Druhé díly skvělých her to mají vždy těžké. Za prvé jsou na ně kladeny obrovské nároky a za druhé cokoliv, co se ve hře změní, je některými hráči vítáno a zbytkem opovrhováno. A hlavně málokteré pokračování v porovnání s legendárním předchozím dílem uspěje. Je to případ i druhé Mafie?
V první řadě bych rád rozebral atmosféru celého města. Nevím proč, ale jednotlivé části města v jedničce na mne vždy působily spíše takovým romantickým dojmem, zatímco dvojka mnohem dospěleji. Je zde více detailů z běžného života ve městě, přijde mi, že to tu prostě více žije. Řekl bych, že je to dáno částečně dobou, ve které se hra odehrává a hlavně tím, že za těch 8 let mezi oběma díly technologie o dost postoupila a tak mají vývojáři mnohem více možností, jak město vytvářet. Každopádně za mě velké plus.
Příběh se podle mě taky povedl. S Vitem jsem se velmi rychle sžil a užíval si jeho vyprávění od začátku až do konce. Ano, občas se zase choval dost nelogicky (např. V misi, kde měl varovat Lea Galanteho bych se na jeho místě snažil Leovi nejprve zatelefonovat z nejbližší budky), ale budiž. Dialogy jsou také povedené, hlavně pošťuchování s Joem a ostatními. Však i spousta hlášek a rozhovorů napůl zlidověla. Na tipy na balení holek od Joea asi nikdy nezapomenu, nebo Stevův stěr na "Jak jste se sem k***a dostali?" "Přijeli jsme autem, h****e" nebo opilecký zpěv Joea a Eddieho v autě na hudbu z rádia, no prostě paráda.
Co ale dělá hru hrou je hlavně hratelnost a tady je oproti předchozímu dílů hodně změn. V prvé řádě se postavy dokáží krýt za rohy a překážkami, což mi v jedničce opravdu hodně chybělo. Pak přibyla jednoduchá minihra v případě lockpickování zámků. Je super, že jsou ve hře nyní i peníze, takže na případnou pokutu policii nebo nákup prostě hráč nemusí mít peníze. V takovém případě je možné vykrást obchod nebo prodat (kradené) auto na šrotišti. Dále se Vito může převlékat (tady je zase pěkná blbost v tom, že v jedné fázi přichází Vito o všechno včetně oblečení, takže se musí obléct do košile Joea, ale v rámci Definitivní edice se nabízí jako první oblečení Lincolna z Mafie 3, což je vyloženě nesmysl) a taky je super, že postupem času bydlí na různých místech, takže poznáváme různé části města.
Co se mi už ale tolik nelíbí je automatické obnovování zdraví, nemožnost střílet z auta a taky vypuštění mechanismu hry z jedničky, kdy hráč při přebíjení přišel o nevystřílené náboje. Dále se mi na jedničce líbilo, že hráč mohl mít jen dvě velké zbraně a z toho jednu z nich v ruce, zde už má asi obří kapsy v bundě/obleku, protože tam narve několik samopalů a brokovnic. Pak je ještě škoda, že má hráč v definitivní edici od začátku dostupné výkonné bonusové auto, takže si ve výsledku jezdí pořád s ním a neužije si to postupné zlepšování výkonu aut při postupu hrou.
Tak trošku mi vadí, že je ve hře pro mapu dostupná GPS, protože dle mého názoru tato funkcionalita trochu kazí kochání se atmosférou daného města (teď si nejsem jistý, jestli nejde náhodou vypnout). Dřív jsem při jízdě sledoval mapu a časem jsem se začal orientovat ve městě i bez ní. S GPS pak obvykle tupě jedu dle dané navigace a město si tak moc neužívám (ten samý problém jsem měl de facto i v GTA IV a V). Otázkou je, jestli by tato výtka měla směřovat proti hře (která se takto snaží ulehčovat hráči život) a nebo proti mně, že jsem línej to ignorovat a jet si podle sebe.
Jednou z hlavních věcí, která je na první Mafii vyzdvihována je český dabing a ten se dle mého názoru povedl i u dvojky. Martin Trnavský a Vlastimil Zavřel se svých postav ujali obstojně, stejně tak i dabéři vedlejších rolí. Za mě spokojenost.
