Riseny jsem projel všechny a tak jsem vskutku dlouho neváhal s novinkou ELEX od stejnejch autorů. Takovejchto otevřenejch RPG, jako padaj z dílny Piranha bytes, moc nevzniká a tak byl pro mě přímo hřích ELEX minout.
Prostředí světa se často celkem obměňuje a tak se neokouká moc brzo. Přesto jako problém lze asi vnímat rozlohu celé mapy - je velká. To je samozřejmě dobře, jenže ona ta mapa je často na okrajích už prostě odfláklá, nedodělaná a pokud autoři nezvládnou tak velké území udělat pečlivě, klidně si třeba něco mohli odpustit - především poušť, myslím si, ta se prostě nepovedla a narozdíl od zbytku lokací působí trochu jako pěst na oko. Jinak obecně feeling lokací je dobrej EDEN, XACOR nebo speciálně IGNADON se povedly.
Co se týče zvukové stránky - zmíním málo herců pro tunu charakterů - tentokrát jsem si tohoto častého RPG jevu všímal až moc často. Jinak hudba celkem dobrá (především v Ignadonu), ta akční však byla místy o třídu slabší. Celkově bych pochválil toho, kdo samply vytvářel - mnoho zvuků pro čvachtání, kroky, déšť - ale ti kdo je potom do hry implementovali, by zasloužili seknout přes prsty: Vichřice, která se spustí ve vteřině, neveditelný liják, některé povrchy neměly "zvuk kroku", jindy voda nečvachtala, vodopád nehučel, dabing - občas evidentně mluví nesprávná osoba a odpoví sama sobě na otázku atp.
Příběh
Svět zmítaný nepokoji poté, co civilizaci zničila kometa (před 200 lety) je skvělej nápad. Sice je zde pořád jakoby přítomná magie ala Gothic, ale už to není jako předtím - žádný města mrtvých, duchové, nějaký trapný pohádkový kletby nebo titáni - kdepak, nyní vše je to tak nějak realistický, syrový a nepohádkový a to musím pochválit.
Naštěstí se zde objevuje i několik tajemství, který hráč odhaluje a tak je rozhodně příběh tahounem v před. Moc rád jsem rozkryl tajemnství CALAANa, hledal tajemnou osobu Thoralda, objevoval identitu Hybrida nebo se dozvěděl o skutečné podstatě elexu. Příběh musím rozhodně pochválit. Jsou zde zvraty, mnoho věcí ovlivňuje další chování NPC, težko lze děj předvídat, myslím si. Třeba poté, co jsem zabil (přesněji byl napaden) Vévodu u ledové věže, opravdu po mě pak šla celá pevnost. Doslova.
Gameplay
Je to pořád to samý, tři frakce... Narozdíl od některých to ale nepovažuju za fail, ale naopak jsem rád, že tomu tak je, to je přece piranní standard! Questy většinou velmi hezky zpracovány - můžu si zpravidla vybrat pro koho a jak to celý vyřeším. Speciálně mě zaujalo pátrání po Callanovi dle fotek (bez značek na mapě!) s odměnou na konec - hádanka (a rozkrytí tohoto tajemství).
HUD
Hud lze zcela vypnout - udělal jsem to, přirozeně. Pak je ale mrzuté, že nikde v deníku není onformace o stavu života. Musel jsem pít lektvary dle odhadu.
Zamyšlění:
Nikdo si na toto, jak se zdá, moc nestěžuje - ale pokud jsem vypnul "user interface" v menu, nezobrazovalo se toho mnohem víc (stav života, zaměřovač).
Dedukce: zdá se mi, že to tedy všichni hráli s plným user interface - tak to bych si na třeba ten odpornej blikající výkřičník, kdykoliv nemám energii na úder sakra postěžoval!!!
Inventář
Je hrozně nepřehlednej - v obchodech se dělí věci pouze na: zbraně, zbroje a ostatní.
Není OPĚT zpracována váha poředmětů - unesu cokoliv, sběr čehokoli vítán, každou cektu si kdokoliv odkoupí a vyplatí mě z bezednýho měšce.
Vývoj postavy
Funguje - ale je to nepřehledné. Rozhodně jsem při úrovni 43 (kdy jsem hru dohrál) neměl ani polovinu skillů a to je dobře.
Přesvědčení
Nyní stav karmy blokuje některé příběhové volby! BRAVO!
Souboje
Souboje kontaktní jsou zpracovány hezky, bavilo mě to. Sekal jsem vše sekerou. (Trochu zvláštní, že nejlepší zbraň ve hře (Elliho sekera) získám ještě dřív než vstoupím do Frakce a nic ji až do konce hry (damage) nepřekoná. Nebo jsem minul zbrojnici Kleriků?) Na dálku jsem raději nepoužíval nic, nevím - ač jsem měl už lepší kvéry, abych usmrtil člověka, musel jsem mu dát tak 30 headshotů. Mysleli byste si, že přímý zásah granátometem do hlavy usmrtí běžného lidského nepřátele? Omyl. Možná jste páni autoři měli zůlstat u luků, pak to bylo zkousnutelný.
