Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Daniel Holman • ČR - kraj Karlovarský

Komentář

Přejít na komentáře

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

  • PC 70
Dlouho jsem druhému pokračování série S.T.A.L.K.E.R. odolával. Jednou mě odradila nějaká negativní recenze, podruhé jsem zase na hru neměl čas nebo chuť. Konečně jsem se ale odhodlal, ale i tak jsem od začátku nějak počítal s tím, že navzdory negativům, o kterých jsem se dočetl nebo jsem o nich zaslechl, budu mít problém hru vůbec dohrát. Obavy ale byli naprosto zbytečné a já se nenudil snad ani vteřinku. Hra je vskutku zábavná a mnohem akčnější než předchozí díly, bohužel jí k dokonalosti zase hodně chybí a před svým předchůdcem ztrácí.

Hra je zasazena před události prvního dílu Shadow of Chernobyl, a v podstatě vysvětluje většinu děr v původním příběhu. Dostáváte se do kůže žoldáka Jizvy, který zázrakem přežije jednu z největších emisí v Zóně, a následně přežije i další menší emise, které by ale normálního člověka s jistotou zabili. Následně se probouzí na základně Jasné oblohy a seznamuje se s Lebeděvem, vůdcem frakce. Ten vám sdělí, že váš dar, či prokletí, má háček. S každou přicházející emisí se ničí váš nervový systém a s každou novou emisí jste tedy blíže smrti. Později zjišťujete, že emise nejsou vyvolány Zónou, ale lidmi, kteří se evidentně dostali do středu Zóny, přes Vypalovač mozků, který by sem normálně měl všemu živému zabránit přístup. Na vás je nyní zabránit dalším průchodům do Středu Zóny obávanému Střelci, jinak známého také jako Strelok. Příběh je už z úvodu dost zajímavý a není tolik klišovitý jako v prvním díle. Bohužel, neočekávejte opět více možných konců. Je tu pouze jeden konec, který stojí bohužel za starou bačkoru. Co mě osobně dost překvapilo byli charaktery jednotlivých postav, které byli mnohem uvěřitelnější a zajímavější než v původní hře. Mezi ty můžeme jmenovat Lesníka, Barmana, nebo právě již zmíněného Lebeděva.

Hra opět exceluje svou jedinečnou atmosférou, která ale i přes všechna pozitiva nepřekonává zážitek z prvního dílu. Atmosféru opět buduje ozvučení i vylepšený Engine, který již využívá DirectX 10, a tak si můžeme užívat detailnější stínování, sluneční paprsky, dynamickou změnu počasí, dne a noci, propracované animace postav a nebo detailnější prostředí. Vše to krásné se ale podepsalo na horší optimalizaci a velké náročnosti hry. To co mě osobně ale chybělo byli hororové prvky známé z předchozího dílu, např. z podzemí. V Clear Sky jakýkoli horor naprosto abstinuje a spíše se hra přibližuje k přímočaré akci. Té je tu vážně požehnaně a oproti prvnímu dílu funguje na jedničku. Boje s monstry jsou nyní mnohem obtížnější, a to samé platí i pro boj s bandity, armádou, či stalkery. Zde si dovoluji zmínit nepochopitelně přesnou mušku nepřátel vrhajících granáty, kdy jim prakticky nemáte šanci uhnout a taková exploze se rovná automaticky smrt. O to víc zabolí, když jste granáty nepřátel doslova zasypáváni. Hra je naplněná spoustou zábavných přestřelek nebo dokonce i gigantickými bitvami, ze kterých považuji za nezapomenutelný útok na město Limansk. Zóna je nyní mnohem živější, neustále potkáváte skupinky stalkerů, banditů nebo munantů, kteří mají vždy nějaký cíl. Oživeny byli i funkce stalkerů, kteří vám dokáží vylepšovat a opravovat zbraně či oblek, nebo vás dokáží přepravit za pár rublů na zvolené místo kdekoli na mapě. Takto se často urychlilo nudné přecházení Zónou. Novinkou, která mě překvapila, byla práce za jednotlivé frakce. Takto jste se mohli přidat k jedné z frakcí a plnit pro ně úkoly, zabírat území a zvyšovat jak svojí reputaci, tak reputaci frakce. Pokud jste ale začali dělat práci i pro jinou frakci než je ta vámi zvolená, vše jde pochopitelně do kopru.

Tohle všechno zní pořád pěkně, bohužel se dostáváme k tomu, co hru sráží před ostatními díly. Hra je obohacena pouze o pár lokací, mezi které patří Rudý les, Bažiny, Limansk nebo Vojenské sklady. Zbytek lokací jako Kordón, Agronom nebo Jantar zůstávají téměř nepozměněny a dokonce Pripyat, na kterou jsem se já asi nejvíce těšil, byla naprosto odebrána za hry. Hra obsahuje velké množství bugů a několikrát se mi za postup hrou stalo, že se odmítal spouštět script, který hráče pouští dál v postupu hrou. Jediné, co jsem mohl dělat bylo začít s danou lokací znovu a doufat, že se script už načte. Všechno to doráží nepovedený a odfláknutý konec hry.

Hra obsahuje i kompletní českou lokalizaci, včetně českého dabingu, a ten se povedl ! Většina příběhových dialogů je kompletně nadabovaných a kvalitou překonává mnohonásobně původní díl. Díky českému dabingu i mnohem lépe vyzní humor použitý ve hře, a poslouchat úvodní příběhy stalkerů ze Zóny byl vážně skvost.

Druhé pokračování hry S.T.A.L.K.E.R. - Clear Sky se oproti předchůdci dosti posunulo akcí, přestřelkami a novými funkcemi, které hru dost oživují a ani chvíli se u ní nenudíte. Posunulo se i grafickým zpracováním, dialogy a hlavně pro nás i českým dabingem. Bohužel hru sráží malé množství nových lokací, bugy, technické nedodělky, slabší atmosféra oproti původní hře a ustřižený odfláknutý konec hry.

Pro: Akce a přestřelky, hratelnost, grafické zpracování, animace postav, zajímavý děj, charaktery postav, nové herní funkce a možnosti, český dabing,

Proti: Slabší atmosféra, chybějící hororové prvky, malé množství nových lokací, bugy, zakončení hry

+16