Na úvod musím říct, že sérii fallout (dále jen FO) zbožňuju od jejího začátku, resp, FO1 a FO2 jsou pro mě naprosto kultovní počiny. Nedá se tedy vyhnout jistému srovnávání s jedničkou a dvojkou. Dále bych rád dodal, že jsem FO3 ohodnotil na 55% (komentář jsem smazal, napíšu znovu maňána) a FO:NV hodnotím na 70% po srovnání s FO3, pokud bych měl hodnotit a srovnávat s FO1/2, tak bych musel dát hodnocení mnohem nižší.
FO:NV je hra, kterou jsem rozehrál asi 3x, ale dohrál pouze jednou a na další walkthrough se rozhodně nechystám. Oproti tomu takové FO1 a FO2 jsem obě dohrál každé aspoň 10x a nemám problém s tím, si originální FO zasmažit alespoň jednou za rok již více než 15 let po vydání. Psát o této sérii a zejména o pokračování, za které je zodpovědná Bethseda, je pro mě smutné a trýznivé. Bethseda FO sérii prostě zničila. Naprosto nechápu oslavná hodnocení FO3 a FO:NV. Ta hra by mi připadala špatná i kdyby kult FO ne-existoval.
Začněme popořadě, u her, co hodnotím špatně, začínám nejdříve klady. Předtím, než se pokusím nějaké najít, tak bych rád zdůraznil, že mi nevadí ve hrách pravidla toho kterého konkrétního (herního) světa které nejsou realistická. Nevadí mi například, že nepřátelé vydrží 10 headshotů (tak to bylo i ve starejch FO) a nevadí mi, že stimpak v FO:NV léčí poměrně málo a ještě v závislosti na velikosti skillu medical a podobně ..
+ jako hlavní a nejdůležitější klad vidím v posunu, kterej udělal Obsidian oproti FO3. Spousta recenzentů tvrdí, že to vrátilo FO:NV zpět ke kořenům co se týče feelingu a atmosféry. Já tam posun vidím, ale tak horký mi to teda nepřipadá. FO:NV mi rozhodně přijde obtížnější než FO3 a to je dobře. Zápletka je tentokrát uvěřitelnější a pro mě jako pro hráče se hledá snadněji motivace postupovat kupředu hlavním questem oproti FO3, které byla úplná demence (eg. nejdřív nepochopitelný útěk otce, co mě zanechal mezi šíleneckou sektou, pak jeho hledání, pak dodělávka jeho idiotského nápadu s vodou pro ty všechny zlosyny a vraždící maniaky v širém okolí ..).
+ promakanější svět, kde více záleží na dřívějších rozhodnutích. Systém frakcí a jejich reputace s nima (jakkoliv je zvláštní, že uprostřed pouště povraždím z dlouhé chvíle skupinu členů power gangers, žádný svědek nezůstane, ale mě s nima klesne reputace na bod mrazu).
+ rozlehlost světa a možnosti, které skýtá. Můžete se vykašlat na hlavní questovou osu a jen tak si objevovat nevadskou poušť a dle libosti plnit různé side-questy, na které narazíte.
Další důležité plusy mě v podstatě nenapadají. Určitě by se dalo přidat pár dalších drobností a detailů, co se mi líbily, ale to už celkovej dojem nevytrhne. Teď tedy k záporům:
- jako jeden ze záporů musím uvést gamebryo engine. To, že společnost velikosti a rozpočtu Bethsedy použije 10 let starej engine, kde lidská hlava vypadá jak kdybych ji vyřezal z brambory, kde pohyb postav a nestvůrek vypadá jak něco, pro co ještě ani nikdo nevynalezl (alespoň v češtině) termín, a kde jeden z klíčových mechanismů - melee/unarmed souboje - je podle hnusného a nefunkčního mustru ala oblivion `levým čudlíkem tě fiknu, pravým se kreju', považuju za zcela trestuhodné. Nemá ani cenu dodávat, že v FO1/2 byl souboj za použití chladných zbraní a nebo bez nich docela vymakanej, bylo tam na výběr z různých úderů i způsobů útoku pomocí chladné zbraně i bez ní (kop/pěst, seknutí/bodnutí, útoky se měnily a zlepšovaly se jejich parametry v závislosti na velikosti skillu) a hlavně byl vyváženej a poskytoval do určité míry alternativu ke střelným zbraním. Melee/unarmed mechanismus v FO3 a NV je prostě zabitej, odpornej, trýznivej a nefunkční. Dalo by se najít mnoho dalších limitů gamebrya. Tohle je jeden příkad za všechny.