Co mi jaksi nesedlo, byly ty trysky - bylo totiž zábané hledat cestu bez nich. Krom tutoriální mise jsem je už ani jednou nepoužil. Můžu doporučit. Pak je třeba kaňony zdolávat s rozumem a pád ze skály se pak rovná smrti!
Teleporty
Takže, ani jednou jsem nepoužil teleport. Proč? Protože ta mapa a poflakování se po ní je to nejlepší a já prostě FASTTRAVEL nepoužívám. Přiznám se, že cesty byly poněkud zdlouhavé, přesto můžu říct - že teleporty jsou zde zbytečně. "Na co jsou mi kilometry mapy, lány lesů, když si ji pak projdu jen jednou?" Radši kdybyste chlapi zpracovali koně / káru. Samo-myslící mechy nejsou problém, letadla taky ne, vozidla samožřejmě ano.
Společníci
Nepoužíval jsem je - jen k tomu, abych splnil questy. Než jsem si troufnul sám zdolat ty konvertory v Abesse, musel jsem se sakra zocelit. Se společníky by to bylo na NORMAL patrně dost snadné...
Jinak jsem je zabíjel, jak to jen šlo (Duras, ten Alb), bohužel to moc nešlo. Raye bych odpravil okamžitě, na místě.
Jo a ten klerik - robot? To snad ten Bethesdí institut nakazil i piraně? Uf.
Summary
Hrtál jsem to dlouho - opravdu se tohle za dvacet hodin nedohraje. Poměr cena délka zde funguje.
Bavilo mě to až do konce.
Byla to výzva.
Teleporty ani trysky mě nikdo nenutil využívat.
Bylo co obejvovat a tajemství Elexu hra odkrývá opravdu až samotný závěr.
Svět byl neokoukanej a místy velmi hezky zpracovanej (přdevším Ignadon!)
Milý Piraně, zase je to nedodělaný, zas tam máte plno bugů a hloupostí, zase to není takový, jaký to mohlo bejt. Ale ELEX se vám prostě povedl a předchozí rozporuplný Riseny tohle dílo, myslím si, překonává.
90%
Prostředí světa se často celkem obměňuje a tak se neokouká moc brzo. Přesto jako problém lze asi vnímat rozlohu celé mapy - je velká. To je samozřejmě dobře, jenže ona ta mapa je často na okrajích už prostě odfláklá, nedodělaná a pokud autoři nezvládnou tak velké území udělat pečlivě, klidně si třeba něco mohli odpustit - především poušť, myslím si, ta se prostě nepovedla a narozdíl od zbytku lokací působí trochu jako pěst na oko. Jinak obecně feeling lokací je dobrej EDEN, XACOR nebo speciálně IGNADON se povedly.
Co se týče zvukové stránky - zmíním málo herců pro tunu charakterů - tentokrát jsem si tohoto častého RPG jevu všímal až moc často. Jinak hudba celkem dobrá (především v Ignadonu), ta akční však byla místy o třídu slabší. Celkově bych pochválil toho, kdo samply vytvářel - mnoho zvuků pro čvachtání, kroky, déšť - ale ti kdo je potom do hry implementovali, by zasloužili seknout přes prsty: Vichřice, která se spustí ve vteřině, neveditelný liják, některé povrchy neměly "zvuk kroku", jindy voda nečvachtala, vodopád nehučel, dabing - občas evidentně mluví nesprávná osoba a odpoví sama sobě na otázku atp.
Příběh
Svět zmítaný nepokoji poté, co civilizaci zničila kometa (před 200 lety) je skvělej nápad. Sice je zde pořád jakoby přítomná magie ala Gothic, ale už to není jako předtím - žádný města mrtvých, duchové, nějaký trapný pohádkový kletby nebo titáni - kdepak, nyní vše je to tak nějak realistický, syrový a nepohádkový a to musím pochválit.
Naštěstí se zde objevuje i několik tajemství, který hráč odhaluje a tak je rozhodně příběh tahounem v před. Moc rád jsem rozkryl tajemnství CALAANa, hledal tajemnou osobu Thoralda, objevoval identitu Hybrida nebo se dozvěděl o skutečné podstatě elexu. Příběh musím rozhodně pochválit. Jsou zde zvraty, mnoho věcí ovlivňuje další chování NPC, težko lze děj předvídat, myslím si. Třeba poté, co jsem zabil (přesněji byl napaden) Vévodu u ledové věže, opravdu po mě pak šla celá pevnost. Doslova.
