Tak a je to tady, můj první (aktualizovaný) komentář, který se týká starší verze celé vesmírné trilogie Mass Effect.
Dopředu píšu, že plně pochopím každý nesouhlas, který padne jak na tento komentář tak na mé celkové hodnocení ME. Na druhou stranu věřím, že téměř každý hráč má takovou tu "svoji", které by dal stovku i kdyby měla hodnocení nulu.
Když jsem v roce 2013 poprvé dohrál samotný třetí díl, bylo mi jasné, že pokud neprojdu komplet, bude velký problém. Tehdy jsem ještě nevěděl, jak perfektní příběh obsahuje, slavný Commander Shepard a jeho A-Team, který až do úplného konce bojuje za záchranu celé Mléčné dráhy. Netrvalo tak dlouho a měl jsem připravenou onu trilogii i téměř všechna rozšíření, doslova úplný komplet (a možná snad i něco navíc) jsem měl až při třetím startu, který pro mě byl i s následujícími dvěma měsíci hraní skutečně velkolepý. Celou trilogii jsem tak prošel dvakrát, ale naposledy to bylo takovým způsobem, že nezůstal jediný sekundární úkol, a když na chvilku pustím z hlavy nejlepší herní začátky u prvního domácího PC, tak mohu upřímně říct, že to byla nejlepší herní etapa mého života.
Mass Effect je pro mě víc než jenom hra, je to vesmír, na který jsem se naladil takovým způsobem, že mi nechybí ani obě čísla Fornaxu. Normandy SR1 i SR2 zdobí jednu polici, na druhé jsou čtyřmi ME knihy a od nejlepší pařanky Ziggrrl hrdě nosím tričko N7, navíc s velkým díkem i za další nejen ME dary. :*
Ony čtyři svazky a také několik komiksů vysvětlují důležité situace, týkající se událostí i příběhů v celé trilogii, o kterých se ve všech dílech převážně jen mluví. Tato hra má také velmi dobrý amatérský film, který popisuje úplný začátek i jeden animovaný snímek související s členem posádky lodě Normandy. Navíc jsou zde dva ony slušně rozsáhlé XXX magazíny, které popisují snad úplně vše XXX v onom vesmíru… K tomu krátká poznámka, kromě Asariek mě jiné druhy neberou, jen zmiňuji, že to má podle mého nejlépe rozsáhlý Lore a velmi hluboký…
Zkráceně Mass Effect je pro mě srdcová záležitost a najdete v něm to co nikde, jdeme dál.
Grafická stránka celé trilogie (kromě úsměvů) je (vzhledem k nízkým nárokům a věku hry) výborná, ME1 měl na svoji dobu jedno z nejlepších provedení vesmíru a planet celkově.
Ať hrajete za vojáka, biotika, nebo vanguarda, soubojový systém, krytí, využívání schopností i celého týmu je provedeno přehledně a hráč si dokáže rychle zvyknout, i když samotné krytí a rychlé akce umí občas pěkně zavařit. Nic moc také je, že epický Commander Shepard umí skákat téměř jen v animacích a tak jsem hlavně jako při zemi držící se voják podlehl útočné pušce M-96 Mattock s odstřelovačkou Black Widow. S těmito kalibry je i přes klávesy cítit jejich síla a samotný řev velitele při použití uni-čepele strašil nejen stále nevrlé Smrťáky. Samozřejmostí bylo, že strana dobra ozařovala celou Galaxii, odpadlíka bych vyškrtnul, nebo úplně předělal, kromě pár scén jen kazí i zkracuje příběh, v tomto směru zapomeňte na veškeré zbytky logiky. Ano, u pár rozhovorů mi doslova spadla brada a dokonce jsem se i zasmál, ale nedlouho poté následoval "load".
Hlavním lákadlem celého ME je samozřejmě příběh a to mluvím hlavně o tzv. Smrťácích a Protheanech. Většina vedlejších úkolů nemá na hlavní příběhovou linii téměř žádný vliv, některé jsou ale velmi dobré detaily, které ji vylepšují. V některých případech někoho zachráníte, nebo mu promluvíte do duše a poté je v druhém i ve třetím díle (tedy pokud vaší vinou nezemře). Z hledaných artefaktů získáváte informace o minulosti i celkovém dění a encyklopedie s dalším čtením může zabrat možná stejně času jako samotné hraní.
Virtuální přátelství v téměř předem prohraném boji je (opět na svoji dobu) udělané velmi dobře, celá trilogie je výborně provázaná. Do hry jsou skutečně vmáčknuty silné emoce posilněné importem nejen hlavní postavy i rozsáhlostí děje a místy se to opravdu daří, tedy pokud při rozhovorech hráč alespoň tuší na co kliknout, aby mohl z dané situace vytěžit maximum, což samozřejmě začátečník neví a níže začínají hlavní problémy.
