Již před 4 lety jsem nechal hře poměrně zklamanou a negativní recenzi na Steamu (přepsána do spoiler značky níže). Letos jsem se rozhodl dát hře další šanci a vyzkoušet ji znovu, tentokrát na tabletu. Možná ta pauza byla nutná, protože tentokrát již vidím hru poněkud pozitivněji, a to navzdory technickým problémům hry na Androidu. Ale stále to není hra, co by mě výrazně nadchla nebo bavila delší dobu. Jedná se o poměrně příjemně hratelnou lehce nadprůměrnou repetitivní arkádu, která není úplně dodělaná a nemá dobře vyřešené ovládání.
Nebudu se opakovat ze své původní recenze, kdo chcete, tak si přečtěte dlouhý elaborát skrytý níže. Takže jen v kostce - ačkoliv se to tváří jako strategická taktická hra, tak se tak prostě nedá hrát, protože ovládání na to není uzpůsobené - nedají se editovat taktické plány a nedají se naprosto základním způsobem synchronizovat vojáci ("hoďte oslepující granát, a jak bouchne, tak vběhněte dovnitř"). Musí se to hrát jako arkáda. Tehdy jsem měl odlišné očekávání, možná proto taková frustrace; teď jsem již věděl, jak k tomu přistupovat. Jako arkáda je to poměrně zábavné. Vyrážíte dveře, střílíte, všechno v "okamžitém" režimu, vylepšujete schopnosti, odemykáte lepší vybavení. Po odehrání X hodin se ale u mě dostavila únava a pocit stálého opakování toho samého. Jednorázové mise mají sice různá prostředí (která díky pohledu zcela shora bohužel moc nevyniknou), ale stále se jede podle stejné šablony zabij teroristy/zachraň rukojmí/zabav kontraband. Navíc vaši vypiplaní vojáci nemohou permanentně umřít, takže necítíte moc tlak, dokončit stačí jakkoliv. Časem se zají.
Připravené scénáře skládající se z X misí mě bavily víc. Pořád je to samé, ale stav vašeho komanda je trvale ovlivněn výsledky, takže postřelení vojáci se v příští misi léčí a zastřelení vojáci zůstávají mrtví. Hned to je zajímavější a více adrenalinové. Bohužel scénářů je jen pár, a jejich jednotlivé mise nejsou příběhově provázané, takže to působí jako jen lehká modifikace jednotlivých misí. Za nedlouho mi to tedy opět sklouzlo do stereotypu a nepřišlo žádné oživení.
Technicky se mi na PC hra moc nelíbila, protože pohled zcela shora redukuje prostředí na geometrické obrazce, a grafika mi přišla rozmazaná (naškálovaná z nízkého rozlišení). Na tabletu nízká kvalita grafiky není vidět, ale zase se to dost blbě ovládá. Člověk si každou chvíli omylem přemaže plán pohybu, do tlačítka restartu mise v rohu se dá snadno omylem klepnout (a samozřejmě na potvrzení se neptá), a po uspání zařízení nebo minimalizaci hry jede hra vesele dál a za chvíli vám sežere baterii.
Celkově tedy slušně hratelná hra, která mě ale zklamala svým nerealizovaným potenciálem a vyloženě slabým UI. Zábavu poskytne, ale mě osobně po X hodinách začala nudit. Na mobilním zařízení se hrát dá, ale člověk často zaskřípe zuby.
Celkové hodnocení: Dobrá
----
Původní recenze z roku 2015 na Steamu:
Door Kickers je solidní hra, a většině lidí se viditelně líbí. Ale pro mě osobně to bylo zklamání. Z upoutávek jsem se na hru strašně těšil, demo neexistovalo, a hra nedostála mým očekáváním.
Původně jsem si myslel, že to bude hodně arkádové, místo toho je to spíš logická/plánovací hra. To by nebyl žádný problém, ale vůbec se mi nelíbí implementace. V zásadě máte možnost dvou režimů činnosti: plné plánování nebo okamžitý režim.
Plné plánování
* Při plném plánování se snažíte navrhnout celou taktickou operaci (nebo alespoň většinu) dopředu, a pak jen spustíte hru a sledujete akci. Dá to práci, ale když se akce vydaří, tak je to velmi uspokojivé.
* Problémem je neohrabané ovládání a mnoho chybějících důležitých věcí. Základní příkazy typu "rozhlédni se po místnosti v 360°, zastřel nepřátele a jdi dále" jsou neuskutečnitelné. Místo toho se musíte spokojit s možností podívat se do jednoho směru, pak se kousek pohnout, pak se podívat do jiného směru, zase se kousek pohnout, ... dokud nepokryjete celou místnost. I když vás voják potká nepřítele, tak nadšeně vykonává další rozkazy včetně rozhlédnutí se úplně jinam a otočení se zády k nepřáteli (vážně?!). Po každém pohybu tak musíte používat značku "palce nahoru", aby voják nepřátele neignoroval. To se velmi rychle omrzí.
