System Shock 2 je na tom podobně jako první díl. Fantastická hra, kterou mám v podvědomí jako skvělý zážitek, ale zároveň tak složitá záležitost, že jsem její znovudohrání odkládal tak dlouho jak to šlo.
Začnu tradičně příběhem, který je možná jedním z nejlepších, co jsem ve hrách viděl. SPOILERY! Jako bezejmenný voják absolvujete výcvik a jste přiděleni na vesmírnou loď Von Braun. Vědecké plavidlo, které se s pomocí nadsvětelného pohonu vydává v doprovodu vojenské lodě Rickenbacker prozkoumat Tau Ceti 5, planetu s inteligentním životem. Stejně jako v prvním díle se probouzíte ze stáze a zjišťujete, že se něco ošklivě pokazilo. Loď ovládají mutanti, řízení Mnohem, kolektivní inteligencí nepodobnou Borgům ze Star Treku. Mnoho hledá a asimiluje všechny životní formy a málokdo mu odholá. Ke všemu se umělá inteligence Xerxes zbláznila a tak na Vás útočí i roboti, věžičky a další havěť. Jediným světlem v tunelu je doktorka Politová, která Vás vede přes první patra a když na ni narazíte a zjistíte kdo to je, spadne Vám čelist. Víc neprozradím, jen že se Vaším spojencem stane někdo, koho byste vůbec nečekali.
Devizou jsou oproti jedničce pamětihodné postavy, ať už dvojice naprosto rozdílných kapitánů, zoufalá vědkyně která vzdoruje, šéfka bezpečnosti která při snaze ubránit pořádek vraždí nevinné. Nebo dvojice milenců, kterým budete fandit aby to zvládli. O to více mě rozzuřil naprosto debilní konec, nesmyslně pomrkávající na další díl, který mě zkazil i tu radost z jediné pozitivní věci, co sem zažil. Jak se proboha Shodan dostal na tu loď???.
Grafika je oproti jedničce bezchybná. Ať už se pohybujete na palubě lodí, v útrobách Mnoha nebo v retrokole, je na co koukat, všechny efekty, modely i prostředí vypadají fantasticky a když si to srovnám s ne zrovna hezkými hrami z té doby, System Shock 2 se povedl, i když je to možná nějaký remaster z GOGu. Co se ale nepovedlo jsou animace, jednak je tu pouze intro a outro a druhak něco tak hnusného se jen tak nevidí. Zejména model hlavní postavy mě bude strašit ve snách. Škoda, trošku toho filmového pozlátka ala Warcraft, Command and Conquer či podobných her by pomohlo.
No a hratelnost? Ze začátku je to 100% fantazie. Tvůrci rozhodně nevyměkli a hru nezjednoduši jako třeba v případě Deus Ex vs. Deus Ex 2. Zlepšilo se ovládání, kdy jednou klávesou vyvoláte všechny menu, zmizel kyberprostor a zjednodušené je i hackování. Jinak ale možností je neomezeně. Jsou tu implantáty, software, zbraně se můžou poškozovat, takže je nutno je opravovat či udržovat a lze je také modifikovat. Jako dříve mají zbraně více nábojů či režimů střelby. Přibylo brnění, inventář doznal změn a je přehlednější.
Navíc se objevil plně propracovaný RPG systém. Za plnění úkolů i pilným průzkumem nacházíte cybermoduly, pomocí kterých vylepšujete statistiky. Ty jsou 4 druhy (zbraně, osobní statistiky, technické skilly a psionické schopnosti), každá má několik vlastností a každou vlastnost můžete vylepšit až na 6 úrovní. Takže i když sbíráte cybermoduly jak o život, zapomeňte na to, že ke konci vylepšíte všechno na max. Schopnosti přitom ovlivňují vše - odolnost, velikost inventáře, rychlost a schopnost oprav, hackování, modifikací či údržby, možnost používat určité zbraně atd... Další novinkou jsou nanity, kterými platíte v replikátorech za vybavení, používáte je k opravě, hackování ad.. Samozřejmě zůstaly logy, přístupové karty, kódové zámky, emaily a sledování osudů posádky. Novinkou jsou třeba duchové - na pár místech zahlédnete osudy většinou tragicky zemřelých. Musím uznat, že možností je tolik, že jsem spoustu toho nevyužil (PSI schopnosti, exotické zbraně).
Samozřejmě je to v jádru pořád 3D akce. Takže WASD, strafování, rychlé reflexy a přesná muška Vám pomůžou i proti silnějším oponentům, pokud máte natrénováno. Tvůrci vytáhli pěkné zrůdy a tak tu máme zombíky (s brokovnicí), pavouky, hnusné mutanty, psychomozky, z druhé strany pak přehnaně slušné sebevražedné droidy, obří roboti či nechutné věže, které z Vás udělají krvavou kaši. A bohužel nechybí ani otravný respawn i když ne v takové míře jak v jedničce. Ale nepřítel z právě projité chodby nasere.
