„Každé dobrodružství se musí vyplatit.“, tak zní hlavní motto akčního rogue-lite RPG s prvky obchodního simulátoru. A ne, to není omyl. Tvůrci z mladičkého studia Digital Sun se skutečně rozhodli pro takto netradiční spojení žánrů. V roli Willa, kurážného obchodníka, se budete ve dne starat o svůj zpočátku skromný obchůdek a v noci brázdit náhodně generované dungeony v honbě za novým zbožím.
Samotný prodej však také není procházka růžovou zahradou. Nejprve je nutno odhadnout, na kolik si vaši zákazníci vašich archeologických nálezů vůbec metodou pokus-omyl, kde podle reakce zákazníka poznáte, jak moc je s cenou spokojen. Párkrát jistě zapláčete, když prodáte blyštivý kousek kovu za cenu suchého listí, a jindy zase namíchnete nejednoho zákazníka těmi šíleně přestřelenými cenami za kus ztrouchnivělého provazu. Stačí však pár (herních) dnů a správné ceny každého typu zboží máte v malíku, takže se o ně až do konce hry nemusíte vůbec starat. Ačkoliv hra samotná tvrdí, že v pozadí stojí ještě jakási neviditelná ruka trhu, která dle poptávky a nabídky s cenami různě manipuluje, ve skutečnosti si za celou dobu hraní ničeho takového ani nepovšimnete.
Za utržené peníze pak budete rozšiřovat pole působnosti svého byznysu – obohatíte své vetešnictví o další prodejní plochy, nalákáte více zákazníků a pozvete do vesnice nové obchodníky. S každým dalším podzemním světem se odemkne možnost nákupu silnějšího vybavení a k lepšímu se bez pokročení do dalšího jednoduše nedostanete.
Postupně si tak v noci projdete čtyřmi různými typy dungeonů, které se kromě finálního bosse liší i pobíhajícími monstry a lootem. Časově nejste nijak omezeni a dokud vás netíží nedostatek místa v inventáři, nemusíte se vůbec ohlížet nazpátek. V případě „smrti“ vás dokonce milosrdný dungeon pouze vyplivne zpět v nově vygenerovaném prvním patře, dokonce i bez ztráty jakéhokoliv vybavení a s ponecháním první řádky předmětů v inventáři.
Hlavním tíživým aspektem je tak nedostatek místa v inventáři, po jehož naplnění už vám motivace pro delší pobyt schází. Ani takové sbírání předmětů se ale neobejde bez zvláštností. Některé předměty totiž disponují speciálními schopnostmi a kletbami závislými především na jejich umístění v inventáři, některé jsou ke škodě, jiné zase k užitku. Prokousat se vždy až k bossovi daného dungeonu pár nocí zabere, ale porazit ho pak i na první pokus není nijak zvlášť složité. Vroubkem především pro achievement huntery je pak fakt, že bossové se po poražení již znovu neobjevují, a tak dosáhnout některých úspěchů souvisejících s jejich poražením může být velmi náročné.
Za celým Willovo putováním se překvapivě neskrývá honba za titulem nejbohatšího muže planety, nýbrž odemknutí poslední (páté) brány, za níž se skrývá rozuzlení celého příběhu. Ten sice není nijak srdcervoucí, nicméně vcelku bravurně vysvětluje některé herní aspekty, jež se žádná jiná hra ještě neobtěžovala opodstatnit. Některé otázky stále zůstávají nezodpovězeny, ale jelikož vývojáři stále vydávají nové herní updaty, je dozajista možné, že se ještě něco zajímavého dozvíme.
Moonlighter se také bezesporu ovládá mnohem lépe na ovladači, na což hra již při startu upozorní. S tím jistě souvisí i fakt, že se tato hra nyní nachází již na všech hlavních herních platformách. O to více zamrzí, že zde chybí prakticky jakýkoliv obsah po dokončení přibližně desetihodinové příběhové kampaně, přitom k tomu tento typ hry přímo vybízí. Hra dokonce dovolí po dohrání hlavní linie ve hře nadále pokračovat, jenže kromě lovení některých splnitelných achievementů zde již žádná zábava nezbývá.
