Je jaro 2015 a naše planeta čelí invazi mimozemšťanů. Skupina státu zvaná Council of Nation zakládá XCOM - elitní vojenskou a výzkumnou organizaci s jediným úkolem: zastavit útok mimozemšťanů.
Hra začíná výběrem lokality základny (každá lokalita má různé výhody) a následně se jde hned do první (tutorial) mise. Je hlášená mimozemská aktivita a naši neohrožení vojáci se musí zbavit veškeré jejich hrozby. Tím se dostáváme do akční části hry odehrávající se na kola. Mise probíhají v malých týmech, kde máme k dispozici 4 vojáky (později lze jejich počet rozšířit až 6). Každý voják může během svého tahu udělat celkem dvě akce. Mohou to být přesuny, výstřel, hod granátu, overwatch (sledování prostředí a automatické střelbě po případném nepříteli, pokud se objeví v dohledu), atd. Obě akce mohou být "utraceny" pro běh, pak je velmi vhodně graficky znázorněno, do jaké vzdálenosti běh spotřebuje jednu akci a kde dvě. Navíc se zde ukazuje, jak moc se bude v daném místě voják schopný se krýt. Jakmile dokončí své tahy vojáci XCOMu, jsou na řadě cizáci (případně civilisti). Mise končí odstraněním veškeré mimozemské hrozby, smrtí vojáků XCOM nebo útěkem, pokud jsou mimozemšťané až příliš silní.
Na konci mise může dojít k povýšení některých vojáků a s tím přichází i určení jejich specializace. Vojáci mohou mít třídu Assault (voják se specializuje se na útok na blízko), Heavy (voják používá těžké zbraně), Support (léčení), Sniper (boj na dálku). S každým dalším povýšením lze vybrat novou schopnost, kterou daný voják v dané specializaci bude navíc ovládat. V pozdější fázi hry se pak ještě bude u nadaných vojáku rozvíjet psionická specializace.
Po dokončení mise přecházíme do taktické části hry. Zde se setkáváme s důstojníkem Bradfordem, který má na starosti mise. Postupem času dostaneme informace o možných misích. Buď se jedná o mimozemskou aktivitu, UFO, co přistálo, sestřelené UFO, teroristická mise (je třeba zachránit co nejvíc civilistů) a nebo mise od Councilu. Zde obvykle dostaneme několik cílů, ale musíme si vybrat jeden, za který dostaneme specifickou odměnu, např. credity, vědce, inženýry, vojáky, atd. V samotné misi pak máme často nějaký specifický úkol.
Kromě řízení misí je třeba se věnovat i výzkumu, ten vede doktorka Shenová. Kromě vlastních technologií lze zkoumat veškeré cizácké artefakty, které vojáci dovezou z úspěšné mise. Technologický strom je dobře košatý a vše vede k objevům umožňující mimo jiné vyrábět lepší vybavení, atd. Samostatnou kapitolou jsou potom pitvy mimozemšťanů nebo jejich výslech v případě, že se je vojákům podaří omráčit. Ty jsou doprovázeny povedenou samostatnou video sekvencí.
Dále je zde ještě stavba nových oddělení a výroba vybavení. To vše má na starosti doktor Shen. Na oddělení je k dispozici omezený prostor (před stavbou je potřeba danou oblast vykopat), ve kterém lze budovat místnosti jako laboratoře, dílny, satelity (pro lepší pokrytí sledování UFO), generátory, atd. Nic však není zadarmo, vše stojí kredity (§) nebo další zdroje.
Závěrem musím říct, že XCOM: Enemy Unknown je důstojným nástupcem původního Ufo: Enemy Unknown (někde známo pod názvem XCOM: Ufo Defense). Bere všechny původní myšlenky a dává je do moderního hávu. Vše do sebe výtečně zapadá a hra baví. Hlavní nevýhodou budou časem stereotypní mise. Velmi doporučuji hrát hru s DLC XCOM: Enemy Within, který hře dodává další zábavné mechanismy.