Jelikož jsem nezkoušel PSI schopnosti ani exotické zbraně, zbraně jsou trošku zklamáním. EMP puška či fúzní kanón jsou pomalé, laserový meč slabý, takže nejvěrnější pomocnicí mi byla automatická puška (v módu na jednotlivé střely, protože nábojů je málo), která má kromě obyč. nábojů i protipěchotní či naopak armor-piercing a poradí si s každým nepřítelem.
Zejména prvních 6 pater na Von Braunu je prostě fantastickou záležitostí. Každé patro má určitý styl, několik částí, v každém koutě se něco skrývá - tu bednička na hacknutí, tu mrtvola se zajímavým příběhem, zamčená zbraně, cybermoduly, nanity, přístupový klíč. Vyplatí se pomalý a pečlivý postup, zapisovat si kde co dělat, psát si poznámky do mapy. V každém patře je nějaký hlavní úkol a než se k jeho splnění dostanete, projdete patro skrz naskrz. Vadou na kráse je mapa, která se dohrává postupně po sekcích a ne podle toho co objevíte, což je šíleně matoucí. V temných prostorách mi chybělo něco jako baterka (sakra i jednička ji měla). Rozhodně to není oddechovka, ale pohltí Vás to na 100%.
A proč nakonec jen 95%? Inu druhá půlka je šitá pořádně horkou jehlou. Namísto fantastických úrovní plných nápadů je Rickenbacker jen tři krátké víceméně lineární levely, tělo Mnoha je nudné bludiště a poslední retro-kolo otravné. Souboje s bossy nejsou složité, jen otravné kvůli neustále se obnovujícím nepřátelům kolem. Navíc z nepochopitelných důvodů není v žádném z těchto kol mapa!! - což ve třech z pěti kol znamená občasné bloudění. Přišlo mi že tvůrcům došly prachy a chtěli to rychle dokončit, protože konec včetně rozuzlení příběhu je pro mě dost zklamáním.
Takže za tu odfláklou druhou půlku, horší resp. žádnou mapu a pár drobností nakonec jen 95%. I tak bych řekl že jde o 3D akci roku 1999 a zároveň nejlepší hru toho roku z těch co jsem dohrál.
Začnu tradičně příběhem, který je možná jedním z nejlepších, co jsem ve hrách viděl. SPOILERY! Jako bezejmenný voják absolvujete výcvik a jste přiděleni na vesmírnou loď Von Braun. Vědecké plavidlo, které se s pomocí nadsvětelného pohonu vydává v doprovodu vojenské lodě Rickenbacker prozkoumat Tau Ceti 5, planetu s inteligentním životem. Stejně jako v prvním díle se probouzíte ze stáze a zjišťujete, že se něco ošklivě pokazilo. Loď ovládají mutanti, řízení Mnohem, kolektivní inteligencí nepodobnou Borgům ze Star Treku. Mnoho hledá a asimiluje všechny životní formy a málokdo mu odholá. Ke všemu se umělá inteligence Xerxes zbláznila a tak na Vás útočí i roboti, věžičky a další havěť. Jediným světlem v tunelu je doktorka Politová, která Vás vede přes první patra a když na ni narazíte a zjistíte kdo to je, spadne Vám čelist. Víc neprozradím, jen že se Vaším spojencem stane někdo, koho byste vůbec nečekali.
Devizou jsou oproti jedničce pamětihodné postavy, ať už dvojice naprosto rozdílných kapitánů, zoufalá vědkyně která vzdoruje, šéfka bezpečnosti která při snaze ubránit pořádek vraždí nevinné. Nebo dvojice milenců, kterým budete fandit aby to zvládli. O to více mě rozzuřil naprosto debilní konec, nesmyslně pomrkávající na další díl, který mě zkazil i tu radost z jediné pozitivní věci, co sem zažil. Jak se proboha Shodan dostal na tu loď???.
Grafika je oproti jedničce bezchybná. Ať už se pohybujete na palubě lodí, v útrobách Mnoha nebo v retrokole, je na co koukat, všechny efekty, modely i prostředí vypadají fantasticky a když si to srovnám s ne zrovna hezkými hrami z té doby, System Shock 2 se povedl, i když je to možná nějaký remaster z GOGu. Co se ale nepovedlo jsou animace, jednak je tu pouze intro a outro a druhak něco tak hnusného se jen tak nevidí. Zejména model hlavní postavy mě bude strašit ve snách. Škoda, trošku toho filmového pozlátka ala Warcraft, Command and Conquer či podobných her by pomohlo.
