Mám rád strategie a možná kvůli tomu jsem k nim tu více kritický, jindy zase zcela nekritický. Frostpunk je dobrá hra, má opravdu svojí hmatatelnou duši, která vás minimálně při prvním a druhém playthrough bude trošku lechtat a nebo taky mrazit. Nicméně dal jsem 75% a cítím potřebu a povinnost to nějak obhájit, vysvětlit a shrnout. Takže nejdříve ta pozitiva.
Frostpunk si mě získal originálním prostředím, motivem, feelingem a grafikou. Steampunk prostě zabírá. Přidaná hodnota FP je rozhodně v tom, že FP má zajímavou backend story a dalo by se říct i jisté universum, které je patrné a tak nějak svojí všudypřítomností hmatatelné, že z něj mrazí a vyvolává emoce a immersion vlastní spíše RPG hrám. Je to strategie, která má příběh, ne sice nijak hluboký a dopodrobna vysvětlený, ale pořád určitě více plastičtější než lakonické shrnutí main story v Simcity aka `budujete město' a nebo v Tropicu aka `budujete ostrov'.
Frostpunk má množství zajímavých herních mechanismů skloubených dohromady a prezentovaných velice hezkým steampunkovým lookem. Kromě obligátního stavění a sbírání surovin a vyvažování celkové ekonomiky (eg. ve vesmírné budovací strategii musíte typicky dávat pozor, aby jste měli v různých částech základny dost vzduchu, ve městské zase hlídate úroveň kriminality v jednotlivejch čtvrtích apod.), která se ve frostpunku točí kolem tepla a obživy, zde hraje důležitou roli vynášení výnosů a nařízení (jako např. politika jinde, nebo podobným edicts v Tropicu), které zde ale velmi dobře zapadají svojí naléhavostí a také tím, že vyvolávají morální otázky, jestli je správné tu kterou vyhlášku/nařízení vydat, a nebo třeba objevování okolí kolem vaší základny, které probíhá na jakoby větší mapě světa. Další důležitý element je výzkum, který se dělí na několik různých technologií a oblastí a nebo nálada a vůle obyvatel, která reflektuje vaše vedoucí rozhodnutí. Pokud vedete své lidi blbě a oni jsou nespokojení, tak vás sesadí - proč to ale říkám, ve FP se musí o každém rozhodnutí přemýšlet, neb na každém rozhodnutí skutečně záleží. Za chyby se totiž krutě platí. Pokud bych to měl vše shrnout v jednoduchých pojmech, tak ve FP nic nechybí: je tam stavění a sbírání surovin, výnosy a nařízení a jakás takás politika, výzkum a nové technologie, objevování světa mimo vlastní základnu, immersion a napětí odvozené od vnějšího tlaku mimo vaše město a společnost, zajímavé universum, backround story a citlivé estetické zpracování - to vše hezky propojené a prolnuté.
Proč ale dávám 75% ? Frostpunk se tváří alespoň cenou jako AAA titul, ale bohužel provedení tomu neodpovídá. Celá hlavní kampaň je naskriptovaná a nahardkoděná. Na mapě světa jsou veškerá místa statická a vždy stejná, počasí a eventy ve hře jsou vždy identické v každém průchodu na fixní časové ose. Znovuhratelnost tím významě trpí a dalo by se říct, že pouze velký fanda si hodí 3tí playthrough. Na vyšší obtížnost než normal je FP také bohužel poměrně deterministický a polovina možností, co hra nabízí, je potom k ničemu, neb nejsou vyvážené a vedou do jisté záhuby. S tím souvisí i to, že ekonomika není ve FP jakožto v budovací strategii nějak inteligentně vyvážená, dalo by se říct, že je poměrně *dumb*. Tohle v mých očích FP jako budovací strategii významně ubírá body, neb pořádná strategie se může hrát znovu a znovu pro radost z budování a z možností, které jsou k dispozici, v případě FP bohužel krutopřísný determinismus tuhle možnost zabíjí. Přitom ta hlavní kampaň trvá cca 5 hodin, takže dvě playthrough == hra na 10 hodin a to mi připadá za ty prachy málo.
Další věc, která v mých očích frostpunku ubírá je DLCs, která nic nového nepřináší, pouze nudnou variaci na základní téma (eg jedno DLCs přináší most a nic jiného - LOL - eg vtipnej koment na GOGu tady od uzivatele STRONGMAN me dostal: yeah. bridges. they added bridges. geez. and that`s it. don`t expect anything else. it is a sad DLC.). Já si některá DLCs koupil a je to fakt nuda a zjevná snaha monetizovat více než je zdrávo.
