Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Dragon Age II

  • PC 75
Tak jsem si 6 let po vydání v rámci Herní výzvy 2017 zahrál Dragon Age II. Hru, o které toho již bylo napsáno dost a dost a to jak dobrého, tak špatného, díky čemuž si člověk dokáže udělat celkem dobrou představu o tom, jak hra vypadá a jak se hraje.

Dragon Age II začíná krátce po bitvě u Ostagaru, kdy se hlavní hrdina - Hawke - vrací pro svou rodinu do Lotheringu a společně prchají před blížící se Nákazou. Nakonec se dostávají až do města Kirkwall ve Svobodných markách, kde se během deseti let z pozice fereldenského uprchlíka vypracuje až na šampiona Kirkwallu. Útěk z Lotheringu je tradičně použit jako akční tutoriál, kdy si hráč může osahat zvolenou třídu postavy (bojovník, mág, zloděj) a seznámí se s ovládánámí a systémem hry. Další desetiletí v Kirkwallu je rozděleno do třech kapitol, které se odehrávají s odstupem několika let, ale je to poznat, jen podle zmínky vypravěče a občasných komentářů.

A právě s hlavní postavou souvisí jedna z nejviditelnějších změn - už nění němá. Hlavní hrdina dostal dabing. S tím se ale změnil systém dialogů a hráč už tak nemá možnost výběru z asi osmi různých odpovědí, ale je zde "dialogové kolečko" známé z Mass Effect. Je tak možno zvolit jednu ze tří odpědí: diplomatickou, vtipnou a agresivní. Podle toho, které převažují, má Hawke barvu hlasu a postavy pronášejí hlášky během potulování po městě. V některých rozhovorech se pak mohou objevit volby přístupné pouze v případě, že převažuje určitý typ odpovědí (Hawke reagující často agresivně nemá možnost speciálního diplomatického dialogu, ale úspěšněji někoho zastraší.).

Směrem k Mass Effect 2 se neposunul jen systém dialogů ale i celkové pojetí hry. Kamera vysí stále nad rameny ovládané postavy nelze ji oddálit do isometrického pohledu jako u předchozího dílu. Také souboje jsou více dynamičtější a akčnější, ale výsledený dojem kazí fakt, že se v jejich průběhu zhmotňují nepřátelé jen tak z ničeho a to ještě po obvodu bojiště, takže nějaké využívání úzkých průchodů ztrácí na efektivitě.

Kromě Hawke můžete v sobojích ovládat také některého z družiníků a přátel hlavního hrdiny. Těch je osm - "Lidské beranidlo" Aveline Valen, "Ukecaná huba" Varric (který celý příběh vypráví), "Pomsta a spravedlnost" Anders, "Svobodný otrok" Fenris, "Lost in the City" Merrill, "Pirate Bitch Queen" Isabela, "Mnich ve zbroji" princ Sebastian Vael a v neposlední řade i jeden ze sourozenců Hawke, jehož vzhled a povolání se liší v závislosti na hráčově zvoleném vzhledu a povolání. Kromě výše zmíněných parťáků hráč potkává mnoho nových postav, ale i některé známé z Dragon Age: Origins a Dragon Age: Origins – Awakening. DLC Black Emporium ještě do hry přidává psa. Ne však jako společníka, ale jako "schopnost".

Systém Schopností byl změněn a Dovednosti (pasti, řečnictví...) byly zrušeny úplně. Některé Schopnosti byly vyhozeny (DW expertise / mastery), sloučeny (ice / flame weapons) nebo se staly upgradem jiných (shield bash). Hráč tak má k dispozici 9 stromů po desíti schopnostech - 2 zbraňové, 4 doplňkové a 3 specializace. Během hry lze získat až 35 bodů (společníci získávají o 10 schopnostních bodů méně), které do nich můžete investovat. A samozřejmě, můžete téměř libovolně kombinovat.

Se společníky souvisí další změna. Už zde není ukazatel náklonosti k hrdinovi, která by se dala vylepšovat dárky, ale systém "Přátelství a rivality", který závisí pouze na hráčových činech a volbách během rozhovorů. Podle toho, zda je společník přítel či rival, získává bonusové vlastnosti - například odolnost proti magii v případě přátelství a regeneraci zdraví v případě rivality. Se společníky už hráč nehovoří v táboře, ale v jejich domovech v různých částech města.

Celá hra se odehrává pouze v Kirkwallu a jeho okolí s vyjímkou Dragon Age II: Mark of the Assassin a Dragon Age II: Legacy, takže se úkoly často odehrávají ve stejných lokacích, avšak jsou velmi různorodé a rozhodně se nejedná o "fetch questy". Ty jsou zde také, ale ve velmi malé a "osekané" míře. V první kapitole se Hawke potýká s přípravou na výpravu do Hlubokých cest a dozvuky událostí z Dragon Age: Origins a Dragon Age: Origins – Awakening, přičemž výskyt některých questů záleží na rozhodnutích importované postavy. Druhá kapitola se točí kolem vyšetřování sériových vražd a řešení problémů s Qunarijci a ve třetí kapitole vyvrcholí dlouholeté spory Kruhu mágů s Templáři (v těchto kapitolách se některé úkoly mohou objevit či neobjevit na základě předchozích rozhodnutí).

Lokace jsou oproti předchozímu dílu vizuálně hezčí, ale také znatelně menší. Navíc tu jsou jen tři různé "dungeonky", které se vždycky objeví někde jinde a je zpřístupněna jiná část (do každého se vypravíte maximálně čtyřikrát za celou hru). Tím sice odpadají dlouhé nudné pasáže (Únik a Hluboké cesty z Origins), ale zase se dotavuje repetetivnost. Změn se dočkal také crafting. Na výrobu lektvarů a run už nepotřebujete mít u sebe určitý počet surovin, které se vyčerpávají, ale stačí mít nalezený určitý počet zdrojů surovin a výsledné produkty si objednáváte za peníze.

U hry jsem se skvěle pobavil a rozhodně ji lze hrát i opakovaně, nejen kvůli skvělým hláškám a achievementům. Dragon Age II není špatná hra, jak to někteří líč, ale je výrazně jiná, než první díl. Co však hru sráží je, že byla dělána narychlo v krátkém čase, díky čemuž je v některých částech znát jistá nedodělanost a místy i "nedovysvětlenost". Nejvíce je to patrné ve třetí kapitole, která je ze hry nejkratší, ale nejzásadnější. Nejen, že je zde konflikt Templářů s Mágy pouze lehce načrtnut, ale protože je už od začátku znám výsledek, tak i nedostatečně odvyprávěn (postrádá atmosféru). Část vyprávění popisující jak je možné, že se mág Hawke a jeho magičtí společníci mohou volně pohybovat po městě se dvěma templáři na metr čtvereční pak byla vystřižena úplně. Navíc se ve hře vyskytují bugy, které vám zabrání ve splnění některých (naštěstí vedlejších) úkolů. Je to škoda, protože hra má své silné okamžiky a určitě si zasloužila lepší péči.

TOP 3 (4) společníci:
1. Varric
2. Merrill
3. Isabela / Aveline

Pro: Příběh, grafika, dialogy a jejich systém, společníci, dynamičnost.

Proti: Nedodělanost, bugy, opakující se lokace, respawn.

+17