Pokračuju v probírce her, které jsem si pořídil už před léty v různých slevách, ačkoliv jsem tenkrát (pro samou práci) neměl čas je hrát a ani jsem neměl stroj, na kterém by běhaly. Teď přišla řada na Fallout3.
Tak tedy: druhá polovina třiadvacátého století, dvě stě let po Apokalypse. Konkrétně rok 2277... Což mě poněkud udivilo. Z F1+2 (které jsem dohrál před téměř dvaceti roky, ale mám je v živé paměti) jsem nabyl dojmu, že Apokalypsa nastala v alternativních sedmdesátých letech dvacátého století. Tomu odpovídala architektura, design předmětů denní (předapokalyptické) potřeby, vraky benzinožravých bouráků, atd. Ale asi jsem tehdy nedával pozor, nebo to tenkrát bylo jinak. Prostě je rok 2277, 200 let po jaderné válce. .. Děj se odehrává ve Washingtonu DC a v jeho severozápadním okolí. Konkrétně ve čtverci, který je úhlopříčně rozdělený vyschlou řekou Potomac. Při hraní jsem občas otevíral mapu na Seznamu a díval se, kde zrovna jsem. Také jsem googlil pamětihodnosti obsažené ve hře (byť ve hře jsou poněkud v nabořeném stavu). Vizuální stránka se mi líbila, ta se povedla. Jinak mě ale spousta věcí prudila. Asi 2x jsem chtěl hru odinstalovat a podívat se na závěr na Youtube, ale nakonec jsem to dohrál až do (hořkého) konce.
Jedním z hlavních opruzů je ošoupávání používaných zbraní a zbrojí. Kvéry, které vydržely celých 200 let, začnou podléhat korozi, erozi, hnilobě, plísni a bůhví čemu ještě, jen co je váš hrdina vezme do ruky. Můžou vám je opravit obchodníci, to je však natolik drahé, že vás to okamžitě zruinuje. Nebo si je opravíte sami, pokud máte tu dovednost. K opravě však potřebujete dvě stejné věci, z nichž jednu opravíte a druhá zmizí. Tady nastává slabina raritních zbraní: získáte čuprovou ostřelovačku, která se vám po 25 výstřelech změní v hromadu šrotu. Oprava u obchodníka stojí majlant a vlastnoručně si ji opravit nemůžete, protože nemáte náhradní. Za celou hru jsem našel/získal snad jen 3 kousky... Má postava po celou hru (až do konce) používala obrněnou valoutí kombinézu, kterou zdarma získala od kšeftsmanky (spíše od kšeftswomanky) v Megatuně a kterou každý obchodník opravil za pár šušňů.
Po vzoru F1, F2 má vaše postava hafo vlastností a schopností, ale drtivá většina z nich je k ničemu. Věda je k ničemu. Paklíčování je k ničemu. Skoro všechno je k ničemu, jen některé vlastnosti jsou klíčové a bez nich se prostě neobejdete. Důležité je opravování. Ještě důležitější je schopnost lehkých zbraní. Převážnou většinu hry jsem prošel s pistolkou a loveckou puškou s příležitostným využitím ostřelovačky, brokovnice a (při nedostatku nábojů do ostatního) značně neúčinné útočné pušky. Energetické zbraně využijete na samém konci, tj v posledních cca 2 hodinách hraní. Talent pro těžké zbraně je také k ničemu. S jednou jedinou situaci, kdy potřebujete použít těžké zbraně, se vypořádáte metodou save/load, prostě to zkoušíte, až to vyjde.
Extrémně výhodná je ovšem schopnost plížení. Pokud dáte headshot z módu utajení, jde na jedinou ránu k zemi i supermutant speciál, do kterého byste jinak museli vyprázdnit 3 zásobníky z útočné pušky.
Systém VATS je, kulantně řečeno, prapodivný. O tom už tady řekli své jiní. I já jsem se o něm zmínil u F:NW, takže to nebudu rozpatlávat znova.