- Tragická implementace SPECIALs je další zápor a vůbec vývoj postavy je fakt děsnej. Uznávám, že oproti FO3 se situace trochu zlepšila, ale znásilnění původních SPECIALs z originálních FOs je stále odporné. Výše jednotlivých SPECIALs nyní hraje naprosto marginální roli a jakejkoliv dojem a zábavu z vytváření a vývoje postavy je fuč. Např. rozdíl mezi IN 5 a 10 je po 20ti úrovních 25 dovednostních bodů (WTF, grrr, za každou úroveň dostanete 10+IN/2, tzn při inteligenci 5 dostanete za 20 úrovní 200+25 bodů, při inteligenci 10 dostanete 200+50 bodů). Stejné např. se silou. Pokud ji máte 10, tak je rozdíl ve zranění chladnejma zbraněma a pěstma oproti síle 5 naprosto marginální (konkrétně se přidává SIL/2, takže jen pro ilustraci nejslabší zbraň perořízek má zranění 5, bojovej nůž 15, tzn při síle 4 a síle 10 je rozdíl s perořízkem 5+2 Vs 5+5 a s bojovou kudlou 15+2 Vs 15+5). Co se týče ostatních hlavních vlastností, tak jejich výše a rozdíl ve hře je minimální. Nechce se mi to pitvat a ani vyjmenovávat, vězte jen, že má svůj důvod, proč většina `character builds' guidů používá CH1 a např. PE1 pro brawlera apod.
- Výše jsem sice napsal, že se feeling a atmosféra světa zlepšila oproti FO3, ale přesto uvádím atmošku a feeling jako jeden ze záporů, protože feeling a atmoška je právě to, co FO:NV sráží na kolena asi nejvíc. Ono je jednoduché bejt po bitvě generál, komunita okolo FO, zejména starší hráči (komunita na NMA - no mutants allowed), co k FO3 a NV nejsou moc vsřícní, unisono vysvětlují, co se jim nelíbí a já s nima plně souhlasím: FO:NV je nechuťácky přeplácanej. Na mapě je v každý boudě počítač, co se dá hacknout, a trezor, co se dá otevřít (asi pro případ, že nemáte dost velkej science skill na hacknutí compjůtru, tak aby vám to nebylo líto). Mezi každejma dvěma bodama, mezi kterejma se pohybujete, číhá skupina banditů a vy dokážete ta místa po chvíli hraní s 95% úspěšností předvídat, v každé lednici, na kterou narazíte, je buď chlast a nebo leguán na tyči, v každé druhé rozbité schránce na dopisy je nějakej zájmovej časák a v každém rozbořeném opuštěném baráku, do kterýho vlezete, je nějaká odměna. Proč nemůžou odborníci z Obsidianu okopírovat co bylo na FO1/2 tak sexy, a sice, že ve většině baráků prostě nebylo NIC a podobně jako ve STALKERu:COP, že jsou užitečné věci vzácné a příšer je málo a jsou citlivě rozmístěny.