No a hratelnost? Ze začátku je to 100% fantazie. Tvůrci rozhodně nevyměkli a hru nezjednoduši jako třeba v případě Deus Ex vs. Deus Ex 2. Zlepšilo se ovládání, kdy jednou klávesou vyvoláte všechny menu, zmizel kyberprostor a zjednodušené je i hackování. Jinak ale možností je neomezeně. Jsou tu implantáty, software, zbraně se můžou poškozovat, takže je nutno je opravovat či udržovat a lze je také modifikovat. Jako dříve mají zbraně více nábojů či režimů střelby. Přibylo brnění, inventář doznal změn a je přehlednější.
Navíc se objevil plně propracovaný RPG systém. Za plnění úkolů i pilným průzkumem nacházíte cybermoduly, pomocí kterých vylepšujete statistiky. Ty jsou 4 druhy (zbraně, osobní statistiky, technické skilly a psionické schopnosti), každá má několik vlastností a každou vlastnost můžete vylepšit až na 6 úrovní. Takže i když sbíráte cybermoduly jak o život, zapomeňte na to, že ke konci vylepšíte všechno na max. Schopnosti přitom ovlivňují vše - odolnost, velikost inventáře, rychlost a schopnost oprav, hackování, modifikací či údržby, možnost používat určité zbraně atd... Další novinkou jsou nanity, kterými platíte v replikátorech za vybavení, používáte je k opravě, hackování ad.. Samozřejmě zůstaly logy, přístupové karty, kódové zámky, emaily a sledování osudů posádky. Novinkou jsou třeba duchové - na pár místech zahlédnete osudy většinou tragicky zemřelých. Musím uznat, že možností je tolik, že jsem spoustu toho nevyužil (PSI schopnosti, exotické zbraně).
Samozřejmě je to v jádru pořád 3D akce. Takže WASD, strafování, rychlé reflexy a přesná muška Vám pomůžou i proti silnějším oponentům, pokud máte natrénováno. Tvůrci vytáhli pěkné zrůdy a tak tu máme zombíky (s brokovnicí), pavouky, hnusné mutanty, psychomozky, z druhé strany pak přehnaně slušné sebevražedné droidy, obří roboti či nechutné věže, které z Vás udělají krvavou kaši. A bohužel nechybí ani otravný respawn i když ne v takové míře jak v jedničce. Ale nepřítel z právě projité chodby nasere.
Jelikož jsem nezkoušel PSI schopnosti ani exotické zbraně, zbraně jsou trošku zklamáním. EMP puška či fúzní kanón jsou pomalé, laserový meč slabý, takže nejvěrnější pomocnicí mi byla automatická puška (v módu na jednotlivé střely, protože nábojů je málo), která má kromě obyč. nábojů i protipěchotní či naopak armor-piercing a poradí si s každým nepřítelem.
Zejména prvních 6 pater na Von Braunu je prostě fantastickou záležitostí. Každé patro má určitý styl, několik částí, v každém koutě se něco skrývá - tu bednička na hacknutí, tu mrtvola se zajímavým příběhem, zamčená zbraně, cybermoduly, nanity, přístupový klíč. Vyplatí se pomalý a pečlivý postup, zapisovat si kde co dělat, psát si poznámky do mapy. V každém patře je nějaký hlavní úkol a než se k jeho splnění dostanete, projdete patro skrz naskrz. Vadou na kráse je mapa, která se dohrává postupně po sekcích a ne podle toho co objevíte, což je šíleně matoucí. V temných prostorách mi chybělo něco jako baterka (sakra i jednička ji měla). Rozhodně to není oddechovka, ale pohltí Vás to na 100%.
A proč nakonec jen 95%? Inu druhá půlka je šitá pořádně horkou jehlou. Namísto fantastických úrovní plných nápadů je Rickenbacker jen tři krátké víceméně lineární levely, tělo Mnoha je nudné bludiště a poslední retro-kolo otravné. Souboje s bossy nejsou složité, jen otravné kvůli neustále se obnovujícím nepřátelům kolem. Navíc z nepochopitelných důvodů není v žádném z těchto kol mapa!! - což ve třech z pěti kol znamená občasné bloudění. Přišlo mi že tvůrcům došly prachy a chtěli to rychle dokončit, protože konec včetně rozuzlení příběhu je pro mě dost zklamáním.
Takže za tu odfláklou druhou půlku, horší resp. žádnou mapu a pár drobností nakonec jen 95%. I tak bych řekl že jde o 3D akci roku 1999 a zároveň nejlepší hru toho roku z těch co jsem dohrál.
Pro: Grafika, úžasný příběh s nezapomenutelnými postavami, fantasický leveldesign, nekonečně možností.
Proti: Trošku odbytá druhá půlka a rozuzlení příběhu, absence mapy v druhé části.