K hratelnosti: F3 je slepenec několika žánrů, které jsou sešité poměrně horkou jehlou. V prvé řadě je tu open world RPG ve stylu Morrowindu. Však je F3 také přeskinovaný Morrowind. To mi ale nevadilo, já mám Morrowind rád. Toulky pustinou patřily k tomu, co mě drželo u hry.
Občas se F3 změní v koridorovou střílečku. Postupujete ulicí ohraničenou neprostupnými troskami NEBO tunelem metra NEBO chaotickými chodbami některého z vaultů... a kydlíte vše, co se hýbá. Největší radost vám v takovém případě udělá, když ve slepé odbočce najdete místo pro odpočinek, tedy matraci. Jediná hodina spaní vaší postavě vyléčí všechna bebí. Prasklá lebka, zlomená ruka, utržená noha, nic z toho není fatální. Stačí hodina spánku a všechno je hned OK. Spací místa jsou však rozmístěna značně chaoticky (nebo možná zlomyslně). Někdy se musíte vracet lán světa, abyste si dopřáli svoji hodinku odpočinku.
Ve třetí řadě je F3 adventura. Mimořádně roztomilá (a nápaditá) je simulační pasáž, ve které se z vaší postavy stane dítko v idealizované ulici amerických padesátek. Klidně bych si dal celou hru v tomhle stylu. Adventurní vložky jsou však sporadické a víceméně nečekané viz závěrečný kód, který musíte vydedukovat z citátu z Bible.
F1+2 vynikaly vedlejšími questy, jenže ve F3 jsou vedlejší questy, řekněme, neinspirující. Splnil jsem všehovšudy 2 (jeden z nich byla oprava prasklého potrubí v Megatuně). Dalších 6 - 8 mi zůstalo zapsaných a nesplněných. Pokud jsou tam ještě nějaké vedlejší questy, tak jsem je neobjevil. Ani jsem neměl potřebu je objevovat. Kromě plnění hlavní linie jsem opakovaně vyrážel do pustiny, vyhlédl jsem si nějaké dárce nábojů a zbraní a pak jsem si od nich zbraně a náboje vybral - a to jsem dělal pořád a pořád.... Nenašel jsem psa. Nenašel jsem žádného společníka s výjimkou supermuťáka, který mě doprovázel až poslední hodinu hraní.
A hlavní příběh? Ten byl celkem obstojný - s výjimkou závěru, který dám raději do spoileru. Už jsme ve spoileru? Můžeme? Tak jo... Závěr spočívá v tom, že se vydáte do smrtící radiace, obětujete se a zachráníte lidstvo. Nebo požádáte jednu náhodnou kolemjdoucí, aby se obětovala a zachránila lidstvo místo vás, avšak tohle vy neuděláte, protože jste správňák a gentleman. JENŽE přímo za zády vám stojí váš věrný supermutantí parťák, kterému (zničující) radiace nic neudělá a který by klidně mohl zachránit lidstvo - a taky ghůlstvo a mutantstvo - a ani by mu z toho nevyskákala vyrážka na zadku. Už to koneckonců jednou udělal. Ze zamořené oblasti vám přinesl G.E.C.K. a ještě si u toho vesele pískal. Ten ale vaši prosbu odmítne s vysvětlením že "tohle je tvůj osud". Hra vás prostě za každou cenu tlačí do extrémního hrdinství a sebebětování.
Shrnuto a podtrženo: F3 v mnoha směrech nesahá po kotníky svým předchůdcům, ať už je to F1, F2 a nebo Morrowind, jehož je klonem. Musíme ale myslet pozitivně. F3 by nebyl špatným počinem a jeho neduhy by se daly překousnout, kdyby nebylo závěru, který mu dal ránu do vazu -viz spoiler. No ale všechno zlé je pro něco dobré. Bez F3 bychom pravděpodobně nedostali Borderlands, které jsou, domnívám se, parodií na F3, vybraly si z F3 vše zábavné a odvrhly vše otravné.
