Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Hearts of Iron IV

  • PC 90
Inu pokračování HOI (4) jsem - jakožto znalec série - nedočkavě vyhlížel, až teď ale přišel čas, abych si to hezky prošel, ono jako vždycky - nebylo to na dva večery že...

Nejprve jsem chvíli (i jako zkušenej srdcař) trochu tápal, herní koncept se místy totiž docela výrazně mění. Nemůžu si odpustit srovnání s přímým předchůdcem HOI3. Hrál jsem to rovnou s vylepšením = špionáž - ta v základní verzi zcela chybí - ostudné, přitom bez tohoto DLC je gameplay opravdu výrazně ochuzenej.

Na první pohled je vidět rozhodnutí studia dotáhnout HOI4 tak daleko, aby si ho mohl zahrát i běžnej hráč (ne výhradně hardcore stratég) - na mapu se tak kouká celkem hezky, na druhou stranu chybí zcela dobové fotografie, portéty (byť se využívaly furt dokola) a tak se vytrácí typickej grafickej feeling celé série. Chybí ale konečně i většina posuvníků!

Obecně hra nabyla na hratelnosti a pozbyla na historičnosti. Díky UI pak člověk MUSÍ využívat schopnosti generálů - tj. při vylodění jen řeknu kolik divizí, odkud, kam a potvrdím to - samy se přiřadí lodě, samy se vyberou konkrétní divize i místa jejich vylodění.
Je to celkem cool, generálové to dělají celkem šikovně, ALE JÁ JSEM SI TO CHTĚL UDĚLAT SÁM :( a podle sebe.

CO BYLO DOBRÝ:
♣ Továren jsou nyní dva druhy a výroba je přehlednější, stavba objektů na mapě je zdarma (bez spotřeby surovin).

♣ Skvělej nápad s řízením válečné výroby! - nyní divize nejen potřebují doplnit vojáky (lidi), ale i zničené vybavení - vhodné řízení výrobních linek je mnohdy kumšt a povedlo se to! Postupná modernizace divizí, COOL.

♣ I na frontách je to překvapivě přehledný - dobře zpracované zobrazení miliónů vojáků a jejich pohybu.

♣ Soundtrack

♣ Hra neskončí v roce 1948!!!

♣ Lze vypnout historické chování států (což jsem neudělal, ale zajímavá volba)

♣ Státní FOCUS

♣ Možnost definovat a pojmenovat vlastní vybavení (tank, válečnou loď)

CO SE NEPOVEDLO

♠ Vláda zmizela a nahrazují to jacísi "Political advisors" který můžu zvolit celkem jen tři.

♠ Návrat výzkumných teamů (z dvojky) se nekoná, ač se to tak může zdát. V roce 1946 není co zkoumat, strom výzkumu nemístně zjednodušen!

♠ Surovin je více druhů (asi osm), ale nejdou vůbec skladovat (divné).

♠ Moje divize parašutistů (6000 mužů) může mít klidně i 24 lehkých tanků jako průzkumnou brigádu a to vše zvládne vysadit v jeden okamžik JEDNO transportní letadlo! PROČ?

♠ Nebo moje divize pěchoty s 8500 vojáky potřebuje celkem jen 1012 pušek. PROČ?

Shrnutí: Když hře prominu nedostatky, nabízí však stále to samý - možnost řídit stát od roku 1936 jako celek, ve své nemilosti a zcela bez servítek. Asi opět můžu vřele doporučit, já toho času nelituju: 90%

Jak že se to hraje?

Byla to krutá válka, táhla se víc než 16 let, válečné vyčerpání se dalo krájet, ztráty na vojsku přesáhly 100 milionů, atomovek prásklo asi 40 a já jsem se zabavil na mnoho hodin!

NORSKO (cíl obsadit Moskvu a Washington do roku 1955 jako člen AXIS)
(né že bych s nacismem snad symaptizoval, jde o obtížnost!)


1936 - snaha o vzestup fašismu
1937 - zbrojení - pěchota a tanky, počátek stavby supertěžké lodi HMS LENICKA s dramaticky vylepšenou útočnou silou.
1938 - Převrat - Norsko se přidává k AXIS, fašismus nastolen.
1939 - Hitler napadá Polsko, Svět je ve válce!
1940 - Jakmile Hitler obsadil Francii, vyhlásil jsem válku Švédsku, kapitulovalo asi za měsíc nerovných bojů.
1941 - Hitler vahlašuje válku Rusku.
1942 - Vylodění asi 50 amerických divizí na norském pobřeží, Norsko téměř kapitulovalo!
1943 - Američané v Norsku konečně obklíčeni a vybiti, Japonec započíná s obsazováním indie.
1944 - Východní fronta se sekla na úrovní Kiev - Minsk, Rus posílá do nesmyslných útoků stovky divizí, daří se mu za cenu nemístných ztrát tlačit Hitlera zpět.
1945 - Norové se vyloďují na severu Ruska, vznik severní ruské fronty
1945 - První atomovka světa - norská - dopadá na Moskvu.
1946 - Norové se dostali až na úroveň Leningradu, než došly lidské síly, zubožené divize se stahují na sever, nakonec jsem nucen síly evakuovat. Severní frontu drží Ital s pár divizemi.
1947 - Invaze Britů do Norska! 30 divizí, (díky hrozící kapitulaci se daří přijmout zákon - ALL ADUTS SERVE IN ARMY), Divize se opět plní!
1948 - Norské tanky a speciální horské síly opět nastupují na ruskou severní frontu a tlačí opět Rusy dolů k Leningradu. Norší agenti způsobují současně převrat ve Finsku - Finsko se přidává k Ose!
1949 - Turecko se přídává k AXIS, průlom na ruské frontě, Stalingrad padl.
1950 - Východní fornta se sekla nedaleko Moskvy - jsou to norské tanky, kdož se nejvíc zasluhují o obklíčení hlavního města Ruska.
1951 - Moskva obsazena, Rusové přesto dál zoufale brání.
1952 - Vylodění v Británii - Ital obsadil (s pomocí Norů) Londýn a celou británi, Churchill kapituloval. Spojence tvoří američané a kanada, Japonec si kompletně poradil s Austrálií i Indií. Američan ukončuje veškeré pokusy o vylodění (že jich bylo!!!) a tiše se připravuje na obranu.
1953 - Rusko kapitulovalo, Venezuela se připojuje k AXIS.
1954 - Stovky německých a italských divizí se připravují na invazi v karibiku.
1954 - Noršní agenti vyvolávají občanskou válku v Mexiku, ani přes výraznou pomoc Němců se však nepodaří vytvořit předmostí a regulérní frontu na americkém kontinentu (Mexico bleskově obsazují USA).
1955 - Norské vylodění v Kanadě končí tragédií, celá norská armáda obklíčena a zajmuta v provincii Quebec.
1956 - Jakékoli pokusy o vylodění Američan snadno likviduje, letecký prostor precizně střežen, nelze provést atomové útoky na americké území.
1956 - Supertěžká loď HMS LENICKA dokončena!
1957 - Konec hry = PAT - Washinton se nepodařilo obsadit, ani na Ameriku shodit jadernou bombu. Američané a Kanada reprezentují jediné státy, které nadále válčí s AXIS.
KONEC

Pro: Doslova grandiózní kampaň, propracované herní mechanismy, válečná výroba, špionáž, bez pevného konce

Proti: Špatný přepočet vybavení na divize, nutnost využívat generály, osekaný výzkum, málo fotek, vláda chybí.

+15 +16 −1