Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Fallout 4

  • PC 95
Tak ačkoli mám už Fallout 4 dohrán 3x, nějak jsem se ještě neodhodlal k sepsání komentáře, protože to pro mne není zrovna jednoduché. Ale co, jdeme na to.

Pro mne osobně je celá série Fallout srdeční záležitost. Izometrická 1 a 2 je již dávno stálicí mezi klenoty herního průmyslu. Atmosférická RPG plná humoru, absurdity, násilí a naprosto jedinečného herního zážitku. Třetí díl už z dílen Bethesdy měl od začátku celkem negativní ohlas, mnoho obdivovatelů původní izometrie neskouslo přechod hry do 3D. Mne to ale nevadilo, naopak, pobíhání a objevování pustiny jsem si při pohledu „z vlastních očí“ náramně užil, a atmosféra mne pohltila úplně stejně. New Vegas už jenom z mého pohledu dovedlo třetí díl na úplnou špičku, jelikož se to dá brát spíš jako masivní DLC než nová hra (engine a herní styl je téměř totožný). Takže na vydání 4 dílu jsem se hodně těšil. A už předem řeknu, nezklamal jsem se.

Ano, já vím, čtvrtý díl měl od počátku opět poměrně špatné ohlasy, a sám musím říct, že změna některých herních principů překvapila i mne. Ale celkem rychle jsem si zvykl a cestování po pustině jsem si naprosto užil.

Když začnu grafikou a zvukem, tak tady nelze nic moc namítat. Hru jsem zatím odehrál na svém starším NTB, který i když nesplňoval výrobcem uvedené nároky, tak hra běžela celkem dobře i s pár detaily navíc (teprve teď jsem si dopostavil nové PC, kde si budu moct užít plné detaily, takže si grafiku užiju až nyní). A dobře se na ní dívá. Prostředí je přehledné a je dost co k objevování. Co zamrzí je absence češtiny, ve 3 a NV byla. Proto nyní i s dalším rozehráním čekám na český amatérský překlad, který se po dlouhé době snad konečně vyklube na světlo. I když anglicky rozumím, je pořád příjemnější číst v rodném jazyce.

S tím souvisí rozhovory, které jsou nyní sice plně dabované, ale odpovědní systém byl zjednodušen prakticky na kategorie souhlasím, vřele souhlasím, nesouhlasím, jdi do pr… atp. Tady se mi líbil víc předchozí díl.

Pokud jde o příběh, je to typický Fallout. Hlavní linie není příliš rozsáhlá ani košatá, což ale vůbec nevadí, protože svůj účel splní a pak tvoří prakticky jen úlohu spojnice mezi obrovským množstvím menších či větších questů. Těch je opět obrovské množství (byť některé jsou méně zábavné, jiné více). Opět máte možnost výběrem stylu a odpovědí změnit průběh příběhu a svoji reputaci u jednotlivých frakcí (byť si myslím, že v mnohem menším měřítku než v předchozích dílech). A jak je u Bethesdy zvykem, jsou tu i otravné generické opakované úkoly typu dojdi tam, zastřel toho/tamty a tamtoho třeba osvoboď. Tyhle úkoly jsou pořád stejné, a většinou i na stejným místech. To není dobrá vycpávka herního času.

Předělaná stránka s RPG prvky hry (perky/dovednosti) je zjednodušená oproti předchozím dílům, osobně bych nechal původní provedení, než tento obrázkový styl, ale používat se to dá. Předměty a zbraně se neopotřebovávají (kromě obleku, který se poškozuje ranami nepřátel), ale lze je celkem výrazně upravit k obrazu svému, včetně přejmenování. PowerArmor nyní na rozdíl od předchozích dílů není určen pro trvalé nošení, musíte si do něj sehnat/koupit „baterky“, a původní oblečení máte pořád na sobě, nepřevlékáte se do něj. Baterie se při používání spotřebovávají, takže nelze oblek použít neomezeně. Na druhou stranu zdrojů je k nalezení v herním světě celkem dost, tak se dá využít většinu času. Opět je možnost oblek různě upravit a vylepšit. Na všechny tyto úpravy – crafting – potřebujete materiál. To je opět smíšeně přijatá novinka tohoto dílu. Když to řeknu na rovno, je to tak, že musíte sebrat skoro každou kravinu, na kterou narazíte, a tu pak u stolu rozmlátit na součástky. Takto můžete craftovat nejen zbraně a oblečení, lze dokonce postavit celé osady, kde se staráte o své obyvatele. Je to zajímavý nápad, mne to celkem baví, ale dokážu pochopit, že někoho tato část opravdu nenadchne.

Potvory a nepřátelé se drží zaběhnutých zvyklostí, souboje taky, tam se moc změn neudálo a nemám tomu co vytknout, to mne baví. NPC taky v pohodě, opět velká přehlídka různých osobností. Taky se v tomto díle roztrhl pytel se společníky, už v předchozích dílech jich bylo dost a tady nevím koho dřív. Hlavně taky proto, že se společníkem si budujete vztah, dle jeho povahy souhlasí nebo nesouhlasí s vašimi rozhodnutími. Pokud si ho nakloníte, může sdělit nějaké informace nebo otevřít jeho soukromý quest. Bohužel je společníků tolik, že nevím kolik bych na to potřeboval zahrání. Navíc se mi líbí mít u sebe psa, je to sympaťák, a bohužel kombinace hráč + pes + interaktivnější společník není možná. Škoda.

Stabilita hry a zabugovanost je naopak lepší než předchozí díly. Byť se pořád něco najde (typická Bethesda), tak záseků, které mi znemožnily postup ve hře, nebo pádů výrazně od předchozích dílů ubylo. Neměl jsem s hraním či výkonem zásadnější problémy, a to potěší.

A možná z toho celkového popisu je vidět, proč se mi to hodnotí těžko a proč jsem s tím tak váhal. Nemám růžové brýle, a prostě tam ty nedokonalosti vidím, a spousta věcí byla v předchozích dílech fajn, a tady udělaly krok zpět nebo jinam. Jenže na druhou stranu je to FALLOUT, a hrozně mne to baví, užívám si hru ve spoustě zábavných herních hodin a je to prostě super. Tak si moji recenzi přeberte jak chcete, ale všechny Fallouty jsou moje srdcovka, nemůžu čtyřku nemít rád. Je to pořád skvělé otevřené RPG v dechberoucím postapokalyptickém světě.

Pro: Grafika, postapokalyptický svět, mnoho questů, společníci, mnoho herních možností, zábava

Proti: Některé prvky jsou krokem vzad oproti předchozím dílům

+23