Kapitolou samou pro sebe je pak policie. Líbí se mi, že má hned několik módů stíhání. A to jak co se týká intenzity, tak i toho, podle čeho hledají zločince (tzn. Buď hledají dané auto a nebo danou postavu dle popisu). Bohužel je hodně trapné, když přímo před nimi vběhnu do obchodu s oblečením a za chvíli jdu kolem nich v jiném oblečení a oni jsou úplně mimo. Stejně tak je dobré, že policisté jdou i po NPC (ale jen dokud něco neudělá hráčova postava, pak jdou rovnou po ní). Na druhou stranu se mi často stávalo, že jsem jen po někom vystřelil (nikde nikdo) a už policie hlásí ve vysílačce můj popis.
Bugy, bugy, bugy. Původní verzi jsem hrál před mnoha lety, takže si bohužel nedokážu vzpomenout, jestli se něco podobného dělo i v ní a nebo zdali jsou tyto chyby zaneseny až v definitivní edici, kterou jsem nyní hrál, ale je jich požehnaně. Otevírání neviditelných odpadlých dveří u auta, nasedání mimo dveře auta, déšť a sníh v tunelu, rozpadlé textury lidí apod. To jsou blbinky, nad kterými snadno mávnu rukou. Bohužel se mi ale stalo i to, že se v jedné fázi zdvojovaly dialogy přes sebe (jakože postavy řekly každou větu dvakrát s tím, že opakování bylo v době, kdy mluvil někdo jiný) nebo mi dočasně nefungoval lis na vrakovišti. Chyby tohoto typu už kazí atmosféru nebo hratelnost.
Na závěr by bylo vhodné odpovědět na otázku z prvního odstavce. Obstála dvojka oproti svému předchůdci? Já si myslím, že ano. Určitě svého staršího předchůdce nepřekonala, toho je podle mě skoro nemožné dosáhnout, ale hra nabízí kvalitní a chytlavý příběh, skvělé prostředí, povedený dabing, spoustu akce a hlavně dobrou zábavu. Co se týče definitivní edice, spousta lidí jí vytýká, že jsou to změny spíše k horšímu. Za sebe můžu říct, že jsem sice objevil několik větších i menších bugů, ale jsem víceméně spokojen. Možná je to tím, že grafika u mě nehraje u her první housle nebo si už nepamatuji svůj dřívější průchod původní hry, takže si neuvědomím, že nějaká konkrétní činnost se dříve dělala líp. A nebo třeba vývojáři nějaké chyby již částečně opravili, nevím. Každopádně mně hraní této edice moc velké problémy nedělalo a hru jsem si užil.
Pozn. Výsledné hodnocení je hodnocení hry, nikoliv samotného remasteru.
V první řadě bych rád rozebral atmosféru celého města. Nevím proč, ale jednotlivé části města v jedničce na mne vždy působily spíše takovým romantickým dojmem, zatímco dvojka mnohem dospěleji. Je zde více detailů z běžného života ve městě, přijde mi, že to tu prostě více žije. Řekl bych, že je to dáno částečně dobou, ve které se hra odehrává a hlavně tím, že za těch 8 let mezi oběma díly technologie o dost postoupila a tak mají vývojáři mnohem více možností, jak město vytvářet. Každopádně za mě velké plus.
Příběh se podle mě taky povedl. S Vitem jsem se velmi rychle sžil a užíval si jeho vyprávění od začátku až do konce. Ano, občas se zase choval dost nelogicky (např. V misi, kde měl varovat Lea Galanteho bych se na jeho místě snažil Leovi nejprve zatelefonovat z nejbližší budky), ale budiž. Dialogy jsou také povedené, hlavně pošťuchování s Joem a ostatními. Však i spousta hlášek a rozhovorů napůl zlidověla. Na tipy na balení holek od Joea asi nikdy nezapomenu, nebo Stevův stěr na "Jak jste se sem k***a dostali?" "Přijeli jsme autem, h****e" nebo opilecký zpěv Joea a Eddieho v autě na hudbu z rádia, no prostě paráda.
Co ale dělá hru hrou je hlavně hratelnost a tady je oproti předchozímu dílů hodně změn. V prvé řádě se postavy dokáží krýt za rohy a překážkami, což mi v jedničce opravdu hodně chybělo. Pak přibyla jednoduchá minihra v případě lockpickování zámků. Je super, že jsou ve hře nyní i peníze, takže na případnou pokutu policii nebo nákup prostě hráč nemusí mít peníze. V takovém případě je možné vykrást obchod nebo prodat (kradené) auto na šrotišti. Dále se Vito může převlékat (tady je zase pěkná blbost v tom, že v jedné fázi přichází Vito o všechno včetně oblečení, takže se musí obléct do košile Joea, ale v rámci Definitivní edice se nabízí jako první oblečení Lincolna z Mafie 3, což je vyloženě nesmysl) a taky je super, že postupem času bydlí na různých místech, takže poznáváme různé části města.