I když už jsou dobře napsané postupy, neznalý a nezkušený hráč ME o tomto neví a nemá se čeho chytnout, nezná systém odpovědí a důležitost tzv. šarmu, který je pro celý příběh klíčový. Hlavně v ME3 nezná postup tak, aby mohl splnit všechny úkoly i s DLC a nejlépe s plnou posádkou. Když se spustí ME3 i se všemi DLC, tak přes všechny úkoly není téměř ani vidět samotná Galaxie. Ohledně vedlejších postav, podívejte se třeba na vojáka Conrada Vernera, co a kdy je potřeba udělat, aby byl v celé trilogii. Ano v podstatě je to (bohužel) jen trapná postava, bez které je postup možná i lepší, ale opravdový hráči ME mají nakonec radost když ho vidí.
Hra je výborná, pokud se přehlédnou hloupé úsměvy, přímo trapné Shepardovy výstupy, bugy, i největší problém ve formě nepřesných odpovědí. Ty se bohužel týkají téměř všeho, pokud tedy hráč nemá trpělivost s "load", tak si hru s velkou pravděpodobností naplno užije na druhý, nebo až na třetí pokus. Chyb i nedostatků je ale bohužel více a také není náhoda, že s nimi kraluje samotný třetí díl. Pro ty, kteří na ME3 čekali cca dva roky, to musel být finální šok. Konec všech konců byl úplně v háji, i když Extended cut opravdu jen mírně polepšil. Bohužel zase jen v případě, když je třetí díl dohrán podle nejlepšího scénáře, ten nebudu rozepisovat z důvodu individuálního pohledu každého hráče. Překvapilo mě však zjištění, že i když jsou čtyři možné konce, tak různá rozhodnutí mají skutečný vliv na každý scénář a jich daleko více než jsem si myslel, bohužel jsou to tak malé detaily, že je hráč občas ani nepostřehne a též neovlivní konečné události.
I tak je pro mě samotná myšlenka celého příběhu výborná, monstrózní a geniální. Podle mého, žádná hra zatím nepřekonala velikost vesmíru Mass Effect ani jeho myšlenku. Celé umocněné výbornou hudbou a velmi detailní encyklopedií, která místy poukazuje i na dnešní nepochopenou dobu, nejen proto si troufám říct, že Mass Effect 3 mohl být doslova nejlepší sci-fi hrou všech dob. Navíc moje přání bylo po nějakých třech letech vyslyšeno, Mass Effect Legendary Edition je už nějakou dobu na světě a…
Teď ještě ten nový NTB a nejlépe dva měsíce volna.
Javik: "Jsem mezi primitivy…"
Dopředu píšu, že plně pochopím každý nesouhlas, který padne jak na tento komentář tak na mé celkové hodnocení ME. Na druhou stranu věřím, že téměř každý hráč má takovou tu "svoji", které by dal stovku i kdyby měla hodnocení nulu.
Když jsem v roce 2013 poprvé dohrál samotný třetí díl, bylo mi jasné, že pokud neprojdu komplet, bude velký problém. Tehdy jsem ještě nevěděl, jak perfektní příběh obsahuje, slavný Commander Shepard a jeho A-Team, který až do úplného konce bojuje za záchranu celé Mléčné dráhy. Netrvalo tak dlouho a měl jsem připravenou onu trilogii i téměř všechna rozšíření, doslova úplný komplet (a možná snad i něco navíc) jsem měl až při třetím startu, který pro mě byl i s následujícími dvěma měsíci hraní skutečně velkolepý. Celou trilogii jsem tak prošel dvakrát, ale naposledy to bylo takovým způsobem, že nezůstal jediný sekundární úkol, a když na chvilku pustím z hlavy nejlepší herní začátky u prvního domácího PC, tak mohu upřímně říct, že to byla nejlepší herní etapa mého života.
Mass Effect je pro mě víc než jenom hra, je to vesmír, na který jsem se naladil takovým způsobem, že mi nechybí ani obě čísla Fornaxu. Normandy SR1 i SR2 zdobí jednu polici, na druhé jsou čtyřmi ME knihy a od nejlepší pařanky Ziggrrl hrdě nosím tričko N7, navíc s velkým díkem i za další nejen ME dary. :*
Ony čtyři svazky a také několik komiksů vysvětlují důležité situace, týkající se událostí i příběhů v celé trilogii, o kterých se ve všech dílech převážně jen mluví. Tato hra má také velmi dobrý amatérský film, který popisuje úplný začátek i jeden animovaný snímek související s členem posádky lodě Normandy. Navíc jsou zde dva ony slušně rozsáhlé XXX magazíny, které popisují snad úplně vše XXX v onom vesmíru… K tomu krátká poznámka, kromě Asariek mě jiné druhy neberou, jen zmiňuji, že to má podle mého nejlépe rozsáhlý Lore a velmi hluboký…
Zkráceně Mass Effect je pro mě srdcová záležitost a najdete v něm to co nikde, jdeme dál.
Grafická stránka celé trilogie (kromě úsměvů) je (vzhledem k nízkým nárokům a věku hry) výborná, ME1 měl na svoji dobu jedno z nejlepších provedení vesmíru a planet celkově.