* Aspoň základní umělá inteligence by se vašim jednotkám velmi hodila, ale neexistuje, takže musíte micromanagovat úplně všechno. Takže voják jede přesně podle plánu, i když 3 metry od něj probíhá přestřelka. Voják se automaticky nezačne krýt, i když je půl metru od místa ke krytí. Někteří mohou namítat, že tato hra je právě o micromanagementu. No, OK (neočekával jsem to), ale nelze to provádět v plném plánování dopředu, protože nepřátelé se umisťují náhodně. A vývojáři vám nedávají žádnou možnost, jak inteligentně reagovat na střety s nepřáteli, jak při plánování, tak při provádění akce (viz bod níže).
* Není možné upravit plán v prostředku. Právě jste strávili 10 minut pečlivým připravováním celé akce, když zjistíte, že hned v druhé místnosti jste zapomněli zkontrolovat komoru. Takže chcete plán trochu upravit. Ale hádejte jak. Musíte od druhé místnosti celý plán smazat, přidat potřebný krok, a pak plán od toho bodu celý znovu naklikat. Připravený plán příště vprostřed upravit nejde. Tohle je tak do očí bijící nedostatek, že si ho nedokážu vysvětlit - pro mě to byla absolutní konečná v pokusech provádět plné plánování dopředu. A samozřejmě se to vztahuje i na modifikace plánu v reálném čase (když už byla akce odstartována) - nelze provést, zničí vám to zbytek existujícího plánu. Na neočekávané akce nemáte možnost zareagovat.
* Synchronizace akcí více vojáků je úděsný opruz. Takové základní postupy, jako počkání, až vybuchne oslepující granát, nejsou možné. Voják, co granát hodí, chvíli čeká (aspoň to tak vypadá), ale ostatní ne. Pokud jej hodíte za roh, a ne skrz dveře, tak nečeká nikdo. Takže musíte používat manuální synchronizaci skrz kódy ABCD. Spousta manuální práce.
* Pokud máte dva vojáky a jeden z nich má štít, hned vás napadne zjevná myšlenka. Ten se štítem půjde vpředu a bude je krýt, ten druhý se bude schovávat za ním a střílet nepřátele z krytu. Ale ne, nemáte možnost vojákům říci, aby se chovali jako skupina.
Okamžitý režim
* V okamžitém režimu hrajete téměř v reálném čase (vždycky naplánujete jen příští krok a pak hru odpauzujete) musíte micromanagovat všechno, ale aspoň hra dělá přesně to, co chcete - vojáci jsou správně synchronizovaní, nevbíhají do místností dokud nevybuchnou oslepující granáty, atd. Ale pokud se něco pokazí, tak je značný opruz navigovat je skrz všechny místnosti znovu, a znovu, a znovu. Nemůžete si uložit a znovu využít část předchozího plánu. Nemůžete jít nastavit polointeligentní chování a udělat je trochu chytřejšími. Takže místo, abyste strávili hodně času plánováním (což mi přijde zábavnější), tak strávíte hodně času tupým opakováním všech svých instrukcí v reálném čase mnohokrát dokola.
* Problémy okamžitého režimu by mohly být vyváženy možností nějaké formy dočasného rychlého uložení, ale to tu není. Případně možností uložit si a nahrát krátkodobé plány pro jednotlivé místnosti, ale to tam také není.
Takže celkově jsem měl pocit frustrace buď z nedostatečných ovládacích prvků při plánování dopředu, nebo z nekonečného opakování těch stejných kroků v okamžitém režimu, dokud jsem konečně nesplnil úroveň. Nedokázal jsem si to užít.
Otravovalo mě i pár technických problémů:
* Multimediální klávesy nefungují, dokud se nepřepnete do Steam overlay.
* Alt+Tab nefunguje, dokud se nepřepnete do Steam overlay. Ale i pak se to zmrví, hra je pořád nahoře, ačkoliv už není aktivní, a nejde se do ní přepnout zpět ani nikam jinam. Takže restart systému, jenom protože jste použili Alt+Tab. Může to být problém specifický pro mé prostředí GNOME.