Gameplay
Je to pořád to samý, tři frakce... Narozdíl od některých to ale nepovažuju za fail, ale naopak jsem rád, že tomu tak je, to je přece piranní standard! Questy většinou velmi hezky zpracovány - můžu si zpravidla vybrat pro koho a jak to celý vyřeším. Speciálně mě zaujalo pátrání po Callanovi dle fotek (bez značek na mapě!) s odměnou na konec - hádanka (a rozkrytí tohoto tajemství).
HUD
Hud lze zcela vypnout - udělal jsem to, přirozeně. Pak je ale mrzuté, že nikde v deníku není onformace o stavu života. Musel jsem pít lektvary dle odhadu.
Zamyšlění:
Nikdo si na toto, jak se zdá, moc nestěžuje - ale pokud jsem vypnul "user interface" v menu, nezobrazovalo se toho mnohem víc (stav života, zaměřovač).
Dedukce: zdá se mi, že to tedy všichni hráli s plným user interface - tak to bych si na třeba ten odpornej blikající výkřičník, kdykoliv nemám energii na úder sakra postěžoval!!!
Inventář
Je hrozně nepřehlednej - v obchodech se dělí věci pouze na: zbraně, zbroje a ostatní.
Není OPĚT zpracována váha poředmětů - unesu cokoliv, sběr čehokoli vítán, každou cektu si kdokoliv odkoupí a vyplatí mě z bezednýho měšce.
Vývoj postavy
Funguje - ale je to nepřehledné. Rozhodně jsem při úrovni 43 (kdy jsem hru dohrál) neměl ani polovinu skillů a to je dobře.
Přesvědčení
Nyní stav karmy blokuje některé příběhové volby! BRAVO!
Souboje
Souboje kontaktní jsou zpracovány hezky, bavilo mě to. Sekal jsem vše sekerou. (Trochu zvláštní, že nejlepší zbraň ve hře (Elliho sekera) získám ještě dřív než vstoupím do Frakce a nic ji až do konce hry (damage) nepřekoná. Nebo jsem minul zbrojnici Kleriků?) Na dálku jsem raději nepoužíval nic, nevím - ač jsem měl už lepší kvéry, abych usmrtil člověka, musel jsem mu dát tak 30 headshotů. Mysleli byste si, že přímý zásah granátometem do hlavy usmrtí běžného lidského nepřátele? Omyl. Možná jste páni autoři měli zůlstat u luků, pak to bylo zkousnutelný.
Co mi jaksi nesedlo, byly ty trysky - bylo totiž zábané hledat cestu bez nich. Krom tutoriální mise jsem je už ani jednou nepoužil. Můžu doporučit. Pak je třeba kaňony zdolávat s rozumem a pád ze skály se pak rovná smrti!
Teleporty
Takže, ani jednou jsem nepoužil teleport. Proč? Protože ta mapa a poflakování se po ní je to nejlepší a já prostě FASTTRAVEL nepoužívám. Přiznám se, že cesty byly poněkud zdlouhavé, přesto můžu říct - že teleporty jsou zde zbytečně. "Na co jsou mi kilometry mapy, lány lesů, když si ji pak projdu jen jednou?" Radši kdybyste chlapi zpracovali koně / káru. Samo-myslící mechy nejsou problém, letadla taky ne, vozidla samožřejmě ano.
Společníci
Nepoužíval jsem je - jen k tomu, abych splnil questy. Než jsem si troufnul sám zdolat ty konvertory v Abesse, musel jsem se sakra zocelit. Se společníky by to bylo na NORMAL patrně dost snadné...
Jinak jsem je zabíjel, jak to jen šlo (Duras, ten Alb), bohužel to moc nešlo. Raye bych odpravil okamžitě, na místě.
Jo a ten klerik - robot? To snad ten Bethesdí institut nakazil i piraně? Uf.
Summary
Hrtál jsem to dlouho - opravdu se tohle za dvacet hodin nedohraje. Poměr cena délka zde funguje.
Bavilo mě to až do konce.
Byla to výzva.
Teleporty ani trysky mě nikdo nenutil využívat.
Bylo co obejvovat a tajemství Elexu hra odkrývá opravdu až samotný závěr.
Svět byl neokoukanej a místy velmi hezky zpracovanej (přdevším Ignadon!)
Milý Piraně, zase je to nedodělaný, zas tam máte plno bugů a hloupostí, zase to není takový, jaký to mohlo bejt. Ale ELEX se vám prostě povedl a předchozí rozporuplný Riseny tohle dílo, myslím si, překonává.
90%
Pro: Volnost, obtížnost, námět, questy, přesvědčení postavy, příběh.
Proti: Zbytečné teleporty, místy nedodělaná mapa, bugy, HUD, inventář, zbraně na dálku.