Stařičký "UFO enemy unknown" byla vůbec první hra, kterou jsem kdy regulérně (do)hrál na PC. Nemusím tak asi zmiňovat, že je to pro mě nostalgická vzpomínka. Rozhodl jsem se ji revitalizovat dílem, který mělo dle recenzentů celou sérii zrestartovat.
Hru jsem hrál rovnou kompletní, tedy s oběma datadisky.
Hra je tradičně dělena do dvou režimů - řekněmě strategický (výstavba, výzkum, správa letadel, vylepšování vojáků a jejich vybavení) a taktický (výsadky). Hned z počátku musím říct, že je toto jaksi hezky vyrovnáno a nestalo se mi, že by mě jedna složka začala nudit na úkor té druhé.
Začátek hry je však trochu zbrklý (pravda, vypnul jsem si tutorial...). Místo, aby mě hra uvedla do děje nějakým shrnutím předchozích událostí, tak mě hodí se čtyřmi vojáky přímo na bojovou mapu a rovnou mám za úkol vytřílet několik ufounů. Osobně bych si dokázal představit atmosferičtější úvod, kdy mohli být ještě protivníci zahaleni hávem tajemna a jejich úmysly mohly být odhalovány postupně. Takto už granáty a útočnými puškami rovnou jdu na věc a do ufounů to peru hlava nehlava.
Brzy se člověk dostává na základnu. Tentokrát lze mít jenom jednu a sekundární báze nahrazují jen satelity na oběžné dráze. To byl správný tah, myslím si, určitě je to tak čitelnější. Základna je hezky zpracována, ovšem její výstavba je dost omezena na několik připravených "buněk". Přesto se na to moc hezky kouká.
Jakmile se odhalí nějaká mise mířím vždy s teamem na výsadek. tady už si musím lehce postěžovat:
1) Proč nemůžu mít více výsadkových letadel? Vždy se na mapě objeví tři místa naráz, mám na základně 30 vojáků, ale můžu poslat jen maximálně 6 z nich na jediný místo.
2) Výbava vojáků je zjednodušena až na kost - ze začátku mám jen jednu pozici pro granát / medkit / nanovestu / cokoliv. Kdeže jak v jedničce z roku 1993, kde si člověk každej zásobníček musel umístit na opasek, do batohu... Munice je neomezená, jen je potřeba často nabíjet, do sniperky se vlezou tři náboje!
3) Vojáci mají podivnou zbroj, připomínají spíš hráče americkýho fotbalu.
Když je vybrán team, jde se na výsadek. Mapy jsou zpracovány hezky, tahy jsou svižné, odsejpá to. To, že jsou objekty zničitelný vypadá sic poutavě, ovšem je trochu nelogický, že budovy stojí, ačkoliv nemají na čem (spodní patro je totálně zničeno, zbytek budovy levituje.
Brzy jsem si taky zvykl příliš nedůvěřovat rozumu, kdy nejen, že výpočet procentuální úspěšnosti střely mi přišel často jaksi nelogickej, ale taky do očí bijící střelba skrz pevný překážky je zde na denním pořádku.
Na obtížnost NORMAL (nebo prostě 2/4) jsem neměl sebemenší problém dokončit všechny mise, dohromady jsem neztratil ani pět vojáků. Tak nějak mi přišlo, že hra nebyla čím dál těžší, jak by se slušelo, ale naopak od půlky už se challenge spíš snižovala. Ke konci jsem vyloženě litoval, že jsem nezvolil tužší obtížnost. Zase jsem ale měl zapnutej ten IRONMAN mod, kdy nic nešlo vrátit zpět a smrt kohokoli byla nezvratná.
Snad jen ta mise, kdy v tankeru je objeveno celý hnízdo těch potvor, co se umí množit, tam jsem měl co dělat, aby přežila aspoň půlka mejch svěřenců. To pro mě byla TOP mise celé hry!
Poslední, na co si postěžuju, je teleportace nepřátel na herní plac. Je to vyloženě trapný - nejsem si ale úplně jistej, jestli tuto funkcionalitu nepřidává až některé z rozšíření, pokud ano, je to rozhodně tah zpět.
Celkově se jedná o poměrně kvalitní a zábavnou (i tak trochu návykovou - ještě si postavím tohle a jdu spát...) hru, která se hraje tak nějak osobitě. I když koncept byl v některých částech hříšně zjednudušen (výbava vojáků, jejich schopnost plížit se, mířená / střela / dávka) tak celkově můžu říct, že jsem se upřímně bavil až do konce a neváhal jsem ihned plynule navázat pokračováním XCOM2.