- Otravný hardcore mod, kdy musíte spát a jíst a pít. Myšlenka je to skvělá, nicméně implementace je zcela pokažená. Když pominu skutečnost, že jedno DLC vám dá hned na začátku nekonečnou lahev na vodu, tak i když ji vyhodíte, tak po velmi krátké chvíli máte ve svém baťůžku zásoby žrádla, které by uživilo někoik africkejch vesnic po dobu několika let. Jak jsem psal výše, v každým druhým opuštěným baráku (kterej zvenku hlídá pár banditů a zevnitř hmyz - všechno ve FO:NV má svoji nestvůru a nebo obyvatele, fuj) je plná lednička a nebo alespoň různé zásoby trvanlivého jídla po okolí. Mám dojem, že challange, kterou tento mod přináší totiž není shánění jídla, ale naopak aby jste měli u sebe v každý moment po nějaké době vetší výběr než průměrná vietnamská večerka. O vodu nouze není taky. Můžete chlastat z každý radioaktivní stoky, radiace prostě tady problém není.
- NPC je kapitola sama pro sebe. Když pominu to, že jejich interakce s okolním světem je NULA (v kasínu se vám znelíbí dealer, tak mu ustřelíte palici a další NPCs u stolu hrají dál svůj přiblblej bridge, jako by se nic nestalo,, vystřílíte gangstery, že se po zemi válí kusy mrtvol jak na jatkách a obyvatelé městečka nejen že se chovají, jak kdyby se nic nedělo, ale ani se je např. nepokusí lootnout apod ..). Přitom se podle mého názoru jedná o pár řádků ve skriptech. Např. v mafii (1 a 2) se lidé ve městě rozutečou když vytáhnete na ulici zbraň a nebo začnete střílet, ve stalkerovi ostatní stalkeři lootujou zabité nepřátele apod. Tady ? Naprosto nic. Hlášky NPCs jsou nudné, (černej) humor žádnej, máte pocit, že všechny bramborové hlavy vzešly z jedné původní matky brambory. Zemědělec, kterej okopává zvoji zahradu 24/7, toho budiž smutným důkazem a mlčenlivým svědkem. Bethseda sice tvrdí, že maj kolik tisíc řádků textu, ale vzhledem k tomu, že nedokázali přidat pár (stovek) řádků skriptů, které by pokrývaly nejběžnější události (aka střelba v okolí civilistů, výše zmíněná pracovní doba, etc ...), tak je celkovej dojem fakt průser. U AAA titulu jako tohle vás napadá každou chvíli: to si snad děláte vy mongolové (z bethsedy a obsidianu) prdel ... grrrrr !!!!!
- FPS + souboje na blízko je hnus. Uvádím to nakonec. Tohle by mi ani tak nevadilo, klidně bych uvítal více VATS a méně FPS, ale souboje zbraněma na blízko + souboje beze zbraně jsou díky oblivion-like (a gamebryo štajlu) uplně otřesné a brawler prostě nefunguje správně. Souboje na dálku jsou díky chování zbraní hnus v bleděmodrým taky. FPS to fakt nejni, bojuje se tak, že bežíte dozadu (pozadu - LOL) a snažíte se kropit co to jde na tupou nestvůru (a nebo člověka), co vám beží v ústrety (nepoužívá li zbraň na dálku). Když je dost blízko, přepnete na VATS. Pokud má zbraň na dálku, tak vám obvykle běží s ústrety taky a nebo stojí na jednom místě a střílí. Žádné krytí, pohyb a nebo alespoň trošku normální chování NPCs a nestvůr ne-existuje.
Psát dál své bolestné poznatky z hraní z FO:NV mě nebaví. Asi tak 1328x radši bych hru chválil a vyzdvihoval její různé aspekty, bohužel není co.
CONCLUSION:
- pro mě, jakožto pro člověka, pro něhož je svět FO srdcovou záležitostí, je FO:NV špatná hra. Já osobně u ní trpěl a dohrál jsem to s pocitem sebezapření a pustit se do ní znovu nehrozí. To si radši znovu (tak jako mnohokrát) zasmažim starej dobrej FO 1 a 2.
