě začal přemáhat ten vtíravý svinák jménem stereotyp.
Nepomáhá tomu ani monotonnost prostředí. Máme tu interiér a exteriér Marsu a peklo.... to jest vše, z větší části prostředí působí nudně interiéry jsou vizuálně velice podobné. Ovšem z hlediska level designu jde o DOBŘE odvedenou práci, jsou tu dobře ukryté secrety, nějaké odbočky a někdy dokonce i alternativní cesty.
Grafika je pěkná. Kvalitní odlesky, fajn textury a modely postav a super animace, slabé stíny a průměrné nasvícení. Kde jsou však ty doby, kdy nám z nově vydaného Dooma padala brada a hořely grafické karty? Na úkor "nižší" kvality se ID podařilo hru skvěle optimalizovat, běhá to velmi plynule i s vyplou vert. synchronizací, loadingy jsou bleskurychlé a navíc mi to spadlo jen jednou za 10h. Dobrá práce a velký pokrok oproti Id tech 5, vskutku.
Hudba je trochu rozporuplná. Hlavní téma tu jest moderní prog. metal, který je plný oněch "prdících" prvků, které mi lezou na nervy. Pokud se ale z hudebního hlediska moc netlačí na pilu a ony syntetické zvuky pouze podkreslují a nepřebíjejí silné kytarové riffy, tak z toho vzniká sakra kulervoucí záležitost.
Atmosféra je NAPROSTO NULOVÁ. Po mapách je nějaká krev, tady zase nějaký mrtvoly, oheň, lebky a zase krev a zase ty mrtvoly, které pořád vypadají a sedí stejně, žádné tiché pasáže tu nejsou, žádné ambientní ozvučení, žádná nervy drásající hra stínů a světel, kterou má i 20 let starý doom!! Jen tady někomu utrhneme ruku nebo hlavu. jooo to je hardcore, scary as fuck...!!!(pozn. upřímně, čím více píšu tento komentář začínám být víc a víc nasranější).
Připadalo mi jakože hraju nějakou vykouřenou disney pohádku! Jo a to co udělali s "mostrama" s těma ikonickýma pekelnýma potvorama, to je naprostý kacířství. Imp, Baron of Hell, Cacodemon, Pinky tu vypadají jako postavičky, jenž se dávají v "Mekáči" jako dárek k happy meal, aby si je malý děcka mohly strkat do tlamy...what the F? Kde je Arch -Vile? Proč je tam místo něj nějaká uječená pekelná šlapka? Proč Cacodemon vydává po zásahu zvuk, jak když si usere slon? Kde je originalita v podobě broukčího batolete? V DOOM 3 šel z příšer respekt a strach, ještě teď si pamatuju, jak jsem se málem s otevřenou pusou posral při pohledu na dva z portálu vycházející Hell knighty. Apropo, proč jsou tu hell knighti a cyberdémon takový zakrslý??
Upřímně jsem nečekal, že po tak pozitivních prvních dojmech mě Doom 4 tak rozlítí. Což o to hraje se to celkem fajn. ale nelze se prostě zbavit pocitu, že Doom 2016 neví čí je. Já osobně jsem nehrál Dooma. Hrál jsem Painkillera bez atmosféry, Serious Sam HD: The Second Encounter bez charakteru a Quaka 3 bez živých hráčů. Nižší hodnocení nedávám jen a pouze z důvodu modifikatelnosti enginu. Je mi jasné, že komunita časem z Dooma udělá lepší hru. Teď jsem ale momentálně nasranej, že jsem za něco takového zaplatil plnou cenu. A věřte mi, že mě to bolí, hodně bolí. Pro ty z vás, kteří tuto hru hodnotí tak vysoko, dobře pro vás! Možná jste již ale zapomněli, co dooma dělá opravdu doomem, nebo jste předchozí díly nikdy nehráli.
Na konec zajímavost: Stejně jako před dvanácti lety při zakoupení dooma 3 jsem se v den zakoupení Dooma 4 dvakrát poblil :)
Pro: Solidní hratelnost, optimalizace, dobrá hudba, level design, snapMap, slušná délka.
Proti: Dementní design nepřátel, monotonost prostředí, atmostéra neexistující, stereotyp!!