Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

UFO: Enemy Unknown

  • PC 90
Jedná se o legendární hru, která mi společně s první Civilizací ukázala, co jsou to tahové strategie.

Skládá se ze strategické části, kde se na globusu budují základny a provádí letecké útoky na mimozemské letouny UFO a dále akční části, kde se provádí výsadek s cílem eliminovat všechny nepřátelské entity v dané oblasti. Může se jednat o UFO, co přistálo nebo bylo sestřeleno, místo teroru, kde musí hráč i chránit civilisty, obranu základny nebo útok na mimozemskou základnu na naší planetě. Celá akční část je viděna z pohledu z vrchu a probíhá na tahy, takže spousta věcí se dá takticky rozmyslet. Vzhledem k tomu, že se jedná opravdu o starou hru, nemůžeme očekávat přítomnost nástrojů, jako ukazatele, jak daleko může daná postava dojít, apod. (toho lze ale docílit pomocí nástroje OpenXCom).

Tato hra je pro mě osobně značně nostalgická. Dodnes si pamatuji, jak jsem jako malý odehrál stovky misí a jak jsem se bál zvuků Chryssalida (nebo v českém překladu Krysklada) a tím pádem jsem prakticky ani nemohl hrát mise, kde se tento mimozemšťan vyskytoval. :-D

Vřele doporučuji v dnešní době hrát prostřednictvím aplikace OpenXCom, která mimo opravy klasických bugů dokáže do hry přidat řadu mechanik z dnešní doby. Plus existují i kompletní modifikace, které mění celý svět.

+ Grafika
+ Stále stejně dobrá hratelnost
+ Akční souboje
- Aktuální verze obsahuje zvuky ve vyšší kvalitě, mně jako hráče původní verze ale přijdou horší, protože např. úmrtí mimozemšťanů je pozměněno tak, že řada různých ras zní naprosto stejně. Naštěstí si lze v OpenXCom vybrat původní zvuky.
- Snadno se stane, že hráč uklikne a pošle vojáka kam nechce s tím, že daná akce již nelze zrušit. Naštěstí tohle řeší OpenXCom.
- strom výzkumu je takový až moc přímočarý a málo košatý. Např. pitvy mrtvol mi de facto nic nedají. V tom se mi líbí víc novější verze, kde i pitva může přinést nějakou zajímavou novou technologii.

Pozn. Dřívější dosové verze měly pár bugů, které jsou ale v této verzi nejspíše vyřešeny. Jednalo se o bug s obtížností, kdy se po první misi zresetuje na nejlehčí. A pak taky "přetečení" vlastností jako čas, energie a zdraví, kdy se při dosažení 255 bodů daná vlastnost zresetovala na 0. Ani jeden z uvedených bugů se mi v současné verzi již naštěstí neprojevil.

Pro: Grafika, hratelnost

Proti: Bugy v dřívějších verzích

+21