- pokud původní FO neznáte, pak hra nemá podle mého názoru cenu zkoušet a pokud tak uděláte a bude-li se vám líbit, pak se nad sebou zamyslete, protože pokud by FO ne-existoval, pak je tato hra odpad.
FO:NV je hra, kterou jsem rozehrál asi 3x, ale dohrál pouze jednou a na další walkthrough se rozhodně nechystám. Oproti tomu takové FO1 a FO2 jsem obě dohrál každé aspoň 10x a nemám problém s tím, si originální FO zasmažit alespoň jednou za rok již více než 15 let po vydání. Psát o této sérii a zejména o pokračování, za které je zodpovědná Bethseda, je pro mě smutné a trýznivé. Bethseda FO sérii prostě zničila. Naprosto nechápu oslavná hodnocení FO3 a FO:NV. Ta hra by mi připadala špatná i kdyby kult FO ne-existoval.
Začněme popořadě, u her, co hodnotím špatně, začínám nejdříve klady. Předtím, než se pokusím nějaké najít, tak bych rád zdůraznil, že mi nevadí ve hrách pravidla toho kterého konkrétního (herního) světa které nejsou realistická. Nevadí mi například, že nepřátelé vydrží 10 headshotů (tak to bylo i ve starejch FO) a nevadí mi, že stimpak v FO:NV léčí poměrně málo a ještě v závislosti na velikosti skillu medical a podobně ..
+ jako hlavní a nejdůležitější klad vidím v posunu, kterej udělal Obsidian oproti FO3. Spousta recenzentů tvrdí, že to vrátilo FO:NV zpět ke kořenům co se týče feelingu a atmosféry. Já tam posun vidím, ale tak horký mi to teda nepřipadá. FO:NV mi rozhodně přijde obtížnější než FO3 a to je dobře. Zápletka je tentokrát uvěřitelnější a pro mě jako pro hráče se hledá snadněji motivace postupovat kupředu hlavním questem oproti FO3, které byla úplná demence (eg. nejdřív nepochopitelný útěk otce, co mě zanechal mezi šíleneckou sektou, pak jeho hledání, pak dodělávka jeho idiotského nápadu s vodou pro ty všechny zlosyny a vraždící maniaky v širém okolí ..).
+ promakanější svět, kde více záleží na dřívějších rozhodnutích. Systém frakcí a jejich reputace s nima (jakkoliv je zvláštní, že uprostřed pouště povraždím z dlouhé chvíle skupinu členů power gangers, žádný svědek nezůstane, ale mě s nima klesne reputace na bod mrazu).
+ rozlehlost světa a možnosti, které skýtá. Můžete se vykašlat na hlavní questovou osu a jen tak si objevovat nevadskou poušť a dle libosti plnit různé side-questy, na které narazíte.
Další důležité plusy mě v podstatě nenapadají. Určitě by se dalo přidat pár dalších drobností a detailů, co se mi líbily, ale to už celkovej dojem nevytrhne. Teď tedy k záporům:
- jako jeden ze záporů musím uvést gamebryo engine. To, že společnost velikosti a rozpočtu Bethsedy použije 10 let starej engine, kde lidská hlava vypadá jak kdybych ji vyřezal z brambory, kde pohyb postav a nestvůrek vypadá jak něco, pro co ještě ani nikdo nevynalezl (alespoň v češtině) termín, a kde jeden z klíčových mechanismů - melee/unarmed souboje - je podle hnusného a nefunkčního mustru ala oblivion `levým čudlíkem tě fiknu, pravým se kreju', považuju za zcela trestuhodné. Nemá ani cenu dodávat, že v FO1/2 byl souboj za použití chladných zbraní a nebo bez nich docela vymakanej, bylo tam na výběr z různých úderů i způsobů útoku pomocí chladné zbraně i bez ní (kop/pěst, seknutí/bodnutí, útoky se měnily a zlepšovaly se jejich parametry v závislosti na velikosti skillu) a hlavně byl vyváženej a poskytoval do určité míry alternativu ke střelným zbraním. Melee/unarmed mechanismus v FO3 a NV je prostě zabitej, odpornej, trýznivej a nefunkční. Dalo by se najít mnoho dalších limitů gamebrya. Tohle je jeden příkad za všechny.