Ať hrajete za vojáka, biotika, nebo vanguarda, soubojový systém, krytí, využívání schopností i celého týmu je provedeno přehledně a hráč si dokáže rychle zvyknout, i když samotné krytí a rychlé akce umí občas pěkně zavařit. Nic moc také je, že epický Commander Shepard umí skákat téměř jen v animacích a tak jsem hlavně jako při zemi držící se voják podlehl útočné pušce M-96 Mattock s odstřelovačkou Black Widow. S těmito kalibry je i přes klávesy cítit jejich síla a samotný řev velitele při použití uni-čepele strašil nejen stále nevrlé Smrťáky. Samozřejmostí bylo, že strana dobra ozařovala celou Galaxii, odpadlíka bych vyškrtnul, nebo úplně předělal, kromě pár scén jen kazí i zkracuje příběh, v tomto směru zapomeňte na veškeré zbytky logiky. Ano, u pár rozhovorů mi doslova spadla brada a dokonce jsem se i zasmál, ale nedlouho poté následoval "load".
Hlavním lákadlem celého ME je samozřejmě příběh a to mluvím hlavně o tzv. Smrťácích a Protheanech. Většina vedlejších úkolů nemá na hlavní příběhovou linii téměř žádný vliv, některé jsou ale velmi dobré detaily, které ji vylepšují. V některých případech někoho zachráníte, nebo mu promluvíte do duše a poté je v druhém i ve třetím díle (tedy pokud vaší vinou nezemře). Z hledaných artefaktů získáváte informace o minulosti i celkovém dění a encyklopedie s dalším čtením může zabrat možná stejně času jako samotné hraní.
Virtuální přátelství v téměř předem prohraném boji je (opět na svoji dobu) udělané velmi dobře, celá trilogie je výborně provázaná. Do hry jsou skutečně vmáčknuty silné emoce posilněné importem nejen hlavní postavy i rozsáhlostí děje a místy se to opravdu daří, tedy pokud při rozhovorech hráč alespoň tuší na co kliknout, aby mohl z dané situace vytěžit maximum, což samozřejmě začátečník neví a níže začínají hlavní problémy.
I když už jsou dobře napsané postupy, neznalý a nezkušený hráč ME o tomto neví a nemá se čeho chytnout, nezná systém odpovědí a důležitost tzv. šarmu, který je pro celý příběh klíčový. Hlavně v ME3 nezná postup tak, aby mohl splnit všechny úkoly i s DLC a nejlépe s plnou posádkou. Když se spustí ME3 i se všemi DLC, tak přes všechny úkoly není téměř ani vidět samotná Galaxie. Ohledně vedlejších postav, podívejte se třeba na vojáka Conrada Vernera, co a kdy je potřeba udělat, aby byl v celé trilogii. Ano v podstatě je to (bohužel) jen trapná postava, bez které je postup možná i lepší, ale opravdový hráči ME mají nakonec radost když ho vidí.
Hra je výborná, pokud se přehlédnou hloupé úsměvy, přímo trapné Shepardovy výstupy, bugy, i největší problém ve formě nepřesných odpovědí. Ty se bohužel týkají téměř všeho, pokud tedy hráč nemá trpělivost s "load", tak si hru s velkou pravděpodobností naplno užije na druhý, nebo až na třetí pokus. Chyb i nedostatků je ale bohužel více a také není náhoda, že s nimi kraluje samotný třetí díl. Pro ty, kteří na ME3 čekali cca dva roky, to musel být finální šok. Konec všech konců byl úplně v háji, i když Extended cut opravdu jen mírně polepšil. Bohužel zase jen v případě, když je třetí díl dohrán podle nejlepšího scénáře, ten nebudu rozepisovat z důvodu individuálního pohledu každého hráče. Překvapilo mě však zjištění, že i když jsou čtyři možné konce, tak různá rozhodnutí mají skutečný vliv na každý scénář a jich daleko více než jsem si myslel, bohužel jsou to tak malé detaily, že je hráč občas ani nepostřehne a též neovlivní konečné události.
I tak je pro mě samotná myšlenka celého příběhu výborná, monstrózní a geniální. Podle mého, žádná hra zatím nepřekonala velikost vesmíru Mass Effect ani jeho myšlenku. Celé umocněné výbornou hudbou a velmi detailní encyklopedií, která místy poukazuje i na dnešní nepochopenou dobu, nejen proto si troufám říct, že Mass Effect 3 mohl být doslova nejlepší sci-fi hrou všech dob. Navíc moje přání bylo po nějakých třech letech vyslyšeno, Mass Effect Legendary Edition je už nějakou dobu na světě a…
Teď ještě ten nový NTB a nejlépe dva měsíce volna.
Javik: "Jsem mezi primitivy…"
Pro: Revoluční sci-fi atomovka se silným příběhem i vztahy, importy postav, encyklopedie, komiksy, knihy, filmy, hudba, cestování po Galaxii, soubojový systém, Mirandin zadek, Ashley celkově, tancující Asarijky a snad vše, co se týká celého Mass Effect Univers
Proti: Celkový systém odpovědí, nepřesnosti v textech, úsměvy, bugy, nepřehlednost v postupu, finále.