80%
Hru jsem hrál rovnou kompletní, tedy s oběma datadisky.
Hra je tradičně dělena do dvou režimů - řekněmě strategický (výstavba, výzkum, správa letadel, vylepšování vojáků a jejich vybavení) a taktický (výsadky). Hned z počátku musím říct, že je toto jaksi hezky vyrovnáno a nestalo se mi, že by mě jedna složka začala nudit na úkor té druhé.
Začátek hry je však trochu zbrklý (pravda, vypnul jsem si tutorial...). Místo, aby mě hra uvedla do děje nějakým shrnutím předchozích událostí, tak mě hodí se čtyřmi vojáky přímo na bojovou mapu a rovnou mám za úkol vytřílet několik ufounů. Osobně bych si dokázal představit atmosferičtější úvod, kdy mohli být ještě protivníci zahaleni hávem tajemna a jejich úmysly mohly být odhalovány postupně. Takto už granáty a útočnými puškami rovnou jdu na věc a do ufounů to peru hlava nehlava.
Brzy se člověk dostává na základnu. Tentokrát lze mít jenom jednu a sekundární báze nahrazují jen satelity na oběžné dráze. To byl správný tah, myslím si, určitě je to tak čitelnější. Základna je hezky zpracována, ovšem její výstavba je dost omezena na několik připravených "buněk". Přesto se na to moc hezky kouká.
Jakmile se odhalí nějaká mise mířím vždy s teamem na výsadek. tady už si musím lehce postěžovat:
1) Proč nemůžu mít více výsadkových letadel? Vždy se na mapě objeví tři místa naráz, mám na základně 30 vojáků, ale můžu poslat jen maximálně 6 z nich na jediný místo.
2) Výbava vojáků je zjednodušena až na kost - ze začátku mám jen jednu pozici pro granát / medkit / nanovestu / cokoliv. Kdeže jak v jedničce z roku 1993, kde si člověk každej zásobníček musel umístit na opasek, do batohu... Munice je neomezená, jen je potřeba často nabíjet, do sniperky se vlezou tři náboje!
3) Vojáci mají podivnou zbroj, připomínají spíš hráče americkýho fotbalu.
Když je vybrán team, jde se na výsadek. Mapy jsou zpracovány hezky, tahy jsou svižné, odsejpá to. To, že jsou objekty zničitelný vypadá sic poutavě, ovšem je trochu nelogický, že budovy stojí, ačkoliv nemají na čem (spodní patro je totálně zničeno, zbytek budovy levituje.
Brzy jsem si taky zvykl příliš nedůvěřovat rozumu, kdy nejen, že výpočet procentuální úspěšnosti střely mi přišel často jaksi nelogickej, ale taky do očí bijící střelba skrz pevný překážky je zde na denním pořádku.
Na obtížnost NORMAL (nebo prostě 2/4) jsem neměl sebemenší problém dokončit všechny mise, dohromady jsem neztratil ani pět vojáků. Tak nějak mi přišlo, že hra nebyla čím dál těžší, jak by se slušelo, ale naopak od půlky už se challenge spíš snižovala. Ke konci jsem vyloženě litoval, že jsem nezvolil tužší obtížnost. Zase jsem ale měl zapnutej ten IRONMAN mod, kdy nic nešlo vrátit zpět a smrt kohokoli byla nezvratná.
Snad jen ta mise, kdy v tankeru je objeveno celý hnízdo těch potvor, co se umí množit, tam jsem měl co dělat, aby přežila aspoň půlka mejch svěřenců. To pro mě byla TOP mise celé hry!
Poslední, na co si postěžuju, je teleportace nepřátel na herní plac. Je to vyloženě trapný - nejsem si ale úplně jistej, jestli tuto funkcionalitu nepřidává až některé z rozšíření, pokud ano, je to rozhodně tah zpět.
Celkově se jedná o poměrně kvalitní a zábavnou (i tak trochu návykovou - ještě si postavím tohle a jdu spát...) hru, která se hraje tak nějak osobitě. I když koncept byl v některých částech hříšně zjednudušen (výbava vojáků, jejich schopnost plížit se, mířená / střela / dávka) tak celkově můžu říct, že jsem se upřímně bavil až do konce a neváhal jsem ihned plynule navázat pokračováním XCOM2.
80%
Pro: UFO koncept, modifikace vojáků, muzika, příjemná návykovost
Proti: Zjednodušení některých aspektů hry, teleportace protivníků na plac, někdy podivné výpočty