Tak tedy: druhá polovina třiadvacátého století, dvě stě let po Apokalypse. Konkrétně rok 2277... Což mě poněkud udivilo. Z F1+2 (které jsem dohrál před téměř dvaceti roky, ale mám je v živé paměti) jsem nabyl dojmu, že Apokalypsa nastala v alternativních sedmdesátých letech dvacátého století. Tomu odpovídala architektura, design předmětů denní (předapokalyptické) potřeby, vraky benzinožravých bouráků, atd. Ale asi jsem tehdy nedával pozor, nebo to tenkrát bylo jinak. Prostě je rok 2277, 200 let po jaderné válce. .. Děj se odehrává ve Washingtonu DC a v jeho severozápadním okolí. Konkrétně ve čtverci, který je úhlopříčně rozdělený vyschlou řekou Potomac. Při hraní jsem občas otevíral mapu na Seznamu a díval se, kde zrovna jsem. Také jsem googlil pamětihodnosti obsažené ve hře (byť ve hře jsou poněkud v nabořeném stavu). Vizuální stránka se mi líbila, ta se povedla. Jinak mě ale spousta věcí prudila. Asi 2x jsem chtěl hru odinstalovat a podívat se na závěr na Youtube, ale nakonec jsem to dohrál až do (hořkého) konce.
Jedním z hlavních opruzů je ošoupávání používaných zbraní a zbrojí. Kvéry, které vydržely celých 200 let, začnou podléhat korozi, erozi, hnilobě, plísni a bůhví čemu ještě, jen co je váš hrdina vezme do ruky. Můžou vám je opravit obchodníci, to je však natolik drahé, že vás to okamžitě zruinuje. Nebo si je opravíte sami, pokud máte tu dovednost. K opravě však potřebujete dvě stejné věci, z nichž jednu opravíte a druhá zmizí. Tady nastává slabina raritních zbraní: získáte čuprovou ostřelovačku, která se vám po 25 výstřelech změní v hromadu šrotu. Oprava u obchodníka stojí majlant a vlastnoručně si ji opravit nemůžete, protože nemáte náhradní. Za celou hru jsem našel/získal snad jen 3 kousky... Má postava po celou hru (až do konce) používala obrněnou valoutí kombinézu, kterou zdarma získala od kšeftsmanky (spíše od kšeftswomanky) v Megatuně a kterou každý obchodník opravil za pár šušňů.
Po vzoru F1, F2 má vaše postava hafo vlastností a schopností, ale drtivá většina z nich je k ničemu. Věda je k ničemu. Paklíčování je k ničemu. Skoro všechno je k ničemu, jen některé vlastnosti jsou klíčové a bez nich se prostě neobejdete. Důležité je opravování. Ještě důležitější je schopnost lehkých zbraní. Převážnou většinu hry jsem prošel s pistolkou a loveckou puškou s příležitostným využitím ostřelovačky, brokovnice a (při nedostatku nábojů do ostatního) značně neúčinné útočné pušky. Energetické zbraně využijete na samém konci, tj v posledních cca 2 hodinách hraní. Talent pro těžké zbraně je také k ničemu. S jednou jedinou situaci, kdy potřebujete použít těžké zbraně, se vypořádáte metodou save/load, prostě to zkoušíte, až to vyjde.
Extrémně výhodná je ovšem schopnost plížení. Pokud dáte headshot z módu utajení, jde na jedinou ránu k zemi i supermutant speciál, do kterého byste jinak museli vyprázdnit 3 zásobníky z útočné pušky.
Systém VATS je, kulantně řečeno, prapodivný. O tom už tady řekli své jiní. I já jsem se o něm zmínil u F:NW, takže to nebudu rozpatlávat znova.
