Pamatuju si, jak mě kdysi dvojka několikrát znechutila. Poprvé, když mi originálka hry nejela, respektivě jela jen s velkým trháním na počítači na kterým jel plynuje F.E.A.R. či Far Cry. Podruhé když jsem ji po letech sehnal na GOG opatchovanou, odladěnou a zděsil se opravdu příšerné rozehřívací mise v Tarsus Academy. Pět místností, HUD přes celou obrazovku, konzolová grafika i ovládání, všechno to zjednodušení. Nakonec mě to sice celkem vtáhlo, ale nijak extra.
Po dohrání jedničky jsem se vrhnul na dvojku, ale Tarus mě opět tak znechutil, že hra šla z disku, pak ale nakonec pevná vůle vydržela a dojel jsem ji znovu.
Začnu jako vždy příběhem, takže pozor, celý odstavec SPOILERY! Vzpomínáte, jak jste se na konci jedničky mohli rozhodnout, jestli se spojíte s Heliem v boha, nebo odpálíte celou počítačovou síť a lidstvo do doby kamenné, nebo potichu předáte moc Iluminátům a ti budou svět zdálky řídit pomocí svých agentur? Tak dvojka zkombinovala naprosto nesmyslně všechny tři konce. Ano JC se spojil s Héliem, ale nějak přitom stihl odpálit jeho Hub a zároveň dát moc Ilumiátům. První velké WFT.
Příběh není v podstatě zlý, na začátku ho odpálí opravdu úžasné intro a dostáváte neutrální Alex D. (holka i kluk - nemá vliv na hratelnost), která jako vylepšená je v akademii Tarsus terčem útoku. Při odhalování pozadí se projdete několika městy, dostanete spoustu úkolů, které jdou často proti sobě, zpočátko od byrokratické vládnoucí WTO a Orderu který se snaží k navrácení k duši, leč poněkud fanatickým způsobem. V průběhu hry se zjeví další frakce - fanatičtí bojovníci s biomody Templáři, podivní robo obchodníci Omar a tajemná Apostle Group, ze které se vyklube JC Denton a jeho bratr Paul. Pátrání je to napínavé, ale narozdíl od jedničky bez jakéhokoliv přesahu do skutečného světa. Navíc po třetím městě přijde další WTF WTO a Order slouží jako zástěrky pro Ilumináty, který sice dává smysl vzhledem k jedničce, ale zato nedává smysl vzhledem k dosavadnímu ději. A také se objeví pár známých postav, jenže tady přišlo největší zklamání. Postavy zaprvé vůbec nezestárly (chci vidět tvůrce hry jako budou po 20 letech vypadat furt stejně). A zadruhé si jdou neskutečně po krku, co se mi jako fandovi prvního dílu prostě nelíbí.
Nicméně samotný příběh Alex a jejich přátel z Akademi mě zkrátka bavil, stejně jako lavírování mezi jednotlivými stranami a završení se 4 konci ve starém známém New Yorku je fantastické.
Jak jsem říkal, grafika se mi nelíbila. Velký HUD, barvičková konzolová grafika a ke všemu se o i po těch letech v určitých místech nechutně seká.
A hratelnost. Nu tady jsem poprvé hodně nadával. Většina věcí z jedničky je pryč nebo brutálně zjednodušená. Pryč jsou paklíče a multitooly, hackuje se vše jedním multitoolem. Zapomeňte na vylepšování skillů, místo nanoaugmentací je zde 5 biomodů, kde při instalaci není moc o čem přemýšlet. Biomody se upgradují z kanystrů, které válí doslova na každém kroku, takže v půlce hry nemáte co vylepšovat. Rovněž vylepšování zbraní šlo do háje - místo ladění a pilování vlastností prostě na zbraň naplácnete dva mody z osmi a jedete. Opět jsem už v půce neměl co vylepšovat, taže upgrade kanystry sem nechával ležet. Jediný slušný mod je tlumič a dále věcička, který po výstřelu udělá ze skla jemný prach a nevyvolá alarm. Vzhledem k absenci skill bodů dostáváte peníze, kterých máte za nějakou dobu tolik, že nevíte do konce hry co s nimi.
Když se vrátím k zbraním, kulomet i brokovnice jsou opět k ničemu, stejně jako překvapivě mag rail. Světelný meč už nemá ten účinek co v jedniče a tak je hlavní sniperka a později raketomet na roboty. Potud OK, jenže nějaké hovado vymyslelo, že všechny zbraně budou mít stejné náboje. Takže až vystřelíte v boji pár raket (nebo z kulometu), dojdou Vám náboje a to do všeho. Super!
Co se naopak zlepšilo je inventář, který je přehlednější a také možnost parádního házení se všemi věcmi. Na druhou stranu v jedničce šlo všechno rozbít, tady ani omylem.
Musím uznat, že jak se vrhnete do víru průzkumu je vše zapomenuto. Třeba takoviou Medinu tvoří několik lokací, na každým kroku Vás čeká nějaký quest jak v RPG. To mě bavilo, stejně jako přes menší lokace spousta průzkumu. Opět je tu spousta ventilaček, hackování, nacházení skrytých cest, navíc ve spojení se spoustou questů. Zkrátka na to dobré tvůci nešáhli, jen k tomu prohledávání mi ke konci chyběla motivace - vše upgradnutý, nasyslené zásoby a v krabicích většinou nic, co už bych neměl.