- Tragická implementace SPECIALs je další zápor a vůbec vývoj postavy je fakt děsnej. Uznávám, že oproti FO3 se situace trochu zlepšila, ale znásilnění původních SPECIALs z originálních FOs je stále odporné. Výše jednotlivých SPECIALs nyní hraje naprosto marginální roli a jakejkoliv dojem a zábavu z vytváření a vývoje postavy je fuč. Např. rozdíl mezi IN 5 a 10 je po 20ti úrovních 25 dovednostních bodů (WTF, grrr, za každou úroveň dostanete 10+IN/2, tzn při inteligenci 5 dostanete za 20 úrovní 200+25 bodů, při inteligenci 10 dostanete 200+50 bodů). Stejné např. se silou. Pokud ji máte 10, tak je rozdíl ve zranění chladnejma zbraněma a pěstma oproti síle 5 naprosto marginální (konkrétně se přidává SIL/2, takže jen pro ilustraci nejslabší zbraň perořízek má zranění 5, bojovej nůž 15, tzn při síle 4 a síle 10 je rozdíl s perořízkem 5+2 Vs 5+5 a s bojovou kudlou 15+2 Vs 15+5). Co se týče ostatních hlavních vlastností, tak jejich výše a rozdíl ve hře je minimální. Nechce se mi to pitvat a ani vyjmenovávat, vězte jen, že má svůj důvod, proč většina `character builds' guidů používá CH1 a např. PE1 pro brawlera apod.
- Výše jsem sice napsal, že se feeling a atmosféra světa zlepšila oproti FO3, ale přesto uvádím atmošku a feeling jako jeden ze záporů, protože feeling a atmoška je právě to, co FO:NV sráží na kolena asi nejvíc. Ono je jednoduché bejt po bitvě generál, komunita okolo FO, zejména starší hráči (komunita na NMA - no mutants allowed), co k FO3 a NV nejsou moc vsřícní, unisono vysvětlují, co se jim nelíbí a já s nima plně souhlasím: FO:NV je nechuťácky přeplácanej. Na mapě je v každý boudě počítač, co se dá hacknout, a trezor, co se dá otevřít (asi pro případ, že nemáte dost velkej science skill na hacknutí compjůtru, tak aby vám to nebylo líto). Mezi každejma dvěma bodama, mezi kterejma se pohybujete, číhá skupina banditů a vy dokážete ta místa po chvíli hraní s 95% úspěšností předvídat, v každé lednici, na kterou narazíte, je buď chlast a nebo leguán na tyči, v každé druhé rozbité schránce na dopisy je nějakej zájmovej časák a v každém rozbořeném opuštěném baráku, do kterýho vlezete, je nějaká odměna. Proč nemůžou odborníci z Obsidianu okopírovat co bylo na FO1/2 tak sexy, a sice, že ve většině baráků prostě nebylo NIC a podobně jako ve STALKERu:COP, že jsou užitečné věci vzácné a příšer je málo a jsou citlivě rozmístěny.
