S.T.A.L.K.E.R., právě díky této počítačové hře, respektive díky trilogii her, se spousta lidí začala více seznamovat s Černobylem, Černobylskou tématikou a katastrofou jako takovou. Celá hra je totiž zasazena do Černobylské Zóny roku 2012. Zóna ale není taková, jakou jí doposud známe. Po roce 86, kdy došlo k největší jaderné katastrofě, Zónu postihla další katastrofa. Zóna se změnila na nebezpečnou oblast plnou mutantů a všemožných anomálií. Ale mimo jiné se zde přírodními vlivy také vytvořili tzv. artefakty, které hledají právě Stalkeři.
Příběh začíná jako to největší klišé. Hlavní hrdina je z úvodu hry nalezen v bezvědomí u havarovaného ,,náklaďáku smrti,, , ve kterém se párkrát přes Zónu převážejí mrtvý. Nikdo ale neví kam a proč. Když se hrdina probere u obchodníka jménem Sidorovič, jediné co ví díky zprávě v PDA je to, že má najít a zabít tajemnou postavu zvanou Střelec. Hráč se tak dostává sám za sebe do nebezpečné Zóny mezi různé komunity Stalkerů, pro které plní úkoly, obchoduje s nimi, a díky nim získává informace jak o Zóně, tak i o Střelci. Hra ze z úvodu příběhově může zdát dosti nezáživná, ale během hraní příběh nabírá větší a větší spád, a dokonce se dočkáme několika možných konců, nad jejichž významem budete po dohrání rozhodně dlouho přemýšlet.
Pomalu se dostáváme k tomu, co dělá hru tak jedinečnou, a to je atmosféra. Ta vás během několika minut hraní naprosto pohltí a jen tak nepustí. Velký podíl na tom má ozvučení společně se Soundtrackem, kdy šum listí, hukot větru a děsivé zvuky dokáží vytvořil neskutečně atmosférický zážitek. Sám jsem si během hraní občas relaxoval u táboráku stalkerů, kteří po dlouhých večerech hráli kytarové songy. Ocenit se musí i hororové prvky, a to především u pasáží hry odehrávajících se v podzemí, kdy jsem se několikrát dost lekl, když na mě vyskočil z poza rohu neviditelný Bloodsucker. Samotná monstra jsou dost děsivá a dokáží vám také pěkně znepříjemnit hru, protože boj s takovým Controllerem, který ovládá vaše myšlenky a poškozuje duševní zdraví, vážně není jednoduchý, a jeho náraz vás odrovná takřka napoprvé. Postaví se proti vám ale i třeba armáda, vámi znepřátelení Stalkeři nebo bandité, jejich hlášky v čele s legendárním Cheeki Breeki musí znát snad každý. Každý výstřel, dokonce i výstřel do prázdna, se totiž v Zóně počítá, a třeba v takovém táboře Stalkerů opravdu není radno jen tak střílet po okolí.
Grafické zpracování je nadprůměrné, povedlo se především co se stínování a nasvětlení týče. Dynamické stínování v interiérech nebo v podzemích je vážně skvostné. Dynamické změny počasí, dne a noci. Horší na tom je ale přítomnost velkého množství bugů, mizení a problikávání textur, fyzika nebo krátká dohlednost. Mě osobně dost zklamalo odfláknuté zpracování města Pripyat, která minimálně odpovídá své předlože, a např. takovému hotelu Polesí chybí specifické horní balkóny, a to nemluvě o interiérech. Spousta lokací se ale rozhodně stává nezapomenutelnými, pro mě je to např. Bar u 100 radů, Kordón, Agroprom nebo Jantar, které považuji za nejatmosféričtější lokace ze hry.
Hratelnost jako taková je povedená, zbraně se chovají realisticky a při hraní máte pocit ze střelby. Naleznete zde řadu úkolů, které jsou různorodé a za celou dobu hraní nejsou stereotypní. Vedlejší úkoly, které slouží pouze k vydělání drobné hodnoty, jsou méně zábavné a stojí většinou na principu ,,najdi někde daný předmět uprostřed nebezpečné anomálie a dones mi ho zpět,,. Dlouhé chození přes obrovskou rozlehlou mapu ale nemusí každého bavit, a proto samozřejmě vedlejší úkoly nejsou povinné, a můžete je jednoduše odmítnout.
Co se týče českého dabingu, ten byl pouze částečný. Volně pohybující se stalkeři nedůležití pro příběh měli svůj původní ruský dabing. Samotný český dabing byl lehce nadprůměrný. Některé části hry byli nadabovány kvalitně, např. dabing velitelů žoldáků nebo stalkerů, ale zase dabing vědců byl nadabován otřesně. Především dabing profesora Sacharova a jeho neustále opakující se ,,Ahoj!,, mě dovádělo k šílenství.
První díl S.T.A.L.K.E.R. s podnázvem Shadow of Chernobyl tvoří velice atmosférický zážitek se skvěle fungujícími RPG prvky a zábavnou akcí. Bohužel hra byla před samotným vydáním ochuzena o spoustu prvků jako např. vozidla nebo dokonce několik lokací, a naplno nevyužila potenciál, který měla. Zdlouhavé toulky Zónou také nemusí sednout každému. Stále jde ale na rok 2007 o tehdejší špičku.