Takže co s Deus Exem 2? Navzdory všemi zjednodušováním, zásekům a pochybným zvratům v příběhu je to pořád slušná hra. Jen se původnímu dílu ani neblíží.
Po dohrání jedničky jsem se vrhnul na dvojku, ale Tarus mě opět tak znechutil, že hra šla z disku, pak ale nakonec pevná vůle vydržela a dojel jsem ji znovu.
Začnu jako vždy příběhem, takže pozor, celý odstavec SPOILERY! Vzpomínáte, jak jste se na konci jedničky mohli rozhodnout, jestli se spojíte s Heliem v boha, nebo odpálíte celou počítačovou síť a lidstvo do doby kamenné, nebo potichu předáte moc Iluminátům a ti budou svět zdálky řídit pomocí svých agentur? Tak dvojka zkombinovala naprosto nesmyslně všechny tři konce. Ano JC se spojil s Héliem, ale nějak přitom stihl odpálit jeho Hub a zároveň dát moc Ilumiátům. První velké WFT.
Příběh není v podstatě zlý, na začátku ho odpálí opravdu úžasné intro a dostáváte neutrální Alex D. (holka i kluk - nemá vliv na hratelnost), která jako vylepšená je v akademii Tarsus terčem útoku. Při odhalování pozadí se projdete několika městy, dostanete spoustu úkolů, které jdou často proti sobě, zpočátko od byrokratické vládnoucí WTO a Orderu který se snaží k navrácení k duši, leč poněkud fanatickým způsobem. V průběhu hry se zjeví další frakce - fanatičtí bojovníci s biomody Templáři, podivní robo obchodníci Omar a tajemná Apostle Group, ze které se vyklube JC Denton a jeho bratr Paul. Pátrání je to napínavé, ale narozdíl od jedničky bez jakéhokoliv přesahu do skutečného světa. Navíc po třetím městě přijde další WTF WTO a Order slouží jako zástěrky pro Ilumináty, který sice dává smysl vzhledem k jedničce, ale zato nedává smysl vzhledem k dosavadnímu ději. A také se objeví pár známých postav, jenže tady přišlo největší zklamání. Postavy zaprvé vůbec nezestárly (chci vidět tvůrce hry jako budou po 20 letech vypadat furt stejně). A zadruhé si jdou neskutečně po krku, co se mi jako fandovi prvního dílu prostě nelíbí.
Nicméně samotný příběh Alex a jejich přátel z Akademi mě zkrátka bavil, stejně jako lavírování mezi jednotlivými stranami a završení se 4 konci ve starém známém New Yorku je fantastické.
Jak jsem říkal, grafika se mi nelíbila. Velký HUD, barvičková konzolová grafika a ke všemu se o i po těch letech v určitých místech nechutně seká.
A hratelnost. Nu tady jsem poprvé hodně nadával. Většina věcí z jedničky je pryč nebo brutálně zjednodušená. Pryč jsou paklíče a multitooly, hackuje se vše jedním multitoolem. Zapomeňte na vylepšování skillů, místo nanoaugmentací je zde 5 biomodů, kde při instalaci není moc o čem přemýšlet. Biomody se upgradují z kanystrů, které válí doslova na každém kroku, takže v půlce hry nemáte co vylepšovat. Rovněž vylepšování zbraní šlo do háje - místo ladění a pilování vlastností prostě na zbraň naplácnete dva mody z osmi a jedete. Opět jsem už v půce neměl co vylepšovat, taže upgrade kanystry sem nechával ležet. Jediný slušný mod je tlumič a dále věcička, který po výstřelu udělá ze skla jemný prach a nevyvolá alarm. Vzhledem k absenci skill bodů dostáváte peníze, kterých máte za nějakou dobu tolik, že nevíte do konce hry co s nimi.
Když se vrátím k zbraním, kulomet i brokovnice jsou opět k ničemu, stejně jako překvapivě mag rail. Světelný meč už nemá ten účinek co v jedniče a tak je hlavní sniperka a později raketomet na roboty. Potud OK, jenže nějaké hovado vymyslelo, že všechny zbraně budou mít stejné náboje. Takže až vystřelíte v boji pár raket (nebo z kulometu), dojdou Vám náboje a to do všeho. Super!
Co se naopak zlepšilo je inventář, který je přehlednější a také možnost parádního házení se všemi věcmi. Na druhou stranu v jedničce šlo všechno rozbít, tady ani omylem.
Musím uznat, že jak se vrhnete do víru průzkumu je vše zapomenuto. Třeba takoviou Medinu tvoří několik lokací, na každým kroku Vás čeká nějaký quest jak v RPG. To mě bavilo, stejně jako přes menší lokace spousta průzkumu. Opět je tu spousta ventilaček, hackování, nacházení skrytých cest, navíc ve spojení se spoustou questů. Zkrátka na to dobré tvůci nešáhli, jen k tomu prohledávání mi ke konci chyběla motivace - vše upgradnutý, nasyslené zásoby a v krabicích většinou nic, co už bych neměl.
Takže co s Deus Exem 2? Navzdory všemi zjednodušováním, zásekům a pochybným zvratům v příběhu je to pořád slušná hra. Jen se původnímu dílu ani neblíží.
Pro: Stará dobrá hratelnost...
Proti: ...zabitá milionem zjednodušení a pochybnými zvraty v příběhu.