Až na technické problémy, tak se mi ve hře líbily zvukové efekty, hudba je slušná, ale moc se mi nelíbí grafika. Za prvé, ten pohled přímo shora není moc pěkný, trocha izometrie by hodně prospěla. Za druhé, grafika je škaredá a rozmazaná, a kvalita textur (či obrázků, nebo jak to pojmenovat) je nízká. Mám nastavené správné rozlišení, ale hra vypadá jako naškálovaná a zdaleka ne tak ostrá, jak bych ji čekal.
Nebudu se opakovat ze své původní recenze, kdo chcete, tak si přečtěte dlouhý elaborát skrytý níže. Takže jen v kostce - ačkoliv se to tváří jako strategická taktická hra, tak se tak prostě nedá hrát, protože ovládání na to není uzpůsobené - nedají se editovat taktické plány a nedají se naprosto základním způsobem synchronizovat vojáci ("hoďte oslepující granát, a jak bouchne, tak vběhněte dovnitř"). Musí se to hrát jako arkáda. Tehdy jsem měl odlišné očekávání, možná proto taková frustrace; teď jsem již věděl, jak k tomu přistupovat. Jako arkáda je to poměrně zábavné. Vyrážíte dveře, střílíte, všechno v "okamžitém" režimu, vylepšujete schopnosti, odemykáte lepší vybavení. Po odehrání X hodin se ale u mě dostavila únava a pocit stálého opakování toho samého. Jednorázové mise mají sice různá prostředí (která díky pohledu zcela shora bohužel moc nevyniknou), ale stále se jede podle stejné šablony zabij teroristy/zachraň rukojmí/zabav kontraband. Navíc vaši vypiplaní vojáci nemohou permanentně umřít, takže necítíte moc tlak, dokončit stačí jakkoliv. Časem se zají.
Připravené scénáře skládající se z X misí mě bavily víc. Pořád je to samé, ale stav vašeho komanda je trvale ovlivněn výsledky, takže postřelení vojáci se v příští misi léčí a zastřelení vojáci zůstávají mrtví. Hned to je zajímavější a více adrenalinové. Bohužel scénářů je jen pár, a jejich jednotlivé mise nejsou příběhově provázané, takže to působí jako jen lehká modifikace jednotlivých misí. Za nedlouho mi to tedy opět sklouzlo do stereotypu a nepřišlo žádné oživení.
Technicky se mi na PC hra moc nelíbila, protože pohled zcela shora redukuje prostředí na geometrické obrazce, a grafika mi přišla rozmazaná (naškálovaná z nízkého rozlišení). Na tabletu nízká kvalita grafiky není vidět, ale zase se to dost blbě ovládá. Člověk si každou chvíli omylem přemaže plán pohybu, do tlačítka restartu mise v rohu se dá snadno omylem klepnout (a samozřejmě na potvrzení se neptá), a po uspání zařízení nebo minimalizaci hry jede hra vesele dál a za chvíli vám sežere baterii.
Celkově tedy slušně hratelná hra, která mě ale zklamala svým nerealizovaným potenciálem a vyloženě slabým UI. Zábavu poskytne, ale mě osobně po X hodinách začala nudit. Na mobilním zařízení se hrát dá, ale člověk často zaskřípe zuby.
Celkové hodnocení: Dobrá
----
Původní recenze z roku 2015 na Steamu:
Door Kickers je solidní hra, a většině lidí se viditelně líbí. Ale pro mě osobně to bylo zklamání. Z upoutávek jsem se na hru strašně těšil, demo neexistovalo, a hra nedostála mým očekáváním.
Původně jsem si myslel, že to bude hodně arkádové, místo toho je to spíš logická/plánovací hra. To by nebyl žádný problém, ale vůbec se mi nelíbí implementace. V zásadě máte možnost dvou režimů činnosti: plné plánování nebo okamžitý režim.
Plné plánování
* Při plném plánování se snažíte navrhnout celou taktickou operaci (nebo alespoň většinu) dopředu, a pak jen spustíte hru a sledujete akci. Dá to práci, ale když se akce vydaří, tak je to velmi uspokojivé.
* Problémem je neohrabané ovládání a mnoho chybějících důležitých věcí. Základní příkazy typu "rozhlédni se po místnosti v 360°, zastřel nepřátele a jdi dále" jsou neuskutečnitelné. Místo toho se musíte spokojit s možností podívat se do jednoho směru, pak se kousek pohnout, pak se podívat do jiného směru, zase se kousek pohnout, ... dokud nepokryjete celou místnost. I když vás voják potká nepřítele, tak nadšeně vykonává další rozkazy včetně rozhlédnutí se úplně jinam a otočení se zády k nepřáteli (vážně?!). Po každém pohybu tak musíte používat značku "palce nahoru", aby voják nepřátele neignoroval. To se velmi rychle omrzí.