Hra začíná výběrem lokality základny (každá lokalita má různé výhody) a následně se jde hned do první (tutorial) mise. Je hlášená mimozemská aktivita a naši neohrožení vojáci se musí zbavit veškeré jejich hrozby. Tím se dostáváme do akční části hry odehrávající se na kola. Mise probíhají v malých týmech, kde máme k dispozici 4 vojáky (později lze jejich počet rozšířit až 6). Každý voják může během svého tahu udělat celkem dvě akce. Mohou to být přesuny, výstřel, hod granátu, overwatch (sledování prostředí a automatické střelbě po případném nepříteli, pokud se objeví v dohledu), atd. Obě akce mohou být "utraceny" pro běh, pak je velmi vhodně graficky znázorněno, do jaké vzdálenosti běh spotřebuje jednu akci a kde dvě. Navíc se zde ukazuje, jak moc se bude v daném místě voják schopný se krýt. Jakmile dokončí své tahy vojáci XCOMu, jsou na řadě cizáci (případně civilisti). Mise končí odstraněním veškeré mimozemské hrozby, smrtí vojáků XCOM nebo útěkem, pokud jsou mimozemšťané až příliš silní.
Na konci mise může dojít k povýšení některých vojáků a s tím přichází i určení jejich specializace. Vojáci mohou mít třídu Assault (voják se specializuje se na útok na blízko), Heavy (voják používá těžké zbraně), Support (léčení), Sniper (boj na dálku). S každým dalším povýšením lze vybrat novou schopnost, kterou daný voják v dané specializaci bude navíc ovládat. V pozdější fázi hry se pak ještě bude u nadaných vojáku rozvíjet psionická specializace.
Po dokončení mise přecházíme do taktické části hry. Zde se setkáváme s důstojníkem Bradfordem, který má na starosti mise. Postupem času dostaneme informace o možných misích. Buď se jedná o mimozemskou aktivitu, UFO, co přistálo, sestřelené UFO, teroristická mise (je třeba zachránit co nejvíc civilistů) a nebo mise od Councilu. Zde obvykle dostaneme několik cílů, ale musíme si vybrat jeden, za který dostaneme specifickou odměnu, např. credity, vědce, inženýry, vojáky, atd. V samotné misi pak máme často nějaký specifický úkol.
Kromě řízení misí je třeba se věnovat i výzkumu, ten vede doktorka Shenová. Kromě vlastních technologií lze zkoumat veškeré cizácké artefakty, které vojáci dovezou z úspěšné mise. Technologický strom je dobře košatý a vše vede k objevům umožňující mimo jiné vyrábět lepší vybavení, atd. Samostatnou kapitolou jsou potom pitvy mimozemšťanů nebo jejich výslech v případě, že se je vojákům podaří omráčit. Ty jsou doprovázeny povedenou samostatnou video sekvencí.
Dále je zde ještě stavba nových oddělení a výroba vybavení. To vše má na starosti doktor Shen. Na oddělení je k dispozici omezený prostor (před stavbou je potřeba danou oblast vykopat), ve kterém lze budovat místnosti jako laboratoře, dílny, satelity (pro lepší pokrytí sledování UFO), generátory, atd. Nic však není zadarmo, vše stojí kredity (§) nebo další zdroje.
Závěrem musím říct, že XCOM: Enemy Unknown je důstojným nástupcem původního Ufo: Enemy Unknown (někde známo pod názvem XCOM: Ufo Defense). Bere všechny původní myšlenky a dává je do moderního hávu. Vše do sebe výtečně zapadá a hra baví. Hlavní nevýhodou budou časem stereotypní mise. Velmi doporučuji hrát hru s DLC XCOM: Enemy Within, který hře dodává další zábavné mechanismy.
Pro: Hratelnost, napětí
Proti: Časem stereotyp, občasné bugy