Shrnuto:
Frostpunk je dobrá hra. Na první a druhé playthrough bych mu dal těch 90%, ale celkově musím být spravedlivý, páč na strategii je tam ta znovuhratelnost fakt blbě udělaná. Když ho koupíte ve slevě, tak to za to stojí, ale utratit za to $33 za základní hru bez DLCs mi připadá celkem dost.
koment v1.0.1
Frostpunk si mě získal originálním prostředím, motivem, feelingem a grafikou. Steampunk prostě zabírá. Přidaná hodnota FP je rozhodně v tom, že FP má zajímavou backend story a dalo by se říct i jisté universum, které je patrné a tak nějak svojí všudypřítomností hmatatelné, že z něj mrazí a vyvolává emoce a immersion vlastní spíše RPG hrám. Je to strategie, která má příběh, ne sice nijak hluboký a dopodrobna vysvětlený, ale pořád určitě více plastičtější než lakonické shrnutí main story v Simcity aka `budujete město' a nebo v Tropicu aka `budujete ostrov'.
Frostpunk má množství zajímavých herních mechanismů skloubených dohromady a prezentovaných velice hezkým steampunkovým lookem. Kromě obligátního stavění a sbírání surovin a vyvažování celkové ekonomiky (eg. ve vesmírné budovací strategii musíte typicky dávat pozor, aby jste měli v různých částech základny dost vzduchu, ve městské zase hlídate úroveň kriminality v jednotlivejch čtvrtích apod.), která se ve frostpunku točí kolem tepla a obživy, zde hraje důležitou roli vynášení výnosů a nařízení (jako např. politika jinde, nebo podobným edicts v Tropicu), které zde ale velmi dobře zapadají svojí naléhavostí a také tím, že vyvolávají morální otázky, jestli je správné tu kterou vyhlášku/nařízení vydat, a nebo třeba objevování okolí kolem vaší základny, které probíhá na jakoby větší mapě světa. Další důležitý element je výzkum, který se dělí na několik různých technologií a oblastí a nebo nálada a vůle obyvatel, která reflektuje vaše vedoucí rozhodnutí. Pokud vedete své lidi blbě a oni jsou nespokojení, tak vás sesadí - proč to ale říkám, ve FP se musí o každém rozhodnutí přemýšlet, neb na každém rozhodnutí skutečně záleží. Za chyby se totiž krutě platí. Pokud bych to měl vše shrnout v jednoduchých pojmech, tak ve FP nic nechybí: je tam stavění a sbírání surovin, výnosy a nařízení a jakás takás politika, výzkum a nové technologie, objevování světa mimo vlastní základnu, immersion a napětí odvozené od vnějšího tlaku mimo vaše město a společnost, zajímavé universum, backround story a citlivé estetické zpracování - to vše hezky propojené a prolnuté.
Proč ale dávám 75% ? Frostpunk se tváří alespoň cenou jako AAA titul, ale bohužel provedení tomu neodpovídá. Celá hlavní kampaň je naskriptovaná a nahardkoděná. Na mapě světa jsou veškerá místa statická a vždy stejná, počasí a eventy ve hře jsou vždy identické v každém průchodu na fixní časové ose. Znovuhratelnost tím významě trpí a dalo by se říct, že pouze velký fanda si hodí 3tí playthrough. Na vyšší obtížnost než normal je FP také bohužel poměrně deterministický a polovina možností, co hra nabízí, je potom k ničemu, neb nejsou vyvážené a vedou do jisté záhuby. S tím souvisí i to, že ekonomika není ve FP jakožto v budovací strategii nějak inteligentně vyvážená, dalo by se říct, že je poměrně *dumb*. Tohle v mých očích FP jako budovací strategii významně ubírá body, neb pořádná strategie se může hrát znovu a znovu pro radost z budování a z možností, které jsou k dispozici, v případě FP bohužel krutopřísný determinismus tuhle možnost zabíjí. Přitom ta hlavní kampaň trvá cca 5 hodin, takže dvě playthrough == hra na 10 hodin a to mi připadá za ty prachy málo.
Další věc, která v mých očích frostpunku ubírá je DLCs, která nic nového nepřináší, pouze nudnou variaci na základní téma (eg jedno DLCs přináší most a nic jiného - LOL - eg vtipnej koment na GOGu tady od uzivatele STRONGMAN me dostal: yeah. bridges. they added bridges. geez. and that`s it. don`t expect anything else. it is a sad DLC.). Já si některá DLCs koupil a je to fakt nuda a zjevná snaha monetizovat více než je zdrávo.
Shrnuto:
Frostpunk je dobrá hra. Na první a druhé playthrough bych mu dal těch 90%, ale celkově musím být spravedlivý, páč na strategii je tam ta znovuhratelnost fakt blbě udělaná. Když ho koupíte ve slevě, tak to za to stojí, ale utratit za to $33 za základní hru bez DLCs mi připadá celkem dost.
koment v1.0.1