Montana má recht. Zakázka - to je první slovo, které mi přichází na mysl. Zatímco současné filmové zpracování působí svěže a v rámci hollywoodských blockbusterů nápaditě, hra je jeho naprostým opakem. Tvůrci vzali všechny možné prvky ze současných open world her, ty splácali nějak dohromady, namalovali tomu jiný kabátek a celé to nakonec vydali jako novou hru. Ono to nakonec i docela funguje, jenže...
...hra neobsahuje vůbec nic autorského, nic inovativního a nic, co by hráče probudilo z letargie, do které po cca 10 hodinách hraní chtě nechtě upadne. Soubojový systém je převzatý z Batmana nebo Shadow of Mordor chcete-li a to i včetně debilního namapování kláves pro odražení útoku/útoku střelbou na jedno tlačítko. Celý systém obsazování kempů a odemykání mapy je zase klasický Ubi-like copy/paste design. A podobný pocit jsem měl i z levelování jak Maxe, tak vozidla. Jednoduše řečeno: za celou hru jsem neměl ANI JEDNOU pocit, že bych hrál něco nového.
Core gameplay ovšem zábavný je - alespoň po nějakou dobu. Avalanche Studios díky bohu umí udělat odladěný bojový systém a zábavné ježdění. Co už ale neumí je napsat alespoň průměrný příběh a nadesignovat záživné mise. Příběhová linka sice není tak extrémně špatná, jako u série Just Cause (která na tom stejně nestaví), ale trpí nezáživným writingem a faktem, že celá první polovina "příběhových misí" vlastně slouží jen jako jakýsi průvodce po 3 (zbytečně) velkých lokacích (které nejsou využité snad ani z třetiny) a rozjede se teprve až když hráč dorazí do cíle své cesty - do Gastownu - kde je vlastně nahuštěno vše podstatné pro děj samotný. Podobně mizerně jsou napsané/nadesignované i veškeré mise vedlejší. Veskrze je to vždy o tom někam dojet, někoho sejmout nebo něco někam dovézt. Po mapě jsou rozházená i další aktivní místa, jenže nějaké to kecání s místními omrzí velmi brzy, jelikož jsou jaksi bez duše a hráči neřeknou prakticky nic užitečného - snad jen s výjimkou informátorů poblíž táborů. Kdo čeká emotivní postapo příběh, ať hledá jinde. Je to celé prostě nemastné, neslané. Generické.
Další problém vidím v pomalosti celé hry. Zatímco Just Cause byl rychlý, hráč byl neustále v pohybu a ve vzduchu, takže to ničení všeho možného neomrzelo ani po 30 hodinách, Mad Max je mnohem více střídmý. Po světě se pohybuje ve svém autě, které postupně vylepšuje. A čím má lepší fáro, tím je ničení věží, strhávání strašáků a bourání základen svižnější a zábavnější. Takový je základ celého gameplaye. Design jednotlivých kempů je ale často jedno velké a vlastně i dost koridorové bludiště a čím dále se hráč prokousává, tím jsou základny větší, členitější a složitější - navíc protkané všemožnými interaktivními místy pro šplh a lezení, které "šikovně" slouží i jako takový loading. Jenže ta nutnost neustále někam šplhat hrozně zdržuje. K tomu se váže i ovládání, které bohužel trpí konzolovým portem, kdy hráč musí držet pro různé akce tlačítko i několik dlouhých sekund. Vzhledem k počtu všemožných collectibles je tohle úplně zbytečně hozený klacek pod nohy - minimálně pro nás PC hráče. Osobně mě to od sbírání věcí v pozdější fázi hry vyloženě odrazovalo.
Pochválit musím optimalizaci, která je vyloženě ukázková a hra jako taková mi v zásadě ze stabilních 60 fps neslezla a to ani s grafikou vyMAXovanou na MAXimální MAXimum. Nicméně i tady se objevoval jistý neduh a to trhání hry během ukládání a vzhledem k tomu, že hra sejvuje doslova při každém prdu, nakonec to zas až tak plynulý zážitek nebyl. Prý pomáhá přemístění hry na SSD, ale do toho se mi osobně moc nechtělo a tudíž tento tip nemohu potvrdit.
Abych to shrnul. U Mad Maxe jsem se sice zabavil a to na dlouhých 31 hodin, nicméně ke konci jsem už hrou raději profrčel, protože jsem zjistil, že kromě toho, co mi tvůrci představili v prvních 10 hodinách, hra ani více obsahu nenabízí. I když mám žánr open world akcí velice rád, opět se potvrdilo, že mi tenhle trend líně nadesignovaných her bez poctivého a rozmanitého obsahu nevoní. Jen mě tak trochu mrzí, že tenhle trend nezůstal jen u těch Ubisoftích narychlo vydaných zmetků.