K hratelnosti: F3 je slepenec několika žánrů, které jsou sešité poměrně horkou jehlou. V prvé řadě je tu open world RPG ve stylu Morrowindu. Však je F3 také přeskinovaný Morrowind. To mi ale nevadilo, já mám Morrowind rád. Toulky pustinou patřily k tomu, co mě drželo u hry.
Občas se F3 změní v koridorovou střílečku. Postupujete ulicí ohraničenou neprostupnými troskami NEBO tunelem metra NEBO chaotickými chodbami některého z vaultů... a kydlíte vše, co se hýbá. Největší radost vám v takovém případě udělá, když ve slepé odbočce najdete místo pro odpočinek, tedy matraci. Jediná hodina spaní vaší postavě vyléčí všechna bebí. Prasklá lebka, zlomená ruka, utržená noha, nic z toho není fatální. Stačí hodina spánku a všechno je hned OK. Spací místa jsou však rozmístěna značně chaoticky (nebo možná zlomyslně). Někdy se musíte vracet lán světa, abyste si dopřáli svoji hodinku odpočinku.
Ve třetí řadě je F3 adventura. Mimořádně roztomilá (a nápaditá) je simulační pasáž, ve které se z vaší postavy stane dítko v idealizované ulici amerických padesátek. Klidně bych si dal celou hru v tomhle stylu. Adventurní vložky jsou však sporadické a víceméně nečekané viz závěrečný kód, který musíte vydedukovat z citátu z Bible.
F1+2 vynikaly vedlejšími questy, jenže ve F3 jsou vedlejší questy, řekněme, neinspirující. Splnil jsem všehovšudy 2 (jeden z nich byla oprava prasklého potrubí v Megatuně). Dalších 6 - 8 mi zůstalo zapsaných a nesplněných. Pokud jsou tam ještě nějaké vedlejší questy, tak jsem je neobjevil. Ani jsem neměl potřebu je objevovat. Kromě plnění hlavní linie jsem opakovaně vyrážel do pustiny, vyhlédl jsem si nějaké dárce nábojů a zbraní a pak jsem si od nich zbraně a náboje vybral - a to jsem dělal pořád a pořád.... Nenašel jsem psa. Nenašel jsem žádného společníka s výjimkou supermuťáka, který mě doprovázel až poslední hodinu hraní.
A hlavní příběh? Ten byl celkem obstojný - s výjimkou závěru, který dám raději do spoileru. Už jsme ve spoileru? Můžeme? Tak jo... Závěr spočívá v tom, že se vydáte do smrtící radiace, obětujete se a zachráníte lidstvo. Nebo požádáte jednu náhodnou kolemjdoucí, aby se obětovala a zachránila lidstvo místo vás, avšak tohle vy neuděláte, protože jste správňák a gentleman. JENŽE přímo za zády vám stojí váš věrný supermutantí parťák, kterému (zničující) radiace nic neudělá a který by klidně mohl zachránit lidstvo - a taky ghůlstvo a mutantstvo - a ani by mu z toho nevyskákala vyrážka na zadku. Už to koneckonců jednou udělal. Ze zamořené oblasti vám přinesl G.E.C.K. a ještě si u toho vesele pískal. Ten ale vaši prosbu odmítne s vysvětlením že "tohle je tvůj osud". Hra vás prostě za každou cenu tlačí do extrémního hrdinství a sebebětování.
Shrnuto a podtrženo: F3 v mnoha směrech nesahá po kotníky svým předchůdcům, ať už je to F1, F2 a nebo Morrowind, jehož je klonem. Musíme ale myslet pozitivně. F3 by nebyl špatným počinem a jeho neduhy by se daly překousnout, kdyby nebylo závěru, který mu dal ránu do vazu -viz spoiler. No ale všechno zlé je pro něco dobré. Bez F3 bychom pravděpodobně nedostali Borderlands, které jsou, domnívám se, parodií na F3, vybraly si z F3 vše zábavné a odvrhly vše otravné.