- Otravný hardcore mod, kdy musíte spát a jíst a pít. Myšlenka je to skvělá, nicméně implementace je zcela pokažená. Když pominu skutečnost, že jedno DLC vám dá hned na začátku nekonečnou lahev na vodu, tak i když ji vyhodíte, tak po velmi krátké chvíli máte ve svém baťůžku zásoby žrádla, které by uživilo někoik africkejch vesnic po dobu několika let. Jak jsem psal výše, v každým druhým opuštěným baráku (kterej zvenku hlídá pár banditů a zevnitř hmyz - všechno ve FO:NV má svoji nestvůru a nebo obyvatele, fuj) je plná lednička a nebo alespoň různé zásoby trvanlivého jídla po okolí. Mám dojem, že challange, kterou tento mod přináší totiž není shánění jídla, ale naopak aby jste měli u sebe v každý moment po nějaké době vetší výběr než průměrná vietnamská večerka. O vodu nouze není taky. Můžete chlastat z každý radioaktivní stoky, radiace prostě tady problém není.
- NPC je kapitola sama pro sebe. Když pominu to, že jejich interakce s okolním světem je NULA (v kasínu se vám znelíbí dealer, tak mu ustřelíte palici a další NPCs u stolu hrají dál svůj přiblblej bridge, jako by se nic nestalo,, vystřílíte gangstery, že se po zemi válí kusy mrtvol jak na jatkách a obyvatelé městečka nejen že se chovají, jak kdyby se nic nedělo, ale ani se je např. nepokusí lootnout apod ..). Přitom se podle mého názoru jedná o pár řádků ve skriptech. Např. v mafii (1 a 2) se lidé ve městě rozutečou když vytáhnete na ulici zbraň a nebo začnete střílet, ve stalkerovi ostatní stalkeři lootujou zabité nepřátele apod. Tady ? Naprosto nic. Hlášky NPCs jsou nudné, (černej) humor žádnej, máte pocit, že všechny bramborové hlavy vzešly z jedné původní matky brambory. Zemědělec, kterej okopává zvoji zahradu 24/7, toho budiž smutným důkazem a mlčenlivým svědkem. Bethseda sice tvrdí, že maj kolik tisíc řádků textu, ale vzhledem k tomu, že nedokázali přidat pár (stovek) řádků skriptů, které by pokrývaly nejběžnější události (aka střelba v okolí civilistů, výše zmíněná pracovní doba, etc ...), tak je celkovej dojem fakt průser. U AAA titulu jako tohle vás napadá každou chvíli: to si snad děláte vy mongolové (z bethsedy a obsidianu) prdel ... grrrrr !!!!!
- FPS + souboje na blízko je hnus. Uvádím to nakonec. Tohle by mi ani tak nevadilo, klidně bych uvítal více VATS a méně FPS, ale souboje zbraněma na blízko + souboje beze zbraně jsou díky oblivion-like (a gamebryo štajlu) uplně otřesné a brawler prostě nefunguje správně. Souboje na dálku jsou díky chování zbraní hnus v bleděmodrým taky. FPS to fakt nejni, bojuje se tak, že bežíte dozadu (pozadu - LOL) a snažíte se kropit co to jde na tupou nestvůru (a nebo člověka), co vám beží v ústrety (nepoužívá li zbraň na dálku). Když je dost blízko, přepnete na VATS. Pokud má zbraň na dálku, tak vám obvykle běží s ústrety taky a nebo stojí na jednom místě a střílí. Žádné krytí, pohyb a nebo alespoň trošku normální chování NPCs a nestvůr ne-existuje.
Psát dál své bolestné poznatky z hraní z FO:NV mě nebaví. Asi tak 1328x radši bych hru chválil a vyzdvihoval její různé aspekty, bohužel není co.
CONCLUSION:
- pro mě, jakožto pro člověka, pro něhož je svět FO srdcovou záležitostí, je FO:NV špatná hra. Já osobně u ní trpěl a dohrál jsem to s pocitem sebezapření a pustit se do ní znovu nehrozí. To si radši znovu (tak jako mnohokrát) zasmažim starej dobrej FO 1 a 2.
- pokud původní FO neznáte, pak hra nemá podle mého názoru cenu zkoušet a pokud tak uděláte a bude-li se vám líbit, pak se nad sebou zamyslete, protože pokud by FO ne-existoval, pak je tato hra odpad.