Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Sid Meier's Civilization V

  • PC 80
Byť je to už starší kousek, stejně si k němu něco napíše, neboť se z této hry stala moje srdcovka, ke které se pravidelně vracím. Komentář ale nebude ani zdaleka patřit až tak Firaxisu a jeho civ 5 + DLC, nýbrž módu, kvůli kterému se ke hře vracím. Můžete to brát jako reklamu, ale dle mého čím více lidí se o tomto dozví, tím líp pro ně samotné.

K civ5 jsem se dostal od bratránka a je to můj premiérový díl, žehnej mu pán bůh. Odehráli jsme společně pár mulťáků, hra mě prakticky okamžitě chytla. Výčet možností, jakym směrem se vydat, ať už na poli vědeckém, sociálním, snažit se zužitkovat bonusy civilizace za kterou hrajete na 100%, udržovat své občany ve spokojenosti, nebankrotovat, postavit si vysněný div světa, obsazovat území, která se vám líbí atd atd atd. To jsou jen hlavní pilíře a zdaleka ne všechny. Kouzlo spočívá v detailech a mikromanagementu a na tom to celé stojí.

Samotná civ5 BNW už sama o sobě nabízí tuny možností jak se vyřádit na stovky a možná tisíce hodin. Nicméně jak už to dnes bývá, developeři nechávají většinou své hry nedoladěné, ať už ve formě bugů, grafických glitchů, špatného balancu atp. Civ5 na tom zdaleka nebyla špatně, ale taková hra si přímo říká o určité úpravy, od obyčejných reskinů jednotek, nějaké ty utilitky na lepší UI až po velké overhauly a právě tady se dostávám k projektu Vox populi.

Vox populi, přátelé je mód, který staví civ5 na uplně jiný level. Upravuje hru prakticky v každém ohledu. Jsou změněny, politiky, strom technologií, rebalancovány jednotky, překopány unikátky všech civilizací, hra je rozšířena o nějaké ,,drobnosti'' jako více luxurek a s nimi spojenými monopoly a korporacemi, ALE HLAVNĚ- mechaniky. Pánové to skutečně umí a i dnes, po vydání civ6, drží mód při životě obrovská fan base, mód se stále dobalancovává a kluci aktivně prakticky denně řeší různé minoritní problémy atp.

Pokud jsme se u vanily civce bavili o mikromanagementu, nevím jak nazvat to, co musíte dělat zde. Mechaniky spokojenosti se uplně překopaly. Musíte mnohem pečlivěji plánovat svůj vědecky pokrok i volbu politik, protože kvůli špatné volbě se může herní doba jedné mapy protáhnout o dost tahů( v závislosti na zvolené rychlosti) nebo dokonce můžete i prohrát uplně. AI v tomto modu dostala extrémní množství lásky a bude vás trestat pokaždé, když zaváháte.

Pokud vás neláká si hru nijak zvlášť komplikovat ani obohacovat o přehršle prvků a chtěli byste pouze jejich rebalance a tweaky v určitých směrech, neni problém. Mod je rozdělen do 6 balíčků, které si můžete libovolně aktivovat( některé ale vyžadují aktivaci kompletního overhaulu). Myslim si, že tenhle mód, když už kvuli ničemu jinému, stojí za vyzkoušení právě kvůli předělané AI, ale osobně bych doporučil aktivovat všechny části. Bude déle trvat, než si zvyknete a dost možná první hru dvě i prohrajete( jako já a to na King obtížnost), ale stojí to za to.

Všechny úpravy, které byly provedeny, do sebe krásně zapadají. Přibyly diplomatické možnosti, AI už se nechová jak jelítko, nedenouncuje vás na potkání, umí i dobře spolupracovat vůčí společnému nepříteli. Chytře si hlídá své zájmy a ve svůj prospěch, či neprospěch svého nepřítele umí hlasovat v kongresu( kongres a jeho volby byly taktéž předělány a jeho rozhodnutí mají váhu).

Ty z vás, které štvala naprostá nepoužitelnost brzkých strategických surovin v pozdní fázi hry, tak nemusíte zoufat. zde využijete všechno až do poslední surky a nebo to můžete dobře prodat. Požadavky na suroviny byly inteligentně rozloženy mezi jednotky a budovy tak, že o některé budete muset i bojovat se sousedy.

Každý národ má něco unikátního. Ale opravdu unikátního, co jim dává šanci na výhru hry. Bylo přidáno nepřeberné množství nových promotions pro jednotky, spousta budov mají své vlastní efekty. Dokonce vás s tímto modem ani neunaví hrát za vaše oblíbené mírumilovné civilizace zaměřené na kulturu, vědu či diplomacii. Díky novým mechanikám a chytřejší AI musíte být mnohem bystřejší než ve vanilce a neustále si hlídat pokrok v čemkoliv, čeho chcete dosáhnout. Nemálokrát před přechodem na tento mod jsem se přistihl, že jsem se začínal v late gamu nudit. Osobně jsem nikdy Deity obtížnost nehrál, ale sami tvůrci modu tvrdí, že Deity ve vanilce je rovna jejich kingu/emperoru a nic z toho co jsem viděl, mi nedává přičinu o tom pochybovat. Úspěšně vedené AI civky, které si založí vlastní nabóženství, postaví div, který jim znásobí bonusy a využijí dobře svoje unikátky a najednou zde máte civilizaci, která má dvojnásobné skore a drtivá ve všech směrech, ve kterých to jde.

Je pro mě těžké vzpomenout si na všechny aspekty tohoto modu, protože je jich fakt hodně a dělají z této hry strategické monstrum. Každý, kdo opravdu miluje tuto strategii nebo hry tohoto tipu, by neměli tento mod obejít, protože se ochuzují o nezamněnitelný zážitek. Takto to vypadá, když někdo umí a chce. Kdokoliv by měl zájem to zkusit, ale nechce se mu do toho samotnému, neni problém mě zde kontaktovat a mohli bychom zahrát i přes team speak, milerád poskytnu nějakou tu průpravu :)

Hodnocení s VP modem- 100%

Pro: s Vp modem má nejoblíbenější hra

Proti: časová náročnost, jinak nic.

+11