...hra neobsahuje vůbec nic autorského, nic inovativního a nic, co by hráče probudilo z letargie, do které po cca 10 hodinách hraní chtě nechtě upadne. Soubojový systém je převzatý z Batmana nebo Shadow of Mordor chcete-li a to i včetně debilního namapování kláves pro odražení útoku/útoku střelbou na jedno tlačítko. Celý systém obsazování kempů a odemykání mapy je zase klasický Ubi-like copy/paste design. A podobný pocit jsem měl i z levelování jak Maxe, tak vozidla. Jednoduše řečeno: za celou hru jsem neměl ANI JEDNOU pocit, že bych hrál něco nového.
Core gameplay ovšem zábavný je - alespoň po nějakou dobu. Avalanche Studios díky bohu umí udělat odladěný bojový systém a zábavné ježdění. Co už ale neumí je napsat alespoň průměrný příběh a nadesignovat záživné mise. Příběhová linka sice není tak extrémně špatná, jako u série Just Cause (která na tom stejně nestaví), ale trpí nezáživným writingem a faktem, že celá první polovina "příběhových misí" vlastně slouží jen jako jakýsi průvodce po 3 (zbytečně) velkých lokacích (které nejsou využité snad ani z třetiny) a rozjede se teprve až když hráč dorazí do cíle své cesty - do Gastownu - kde je vlastně nahuštěno vše podstatné pro děj samotný. Podobně mizerně jsou napsané/nadesignované i veškeré mise vedlejší. Veskrze je to vždy o tom někam dojet, někoho sejmout nebo něco někam dovézt. Po mapě jsou rozházená i další aktivní místa, jenže nějaké to kecání s místními omrzí velmi brzy, jelikož jsou jaksi bez duše a hráči neřeknou prakticky nic užitečného - snad jen s výjimkou informátorů poblíž táborů. Kdo čeká emotivní postapo příběh, ať hledá jinde. Je to celé prostě nemastné, neslané. Generické.
Další problém vidím v pomalosti celé hry. Zatímco Just Cause byl rychlý, hráč byl neustále v pohybu a ve vzduchu, takže to ničení všeho možného neomrzelo ani po 30 hodinách, Mad Max je mnohem více střídmý. Po světě se pohybuje ve svém autě, které postupně vylepšuje. A čím má lepší fáro, tím je ničení věží, strhávání strašáků a bourání základen svižnější a zábavnější. Takový je základ celého gameplaye. Design jednotlivých kempů je ale často jedno velké a vlastně i dost koridorové bludiště a čím dále se hráč prokousává, tím jsou základny větší, členitější a složitější - navíc protkané všemožnými interaktivními místy pro šplh a lezení, které "šikovně" slouží i jako takový loading. Jenže ta nutnost neustále někam šplhat hrozně zdržuje. K tomu se váže i ovládání, které bohužel trpí konzolovým portem, kdy hráč musí držet pro různé akce tlačítko i několik dlouhých sekund. Vzhledem k počtu všemožných collectibles je tohle úplně zbytečně hozený klacek pod nohy - minimálně pro nás PC hráče. Osobně mě to od sbírání věcí v pozdější fázi hry vyloženě odrazovalo.
Pochválit musím optimalizaci, která je vyloženě ukázková a hra jako taková mi v zásadě ze stabilních 60 fps neslezla a to ani s grafikou vyMAXovanou na MAXimální MAXimum. Nicméně i tady se objevoval jistý neduh a to trhání hry během ukládání a vzhledem k tomu, že hra sejvuje doslova při každém prdu, nakonec to zas až tak plynulý zážitek nebyl. Prý pomáhá přemístění hry na SSD, ale do toho se mi osobně moc nechtělo a tudíž tento tip nemohu potvrdit.
Abych to shrnul. U Mad Maxe jsem se sice zabavil a to na dlouhých 31 hodin, nicméně ke konci jsem už hrou raději profrčel, protože jsem zjistil, že kromě toho, co mi tvůrci představili v prvních 10 hodinách, hra ani více obsahu nenabízí. I když mám žánr open world akcí velice rád, opět se potvrdilo, že mi tenhle trend líně nadesignovaných her bez poctivého a rozmanitého obsahu nevoní. Jen mě tak trochu mrzí, že tenhle trend nezůstal jen u těch Ubisoftích narychlo vydaných zmetků.
Pro: celá hra stojí a padá na překrásném prostředí, na odreagování dobré, zábavný core gameplay, parádní grafika a optimalizace enginu, photo mód
Proti: bez hloubky, bez duše, bez wow momentů, schematičnost celého designu zamezuje vtahujícímu zážitku z hraní, zdlouhavost některých úkonů (sbírání, šplhání apod.), absurdní recyklace a stereotyp