Samotný prodej však také není procházka růžovou zahradou. Nejprve je nutno odhadnout, na kolik si vaši zákazníci vašich archeologických nálezů vůbec metodou pokus-omyl, kde podle reakce zákazníka poznáte, jak moc je s cenou spokojen. Párkrát jistě zapláčete, když prodáte blyštivý kousek kovu za cenu suchého listí, a jindy zase namíchnete nejednoho zákazníka těmi šíleně přestřelenými cenami za kus ztrouchnivělého provazu. Stačí však pár (herních) dnů a správné ceny každého typu zboží máte v malíku, takže se o ně až do konce hry nemusíte vůbec starat. Ačkoliv hra samotná tvrdí, že v pozadí stojí ještě jakási neviditelná ruka trhu, která dle poptávky a nabídky s cenami různě manipuluje, ve skutečnosti si za celou dobu hraní ničeho takového ani nepovšimnete.
Za utržené peníze pak budete rozšiřovat pole působnosti svého byznysu – obohatíte své vetešnictví o další prodejní plochy, nalákáte více zákazníků a pozvete do vesnice nové obchodníky. S každým dalším podzemním světem se odemkne možnost nákupu silnějšího vybavení a k lepšímu se bez pokročení do dalšího jednoduše nedostanete.
Postupně si tak v noci projdete čtyřmi různými typy dungeonů, které se kromě finálního bosse liší i pobíhajícími monstry a lootem. Časově nejste nijak omezeni a dokud vás netíží nedostatek místa v inventáři, nemusíte se vůbec ohlížet nazpátek. V případě „smrti“ vás dokonce milosrdný dungeon pouze vyplivne zpět v nově vygenerovaném prvním patře, dokonce i bez ztráty jakéhokoliv vybavení a s ponecháním první řádky předmětů v inventáři.
Hlavním tíživým aspektem je tak nedostatek místa v inventáři, po jehož naplnění už vám motivace pro delší pobyt schází. Ani takové sbírání předmětů se ale neobejde bez zvláštností. Některé předměty totiž disponují speciálními schopnostmi a kletbami závislými především na jejich umístění v inventáři, některé jsou ke škodě, jiné zase k užitku. Prokousat se vždy až k bossovi daného dungeonu pár nocí zabere, ale porazit ho pak i na první pokus není nijak zvlášť složité. Vroubkem především pro achievement huntery je pak fakt, že bossové se po poražení již znovu neobjevují, a tak dosáhnout některých úspěchů souvisejících s jejich poražením může být velmi náročné.
Za celým Willovo putováním se překvapivě neskrývá honba za titulem nejbohatšího muže planety, nýbrž odemknutí poslední (páté) brány, za níž se skrývá rozuzlení celého příběhu. Ten sice není nijak srdcervoucí, nicméně vcelku bravurně vysvětluje některé herní aspekty, jež se žádná jiná hra ještě neobtěžovala opodstatnit. Některé otázky stále zůstávají nezodpovězeny, ale jelikož vývojáři stále vydávají nové herní updaty, je dozajista možné, že se ještě něco zajímavého dozvíme.
Moonlighter se také bezesporu ovládá mnohem lépe na ovladači, na což hra již při startu upozorní. S tím jistě souvisí i fakt, že se tato hra nyní nachází již na všech hlavních herních platformách. O to více zamrzí, že zde chybí prakticky jakýkoliv obsah po dokončení přibližně desetihodinové příběhové kampaně, přitom k tomu tento typ hry přímo vybízí. Hra dokonce dovolí po dohrání hlavní linie ve hře nadále pokračovat, jenže kromě lovení některých splnitelných achievementů zde již žádná zábava nezbývá.
Pro: propracovaná pixelová grafika, zajímavé spojení různých žánrů, velké množství předmětů
Proti: kratší herní doba, absence smysluplného endgame, nižší obtížnost pro zkušené hráče