Tak jsem rozehrál pátý díl této série a na čtvrtý jsem si v minulosti jaksi nenašel čas. Nicméně po několika misích pátého dílu jsem si říkal. Kuš, ta hra je peckózní, měl bych hraní přerušit a dát čtvrtému dílu šanci, abych si to odehrál hezky popořadě. No ouha chyba lávky. Zatím to tedy nevypadá nikterak vábně. Navíc je to s podivem, když San Andreas mě bavilo fakt hodně. No nevadí, ještě prubnu Lost a Baladu. Ty datáče by měly mít podle vašich zkušeností tady větší grády. Ale teď zpět ke čtvrtému dílu.
Čekal jsem to tedy mnohem lepší a ze začátku to tak vypadalo. Perfektní filmové titulky v úvodu. První mise super, satira na americký sen a tak. Ale potom? Mise bez jakéhokoli nápadu (pořád dookola až na jednu motivaci bokem: waj ar ju duing dis? Koz aj níd many). Stačilo se vždy vybavit dostatkem munice a koupit si vestu a hurá na věc. Každá mise pak byla vesměs to samé bez jakékoli větší invence. Navíc mise byly vesměs dost krátké, protože asi byl navrhovatel checkpointů zrovna na dovolené, vzhledem k délce vývoje na mateřské, takže se do toho člověk ani moc nevžil a nezdaru v misi se člověk ani tak nebál proto, že by ji musel opakovat, jako spíše toho, že by musel zase na místo té mise zdlouhavě dojet nebo hulákat na taxi. Technickou stránku je tady asi zbytečné rozebírat. Je toho plný internet, ale ve zkratce. Důležitý je lock na 60FPS, jináč některé dialogy a animace končí rychleji než by měly a také poslední mise, když si běží na vyšších FPS, tak nejde dokončit, pokud hrajete z určitých důvodů s patchem 1.0.7.0. Tento bug v poslední misi je opraven v patchi 1.0.8.0, ale ostatní nešvary zůstávají. Blikající textury v dáli (z buffer fighting), tak s tím je nutno se také naučit žít. Co dál, pohyb hlavní postavy. No žádná sláva, jako lepší než v ikonické ergonomické katastrofě Tomb Raiderovi: AoD z roku 2003, ale dostat se v běhu někde přesně na schodiště nebo na nějaké zúžené místo není vždy sranda.
Co bylo ale perfektní a proč tedy hře dávám sice ne úplně nejvíce ale taky ne nejméně? Tak například město, byť je šedivé jak Ostrava, tak je hodně rozmanité. Grafici a modeláři byli fakt šikovní a vytáhli z možností, které měli, fakt maximum. Čímž myslím zadání vytvořit šedé město bez venkova. Textury jsou rozmanité, negenerické a často i docela vtipné. Stejně tak modely budov mají svůj osobitý styl. Kvalita odlesků patří i po více než deseti letech od vydání hry k tomu nejlepšímu, čeho je renderování bez (pseudo)raytracingu schopné. Nakonec tedy bylo fajn objevovat co všechno ve městě je a jak to tam vypadá. Pocit byl ten, že se Niko nepohybuje jen v kulisách typu, "aby tam něco bylo", ale že se celý děj odehrává na reálném místě se svou historií. Dále byly fajn některé, ale fakt jen některé mise. Nejvíce asi poslední dvě. To najednou Housera políbila ke konci psaní scénáře múza, že po sérii misí na jedno brdo napsal scénář na dvě poslední nápadité mise? No asi jo.
Co říci závěrem? Doporučit či ne? Pokud jste herní nadšenec a libujete si v single player hraní a co se týče herní historie, takříkajíce "chcete být u toho", tak hru mohu doporučit. Přeci jenom je to určitý mezník akcí v otevřeném světě, byť trochu přeceňovaný. Pokud to ovšem nevidíte tak horce a zároveň je pro vás čas hodnotnou devizou, tak tady bych již značně váhal :-).
Čekal jsem to tedy mnohem lepší a ze začátku to tak vypadalo. Perfektní filmové titulky v úvodu. První mise super, satira na americký sen a tak. Ale potom? Mise bez jakéhokoli nápadu (pořád dookola až na jednu motivaci bokem: waj ar ju duing dis? Koz aj níd many). Stačilo se vždy vybavit dostatkem munice a koupit si vestu a hurá na věc. Každá mise pak byla vesměs to samé bez jakékoli větší invence. Navíc mise byly vesměs dost krátké, protože asi byl navrhovatel checkpointů zrovna na dovolené, vzhledem k délce vývoje na mateřské, takže se do toho člověk ani moc nevžil a nezdaru v misi se člověk ani tak nebál proto, že by ji musel opakovat, jako spíše toho, že by musel zase na místo té mise zdlouhavě dojet nebo hulákat na taxi. Technickou stránku je tady asi zbytečné rozebírat. Je toho plný internet, ale ve zkratce. Důležitý je lock na 60FPS, jináč některé dialogy a animace končí rychleji než by měly a také poslední mise, když si běží na vyšších FPS, tak nejde dokončit, pokud hrajete z určitých důvodů s patchem 1.0.7.0. Tento bug v poslední misi je opraven v patchi 1.0.8.0, ale ostatní nešvary zůstávají. Blikající textury v dáli (z buffer fighting), tak s tím je nutno se také naučit žít. Co dál, pohyb hlavní postavy. No žádná sláva, jako lepší než v ikonické ergonomické katastrofě Tomb Raiderovi: AoD z roku 2003, ale dostat se v běhu někde přesně na schodiště nebo na nějaké zúžené místo není vždy sranda.
Co bylo ale perfektní a proč tedy hře dávám sice ne úplně nejvíce ale taky ne nejméně? Tak například město, byť je šedivé jak Ostrava, tak je hodně rozmanité. Grafici a modeláři byli fakt šikovní a vytáhli z možností, které měli, fakt maximum. Čímž myslím zadání vytvořit šedé město bez venkova. Textury jsou rozmanité, negenerické a často i docela vtipné. Stejně tak modely budov mají svůj osobitý styl. Kvalita odlesků patří i po více než deseti letech od vydání hry k tomu nejlepšímu, čeho je renderování bez (pseudo)raytracingu schopné. Nakonec tedy bylo fajn objevovat co všechno ve městě je a jak to tam vypadá. Pocit byl ten, že se Niko nepohybuje jen v kulisách typu, "aby tam něco bylo", ale že se celý děj odehrává na reálném místě se svou historií. Dále byly fajn některé, ale fakt jen některé mise. Nejvíce asi poslední dvě. To najednou Housera políbila ke konci psaní scénáře múza, že po sérii misí na jedno brdo napsal scénář na dvě poslední nápadité mise? No asi jo.
Co říci závěrem? Doporučit či ne? Pokud jste herní nadšenec a libujete si v single player hraní a co se týče herní historie, takříkajíce "chcete být u toho", tak hru mohu doporučit. Přeci jenom je to určitý mezník akcí v otevřeném světě, byť trochu přeceňovaný. Pokud to ovšem nevidíte tak horce a zároveň je pro vás čas hodnotnou devizou, tak tady bych již značně váhal :-).
Pro: Sice šedé, ale nápadité město a jeho atmosféra, některé mise, fyzikální systém kromě pohybu hlavního hrdiny.
Proti: Většinou jednotvárné a krátké mise, pravděpodobně kvůli absenci checkpointů. Pohyb hlavního hrdiny a povrchní až naivní vykreslení jeho charakteru.