Co se mi už ale tolik nelíbí je automatické obnovování zdraví, nemožnost střílet z auta a taky vypuštění mechanismu hry z jedničky, kdy hráč při přebíjení přišel o nevystřílené náboje. Dále se mi na jedničce líbilo, že hráč mohl mít jen dvě velké zbraně a z toho jednu z nich v ruce, zde už má asi obří kapsy v bundě/obleku, protože tam narve několik samopalů a brokovnic. Pak je ještě škoda, že má hráč v definitivní edici od začátku dostupné výkonné bonusové auto, takže si ve výsledku jezdí pořád s ním a neužije si to postupné zlepšování výkonu aut při postupu hrou.
Tak trošku mi vadí, že je ve hře pro mapu dostupná GPS, protože dle mého názoru tato funkcionalita trochu kazí kochání se atmosférou daného města (teď si nejsem jistý, jestli nejde náhodou vypnout). Dřív jsem při jízdě sledoval mapu a časem jsem se začal orientovat ve městě i bez ní. S GPS pak obvykle tupě jedu dle dané navigace a město si tak moc neužívám (ten samý problém jsem měl de facto i v GTA IV a V). Otázkou je, jestli by tato výtka měla směřovat proti hře (která se takto snaží ulehčovat hráči život) a nebo proti mně, že jsem línej to ignorovat a jet si podle sebe.
Jednou z hlavních věcí, která je na první Mafii vyzdvihována je český dabing a ten se dle mého názoru povedl i u dvojky. Martin Trnavský a Vlastimil Zavřel se svých postav ujali obstojně, stejně tak i dabéři vedlejších rolí. Za mě spokojenost.
Kapitolou samou pro sebe je pak policie. Líbí se mi, že má hned několik módů stíhání. A to jak co se týká intenzity, tak i toho, podle čeho hledají zločince (tzn. Buď hledají dané auto a nebo danou postavu dle popisu). Bohužel je hodně trapné, když přímo před nimi vběhnu do obchodu s oblečením a za chvíli jdu kolem nich v jiném oblečení a oni jsou úplně mimo. Stejně tak je dobré, že policisté jdou i po NPC (ale jen dokud něco neudělá hráčova postava, pak jdou rovnou po ní). Na druhou stranu se mi často stávalo, že jsem jen po někom vystřelil (nikde nikdo) a už policie hlásí ve vysílačce můj popis.
Bugy, bugy, bugy. Původní verzi jsem hrál před mnoha lety, takže si bohužel nedokážu vzpomenout, jestli se něco podobného dělo i v ní a nebo zdali jsou tyto chyby zaneseny až v definitivní edici, kterou jsem nyní hrál, ale je jich požehnaně. Otevírání neviditelných odpadlých dveří u auta, nasedání mimo dveře auta, déšť a sníh v tunelu, rozpadlé textury lidí apod. To jsou blbinky, nad kterými snadno mávnu rukou. Bohužel se mi ale stalo i to, že se v jedné fázi zdvojovaly dialogy přes sebe (jakože postavy řekly každou větu dvakrát s tím, že opakování bylo v době, kdy mluvil někdo jiný) nebo mi dočasně nefungoval lis na vrakovišti. Chyby tohoto typu už kazí atmosféru nebo hratelnost.
Na závěr by bylo vhodné odpovědět na otázku z prvního odstavce. Obstála dvojka oproti svému předchůdci? Já si myslím, že ano. Určitě svého staršího předchůdce nepřekonala, toho je podle mě skoro nemožné dosáhnout, ale hra nabízí kvalitní a chytlavý příběh, skvělé prostředí, povedený dabing, spoustu akce a hlavně dobrou zábavu. Co se týče definitivní edice, spousta lidí jí vytýká, že jsou to změny spíše k horšímu. Za sebe můžu říct, že jsem sice objevil několik větších i menších bugů, ale jsem víceméně spokojen. Možná je to tím, že grafika u mě nehraje u her první housle nebo si už nepamatuji svůj dřívější průchod původní hry, takže si neuvědomím, že nějaká konkrétní činnost se dříve dělala líp. A nebo třeba vývojáři nějaké chyby již částečně opravili, nevím. Každopádně mně hraní této edice moc velké problémy nedělalo a hru jsem si užil.
Pozn. Výsledné hodnocení je hodnocení hry, nikoliv samotného remasteru.