* Aspoň základní umělá inteligence by se vašim jednotkám velmi hodila, ale neexistuje, takže musíte micromanagovat úplně všechno. Takže voják jede přesně podle plánu, i když 3 metry od něj probíhá přestřelka. Voják se automaticky nezačne krýt, i když je půl metru od místa ke krytí. Někteří mohou namítat, že tato hra je právě o micromanagementu. No, OK (neočekával jsem to), ale nelze to provádět v plném plánování dopředu, protože nepřátelé se umisťují náhodně. A vývojáři vám nedávají žádnou možnost, jak inteligentně reagovat na střety s nepřáteli, jak při plánování, tak při provádění akce (viz bod níže).
* Není možné upravit plán v prostředku. Právě jste strávili 10 minut pečlivým připravováním celé akce, když zjistíte, že hned v druhé místnosti jste zapomněli zkontrolovat komoru. Takže chcete plán trochu upravit. Ale hádejte jak. Musíte od druhé místnosti celý plán smazat, přidat potřebný krok, a pak plán od toho bodu celý znovu naklikat. Připravený plán příště vprostřed upravit nejde. Tohle je tak do očí bijící nedostatek, že si ho nedokážu vysvětlit - pro mě to byla absolutní konečná v pokusech provádět plné plánování dopředu. A samozřejmě se to vztahuje i na modifikace plánu v reálném čase (když už byla akce odstartována) - nelze provést, zničí vám to zbytek existujícího plánu. Na neočekávané akce nemáte možnost zareagovat.
* Synchronizace akcí více vojáků je úděsný opruz. Takové základní postupy, jako počkání, až vybuchne oslepující granát, nejsou možné. Voják, co granát hodí, chvíli čeká (aspoň to tak vypadá), ale ostatní ne. Pokud jej hodíte za roh, a ne skrz dveře, tak nečeká nikdo. Takže musíte používat manuální synchronizaci skrz kódy ABCD. Spousta manuální práce.
* Pokud máte dva vojáky a jeden z nich má štít, hned vás napadne zjevná myšlenka. Ten se štítem půjde vpředu a bude je krýt, ten druhý se bude schovávat za ním a střílet nepřátele z krytu. Ale ne, nemáte možnost vojákům říci, aby se chovali jako skupina.
Okamžitý režim
* V okamžitém režimu hrajete téměř v reálném čase (vždycky naplánujete jen příští krok a pak hru odpauzujete) musíte micromanagovat všechno, ale aspoň hra dělá přesně to, co chcete - vojáci jsou správně synchronizovaní, nevbíhají do místností dokud nevybuchnou oslepující granáty, atd. Ale pokud se něco pokazí, tak je značný opruz navigovat je skrz všechny místnosti znovu, a znovu, a znovu. Nemůžete si uložit a znovu využít část předchozího plánu. Nemůžete jít nastavit polointeligentní chování a udělat je trochu chytřejšími. Takže místo, abyste strávili hodně času plánováním (což mi přijde zábavnější), tak strávíte hodně času tupým opakováním všech svých instrukcí v reálném čase mnohokrát dokola.
* Problémy okamžitého režimu by mohly být vyváženy možností nějaké formy dočasného rychlého uložení, ale to tu není. Případně možností uložit si a nahrát krátkodobé plány pro jednotlivé místnosti, ale to tam také není.
Takže celkově jsem měl pocit frustrace buď z nedostatečných ovládacích prvků při plánování dopředu, nebo z nekonečného opakování těch stejných kroků v okamžitém režimu, dokud jsem konečně nesplnil úroveň. Nedokázal jsem si to užít.
Otravovalo mě i pár technických problémů:
* Multimediální klávesy nefungují, dokud se nepřepnete do Steam overlay.
* Alt+Tab nefunguje, dokud se nepřepnete do Steam overlay. Ale i pak se to zmrví, hra je pořád nahoře, ačkoliv už není aktivní, a nejde se do ní přepnout zpět ani nikam jinam. Takže restart systému, jenom protože jste použili Alt+Tab. Může to být problém specifický pro mé prostředí GNOME.
Až na technické problémy, tak se mi ve hře líbily zvukové efekty, hudba je slušná, ale moc se mi nelíbí grafika. Za prvé, ten pohled přímo shora není moc pěkný, trocha izometrie by hodně prospěla. Za druhé, grafika je škaredá a rozmazaná, a kvalita textur (či obrázků, nebo jak to pojmenovat) je nízká. Mám nastavené správné rozlišení, ale hra vypadá jako naškálovaná a zdaleka ne tak ostrá, jak bych ji čekal.