Oproti výbornému Human Revolution je Mankind Divided krok zpět téměř ve všech směrech. HR působilo velkolepě, ambiciózně a přetékalo snahou tvůrců ukázat, že i v dnešní době se dá udělat důstojný nástupce originálu. Mankind Divided je pouze unavená variace na tatáž témata, ale nepříliš zručně poskládaná a bez čehokoli nového k zamyšlení.
Hra má dva hlavní problémy - příběh a prostředí použité k jeho vyprávění. Už premisa použitá v Human Revolution k nastolení společenského konfliktu nebyla věrohodná, nicméně byla zpracovaná s jistou elegancí, že to nebilo až tak do očí. Mankind Divided našponoval stejnou premisu do naprosto absurdních proporcí, a její hloupost je teď zjevná na každém kroku.
Čím se dostáváme k prostředí. Deus Ex hry nikdy nebyly příkladem věrohodného živoucího světa, nicméně Mankind Divided je v tomto směru snad nejhorší. Ulice Prahy jsou naplněny NPC, jejichž jediným účelem je předžvýkávat hráči neohrabané metafory o rasismu a sociálním vyloučení naroubované na nevěrohodnou augmentační zápletku. Každá odposlechnutá konverzace NPC, každý email, každá kniha se kterou se setkáte, se týká pouze tohoto - zlá policie utlačuje lidi s protézami. Každý augmentovaný NPC si stěžuje, jak je doba zlá, každý policajt směšně zlým hlasem proklamuje, že by nejradši všechny "augy" postřílel. Scénáristi s tématem pracují s elegancí desetiletého dítěte a celá hra postrádá jakýkoli lidský prvek, jakoukoli věrohodnou postavu, se kterou by se mohl hráč ztotožnit a oblíbit si ji.
Čemuž nepomáhá ani hlavní zápletka. Ta jde odnikud nikam, a to doslova. Adam se stále tváří, že něco vyšetřuje, ale v zásadě všechny informace hráč dostane v úvodním filmečku a pak zhruba v první hodině hry. Od té doby se pouze mění občas prostředí, zatímco příběh se nikam neposouvá, a to se nezmění až do konce.
Hra má navíc oproti HR až překvapivě málo obsahu. Těch několik málo delších misí v rámci hlavní linky je fajn, ale valnou většinu hry stráví hráč v jediném městském hubu (trestuhodně zmrvená Praha) obíháním uměle natažených sidequestů. Ty jsou nejspíš schválně nadesignované tak, aby člověk musel v rámci každého nejméně dvakrát cestovat mezi dvěma čtvrtěmi a užít si pokaždé nepříjemně dlouhý loading.
Po této kritice se možná moje hodnocení zdá velmi vysoké. Nicméně Mankind Divided pořád umí být docela zábavná hra. Core gameplay je podobný Human Revolution, s několika málo vylepšeními z hlediska uživatelské přívětivosti. Hra však smrdí rutinou a nedostatkem vize. Tam, kde z Human Revolution přímo stříkaly ambice tvůrců, Mankind Divided existuje jen aby zaplatilo pár hypoték a je to na něm znát.
Hra má dva hlavní problémy - příběh a prostředí použité k jeho vyprávění. Už premisa použitá v Human Revolution k nastolení společenského konfliktu nebyla věrohodná, nicméně byla zpracovaná s jistou elegancí, že to nebilo až tak do očí. Mankind Divided našponoval stejnou premisu do naprosto absurdních proporcí, a její hloupost je teď zjevná na každém kroku.
Čím se dostáváme k prostředí. Deus Ex hry nikdy nebyly příkladem věrohodného živoucího světa, nicméně Mankind Divided je v tomto směru snad nejhorší. Ulice Prahy jsou naplněny NPC, jejichž jediným účelem je předžvýkávat hráči neohrabané metafory o rasismu a sociálním vyloučení naroubované na nevěrohodnou augmentační zápletku. Každá odposlechnutá konverzace NPC, každý email, každá kniha se kterou se setkáte, se týká pouze tohoto - zlá policie utlačuje lidi s protézami. Každý augmentovaný NPC si stěžuje, jak je doba zlá, každý policajt směšně zlým hlasem proklamuje, že by nejradši všechny "augy" postřílel. Scénáristi s tématem pracují s elegancí desetiletého dítěte a celá hra postrádá jakýkoli lidský prvek, jakoukoli věrohodnou postavu, se kterou by se mohl hráč ztotožnit a oblíbit si ji.
Čemuž nepomáhá ani hlavní zápletka. Ta jde odnikud nikam, a to doslova. Adam se stále tváří, že něco vyšetřuje, ale v zásadě všechny informace hráč dostane v úvodním filmečku a pak zhruba v první hodině hry. Od té doby se pouze mění občas prostředí, zatímco příběh se nikam neposouvá, a to se nezmění až do konce.
Hra má navíc oproti HR až překvapivě málo obsahu. Těch několik málo delších misí v rámci hlavní linky je fajn, ale valnou většinu hry stráví hráč v jediném městském hubu (trestuhodně zmrvená Praha) obíháním uměle natažených sidequestů. Ty jsou nejspíš schválně nadesignované tak, aby člověk musel v rámci každého nejméně dvakrát cestovat mezi dvěma čtvrtěmi a užít si pokaždé nepříjemně dlouhý loading.
Po této kritice se možná moje hodnocení zdá velmi vysoké. Nicméně Mankind Divided pořád umí být docela zábavná hra. Core gameplay je podobný Human Revolution, s několika málo vylepšeními z hlediska uživatelské přívětivosti. Hra však smrdí rutinou a nedostatkem vize. Tam, kde z Human Revolution přímo stříkaly ambice tvůrců, Mankind Divided existuje jen aby zaplatilo pár hypoték a je to na něm znát.
Pro: gameplay mechanismy
Proti: Příběh, setting, postavy