Příběh začíná jako to největší klišé. Hlavní hrdina je z úvodu hry nalezen v bezvědomí u havarovaného ,,náklaďáku smrti,, , ve kterém se párkrát přes Zónu převážejí mrtvý. Nikdo ale neví kam a proč. Když se hrdina probere u obchodníka jménem Sidorovič, jediné co ví díky zprávě v PDA je to, že má najít a zabít tajemnou postavu zvanou Střelec. Hráč se tak dostává sám za sebe do nebezpečné Zóny mezi různé komunity Stalkerů, pro které plní úkoly, obchoduje s nimi, a díky nim získává informace jak o Zóně, tak i o Střelci. Hra ze z úvodu příběhově může zdát dosti nezáživná, ale během hraní příběh nabírá větší a větší spád, a dokonce se dočkáme několika možných konců, nad jejichž významem budete po dohrání rozhodně dlouho přemýšlet.
Pomalu se dostáváme k tomu, co dělá hru tak jedinečnou, a to je atmosféra. Ta vás během několika minut hraní naprosto pohltí a jen tak nepustí. Velký podíl na tom má ozvučení společně se Soundtrackem, kdy šum listí, hukot větru a děsivé zvuky dokáží vytvořil neskutečně atmosférický zážitek. Sám jsem si během hraní občas relaxoval u táboráku stalkerů, kteří po dlouhých večerech hráli kytarové songy. Ocenit se musí i hororové prvky, a to především u pasáží hry odehrávajících se v podzemí, kdy jsem se několikrát dost lekl, když na mě vyskočil z poza rohu neviditelný Bloodsucker. Samotná monstra jsou dost děsivá a dokáží vám také pěkně znepříjemnit hru, protože boj s takovým Controllerem, který ovládá vaše myšlenky a poškozuje duševní zdraví, vážně není jednoduchý, a jeho náraz vás odrovná takřka napoprvé. Postaví se proti vám ale i třeba armáda, vámi znepřátelení Stalkeři nebo bandité, jejich hlášky v čele s legendárním Cheeki Breeki musí znát snad každý. Každý výstřel, dokonce i výstřel do prázdna, se totiž v Zóně počítá, a třeba v takovém táboře Stalkerů opravdu není radno jen tak střílet po okolí.
Grafické zpracování je nadprůměrné, povedlo se především co se stínování a nasvětlení týče. Dynamické stínování v interiérech nebo v podzemích je vážně skvostné. Dynamické změny počasí, dne a noci. Horší na tom je ale přítomnost velkého množství bugů, mizení a problikávání textur, fyzika nebo krátká dohlednost. Mě osobně dost zklamalo odfláknuté zpracování města Pripyat, která minimálně odpovídá své předlože, a např. takovému hotelu Polesí chybí specifické horní balkóny, a to nemluvě o interiérech. Spousta lokací se ale rozhodně stává nezapomenutelnými, pro mě je to např. Bar u 100 radů, Kordón, Agroprom nebo Jantar, které považuji za nejatmosféričtější lokace ze hry.
Hratelnost jako taková je povedená, zbraně se chovají realisticky a při hraní máte pocit ze střelby. Naleznete zde řadu úkolů, které jsou různorodé a za celou dobu hraní nejsou stereotypní. Vedlejší úkoly, které slouží pouze k vydělání drobné hodnoty, jsou méně zábavné a stojí většinou na principu ,,najdi někde daný předmět uprostřed nebezpečné anomálie a dones mi ho zpět,,. Dlouhé chození přes obrovskou rozlehlou mapu ale nemusí každého bavit, a proto samozřejmě vedlejší úkoly nejsou povinné, a můžete je jednoduše odmítnout.
Co se týče českého dabingu, ten byl pouze částečný. Volně pohybující se stalkeři nedůležití pro příběh měli svůj původní ruský dabing. Samotný český dabing byl lehce nadprůměrný. Některé části hry byli nadabovány kvalitně, např. dabing velitelů žoldáků nebo stalkerů, ale zase dabing vědců byl nadabován otřesně. Především dabing profesora Sacharova a jeho neustále opakující se ,,Ahoj!,, mě dovádělo k šílenství.
První díl S.T.A.L.K.E.R. s podnázvem Shadow of Chernobyl tvoří velice atmosférický zážitek se skvěle fungujícími RPG prvky a zábavnou akcí. Bohužel hra byla před samotným vydáním ochuzena o spoustu prvků jako např. vozidla nebo dokonce několik lokací, a naplno nevyužila potenciál, který měla. Zdlouhavé toulky Zónou také nemusí sednout každému. Stále jde ale na rok 2007 o tehdejší špičku.
Pro: Špičková hororová atmosféra, grafické zpracování, ozvučení a Soundtrack, několik možných konců, spousta lokací, zábavné úkoly, hratelnost, sbírání artefaktů, zajímavý děj, spousta druhů monster a nepřátel, Cheeki Breeki!
Proti: Velké množství bugů, fyzika, ochuzenost o řadu prvků, často příliš dlouhé procházky Zónou