Dead Space dělá hororům čest. Opravdu. Výborná atmosféra a pečlivě dávkované tempo v tísnivých chodbách vesmírné lodi dokáže na hráče působit tíživým strachem a díky tomu se hra neuchyluje k levným lekačkám - které se ale neminou účinkem, když na ně dojde. Naprostou většinu hry procházíte lodí sami, jen za pomoci video vysílačky, ze které vás furt někdo posílá někam a pocit blbouna, kterej všechno vyřeší, je bohužel zaručený. Štvalo mě to ale spíš ke konci, vždy jsem se tak nějak uklidňoval, že ta fuchtle co si někde sedí u počítače má vlastně taky důležitou práci, třeba otevírat mi dveře a říkat mi, co dalšího mám ještě najít... Na konci jsem se strašně těšil na pomstu, ale boss to bohužel vyřešil za mě.
Minimalistické UI - a to vzali vývojáři doslova - mám rád, a i když se to nemusí zdát, značnou měrou to přispívá zážitku. Horší to je ale s ovládáním. K+M je něco příšerného, zejména myš s obrovskou dead zone a prostě se na to nedá zvyknout. Je možnost lehce poladit .ini a pak je to znatelně lepší, já jsem si ale v rámci tréninku s gamepadem vybral právě ovladač. Bohužel ani tohle tvůrci nezvládli moc dobře. První asi tři levely jsem neustále přepínal do Win a zpět do hry a ladil jsem páčky ovladače, protože to fungovalo spíš jako on/off, žádné pomalé rozhlížení nebo přesné míření. Nakonec jsem si to ale nastavil na vcelku rozumnou citlivost (vč. kombinace dead zone a anti-dead zone v x360ce) a ke konci hry už jsem si byl daleko jistější v kramflecích.
S mířením mi pomáhali i samotní necromorphové, nejsou kdovíjak rychlí a na střední obtížnost jsou ještě o trošku pomalejší, i když se to hra snaží maskovat. Pokud jsou v pohybu, tak se to nezdá, ale jakmile se rozhodnou k nějaké akci - přeběhnout jinam, vytáhnout chapadla atd. - je dost času odběhnout a zamířit. Při pár soubojích se ale i tak dostavila trochu frustrace a vztek, hra má trochu tendenci k nevyvážené obtížnosti a někdy na vás sype hordu nepřátel. Na druhou stranu zase neplatí, že v každé velké místnosti vás čeká velký boj, přesto je ale člověk daleko více ostražitější, když vleze do hangáru. Další bojové možnosti ve formě stáze (zpomalení pohybujících se mutantů ale i dalších prvků) a kinetického modulu jsou praktická a využíval jsem je často, zejména po upgradu pomocí power nodes.
Nebýt absolutně nezvládnutého ovládání, dal bych možná i 90%, protože Dead Space zůstává kvalitním zástupcem sci-fi hororového žánru, přestože konkurence není kdovíjak početná. Design prostředí a mutantů je originální (inspirovaný filmem The Thing, ale ve herní branži jsem na podobné hnusy nenarazil) a hra celkově ani po téměř deseti letech příliš nestárne.
A teď hurá na druhý díl, ať to mám whole again.
Minimalistické UI - a to vzali vývojáři doslova - mám rád, a i když se to nemusí zdát, značnou měrou to přispívá zážitku. Horší to je ale s ovládáním. K+M je něco příšerného, zejména myš s obrovskou dead zone a prostě se na to nedá zvyknout. Je možnost lehce poladit .ini a pak je to znatelně lepší, já jsem si ale v rámci tréninku s gamepadem vybral právě ovladač. Bohužel ani tohle tvůrci nezvládli moc dobře. První asi tři levely jsem neustále přepínal do Win a zpět do hry a ladil jsem páčky ovladače, protože to fungovalo spíš jako on/off, žádné pomalé rozhlížení nebo přesné míření. Nakonec jsem si to ale nastavil na vcelku rozumnou citlivost (vč. kombinace dead zone a anti-dead zone v x360ce) a ke konci hry už jsem si byl daleko jistější v kramflecích.
S mířením mi pomáhali i samotní necromorphové, nejsou kdovíjak rychlí a na střední obtížnost jsou ještě o trošku pomalejší, i když se to hra snaží maskovat. Pokud jsou v pohybu, tak se to nezdá, ale jakmile se rozhodnou k nějaké akci - přeběhnout jinam, vytáhnout chapadla atd. - je dost času odběhnout a zamířit. Při pár soubojích se ale i tak dostavila trochu frustrace a vztek, hra má trochu tendenci k nevyvážené obtížnosti a někdy na vás sype hordu nepřátel. Na druhou stranu zase neplatí, že v každé velké místnosti vás čeká velký boj, přesto je ale člověk daleko více ostražitější, když vleze do hangáru. Další bojové možnosti ve formě stáze (zpomalení pohybujících se mutantů ale i dalších prvků) a kinetického modulu jsou praktická a využíval jsem je často, zejména po upgradu pomocí power nodes.
Nebýt absolutně nezvládnutého ovládání, dal bych možná i 90%, protože Dead Space zůstává kvalitním zástupcem sci-fi hororového žánru, přestože konkurence není kdovíjak početná. Design prostředí a mutantů je originální (inspirovaný filmem The Thing, ale ve herní branži jsem na podobné hnusy nenarazil) a hra celkově ani po téměř deseti letech příliš nestárne.
A teď hurá na druhý díl, ať to mám whole again.
Pro: Atmosféra, prostředí, zbraně, systém vylepšování, sound design, monstra
Proti: Ovládání, kolísání obtížnosti, Isaac nemluví, jen heká