Na hru jsem narazil celkem náhodou, ačkoliv FTL je - jak jsem později zjistil - na poměry indie her dnes již kultovní hra se širokou a věrnou hráčskou komunitou a nebývalým věhlasem. Zaškrtl jsem na GOGu filtry `sleva', `Linux', nechal řadit dle `bestselling' a hle, FTL bylo první v seznamu. S odstupem asi 15 hodin stravených ve vesmírné lodi můžu prohlásit, že to byly mé nejlépe utracené 2.19 eura za posledních pár měsíců.
Takže ve zkratce: FTL je strategická hra, kdy se jako kapitán vesmírného korábu snažíte přes hopy, mezi kterýma se `teleportujete' `rychleji než světlo', dostat do finální destinace, kde se setkáte s hlavním bossem (extra tuhej nepřátelskej bitevní koráb), kterého musíte porazit. Na jednotlivejch hopech jsou náhodně generované události. Po cestě sbíráte materiál díky kterému zlepšujete svoji mateřskou loď, posádku, zbraně, instalované systémy. V cestě vám stojí nepřátelé se svýma loděma, které musíte porazit.
Hra má bezvadnou hratelnost, protože v ní ne-existuje nic jako save/load a říkám to už dávno: quicksave je největší zabiják immersion jakej může být - 3x fuj - a tahle hra ho naštěstí nemá a dá se ukládat pouze a jen při ukončení hry (a potom cheatovat se zálohováním souborů na disku, kdo by to ale dělal). Z mého pohledu je hratelnost podpořena také skutečností, že kampaň (playthrough) se dá proběhnout za cca 3 hodiny, takže je to spíše takové bezpříběhové popařeníčko, jako když si zahrajete nějakou mapu v HoMM nebo skirmish v CoH.
Co se týče výše nakousnutého vylepšování, tak ve hře je dostatečné množství nejrůznejších druhů zbraní a dalších systémů, co se dají na vaší vesmírnou loď nainstalovat. Princip je takovej, že i když budete procházet cestou k finálnímu bossovi co nejpomaleji, aby jste nahrabali co nejvíce prostředků, aby jste svojí vesmírnou kocábku vylepšili co nejlépe, tak nikdy nevylepšíte všechno. Vždy se budete muset rozhodnout, jaké systémy - a tedy i jakou strategii - v tom konkrétním playthrough použijete. Tohle, spolu s odemykáním dalších typů lodí za splněné achievmenty, prudce zvyšuje znovuhratelnost, protože při dalším runu můžete vyzkoušet zcela odlišnou strategii a odlišnej přístup.
Samozřejmě platí, že tato hra je indie kousek vytvořenej z drtivé části dvěma lidma, takže nečekejte zázraky ať už na straně množství kontentu a nebo grafiky a zvuků a dalších technikálií (mě se ale grafika líbí). Ke hře je ale k dispozici poměrně velké množství modů a slušná dokumentace + advanced verze nabízí zapnutí přídavného obsahu, který přidává další systémy, zbraně, rasy obyvatel vesmíru apod. Já ale doporučuju udělat si první (ch pár) playthrough bez zapnutí tohoto přídavného obsahu.
Za zmínku také stojí, že hra má krutopřísnou obtížnost a i na nejlehčí obtížnost (pokud nebudete cheatovat se souborama sejvfajlů) se vám nemusí podařit hru na několik prvních pokusů projít.
klady: vše
zápory: nic
v.1.0.0-20190124
Takže ve zkratce: FTL je strategická hra, kdy se jako kapitán vesmírného korábu snažíte přes hopy, mezi kterýma se `teleportujete' `rychleji než světlo', dostat do finální destinace, kde se setkáte s hlavním bossem (extra tuhej nepřátelskej bitevní koráb), kterého musíte porazit. Na jednotlivejch hopech jsou náhodně generované události. Po cestě sbíráte materiál díky kterému zlepšujete svoji mateřskou loď, posádku, zbraně, instalované systémy. V cestě vám stojí nepřátelé se svýma loděma, které musíte porazit.
Hra má bezvadnou hratelnost, protože v ní ne-existuje nic jako save/load a říkám to už dávno: quicksave je největší zabiják immersion jakej může být - 3x fuj - a tahle hra ho naštěstí nemá a dá se ukládat pouze a jen při ukončení hry (a potom cheatovat se zálohováním souborů na disku, kdo by to ale dělal). Z mého pohledu je hratelnost podpořena také skutečností, že kampaň (playthrough) se dá proběhnout za cca 3 hodiny, takže je to spíše takové bezpříběhové popařeníčko, jako když si zahrajete nějakou mapu v HoMM nebo skirmish v CoH.
Co se týče výše nakousnutého vylepšování, tak ve hře je dostatečné množství nejrůznejších druhů zbraní a dalších systémů, co se dají na vaší vesmírnou loď nainstalovat. Princip je takovej, že i když budete procházet cestou k finálnímu bossovi co nejpomaleji, aby jste nahrabali co nejvíce prostředků, aby jste svojí vesmírnou kocábku vylepšili co nejlépe, tak nikdy nevylepšíte všechno. Vždy se budete muset rozhodnout, jaké systémy - a tedy i jakou strategii - v tom konkrétním playthrough použijete. Tohle, spolu s odemykáním dalších typů lodí za splněné achievmenty, prudce zvyšuje znovuhratelnost, protože při dalším runu můžete vyzkoušet zcela odlišnou strategii a odlišnej přístup.
Samozřejmě platí, že tato hra je indie kousek vytvořenej z drtivé části dvěma lidma, takže nečekejte zázraky ať už na straně množství kontentu a nebo grafiky a zvuků a dalších technikálií (mě se ale grafika líbí). Ke hře je ale k dispozici poměrně velké množství modů a slušná dokumentace + advanced verze nabízí zapnutí přídavného obsahu, který přidává další systémy, zbraně, rasy obyvatel vesmíru apod. Já ale doporučuju udělat si první (ch pár) playthrough bez zapnutí tohoto přídavného obsahu.
Za zmínku také stojí, že hra má krutopřísnou obtížnost a i na nejlehčí obtížnost (pokud nebudete cheatovat se souborama sejvfajlů) se vám nemusí podařit hru na několik prvních pokusů projít.
klady: vše
zápory: nic
v.1.0.0-20190124